Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No se on pakotteiden alaista bensaa. Veikkaan, että kovin moni ei ole valmis ilmoittautumaan ja saamaan niskaansa USA:n ja EU:n pakotteet. Veikkaan, että bensan omistajasta ei kuulla mitään ja se on jo alaskirjannut lastinsa.

Minulle on jäänyt epäselväksi muuttuuko se pakotteiden alaiseksi vasta kun tulee Eu tai muun vastaavan maan alueelle jotka ovat mukana pakotteissa. Tällä perusteellahan tulli ei päässyt nyt syyttämään pakoterikkomuksesta 🤯
Eli jos vastaanottaja on vaikka Egypti tms. niin kyseessä ei ilmeisesti ole pakotteiden alainen kauppa:unsure:

Tilanne on sekava, kun siellä on vielä se hintakatto kuviokin...
 
Minulle on jäänyt epäselväksi muuttuuko se pakotteiden alaiseksi vasta kun tulee Eu tai muun vastaavan maan alueelle jotka ovat mukana pakotteissa. Tällä perusteellahan tulli ei päässyt nyt syyttämään pakoterikkomuksesta 🤯
Eli jos vastaanottaja on vaikka Egypti tms. niin kyseessä ei ilmeisesti ole pakotteiden alainen kauppa:unsure:

Tilanne on sekava, kun siellä on vielä se hintakatto kuviokin...
Ei ole sellaista voimaa, joka kieltäisi Venäjää lastaamasta polttoaineita satamassa johonkin alukseen. Se ei ole pakotteiden alaista toimintaa. Myydäkin sai jos joku osti alle sen asetetun pakotehinnan. Lisäksi kaikki maailman maat eivät ole "pakoterintamassa". tämän lastin ilmoitettu määränpää oli Guinea-Bissau.
 
Ei ole sellaista voimaa, joka kieltäisi Venäjää lastaamasta polttoaineita satamassa johonkin alukseen. Se ei ole pakotteiden alaista toimintaa. Myydäkin sai jos joku osti alle sen asetetun pakotehinnan. Lisäksi kaikki maailman maat eivät ole "pakoterintamassa". tämän lastin ilmoitettu määränpää oli Guinea-Bissau.

Edelleenkin vahva epäilys ettei lastiin päästä käsiksi jos pakotteita ei ole rikottu(todistetusti) ja asiakas ei liity laivan/varustamon omistukseen mitenkään.
 
Edelleenkin vahva epäilys ettei lastiin päästä käsiksi jos pakotteita ei ole rikottu(todistetusti) ja asiakas ei liity laivan/varustamon omistukseen mitenkään.
Aika usein omistussuhde siirtyy vasta kun lasti on purettu eli asiakkaalla ei ole velvollisuutta maksaa lastia jos esimerkiksi kapteeni ajaa karille ja bensa valuu mereen.
Lastin voi myös takavarikoida korvausten maksamiseksi jos laivan omistava firma ei sitä korvaa.
Todennäköisemmin takavarikoidaan mutta vasta pitkän oikeusprosessin jälkeen.
 
Aika usein omistussuhde siirtyy vasta kun lasti on purettu eli asiakkaalla ei ole velvollisuutta maksaa lastia jos esimerkiksi kapteeni ajaa karille ja bensa valuu mereen.
Lastin voi myös takavarikoida korvausten maksamiseksi jos laivan omistava firma ei sitä korvaa.
Todennäköisemmin takavarikoidaan mutta vasta pitkän oikeusprosessin jälkeen.

Jos laivan omistaja/varustamo ei ole minkäänlaisessa omistussuhteessa lastiin, niin Suomen lainsäädännöllä ei varmasti tule onnistumaan.
 
Jos laivan omistaja/varustamo ei ole minkäänlaisessa omistussuhteessa lastiin, niin Suomen lainsäädännöllä ei varmasti tule onnistumaan.
Ehkä eivät ajatelleet niin pitkälle että lastille olisi pitänyt perustaa myös oma pöytälaatikkofirma.
 
Drooniveneet saapuvat Itämerelle, courtesy of NATO:

https://www.twz.com/news-features/d...o-help-prevent-baltic-seafloor-cable-sabotage

Drone Boats Being Rushed To Help Prevent Baltic Seafloor Cable Sabotage​

At least 20 drone boats will take part in NATO's new Baltic Sentry effort spurred by suspected sabotage of undersea cables.
Howard Altman
Posted on Jan 17, 2025

In the coming weeks, drone boats will be plying the waters of the Baltic Sea helping to detect and deter undersea cable sabotage as part of Baltic Sentry.

NATO

In the coming weeks, uncrewed surface vessels (USVs) will join NATO’s new Baltic Sentry effort to protect power and communications cables running under the Baltic Sea, some of which have recently been sabotaged. The USVs, also known as drone boats, will help establish an enhanced common operating picture to give participating nations a better sense of potential threats and speed up any response.

It is the first time NATO will use USVs in this manner, said a top alliance commander.

NATO’s Allied Command Transformation (ACT) “will bring some new [USVs] at the speed of light,” said French Adm Pierre Vandier, the Supreme Allied Commander Transformation (SACT). “So, I expect that in less than a few weeks, we will bring that to (Allied Marine Command) MARCOM and then we will begin to use these ships to give a persistent, 24-7 surveillance of critical areas.”

The plan is to create “a single network” combing “all the picture, all the video, the [Integrated Automation System] IAS, the picture on a radar picture,” and then share the resulting data “with all stakeholders,” Vandier said Thursday evening after a meeting of NATO defense chiefs. “It will give quicker forensic and quicker hints for action for the multiple stakeholders whether they are industry or Coast Guard or National Police.”

The effort “is the first time we bring this as an operational experiment in answer to an operational problem,” the admiral added.

There will be at least 20 USVs assigned to Baltic Sentry, a NATO spokesman told The War Zone Friday afternoon.
...
 
Ruotsin ja Latvian välinen kaapeli poikkaistu. Kenties tästä on oma ketjunsa (ja jatkojutut sitten siellä), mutta nostetaan nyt tähänkin. Nimenomaan siksi kun oli näitä aivopierupuheita että voi olla "vahinko" nämä katkenneet Suomen kaapelit.

 
Back
Top