Suomen armeija aseet

Second kirjoitti:
SJ kirjoitti:
KIM kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Joo, ja tarkoitus on havaita vihollinen kauempaa kuin valonvahvistajalla olisi mahdollista.

Mihin perustuu tuo tieto tarkoituksesta?
Mielestäni lämpötähystimen tai -tähtäimen tarkoitus ei voi olla tuo. Tai voi tuo käytännössä olla mainuttuna laitteen hankinnan tarkoitukseksi, mutta silloin ei olla ymmärretty mistä laitteista oikeastaan on kysymys.

Valonvahvistaja ja lämpötähystin on aivan eri asioita. Niiden toiminnassa on yhteistä yhtä paljon kuin kahvinkeittimellä ja mopon pakoputkella.
Valon vahvistaja vahvistaa olemassa olevaa valoa. Lämpöä kuvaavat laitteet taas mittaavat kohteen heijastamaa lämpötilaa ja muuttavat mittaustulokset "värikoodeiksi" jotka voidaan katsoa näytöltä. Valonvahvistajasta on hyötyä hämärässä. Pimeässä sillä ei tee mitään ellei itse lähetä infrapunavaloa jolla alueella vahvistin pelaa. Lämpötähystintä kannattaa käyttää kaikkina vuoden ja vuorokauden aikoina valosta ja lämpötilasta riippumatta. Suurin hyöty siitä on tietysti silloin kun on pimeää ja kylmää. Lämpötähtäin on valonvahvistimista eroten PÄIVÄLLÄKIN ERINOMAISEN HYVÄ KAPISTUS.

No hyvä on sanotaan sitten, että tarkoitus on havaita vihollinen kauempaa kuin valovahvistimella tai ilman sitä olisi mahdollista.

Käytännössä tätähän sillä haetaan. Valonvahvistimilla on vielä se pirullinen juttu että ne ovat aika ronkeleita säätilalle, maastolle ja kuun vaiheille, eli käytännössä niillä ei saada ulosmitattua sitäkään tehoa mikä valmistajan spekseissä hehkutetaan ilman IP-valaisua tai muuta keinovaloa. Toki Etenkin Etelä-Suomi taitaa olla jo niin valosaasteinen paikka että kunnolla pimeä siellä ei tulekaan? Eller hur?

Päiväkäyttössä nuo lämppärit eivät ole ihan niin selkeästi parempia vehkeitä, mutta toisaalta vihreällä värjätty naama ja maastopuvun peittämät hartiat näkyy varmasti paremmin kuin tavalliselle silmälle.

Siis siihen asti kunnes lämpönaamioasut puskevat läpi ihan tosissaan. Lämppärit yleistyy kokoajan, Venäjä laahaa jäljessä ainakin vielä mutta eiköhän tuo modernisaatio ala pikkuhiljaa tunkea sielläkin vähän kaikkialle tässä jonkin ajan päästä.

Etelä-Suomi ei ole sota-aikana valosaasteinen. Tai jos on niin silloin se on myös kuuma (tulessa).

Sulla on valitettavasti aika vähän kokemusta lämppäreistä. Meinaan kun kirjoitat, etteivät lämppärit ole ihan niin selkeästi parempia päiväkäytössä ja jotain vihreästä. KIRJOITIT VALONVAHVISTIMESTA. Oletkohan koskaan katsonut lämpökameralla otettuja kuvia? Tai oletko koskaan katsonut lämpötähystimen läpi? Valonvahvistimesta ei ole päivällä muuta kuin haittaa ja siinä kuva on vihreä.

"LÄMPPÄRISSÄ" kuva näkyy sellaisilla väreillä kuin käyttäjä haluaa. Kukin väri on vain "koodi" kohteesta mitatusta lämpötilasta. Tätä koodiväriä voi vaihtaa. Usein käytetään white hot -asetusta. Tämä tarkoittaa sitä, että kylmät alueet näkyvät mustana ja kuumat valkoisena ja kaikki muu siltä väliltä. Tämä on ihan jees joskus. Minä käytän sateenkaariväriä eli rainbow -asetusta. Vaatii kokemusta, mutta sitä minulla on. Minun kamerassani pystyn minuutissa muuttamaan säädöt esim. sellaiseksi, että kaikki pinnat joiden lämpötila on alle 27°C näkyy mustana ja yli 36°C näkyy valkoisena. Tällä välillä olevat lämpötilat näkyy sitten sateenkaaren väreissä. Mikäli ollaan ulkona juuri nyt vallitsevissa oloissa noilla säädöillä näkyy ihmiset ja autojen jarrut ja moottorit sekä kohdat joihin aurinko on paistanut. Pilvisenä päivänä aurinko ei haittaa yhtään, mutta juuri nyt se häiritsee jonkin verran (ulkona +19°C). Lämppärin käyttäjä säätää kameransa värejä olosuhteiden mukaan. Pilvisellä säällä voidaan nähdä maastosta vain kaikki ihmiset valkoisina kaikkien muiden kohteiden ollessa mustia. Paljaalla silmällä tämä ei onnistu. Päivä- ja yökuvalla ei ole mitään erotusta lukuunottamatta sitä, että päivällä auringon paiste lämmittää kohteita ja ihmistä tai ajoneuvoa on vaikeampi erottaa joukosta. Talvella ja kylmällä säällä ihmisen erottaminen maastosta on toki helpompaa kuin kesällä kun on enemmän kontrastia.

Mihin perustuu tieto siitä, että Venäjä laahaa jäljessä lämppäreissä? Minun melko luotettavalta taholta saamieni tietojen mukaan heillä oli jo 8 vuotta sitten yli satatuhatta lämppäriä armeijalla. En tiedä mikä siellä on nyt tilanne.

Noista lämpösuoja-asuista vähän liitteessä. Joku kolleega oli joskus tehnyt tällaisen word -dokumentin.

Jos jollakulla on tietoa olemassa olevasta lämpösuoja-asusta, niin kertokaa ihmeessä. Minä en tiedä niistä muuta kuin vähän teoriaa.
 

Liitteet

  • m91 lämpöominaisuudet.doc
    278 KB · Luettu: 28
SJ kirjoitti:
KIM kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Joo, ja tarkoitus on havaita vihollinen kauempaa kuin valonvahvistajalla olisi mahdollista.

Mihin perustuu tuo tieto tarkoituksesta?
Mielestäni lämpötähystimen tai -tähtäimen tarkoitus ei voi olla tuo. Tai voi tuo käytännössä olla mainuttuna laitteen hankinnan tarkoitukseksi, mutta silloin ei olla ymmärretty mistä laitteista oikeastaan on kysymys.

Valonvahvistaja ja lämpötähystin on aivan eri asioita. Niiden toiminnassa on yhteistä yhtä paljon kuin kahvinkeittimellä ja mopon pakoputkella.
Valon vahvistaja vahvistaa olemassa olevaa valoa. Lämpöä kuvaavat laitteet taas mittaavat kohteen heijastamaa lämpötilaa ja muuttavat mittaustulokset "värikoodeiksi" jotka voidaan katsoa näytöltä. Valonvahvistajasta on hyötyä hämärässä. Pimeässä sillä ei tee mitään ellei itse lähetä infrapunavaloa jolla alueella vahvistin pelaa. Lämpötähystintä kannattaa käyttää kaikkina vuoden ja vuorokauden aikoina valosta ja lämpötilasta riippumatta. Suurin hyöty siitä on tietysti silloin kun on pimeää ja kylmää. Lämpötähtäin on valonvahvistimista eroten PÄIVÄLLÄKIN ERINOMAISEN HYVÄ KAPISTUS.

No hyvä on sanotaan sitten, että tarkoitus on havaita vihollinen kauempaa kuin valovahvistimella tai ilman sitä olisi mahdollista.

Pakko vielä vängätä tuosta tarkoituksesta. "Lämppärillä on tarkoitus havaita vihollinen". Se voittaa valonvahvistimen aina ja ihmissilmän lähes aina. Tuolla etäisyydellä ei ole minusta merkitystä.

Pelkästään lämppärin tai valonvahvistajan käytössä maastossa on omien havaintojen mukaan ongelmana se, ettei hahmota kokonaisuutta maisemasta ja sen tapahtumista. Lämppärin käyttäjä tarvitsee ehkä samantapaisen suojamiehen kuin TA.
 
BMP:n konetykki mahdollisella lämpötähtäimellä on kovin ikävä kapistus metsään sulautuvia kohdehenkilöitä kohtaan. Noin niin kuin esimerkiksi.

Myös lennokkien lämpötähystyksellä saavuttamat tulokset ovat aika huimia suhteessa näkyvän spektrin näkymiin.

Tietenkin iso osa laajan spektrin sensoreista tulee kun on kokonaisjärjestelmä kunnossa vaikutukseen asti. Ei niistä silti ole haittaa vaikka osana jimmyjoukkueen tähystys- ja tähtäinvalikoimaa. Muuta kuin budjettimielessä.
 
KIM kirjoitti:
Etelä-Suomi ei ole sota-aikana valosaasteinen. Tai jos on niin silloin se on myös kuuma (tulessa).

Sulla on valitettavasti aika vähän kokemusta lämppäreistä. Meinaan kun kirjoitat, etteivät lämppärit ole ihan niin selkeästi parempia päiväkäytössä ja jotain vihreästä. KIRJOITIT VALONVAHVISTIMESTA. Oletkohan koskaan katsonut lämpökameralla otettuja kuvia? Tai oletko koskaan katsonut lämpötähystimen läpi? Valonvahvistimesta ei ole päivällä muuta kuin haittaa ja siinä kuva on vihreä.

Olen sattunut 10 kuukautta tujottelemaan tuollaisen läpi, eli PST-AUK:n oppilas ajan ja PSTohjus alikessuna ollessa, aika tiivistikin välillä. Että jotakin kokemusta saattaa olla.

Lueppa ihan kunnolla ne tekstit. Nimittäin kumman luulet näkyvän paremmin. Vihreällä NAAMIOVÄRILLÄ värjätyn naaman, vai valkoisen/punaisen naaman mustalla taustalla (tai käänteisesti) lämppärin kuvassa? Ihan riippuen lämppärin mallista, nykyään on valko/musta. Minulla oli vielä musta/punainen lämpötähtäin, ja testissä oli Musta/valkoinen tähystin johtajien omaan käyttöön. Ehkä oli tuo PV:n virallinen Matis. Yhden yön sillä käpistelin ja ihastelin kuvanlaatua.

Milspeksatuissa keveissä lämppäreissä harvemmin on mitään sateenkaariskaalaa. Niitä voi löytyä aivan huippuluokan tiedusteluvaunuista.

Älä nyt liikaa peilaa tätä juttua tuota käyttämääsi lämppäriä kohden, sen on selkeästi ihan toisen hinta- ja teholuokan peli kuin nuo kilon painoiset BAE:n systeemit.

Hieman epäilen että Venäjällä olisi 100 000 lämppäriä. Lämppärihanke alkoi silloin kun NL meni nurin, no money no honey kuten kävi kaikille tuon aikaisille projekteilla. Heikäläisten oma lämpötähystin tekniikka oli vielä sen verran kurjaa että nykyään teettävät nuo Ranskalaisilla.

Lämpönaamio-asiuista kirjottelen sitten myöhemmin jos joku muu ei ehdi väliin. Pitää lähteä katsomaan True Blood.
 
Venäjällä on useampia yhteisyrityksiä Ranskan ja Italian yritysten kanssa, joiden yksi osaamisen ala on juurikin lämpötähystysvekottimet. Luulen, että jollain tasolla ja varmasti ko. kampetta alkaa soljua heikäläisten asevoimien luolastoihin ja kentälle.

Kehno tietää miten laaja-alaisesti teollisuuden modernisointi alkaa tuottamaan sotakamppeita? Olisko Novgorodin ajalta jatkumona henkistä slaavilaisuuden suuruutta korostava henki nyt vähenemässä? Vastaan: isovenäläinen slaavilaisnationalismi elää ja voi hyvin...ja sitä rataa saattaa muodosteilla oleva teollisuuskin paahtaa sitä palvelevia tarvikkeita.
 
Second kirjoitti:
KIM kirjoitti:
Etelä-Suomi ei ole sota-aikana valosaasteinen. Tai jos on niin silloin se on myös kuuma (tulessa).

Sulla on valitettavasti aika vähän kokemusta lämppäreistä. Meinaan kun kirjoitat, etteivät lämppärit ole ihan niin selkeästi parempia päiväkäytössä ja jotain vihreästä. KIRJOITIT VALONVAHVISTIMESTA. Oletkohan koskaan katsonut lämpökameralla otettuja kuvia? Tai oletko koskaan katsonut lämpötähystimen läpi? Valonvahvistimesta ei ole päivällä muuta kuin haittaa ja siinä kuva on vihreä.

Olen sattunut 10 kuukautta tujottelemaan tuollaisen läpi, eli PST-AUK:n oppilas ajan ja PSTohjus alikessuna ollessa, aika tiivistikin välillä. Että jotakin kokemusta saattaa olla.

Lueppa ihan kunnolla ne tekstit. Nimittäin kumman luulet näkyvän paremmin. Vihreällä NAAMIOVÄRILLÄ värjätyn naaman, vai valkoisen/punaisen naaman mustalla taustalla (tai käänteisesti) lämppärin kuvassa? Ihan riippuen lämppärin mallista, nykyään on valko/musta. Minulla oli vielä musta/punainen lämpötähtäin, ja testissä oli Musta/valkoinen tähystin johtajien omaan käyttöön. Ehkä oli tuo PV:n virallinen Matis. Yhden yön sillä käpistelin ja ihastelin kuvanlaatua.

Milspeksatuissa keveissä lämppäreissä harvemmin on mitään sateenkaariskaalaa. Niitä voi löytyä aivan huippuluokan tiedusteluvaunuista.

Älä nyt liikaa peilaa tätä juttua tuota käyttämääsi lämppäriä kohden, sen on selkeästi ihan toisen hinta- ja teholuokan peli kuin nuo kilon painoiset BAE:n systeemit.

Hieman epäilen että Venäjällä olisi 100 000 lämppäriä. Lämppärihanke alkoi silloin kun NL meni nurin, no money no honey kuten kävi kaikille tuon aikaisille projekteilla. Heikäläisten oma lämpötähystin tekniikka oli vielä sen verran kurjaa että nykyään teettävät nuo Ranskalaisilla.

Lämpönaamio-asiuista kirjottelen sitten myöhemmin jos joku muu ei ehdi väliin. Pitää lähteä katsomaan True Blood.

En jaksa kaikkia tekstejä lukea uudestaan. Enkä ehkä tajuaisi vaikka lukisinkin. Olet siis ihan satavarma, että käytit intissä 10 kuukautta lämppäriä etkä valonvahvistinta?

Ja olet sitä mieltä, ettei lämppäri ole päiväkäytössä selkeästi valonvahvistinta parempi? Jos todella sinun kokemukset on noin niin sitten sulla on ollut erittäin hyvä valonvahvistin ja erittäin huono lämppäri.

"Nimittäin kumman luulet näkyvän paremmin. Vihreällä NAAMIOVÄRILLÄ värjätyn naaman, vai valkoisen/punaisen naaman mustalla taustalla (tai käänteisesti) lämppärin kuvassa?"
Tätä kohtaa en ymmärrä. Mitä sinä tässä kysyt? Voitko yrittää korjata tuon kysymyksen sellaiseksi, että minäkin ymmärrän.

Minulla ei ole käyttökokemusta muista intin lämppäreistä kuin tuosta Matiksesta. Sitä oon joskus jollain lämpökuvauskurssilla käpistellyt ja nähnyt sillä otettuja kuvia. Jaa no on mulla kyllä olemassa sen käyttöohje ja tekniset tiedot jossain mapissa tai koneella. Matis voitti minun konsulttiluokan siviililämpökameran ihan kuusi-nolla kuvan laadussa. Minun omistamassani kamerassa on ominaisuuksia ja säätöjä tietysti paljon enemmän, mutta kyllä Matiksessa pystyi yhtä sun toista säätöä tekemään.

Minun käyttämäni lämpökamera ei varmaankaan ole kalliimpi tai hienompi kuin nuo sotakelpoiset vehkeet. Mulla on ehkä toimintoja enemmän, mutta laatu ja kestävyys saattaa olla huonompi. Mulla on sellainen käsitys, että tällaisen lämpökameran mikä mulla on saa nykyään n. kymppitonnilla. 2,5 vuotta sitten tästä sai pulittaa 27 000 +alv. Matiksen arvaan olevan ehkä tuplahintainen omaani verrattuna. Matiksessa hyvään herkkyyteen ja kuvaan on päästy "vanhalla tekniikalla". Siinä on jäähdytys. Laitteessa on ihan oikeasti pieni kompressori joka jäähdyttää ilmaisinmatriisin muistaakseni -200°C asti. Siksi se käynnistyy hitaasti ja hurisee. Mun siviilivehje käynnistyy sekunneissa, eikä hurise, eikä sammu puolen tunnin päästä akun tyhjenemiseen. Kuvan laatu on kuitenkin kehno Matikseen verrattuna. En tiedä miten tuo jäähdytys tai jäähdyttämättömyys vaikuttaa kuvan laatuun.
 
Tuon ryssien lämppäreiden määrä arvion kuulin n. vuonna 2003 Suomen armeijan kantahenkilöltä joka oli ollut mukana testaamassa ja valitsemassa lämpötähystimiä ja tähtäimiä meidän käyttöön. Hän oli työskennellyt kuukausia tai vuosia projektin parissa, joten jos jollain suomen armeijassa on ollut tietoa ryssien kalustosta niin oletan tällekin henkilölle niistä kerrotun. Hänen puheistaan sai sellaisen käsityksen, että oltaisiin silloin hävitty pimeäsodankäynnissä reilusti naapurille.

Onkohan olemassa sellaista lämpötähtäintä tai edes valonvahvistajaa jonka saa "laseiksi" silmien eteen ja jolla voi myös ampua?
Kokeilin jotain vv2000 tms. vahvistajaa joskus. Sen sai silmille jollain kypärävirityksellä. Sillä ei kuitenkaan voinut ampua koska tähtäimet oli yhtä mössöä jos linssit oli säädetty siten, että maali näkyi terävänä. Jos taas sääti tähtäimen näkyvään terävästi niin maasto ja maali oli yhtä mössöä. Jotain vahvistajaa on ollut aseiden päällekin laitettavaksi. Sillä pystyy ampumaan, mutta muuta silläkään ei ole voinut tehdä. Minulla oli n. 1994 ensimmäinen oma valonvahvistinkiikaritähtäin. Se oli hurja peli jahdissa. Tuli sillä paljon muutakin kikkailtua. Ajoin sillä tähystäen mm. autoa ilman valoja. Maastossa kulkemiseen sekään ei sentään sopinut. Tarkan kuvan alue oli siinä laajempi kuin intin vv2000 mallissa.
 
KIM kirjoitti:
En jaksa kaikkia tekstejä lukea uudestaan. Enkä ehkä tajuaisi vaikka lukisinkin. Olet siis ihan satavarma, että käytit intissä 10 kuukautta lämppäriä etkä valonvahvistinta?

Ja olet sitä mieltä, ettei lämppäri ole päiväkäytössä selkeästi valonvahvistinta parempi? Jos todella sinun kokemukset on noin niin sitten sulla on ollut erittäin hyvä valonvahvistin ja erittäin huono lämppäri.

Juu kannattaa lukea. Ehdottomasti suosittelen. Vaikken minä osaa kirjottaa kunnolla niin kyllä kai tuosta joku tolkku pitäisi saada.

Lämppäri ja valonvahvistin molemmat jotka minulla oli käytössä olivat aikaansa nähden kohtuullisia. VV2000 oli testeissä ja kuskit saivat sitä testata ajon aikana, minulla on vanhvempi ja huonompi Wildbig (tai jotakin sinne päin) kiikarityyppinen tähystin, enkä sille juurikaan käyttöä keksinyt. Maastoharjoitukset keskittyivät lumen ajalle tai sitten (Lapin) kesään, yleensä tuntui turhalle ottaa koko laitetta käyttöön kun paljaalla silmälläkin näki. Huonommin kyllä mutta "leveämmällä keilalla".

Sitten meillä TOW-2:sen lämpötähtäin joka se oli ehdoton päätähystysväline. Päiväkäyttöä rajoitti huono okulaari joka painoi ikävästi silmän ympärystää ja yölläkään siitä ei jaksanut kokoaikaa tujoitella läpi. Mutta tst-tilanteissa se oli päätähystysväline olipa päivänaika mikä hyvänsä.
 
VV2000 on ihan ok väline (II sukupolvea), Wild Big rupee olemaan aika vanhaa tekniikkaa (Gen I) mutta kun laitteiden määrä on mitä on niin kelpaa mulle ainakin ja toi TOWin lämpötähystin (ilmeisesti AN/TAS-4) on antiikkinen ainakin verrattuna Matikseen tai johonkin muuhun moderniin. Toi TOWin lämpökamera on käytössä ilmeisesti tornikanuunoissakin.
 
peelo kirjoitti:
VV2000 on ihan ok väline (II sukupolvea), Wild Big rupee olemaan aika vanhaa tekniikkaa (Gen I) mutta kun laitteiden määrä on mitä on niin kelpaa mulle ainakin ja toi TOWin lämpötähystin (ilmeisesti AN/TAS-4) on antiikkinen ainakin verrattuna Matikseen tai johonkin muuhun moderniin. Toi TOWin lämpökamera on käytössä ilmeisesti tornikanuunoissakin.

Mitenkähän paljon noista Wild Bigejä enää on käytökunnossa? se on vanha ja käsitääkseni noissa happanee elektroniikka nopeasti. Vai oliko se niin että noissa on käyttötunteja suhteellisen vähän.

Juu eihän TOW-2 lämppäri (eli just tuo minkä maintset, jois muistan oikein) enää uusi ole, ihan jees vehje se taitaa olla kuitenkin edelleen eikä noita ole taidettu ottaa esim tst-vaunuista pois vaikka joillakin isoilla sotavaltioilla varaa olisi. Lähinnä jos jotakin on tehty niin annettu johtajalle parempaa lämppäriä. 90-luvulla persianlahden sodassa noilla ei oikein resoluutio riittänyt omien ja vihollisten tunnistamiseen. Tämä oli paska juttu edessä tiedustelemassa olevilla M3 Bradley vaunuille: uraanitikka persieeseen, sano. Noissa oli sitten uudempaa ja laadukkaampaa lämppäriä, joilal omien ja vihollisten tunnsitaminen kuulemma onnistui aika hyvin.
 
Second kirjoitti:
Mitenkähän paljon noista Wild Bigejä enää on käytökunnossa? se on vanha ja käsitääkseni noissa happanee elektroniikka nopeasti. Vai oliko se niin että noissa on käyttötunteja suhteellisen vähän.

Juu eihän TOW-2 lämppäri (eli just tuo minkä maintset, jois muistan oikein) enää uusi ole, ihan jees vehje se taitaa olla kuitenkin edelleen eikä noita ole taidettu ottaa esim tst-vaunuista pois vaikka joillakin isoilla sotavaltioilla varaa olisi. Lähinnä jos jotakin on tehty niin annettu johtajalle parempaa lämppäriä. 90-luvulla persianlahden sodassa noilla ei oikein resoluutio riittänyt omien ja vihollisten tunnistamiseen. Tämä oli paska juttu edessä tiedustelemassa olevilla M3 Bradley vaunuille: uraanitikka persieeseen, sano. Noissa oli sitten uudempaa ja laadukkaampaa lämppäriä, joilal omien ja vihollisten tunnsitaminen kuulemma onnistui aika hyvin.

Nuo omien ampumiset lämpötähtäintä käytettäessä ovat varmasti vähentyneet myös siksi, että 2000-luvulla ajoneuvoihin on alettu kiinnittää lämpötähtäimessä erottuvia omatunnuksia. Toimivat ainakin silloin, kun lämpötähtäimiä on vain toisella osapuolella.
 
Second kirjoitti:
Mitenkähän paljon noista Wild Bigejä enää on käytökunnossa? se on vanha ja käsitääkseni noissa happanee elektroniikka nopeasti. Vai oliko se niin että noissa on käyttötunteja suhteellisen vähän.

Viime vuonna olen kyseiselle laitteelle viimeeksi koulutusta saanut ja ainakin se koulutuskäytössä ollut laite pelitti ok. Epäilen, että varikkotyönä on tuotakin laittetta huollettu. Kyllä 20 vuotta on erittäin pitkä käyttöikä elektroniikalle vaikka laitetta ei käytettäisi.
 
Wildista sen verran, että muistan kun ne olivat uudenkarheita.. Samalla tavalla ne tänä päivänä pelittävät kuin silloinkin - onko se sitten hyvä vai huono VV tänä päivänä, en tiedä, mutta yllättävän hyvin ne laitteet on pystytty pitämään toimintakuntoisina!
Vaikuttaa siltä, että kaikki mihin armeija koskee, ei muutukaan paskaksi..ainakin Wildit on siis osattu pitää hyvin pitkän ajan ihmeen hyvässä kunnossa. Varusmieskäyttö kun kuitenkin on aika kovaa käyttöä mille tahansa varusteella. Liiaksi on yhä edelleen sitä "ei oo euroakaan kiinni tässä -asennetta" olemassa varusmiehillä..ja se ei edistä kaluston säilymistä ehjänä pitkiä aikoja.
 
Kapiainen kirjoitti:
Wildista sen verran, että muistan kun ne olivat uudenkarheita.. Samalla tavalla ne tänä päivänä pelittävät kuin silloinkin - onko se sitten hyvä vai huono VV tänä päivänä, en tiedä, mutta yllättävän hyvin ne laitteet on pystytty pitämään toimintakuntoisina!
Vaikuttaa siltä, että kaikki mihin armeija koskee, ei muutukaan paskaksi..ainakin Wildit on siis osattu pitää hyvin pitkän ajan ihmeen hyvässä kunnossa. Varusmieskäyttö kun kuitenkin on aika kovaa käyttöä mille tahansa varusteella. Liiaksi on yhä edelleen sitä "ei oo euroakaan kiinni tässä -asennetta" olemassa varusmiehillä..ja se ei edistä kaluston säilymistä ehjänä pitkiä aikoja.

Wildissä taitaa olla kaskadi-tyyppinen valomonistinputki, ja sillä on tietty käyttöikä. Se on kuitenkin vaihdettava osa ja se on voitu varikolla vaihtaa (en tiedä, arvelen vaan). Kuluvat osat vaihtamalla valonvahvistin varmaan pelittää kunhan linssejä ei naarmuteta pilalle. Valonvahvistimen linssit ilmeisesti kestävät kohtuullisen hyvin koska ne ovat kuitenkin enemmänkin kiikarin lasilinssit kuin lämpötähtäimen germaniumista tai sinkkiselenidistä tehdyt erikoislinssit, jotka ovat joko pehmeitä (naarmuuntuvat) tai hauraita (halkeavat). Lämpötähtäimessä on niitä ikääntyviä osia paljon ja ne ovat kallita vaihtaa. Esimerkiksi se ilmaisinmatriisin -196 C:hen jäähdyttävä Stirling-kylmäkone on kallis paukku kun se pitää huoltaa ja sen käyttötunnit ovat lopulta aika rajalliset.
 
Kapiainen kirjoitti:
Wildista sen verran, että muistan kun ne olivat uudenkarheita.. Samalla tavalla ne tänä päivänä pelittävät kuin silloinkin - onko se sitten hyvä vai huono VV tänä päivänä, en tiedä, mutta yllättävän hyvin ne laitteet on pystytty pitämään toimintakuntoisina!
Vaikuttaa siltä, että kaikki mihin armeija koskee, ei muutukaan paskaksi..ainakin Wildit on siis osattu pitää hyvin pitkän ajan ihmeen hyvässä kunnossa. Varusmieskäyttö kun kuitenkin on aika kovaa käyttöä mille tahansa varusteella. Liiaksi on yhä edelleen sitä "ei oo euroakaan kiinni tässä -asennetta" olemassa varusmiehillä..ja se ei edistä kaluston säilymistä ehjänä pitkiä aikoja.

Valitettavasti tuota samaa asennetta olen havainnut myös (toki vähemmässä määrin) henkilökunnallakin.
 
juhapar kirjoitti:
Kapiainen kirjoitti:
Wildista sen verran, että muistan kun ne olivat uudenkarheita.. Samalla tavalla ne tänä päivänä pelittävät kuin silloinkin - onko se sitten hyvä vai huono VV tänä päivänä, en tiedä, mutta yllättävän hyvin ne laitteet on pystytty pitämään toimintakuntoisina!
Vaikuttaa siltä, että kaikki mihin armeija koskee, ei muutukaan paskaksi..ainakin Wildit on siis osattu pitää hyvin pitkän ajan ihmeen hyvässä kunnossa. Varusmieskäyttö kun kuitenkin on aika kovaa käyttöä mille tahansa varusteella. Liiaksi on yhä edelleen sitä "ei oo euroakaan kiinni tässä -asennetta" olemassa varusmiehillä..ja se ei edistä kaluston säilymistä ehjänä pitkiä aikoja.

Valitettavasti tuota samaa asennetta olen havainnut myös (toki vähemmässä määrin) henkilökunnallakin.

Tämä asenne koskee rintaan köyhää ja nuukaa miestä, ette arvaakaan.
 
Heikkilä kirjoitti:
Kapiainen kirjoitti:
Wildista sen verran, että muistan kun ne olivat uudenkarheita.. Samalla tavalla ne tänä päivänä pelittävät kuin silloinkin - onko se sitten hyvä vai huono VV tänä päivänä, en tiedä, mutta yllättävän hyvin ne laitteet on pystytty pitämään toimintakuntoisina!
Vaikuttaa siltä, että kaikki mihin armeija koskee, ei muutukaan paskaksi..ainakin Wildit on siis osattu pitää hyvin pitkän ajan ihmeen hyvässä kunnossa. Varusmieskäyttö kun kuitenkin on aika kovaa käyttöä mille tahansa varusteella. Liiaksi on yhä edelleen sitä "ei oo euroakaan kiinni tässä -asennetta" olemassa varusmiehillä..ja se ei edistä kaluston säilymistä ehjänä pitkiä aikoja.

Wildissä taitaa olla kaskadi-tyyppinen valomonistinputki, ja sillä on tietty käyttöikä. Se on kuitenkin vaihdettava osa ja se on voitu varikolla vaihtaa (en tiedä, arvelen vaan). Kuluvat osat vaihtamalla valonvahvistin varmaan pelittää kunhan linssejä ei naarmuteta pilalle. Valonvahvistimen linssit ilmeisesti kestävät kohtuullisen hyvin koska ne ovat kuitenkin enemmänkin kiikarin lasilinssit kuin lämpötähtäimen germaniumista tai sinkkiselenidistä tehdyt erikoislinssit, jotka ovat joko pehmeitä (naarmuuntuvat) tai hauraita (halkeavat). Lämpötähtäimessä on niitä ikääntyviä osia paljon ja ne ovat kallita vaihtaa. Esimerkiksi se ilmaisinmatriisin -196 C:hen jäähdyttävä Stirling-kylmäkone on kallis paukku kun se pitää huoltaa ja sen käyttötunnit ovat lopulta aika rajalliset.

Juu tuota lämppärin linssiä ainakin meillä päin suojeltiin siten että jokaista koulutettavaa varoitettiin että se on puolen miljoonan markan korvaukset valtiolle jos siihen jää edes sormenjälki. Hyvin tehosi, vaikka ei paikkaansa pitänytkään tuon sormenjäljen osalta. :lanssi:

Erällä kaverilla jostakin syystä se sormi sinne linssille päätyi, jälki jäi ja voitte arvata veti naamaa valkoiseksi että kun me alikessut alettiin voivotella kuinka jääkäri NN joutuu korvaamaan koko tähtäimen valtiolle, puoli miljoonaa. Eihän mekään tiedetty että ei tässä mistään ihan niin vakavasta ole kyse, sen verran hyvin meidät oli aivopesty tuohon "faktaan" omien alikessujen toimesta... Kuten heidät oli aivopesseet omat alikessunsa.
 
Kapiainen kirjoitti:
Wildista sen verran, että muistan kun ne olivat uudenkarheita.. Samalla tavalla ne tänä päivänä pelittävät kuin silloinkin - onko se sitten hyvä vai huono VV tänä päivänä, en tiedä, mutta yllättävän hyvin ne laitteet on pystytty pitämään toimintakuntoisina!
Vaikuttaa siltä, että kaikki mihin armeija koskee, ei muutukaan paskaksi..ainakin Wildit on siis osattu pitää hyvin pitkän ajan ihmeen hyvässä kunnossa. Varusmieskäyttö kun kuitenkin on aika kovaa käyttöä mille tahansa varusteella. Liiaksi on yhä edelleen sitä "ei oo euroakaan kiinni tässä -asennetta" olemassa varusmiehillä..ja se ei edistä kaluston säilymistä ehjänä pitkiä aikoja.

Osaltaan voidaan kuitenkin syyttää sitä, että on taidettu ostaa usein priimaa. Kuinka paljon tahansa kalustohankintoja mollattaisiinkaan, niin usein se kestää käyttöä melkoisen paljon. Wild on muistini mukaan peräti melko kelpo tähystin kohtuullisen laajan tähystysalueen (vrt. vaiks vv2000) sekä suurennoksen vuoksi.

Muuta yleistä jupinaa..

Lämpökameroista tulee mieleen kanssa se ainoa mil speksattu josta on kokemusta eli "matis" tätähän taitaa olla pultattuna IT-tykissäkin 23itk95? Mitenköhän siinä toimii? Autosta sillä ainakin oli kelpo tähystellä metsän elämää.

Siviilipuolen kameraa en voisi kuvitella vieväni metsään, sen verta on heppoisempi peli ja muistuttaa enempi 80 luvun vhs videokameraa, kun mil-lämpötähystintä. (näitä on toki muullaisiakin, mutta se minkä kanssa itse olen tekemisissä ollut) Värikuvan hyöty taisteluoloissa on kyseenalainen, koska lämmönlähteitä voi olla useitakin, jotka muuttavat kuvan varsin vaikeasti tulkittavaksi.
 
HaBa kirjoitti:
Siviilipuolen kameraa en voisi kuvitella vieväni metsään, sen verta on heppoisempi peli ja muistuttaa enempi 80 luvun vhs videokameraa, kun mil-lämpötähystintä. (näitä on toki muullaisiakin, mutta se minkä kanssa itse olen tekemisissä ollut)
Perusmallin jäähdyttämättömällä 320x240 mikrobolometrillakin tekee yllättävän paljon, kun tarvitaan aluevalvontasensoria tai johdettavalla kokoonpanolla on myös valonvahvistimia käytössä. Sellainen ei enää ihmeitä maksa suhteessa moneen muuhun kilkkeeseen, varsinkin jos massamaisesti ostettaisiin.

Varusmiehen-/kadetinkestävä vehje on aina plussaa, mutta COTS-hyötyjä jos meinataan aidosti saavuttaa niin kannattaa joskus parametrejä hiukan löysätä. Joissain tapauksissa esim. massatuotettu suojakotelo riittää tuomaan kenttäkelpoisuuden tosiasiallisesti riittäväksi, ja hinta voi jäädä murto-osaan pienenä sarjana tehdystä milspec-värkistä.

Ymmärrän kyllä että tällainen ajattelutapa ei palvele kapean komean kärjen strategiaa, ja hallinto vaatii veronsa ennen kuin sotavarusteet ovat kentällä ja kokoonpanoissa. Hyväksynkö... Noh.
 
koponen kirjoitti:
HaBa kirjoitti:
Siviilipuolen kameraa en voisi kuvitella vieväni metsään, sen verta on heppoisempi peli ja muistuttaa enempi 80 luvun vhs videokameraa, kun mil-lämpötähystintä. (näitä on toki muullaisiakin, mutta se minkä kanssa itse olen tekemisissä ollut)
Perusmallin jäähdyttämättömällä 320x240 mikrobolometrillakin tekee yllättävän paljon, kun tarvitaan aluevalvontasensoria tai johdettavalla kokoonpanolla on myös valonvahvistimia käytössä. Sellainen ei enää ihmeitä maksa suhteessa moneen muuhun kilkkeeseen, varsinkin jos massamaisesti ostettaisiin.

Varusmiehen-/kadetinkestävä vehje on aina plussaa, mutta COTS-hyötyjä jos meinataan aidosti saavuttaa niin kannattaa joskus parametrejä hiukan löysätä. Joissain tapauksissa esim. massatuotettu suojakotelo riittää tuomaan kenttäkelpoisuuden tosiasiallisesti riittäväksi, ja hinta voi jäädä murto-osaan pienenä sarjana tehdystä milspec-värkistä.

Ymmärrän kyllä että tällainen ajattelutapa ei palvele kapean komean kärjen strategiaa, ja hallinto vaatii veronsa ennen kuin sotavarusteet ovat kentällä ja kokoonpanoissa. Hyväksynkö... Noh.

Minulla aivot palaa aina siihen valtavaan potenttiaaliseen otto-kalustomassaan mitä meiltä löytyy tältäkin saralta. Paljonko on tosiasiassa lämppäreitä, valonvahvistimia, huippuluokan kiikareita, radioita, GPS-paikatimia yms ihmisillä sekä kauppojen varastoissa ja kuinka valtavan lisäarvon nämä toisivat niille joille ei ole parasta jakaa.

Toki ymmärrän että otto-kalustoa et nyt välttämättä tarkoita. Esim jotkut Ameriikkalaiset ihmettelevät vähän samaa, esim MilSpeksattu GPS-laitteet painaa kilokaupalla ja on viimeisen päälle mietittyä pakettia hunajaisella hinnalla. Kaupasta saa 100$ siviilimallin GPS:n mikä käytännössä toimittaa saman asian paljon pienemmässä ja keveämmässä paketissa, joku MilSpec koodaus vain puuttuu (vastassa kamelikuskeja). Käsitääkseni tuolla suunalla on suht normaalia jättää ne armeijan kamppeet varastoon ja lähteä itse ostetun härpäkkeen kanssa maastoon.

Aikanaan spekuloitiin samaa läppärien osalta. Intti kun ostaa läppärin niin siihen tulee yksi nolla lisää, kuin mitä siviilimarkkinoilta saisi... Totta kai se on sitten viimeisen päälle funtsittu peli, mutta onhan siinä se yksi nolla enemmänkin. Minä kääräisen läppärin elmu-kelmuun ja siinä on PV:lle militääriruggeroitu mitääriläppäri vedenestokalvolla ja palomuurilla. Eikä maksa kuin kolme-neljä kertaa tavallisen hinnan. Halapa on.
 
Back
Top