Second kirjoitti:SJ kirjoitti:KIM kirjoitti:SJ kirjoitti:Joo, ja tarkoitus on havaita vihollinen kauempaa kuin valonvahvistajalla olisi mahdollista.
Mihin perustuu tuo tieto tarkoituksesta?
Mielestäni lämpötähystimen tai -tähtäimen tarkoitus ei voi olla tuo. Tai voi tuo käytännössä olla mainuttuna laitteen hankinnan tarkoitukseksi, mutta silloin ei olla ymmärretty mistä laitteista oikeastaan on kysymys.
Valonvahvistaja ja lämpötähystin on aivan eri asioita. Niiden toiminnassa on yhteistä yhtä paljon kuin kahvinkeittimellä ja mopon pakoputkella.
Valon vahvistaja vahvistaa olemassa olevaa valoa. Lämpöä kuvaavat laitteet taas mittaavat kohteen heijastamaa lämpötilaa ja muuttavat mittaustulokset "värikoodeiksi" jotka voidaan katsoa näytöltä. Valonvahvistajasta on hyötyä hämärässä. Pimeässä sillä ei tee mitään ellei itse lähetä infrapunavaloa jolla alueella vahvistin pelaa. Lämpötähystintä kannattaa käyttää kaikkina vuoden ja vuorokauden aikoina valosta ja lämpötilasta riippumatta. Suurin hyöty siitä on tietysti silloin kun on pimeää ja kylmää. Lämpötähtäin on valonvahvistimista eroten PÄIVÄLLÄKIN ERINOMAISEN HYVÄ KAPISTUS.
No hyvä on sanotaan sitten, että tarkoitus on havaita vihollinen kauempaa kuin valovahvistimella tai ilman sitä olisi mahdollista.
Käytännössä tätähän sillä haetaan. Valonvahvistimilla on vielä se pirullinen juttu että ne ovat aika ronkeleita säätilalle, maastolle ja kuun vaiheille, eli käytännössä niillä ei saada ulosmitattua sitäkään tehoa mikä valmistajan spekseissä hehkutetaan ilman IP-valaisua tai muuta keinovaloa. Toki Etenkin Etelä-Suomi taitaa olla jo niin valosaasteinen paikka että kunnolla pimeä siellä ei tulekaan? Eller hur?
Päiväkäyttössä nuo lämppärit eivät ole ihan niin selkeästi parempia vehkeitä, mutta toisaalta vihreällä värjätty naama ja maastopuvun peittämät hartiat näkyy varmasti paremmin kuin tavalliselle silmälle.
Siis siihen asti kunnes lämpönaamioasut puskevat läpi ihan tosissaan. Lämppärit yleistyy kokoajan, Venäjä laahaa jäljessä ainakin vielä mutta eiköhän tuo modernisaatio ala pikkuhiljaa tunkea sielläkin vähän kaikkialle tässä jonkin ajan päästä.
Etelä-Suomi ei ole sota-aikana valosaasteinen. Tai jos on niin silloin se on myös kuuma (tulessa).
Sulla on valitettavasti aika vähän kokemusta lämppäreistä. Meinaan kun kirjoitat, etteivät lämppärit ole ihan niin selkeästi parempia päiväkäytössä ja jotain vihreästä. KIRJOITIT VALONVAHVISTIMESTA. Oletkohan koskaan katsonut lämpökameralla otettuja kuvia? Tai oletko koskaan katsonut lämpötähystimen läpi? Valonvahvistimesta ei ole päivällä muuta kuin haittaa ja siinä kuva on vihreä.
"LÄMPPÄRISSÄ" kuva näkyy sellaisilla väreillä kuin käyttäjä haluaa. Kukin väri on vain "koodi" kohteesta mitatusta lämpötilasta. Tätä koodiväriä voi vaihtaa. Usein käytetään white hot -asetusta. Tämä tarkoittaa sitä, että kylmät alueet näkyvät mustana ja kuumat valkoisena ja kaikki muu siltä väliltä. Tämä on ihan jees joskus. Minä käytän sateenkaariväriä eli rainbow -asetusta. Vaatii kokemusta, mutta sitä minulla on. Minun kamerassani pystyn minuutissa muuttamaan säädöt esim. sellaiseksi, että kaikki pinnat joiden lämpötila on alle 27°C näkyy mustana ja yli 36°C näkyy valkoisena. Tällä välillä olevat lämpötilat näkyy sitten sateenkaaren väreissä. Mikäli ollaan ulkona juuri nyt vallitsevissa oloissa noilla säädöillä näkyy ihmiset ja autojen jarrut ja moottorit sekä kohdat joihin aurinko on paistanut. Pilvisenä päivänä aurinko ei haittaa yhtään, mutta juuri nyt se häiritsee jonkin verran (ulkona +19°C). Lämppärin käyttäjä säätää kameransa värejä olosuhteiden mukaan. Pilvisellä säällä voidaan nähdä maastosta vain kaikki ihmiset valkoisina kaikkien muiden kohteiden ollessa mustia. Paljaalla silmällä tämä ei onnistu. Päivä- ja yökuvalla ei ole mitään erotusta lukuunottamatta sitä, että päivällä auringon paiste lämmittää kohteita ja ihmistä tai ajoneuvoa on vaikeampi erottaa joukosta. Talvella ja kylmällä säällä ihmisen erottaminen maastosta on toki helpompaa kuin kesällä kun on enemmän kontrastia.
Mihin perustuu tieto siitä, että Venäjä laahaa jäljessä lämppäreissä? Minun melko luotettavalta taholta saamieni tietojen mukaan heillä oli jo 8 vuotta sitten yli satatuhatta lämppäriä armeijalla. En tiedä mikä siellä on nyt tilanne.
Noista lämpösuoja-asuista vähän liitteessä. Joku kolleega oli joskus tehnyt tällaisen word -dokumentin.
Jos jollakulla on tietoa olemassa olevasta lämpösuoja-asusta, niin kertokaa ihmeessä. Minä en tiedä niistä muuta kuin vähän teoriaa.