No joo, lasti ja jopa laivakin voi olla jopa menetetty mutta maksu on varmaankin jo hoidettu itse pääsuoritteesta - kaapeli(t) kun on katkenneet kuten tilattiin. Voisi jopa olettaa että lastin ja laivankin arvo on pieni verrattuna siihen hintaan mitä kaapelin katkaisemisesta ollaan valmiita maksamaan.Kokonaisuutta miettiessä pitää keskittyä rahaan ja tässä tapauksessa tuo raha ei ole ruplia vaan oikeaa valuuttaa. Merkittävä osa ryssän tuloista on hiilivetyjen myyntiä. Ostajat taasen tietää että ryssälle ei makseta mitään ennen kuin se tavara on toimitettu. Näin ollen Egle S lasti on ryssien omistuksessa. Vastaavasti ryssät ei toisiinsa luota, varsinkin tuollaisen laivan kapteeni voi seilailla minne haluaa. Näin ollen lastin täytyy olla kapteeniin jollain lujalla tavalla sidoksissa. Sama kuin muissakin mafiatouhuissa, jos hukkaat huumelastin niin maksat sen myös. Hiilivetykaupan osaltahan tehtiin kurinpalautusta heti sodan alussa eli erinäisiä kaasu ja öljyyhtiöiden pomoja tipahteli ikkunoista.
Todennäköisin kuvio on että kapteeni on yrittäjä tai tärkeä osa varustamon omistajuutta. Laiva on rahoitettu jonkun oliargin lainalla ja lasti todennäköisesti samoin. Rahat tulee sitten kun lasti on perillä. Tästä seuraakin sitten ongelma: laiva pitää miehittää mutta se ei tuota mitään tai paremminkin koko keikka meni pers-netoksi. Toisaalta tappiot vain pahenee josa laiva hylätään, sitten menee jo itse aluskin.
Tässä kuviossa viranomaisten ei tarvitse kuin myllyttää lastin kanssa useampi vuosi pakotelainsäädännön rikkomusasiaa. Tuona aikana se laiva ei liiku, kustannukset kattaa varustamo ja jossain vaiheessa se pöytälaatikkofirma katoaa. Näin koko potti jää viranomaisille. Miehistöä ei edes kannata pidättää, ei ne sieltä aluksesta mihinkään lähde ennen kuin kapteeni hylkää aluksensa. Seuraavaksi tullaan näkemään miten hyvinr yssä huolehtii "omistaan" kun kyseiset tyypit ns. ryssi homman eli jäi kiinni. Eiköhän ryssät itse huolehdi että tuosta paatista tulee mihistölle nälkävankila. Itse totean tähän että mitäs läksitte.
Antaa aluksen kellua rauhassa, katsotaan vain että ei karkaa niin tämä soppa kypsyy ihan itsekseen hyvään suuntaan. Pakoterikoksina tämä kiertää korkeimpaan asti ja todennäköisesti usemmalla kierroksella vielä EU:nkin kautta. Joten asianajalla riittä tässä rahakasta työtä vuosikausiksi ennen kuin tuo paatti nytkähtää mihinkään.
Ehkä oppivat tästä sen verran että seuraavalla kerralla homman hoitaa vielä surkeampi paatti ja tyhjänä lastista. Tällaisia vanhoja romupaatteja, ilman minkään maailman rahdinkuljetuskapasiteettia, löytyy varmasti pilvin pimein ja rahanahneita taustajoukkoja saman verran. Tekijä kyllä löytyy jos/kun halutaan toistaa sama soppa.