Suomen ja Saksan välinen merikaapeli katkennut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vompatti
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Pinnalla

Itämeren tietoliikennekaapelien katkaisusta epäilty kiinalaisalus Yi Peng 3 otti vastaan ohjeita Venäjän tiedustelupalvelulta, kertoo sanomalehti Wall Street Journal (WSJ). Lehti perustaa tietonsa nimettömiin, tutkinnassa mukana olleisiin viranomaislähteisiin.

Itämeren tietoliikennekaapelien katkaisusta epäilty kiinalaisalus Yi Peng 3 otti vastaan ohjeita Venäjän tiedustelupalvelulta, kertoo sanomalehti Wall Street Journal (WSJ). Lehti perustaa tietonsa nimettömiin, tutkinnassa mukana olleisiin viranomaislähteisiin.

WSJ:n lähteiden mukaan Venäjän tiedustelupalvelu onnistui suostuttelemaan Yi Peng 3 -aluksen kapteenin katkaisemaan tietoliikennekaapelit ankkurin avulla.

Kreml on kiistänyt osallisuutensa kaapelien katkaisuun. Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov sanoi tuolloin pitävänsä väitteitä ”absurdeina ja naurettavina”.

Lähteet kertovat lehdelle, että Venäjän Merkuri-korvetti saapui Tanskan ja Ruotsin väliselle merialueelle Kattegatiin 21. marraskuuta ja suoritti elektronista tiedustelua Yi Peng 3:sta sekä sen ympäristöstä. Aluksen liikkeet on aiemmin vahvistanut myös Helsingin Sanomat.

WSJ:n mukaan venäläinen alus välitti salattua tietoa päämajaansa, joka sijaitsee Venäjälle kuuluvassa Kaliningradissa.

Merkuri-korvetti kuuluu Venäjän Mustanmeren laivastoon. Se operoi pääasiassa Välimerellä ja saattaa pakotteita rikkovia venäläisiä rahtilaivoja.

Artikkeli arvioi myös Naton vaikeuksia reagoida Itämeren tapahtumiin. WSJ:n lähteiden mukaan viranomaiset eivät halua julkisesti syyttää Venäjää välttääkseen paniikkia kansalaisten keskuudessa.

Suomessa asiasta uutisoi aiemmin Verkkouutiset.

Kiinalaisalus kävi useita kertoja Venäjällä​

Yle uutisoi marraskuussa, että kiinalaisaluksen toiminnassa tapahtui viime keväänä selvä käänne. Maaliskuun 16. päivänä Yi Peng 3 lähti kohti Nahodkan satamaa Venäjän Kaukoidässä.

Tämän jälkeen Yi Peng 3 on tehnyt ainakin kolme matkaa Venäjän Murmanskiin ja yhden Ust-Lugaan eli Laukaansuuhun lähellä Pietaria, selviää laivaliikennettä seuraavasta MarineTraffic-tietokannasta.

Sivuston historiatietojen mukaan Yi Peng 3 ei ollut käynyt vuodesta 2015 alkaneen tarkastelujakson aikana kertaakaan Venäjällä ennen viime kevättä. Maaliskuun 2024 jälkeen se ei sen sijaan ole palannut kertaakaan enää Kiinaan.

On epäselvää, miksi aluksen omistama kiinalainen yhtiö muutti toimintatapojaan keväällä 2024 ja oliko sen taustalla esimerkiksi yhteistyön aloittaminen jonkin venäläisen tahon kanssa.
 
Näissä ankkurilla putket ja letkut poikki tapauksilla on se ero että ekalla kerralla paatti oli kiinalainen mutta mihistö ryssiä. Nyt ilmeisesti oli sitten vain vuokrattu kuljetuskapsiteettia joten miehistökin oli kiinasta. Ekaan kertaan Kiina ei juuri ottanut kantaa, eikä varmaan nytkään suoraan. Mutta alustavien lehtitietojen valossa Kiina taitaa antaa ryssän ilmi. Eli kapteeni saa jutella suunsa puhtaaksi. Tosin sitähän ei tiedetä että miten totta se kapteeni juttelee, eli kuka nyt näitten taustalla todellisuudessa on. Siinäpä pulma, eli ryssä vai Kiina.
 
Näissä ankkurilla putket ja letkut poikki tapauksilla on se ero että ekalla kerralla paatti oli kiinalainen mutta mihistö ryssiä. Nyt ilmeisesti oli sitten vain vuokrattu kuljetuskapsiteettia joten miehistökin oli kiinasta. Ekaan kertaan Kiina ei juuri ottanut kantaa, eikä varmaan nytkään suoraan. Mutta alustavien lehtitietojen valossa Kiina taitaa antaa ryssän ilmi. Eli kapteeni saa jutella suunsa puhtaaksi. Tosin sitähän ei tiedetä että miten totta se kapteeni juttelee, eli kuka nyt näitten taustalla todellisuudessa on. Siinäpä pulma, eli ryssä vai Kiina.
Paatti vaan takavarikkoon korvaukseksi tai upoksiin
 

Itämeren tietoliikennekaapelien katkaisusta epäilty kiinalaisalus Yi Peng 3 otti vastaan ohjeita Venäjän tiedustelupalvelulta, kertoo sanomalehti Wall Street Journal (WSJ). Lehti perustaa tietonsa nimettömiin, tutkinnassa mukana olleisiin viranomaislähteisiin.

Itämeren tietoliikennekaapelien katkaisusta epäilty kiinalaisalus Yi Peng 3 otti vastaan ohjeita Venäjän tiedustelupalvelulta, kertoo sanomalehti Wall Street Journal (WSJ). Lehti perustaa tietonsa nimettömiin, tutkinnassa mukana olleisiin viranomaislähteisiin.

WSJ:n lähteiden mukaan Venäjän tiedustelupalvelu onnistui suostuttelemaan Yi Peng 3 -aluksen kapteenin katkaisemaan tietoliikennekaapelit ankkurin avulla.

Kreml on kiistänyt osallisuutensa kaapelien katkaisuun. Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov sanoi tuolloin pitävänsä väitteitä ”absurdeina ja naurettavina”.

Lähteet kertovat lehdelle, että Venäjän Merkuri-korvetti saapui Tanskan ja Ruotsin väliselle merialueelle Kattegatiin 21. marraskuuta ja suoritti elektronista tiedustelua Yi Peng 3:sta sekä sen ympäristöstä. Aluksen liikkeet on aiemmin vahvistanut myös Helsingin Sanomat.

WSJ:n mukaan venäläinen alus välitti salattua tietoa päämajaansa, joka sijaitsee Venäjälle kuuluvassa Kaliningradissa.

Merkuri-korvetti kuuluu Venäjän Mustanmeren laivastoon. Se operoi pääasiassa Välimerellä ja saattaa pakotteita rikkovia venäläisiä rahtilaivoja.

Artikkeli arvioi myös Naton vaikeuksia reagoida Itämeren tapahtumiin. WSJ:n lähteiden mukaan viranomaiset eivät halua julkisesti syyttää Venäjää välttääkseen paniikkia kansalaisten keskuudessa.

Suomessa asiasta uutisoi aiemmin Verkkouutiset.

Kiinalaisalus kävi useita kertoja Venäjällä​

Yle uutisoi marraskuussa, että kiinalaisaluksen toiminnassa tapahtui viime keväänä selvä käänne. Maaliskuun 16. päivänä Yi Peng 3 lähti kohti Nahodkan satamaa Venäjän Kaukoidässä.

Tämän jälkeen Yi Peng 3 on tehnyt ainakin kolme matkaa Venäjän Murmanskiin ja yhden Ust-Lugaan eli Laukaansuuhun lähellä Pietaria, selviää laivaliikennettä seuraavasta MarineTraffic-tietokannasta.

Sivuston historiatietojen mukaan Yi Peng 3 ei ollut käynyt vuodesta 2015 alkaneen tarkastelujakson aikana kertaakaan Venäjällä ennen viime kevättä. Maaliskuun 2024 jälkeen se ei sen sijaan ole palannut kertaakaan enää Kiinaan.

On epäselvää, miksi aluksen omistama kiinalainen yhtiö muutti toimintatapojaan keväällä 2024 ja oliko sen taustalla esimerkiksi yhteistyön aloittaminen jonkin venäläisen tahon kanssa.
NATO-maiden pitäisi alkaa seurata reaaliaikaisesti kaikkien ryssään menevien/tulevien laivojen liikkeitä ja tämän lisäksi jakaa meri valvontasektoreihin, jossa päivystää jatkuvasti joku sota-alus tai vastaava. Päivystävän aluksen voisi lähettää perään (mieluummin tietenkin helikopteri / valvontakone edellä) heti mikäli joku alus toimii epäilyttävästi (hidastaa, laittaa seurannan pois, muuten täyttää epäilyttävän kriteerit). Edelleenkin noita paskiaisia ei pystytä kansainvälisillä vesillä pysäyttämään mutta ankkuurin raahaminen ainakin vaikeutuisi kovasti.


Sitten kannattaa muistaa että ryssän itsensä kaapeleita menee kanssa siellä meren pohjassa ja toivon että tässä vaiheessa on jo 100% suunnitelma mitenkä ne pistetään paskaksi. Yksi merkittävä kaapeli taitaa mennä Suomenkin poikki maitse ja miten harmillista olisikin jos jossain pohjalanlahdella se mystisesti katkeaisi, voi voi.
 
Kauppalehti kommentoi asiallisesti. Hyssyttely ei ole oikea ratkaisu.


KL:n aiemman artikkelin mukaan

"Kiina ei ole toistaiseksi sallinut tutkijoiden nousta alukseen ja kuulustella sen miehistöä, vaikka onkin tehnyt jonkinlaista yhteistyötä tutkinnan kanssa."
 
Martelius selittää, että ei ole olemassa tietoa siitä, että Itämeren tietoliikennekaapelien katkaisusta epäilty kiinalaisalus olisi toiminut Venäjän ohjeistamana.

Ei varmasti olekaan. Alukseen ei ole saanut nousta eikä Kiina sitä ole sallinut, vaikka on tekevinään yhteistyötä, kuten aikaisemminkin.

 
Merioikeuden asiantuntija Alexander Lott sanoi jo marraskuussa, että pitäisi toimia rohkeammin, vaikka oikeudellinen tilanne on monimutkainen

Lainvalvonnalliset toimet kiinalaisalusta vastaan ovat mahdollisia. Tanskan viranomaiset ovat tähän asti tulkinneet merioikeutta varovaisesti eli että Kiinalta tarvittaisiin lupa.

Toisaalta Tanska sentään tekee jotain. Suomi ja Viro eivät tehneet mitään Newnew Polar Bearin pysäyttämiseksi Balticconnectorin tapauksessa.
 
Eiköhän tuohon löydy lääke muutamassa vuodessa. Hankkeita on kymmeniä miehittämättömien valvonta-aluksien suhteen, osa liikkuu pinnalla ja osa veden alla. Noiden rahoitus on paljon yksinkertaisempi järjestää kuin miehitettyjen laivojen, joskin niitäkin tarvitaan.

Lisäksi Puola tilaa niitä suuria valvontadrooneja ja Suomeen on tulossa NATO tiedusteludroonien keskus mikäli palaset loksahtavat kohdilleen.







 
Merioikeuden asiantuntija Alexander Lott sanoi jo marraskuussa, että pitäisi toimia rohkeammin, vaikka oikeudellinen tilanne on monimutkainen

Lainvalvonnalliset toimet kiinalaisalusta vastaan ovat mahdollisia. Tanskan viranomaiset ovat tähän asti tulkinneet merioikeutta varovaisesti eli että Kiinalta tarvittaisiin lupa.

Toisaalta Tanska sentään tekee jotain. Suomi ja Viro eivät tehneet mitään Newnew Polar Bearin pysäyttämiseksi Balticconnectorin tapauksessa.
Tässä varmaan vaikuttaa länsimaiden kannalta psykologisesti se, että länsimaat ovat oikeusvaltioita ja asiat on totuttu tekemään lakien mukaisesti ja sopimuksia noudattaen.

Kun sitten joudutaan tekemisiin häikäilemättömien totalitarististen valtioiden kanssa, jotka noudattavat lakeja ja sopimuksia vain kun itse parhaaksi katsovat, ollaan lännessä hämillään eikä oikein tiedetä, miten tapahtumiin pitäisi reagoida.

Esim. meillä Suomessa oli suuria vaikeuksia saada raja kiinni Venäjän suuntaan. Lainsäädäntökään ei oikein helposti taipunut uudenlaiseen kriisiin.

Tällä en tarkoita sitä, että lakeja ja sopimuksia ei pitäisi noudattaa. Mutta ehkä voisi joskus tulkita niitä tavalla, joka ei pelaisi aina suoraan diktaattorien pussiin.

Tämä kaapelien katkominen edellyttäisi siksi tiukkoja toimenpiteitä, tai muuten se tulee varmasti toistumaan yhä uudelleen.
 
Sinne on noustu tehtyjen sopimuksien mukaisesti ja Kiinan suostumuksella. Tietysti tässä on ollut todella paljon aikaa opetella hyvä tarina, mutta näillä mennään.
Lienee joutunut kiina viimekädessä myöntymään kun muuten olisi saattanut venyä pitkäksi tuo ankkurointi
 
Back
Top