Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Haasteena onkin juuri se, että poikkeustilan käsite taitaa meillä juridisestikin olla aika mustavalkoinen, eli joko ollaan rauhassa, jolloin asiat hoidetaan normaalien oikeusvaltioperiaatteiden mukaisesti, tai sitten ollaan sodassa tai vastaavassa kriisitilanteessa, jolloin ihan perusoikeuksiakin voidaan rajoittaa.

Ryssän operaatiot sen sijaan tapahtuvat jonkinlaisella harmaalla alueella, ja Euroopan maat ovat minusta vieläkin vähän ihmeissään, kuinka niihin tulisi reagoida, vaikka Ukrainassa on sodittu jo vuosia ja ryssä on tehnyt imperialistiset haaveensa selviksi.

Ja kyllähän ryssä myös pyrkii käyttämään häikäilemättä hyväkseen Euroopan heikkoutta ja yleistä arkuutta. Ei tuollainen perseily onnistuisi esim. USA:n aluevesien läheisyydessä, siinä kävisi äkkiä köpelösti.

Haastaa ne riitaa sielläkin, brittien ja jenkkien lähellä heti aluevesien ulkopuolella on järjestetty harjoituksia ja koeammuntoja(mm. yksi Kalifornian edustalta USA:n ilmatilaa hipoen Kanadan yli Siperiaan) jotka ovat häirinneet laiva- ja lentoliikennettä. Suurta osaa eivät ole edes toteuttaneet, kunhan julistavat kiusaksi vaara-alueita. Esim.

 
Haastaa ne riitaa sielläkin, brittien ja jenkkien lähellä heti aluevesien ulkopuolella on järjestetty harjoituksia ja koeammuntoja(mm. yksi Kalifornian edustalta USA:n ilmatilaa hipoen Kanadan yli Siperiaan) jotka ovat häirinneet laiva- ja lentoliikennettä. Suurta osaa eivät ole edes toteuttaneet, kunhan julistavat kiusaksi vaara-alueita. Esim.

enkä taatusti nauti yhtään kun joku ohjustin vähä karkaa ryssimisen seurauksena ja vanja eno tajuaa sen tippuneen keskelle Kaliforniaa...

edit. voi alkaa harjotuksen komentokeskuksessa melkonen pulina siinä kohtaa😆
 
Ei taida Eagle Ass ihan heti lähteä:
Kun "Alkuviikon aikana säiliöaluksella on vaihdettu miehistöä ja vaihdot ovat koskeneet niitä henkilöitä, joille ei ole matkustuskieltoa määrätty." niin voipi vain toivoa että mahdolliset ryssän operaattorit oli jo matkustuskiellossa olevien joukossa
 
Ei kai laivaa tarvitse pitää rannassa jos tapahtumien kulku on selvitetty ja tutkinnan alla oleva henkilökunta on maissa kiinniotettuna. Uusi miehistö laivaan ja eikun kohti horisonttia.

Itse ainakin epäilen että näin käy. Laiva häipyy ja tutkintaa jatketaan sitten miten halutaan, se kun ei sitten kiinnosta enää ryssiä eikä oikein muitakaan.
 
Ei kai laivaa tarvitse pitää rannassa jos tapahtumien kulku on selvitetty ja tutkinnan alla oleva henkilökunta on maissa kiinniotettuna. Uusi miehistö laivaan ja eikun kohti horisonttia.

Itse ainakin epäilen että näin käy. Laiva häipyy ja tutkintaa jatketaan sitten miten halutaan, se kun ei sitten kiinnosta enää ryssiä eikä oikein muitakaan.

No ei lähde Eagle S. On nääs kaksinkertaiset takavarikot päällä. Jos rikostutkinnassa ei päästä näytön puutteessa eteenpäin niin jää tuo yksityisoikeuspuolen kanne ja takavarikko. Ja hesari saa kirjoitella mitä haluaa aivan kuten WP:kin, mutta tämä ei ole mikään punakaarti, jossa takavarikot puretaan huutoäänestyksellä.

Korkeintaan rauhoitetaan esitutkinnan tahtia, jos se nyt on niin tärkeä Trumpille että saa sen rauhanneuvottelunsa tehtyä.

https://yle.fi/a/74-20138064

Uutta tietoa: Eagle S on nyt kaksinkertaisessa takavarikossa​

"Merioikeutena toimiva Helsingin käräjäoikeus on määrännyt Eagle S -aluksen takavarikkoon myös katkenneita kaapeleita omistavien yritysten vaatimuksesta.

20.1. 14:24•Päivitetty 20.1. 17:27
Kuuntele juttu 2:55

Merioikeutena toimiva Helsingin käräjäoikeus on määrännyt Eagle S -öljytankkerin takavarikkoon mahdollisen vahingonkorvausvastuun perusteella.

Keskusrikospoliisi (KRP) epäilee Eagle S -alusta muun muassa Estlink 2 -sähkökaapelin sekä Elisan omistamien kaapelien katkaisemisesta joulupäivänä. KRP tutkii tapahtumia vakavina rikoksina.

Poliisi takavarikoi aluksen joulukuun lopulla.

Vahingonkorvausvastuun perusteella tehtyä takavarikkoa hakivat käräjäoikeudesta Fingrid, Elisa ja virolainen Elering.

Fingrid ja Elering omistavat Estlink 2 -sähkökaapelin yhdessä ja Elisa omistaa yksin muun muassa kaksi Suomesta Viroon johtavaa tietoliikennekaapelia.

Yhtiöt katsovat, että Caravella-varustamo on aluksen laivanisäntänä vastuussa Estlink 2 -sähkökaapelin ja Elisan tietoliikennekaapeleiden katkaisemisesta aiheutuneista vahingoista.

Oikeus katsoo, että hakijat ovat asian käsittelyn tässä vaiheessa saattaneet todennäköiseksi, että niillä on merilain mukaiset merioikeussaamiset.

Saamisista voidaan nostaa kanne Suomessa tai ulkomailla.

Oikeus katsoo, että takavarikon tarkoitus saattaa vaaraantua, jos väliaikaista turvaamistoimimääräystä ei anneta.

Takavarikossa ei kuultu varustamoa ja se on voimassa toistaiseksi."
 
Ei kai laivaa tarvitse pitää rannassa jos tapahtumien kulku on selvitetty ja tutkinnan alla oleva henkilökunta on maissa kiinniotettuna. Uusi miehistö laivaan ja eikun kohti horisonttia.

Itse ainakin epäilen että näin käy. Laiva häipyy ja tutkintaa jatketaan sitten miten halutaan, se kun ei sitten kiinnosta enää ryssiä eikä oikein muitakaan.
Takavarikoiden lisäksi alus on käsittääkseni sellaisessa teknisessä kunnossa (viranomaisten tutkimusten mukaan), ettei sitä voida laskea pois satamasta ennen kuin on korjattu.
 
Takavarikoiden lisäksi alus on käsittääkseni sellaisessa teknisessä kunnossa (viranomaisten tutkimusten mukaan), ettei sitä voida laskea pois satamasta ennen kuin on korjattu.
Laiva voidaan lähettää myös muualle korjattavaksi. Eli varustamo voi vaikka ilmoittaa, että alus korjataan Pietarissa.
 
Viron ex-presidentti Ilveksen jakama artikkeli, jossa todetaan - yksiselitteisesti - että nämä ankkurien laahaukset eivät mitenkään - eivät mitenkään - voi olla vahinkoja. Mm. mielenkiintoinen detsku, että jos ankkuri oikeasti tipahtaa, niin se menee koko ankkuriketjun pituudelta, ja näissä on usein automaatio päästää irti, jotta suurempaa vahinkoa ei pääse syntymään. Tämä "naaraus" jota tehty, niin ankkuriketju pitää erikseen kiinnittää sopivan pituiseksi.

Toisaalta toteaa, että läntisessä Euroopassa, ja jenkeissäkin, paljon näitä jotka eivät halua "eskaloida" enempää Venäjän suuntaan. Pohtii jopa, että onko tämä yhtäaikainen nimettömien diplomaattien ulostulo sattumaa, ja toteaa, että ei välttämättä. Ollaan hiljaa vaan...

 
No ei lähde Eagle S. On nääs kaksinkertaiset takavarikot päällä. Jos rikostutkinnassa ei päästä näytön puutteessa eteenpäin niin jää tuo yksityisoikeuspuolen kanne ja takavarikko. Ja hesari saa kirjoitella mitä haluaa aivan kuten WP:kin, mutta tämä ei ole mikään punakaarti, jossa takavarikot puretaan huutoäänestyksellä.

Korkeintaan rauhoitetaan esitutkinnan tahtia, jos se nyt on niin tärkeä Trumpille että saa sen rauhanneuvottelunsa tehtyä.

https://yle.fi/a/74-20138064

Uutta tietoa: Eagle S on nyt kaksinkertaisessa takavarikossa​

"Merioikeutena toimiva Helsingin käräjäoikeus on määrännyt Eagle S -aluksen takavarikkoon myös katkenneita kaapeleita omistavien yritysten vaatimuksesta.

20.1. 14:24•Päivitetty 20.1. 17:27
Kuuntele juttu 2:55

Merioikeutena toimiva Helsingin käräjäoikeus on määrännyt Eagle S -öljytankkerin takavarikkoon mahdollisen vahingonkorvausvastuun perusteella.

Keskusrikospoliisi (KRP) epäilee Eagle S -alusta muun muassa Estlink 2 -sähkökaapelin sekä Elisan omistamien kaapelien katkaisemisesta joulupäivänä. KRP tutkii tapahtumia vakavina rikoksina.

Poliisi takavarikoi aluksen joulukuun lopulla.

Vahingonkorvausvastuun perusteella tehtyä takavarikkoa hakivat käräjäoikeudesta Fingrid, Elisa ja virolainen Elering.

Fingrid ja Elering omistavat Estlink 2 -sähkökaapelin yhdessä ja Elisa omistaa yksin muun muassa kaksi Suomesta Viroon johtavaa tietoliikennekaapelia.

Yhtiöt katsovat, että Caravella-varustamo on aluksen laivanisäntänä vastuussa Estlink 2 -sähkökaapelin ja Elisan tietoliikennekaapeleiden katkaisemisesta aiheutuneista vahingoista.

Oikeus katsoo, että hakijat ovat asian käsittelyn tässä vaiheessa saattaneet todennäköiseksi, että niillä on merilain mukaiset merioikeussaamiset.

Saamisista voidaan nostaa kanne Suomessa tai ulkomailla.

Oikeus katsoo, että takavarikon tarkoitus saattaa vaaraantua, jos väliaikaista turvaamistoimimääräystä ei anneta.

Takavarikossa ei kuultu varustamoa ja se on voimassa toistaiseksi."

Ongelma lienee siinä, että lasti on ainut rahanarvoinen erä koko hässäkässä mistä saataisiin korvauksia katettua. Mutta se mahdollisuus taisi mennä kun pakoterikkomuksesta Tulli ei nyt sitten päässytkään syyttämään(n)
 
Ongelma lienee siinä, että lasti on ainut rahanarvoinen erä koko hässäkässä mistä saataisiin korvauksia katettua. Mutta se mahdollisuus taisi mennä kun pakoterikkomuksesta Tulli ei nyt sitten päässytkään syyttämään(n)

Höpö höpö. Ei mennyt.
 
Tuollaiset jää helposti huomaamatta


Tosiaan on vaikea huomata visuaalisesti kun siitä syntyy tuollainen savupilvi, jonka läpi ei näe.

Ja kun on kyse itänaapurin bulvaanien kautta hallinnoimista aluksista niin nehän voi luulla vaikka että lentotukialus Kuznetsov on tullut suojaamaan polttoainekuljetuksen perillemenoa.
 
Ongelma lienee siinä, että lasti on ainut rahanarvoinen erä koko hässäkässä mistä saataisiin korvauksia katettua. Mutta se mahdollisuus taisi mennä kun pakoterikkomuksesta Tulli ei nyt sitten päässytkään syyttämään(n)
Älä nyt heti heitä kirvestä kaivoon. Miehistöä ei katsottu voitavan syyttää, mutta itse tavara on edelleen pakotteiden alaista litkua. Lisäksi ne siihen ja itse laivaan kohdistuvat vahingonkorvausten vakuustakavarikkovaateet ovat täysin pakotteista irrallisia. Ei toki ole Suomen viranomaisten alapuolella päästää laivaa liikkeelle vaateista välittämättä, mutta siitä nousee sitten helvetinmoinen haloo ja luultavasti vapautuspäätöksen allekirjoittaneen virkamiehen ura tyssää siihen. Korvauksia kun ovat odottomassa Suomesta Cinia, Elisa, ja Fingrid sekä Viron puolelta Elering. Tuossa on aika monella miljoonalla yksityisiä osakkeenomistajia joiden omaisuuden arvoon laivan kiinnipitäminen tai -pitämättömys vaikuttaa. Ja tuota settiä Suomessa virkamiehet ovat tavanneet kuunnella.
 
Ei laiva jatka matkaa ennen kuin se on korjattu. Mistä tämä jatkuva vikinä ja ihokkaan repiminen? Ja jos joku toinen laiva tulee imaisemaan lastin, sekin laiva tarkistetaan. Sen on oltava kunnossa ja vakuutettu, ja joutuu pakotelistalle heti ottaessaan ryssän lastin. Pelkästään se että homma vie keinoja ryssän varjolaivastolta on nettovoitto.
Itse en olisi tuosta lihavoidusta kohdasta ollenkaan varma. alan kallistumaan siihen, että laiva päästetään pois.
 
Itse en olisi tuosta lihavoidusta kohdasta ollenkaan varma. alan kallistumaan siihen, että laiva päästetään pois.
Rikosvastuu ja korvausvastuu ovat aika lailla eri asioita. Kaapeleiden katkomisesta ei liene epäselvyyttä kuka sen teki, ja varustamo ja kippari ovat siitä vastuussa. Laiva ja lasti ovat takavarikossa.
 
Älä nyt heti heitä kirvestä kaivoon. Miehistöä ei katsottu voitavan syyttää, mutta itse tavara on edelleen pakotteiden alaista litkua. Lisäksi ne siihen ja itse laivaan kohdistuvat vahingonkorvausten vakuustakavarikkovaateet ovat täysin pakotteista irrallisia. Ei toki ole Suomen viranomaisten alapuolella päästää laivaa liikkeelle vaateista välittämättä, mutta siitä nousee sitten helvetinmoinen haloo ja luultavasti vapautuspäätöksen allekirjoittaneen virkamiehen ura tyssää siihen. Korvauksia kun ovat odottomassa Suomesta Cinia, Elisa, ja Fingrid sekä Viron puolelta Elering. Tuossa on aika monella miljoonalla yksityisiä osakkeenomistajia joiden omaisuuden arvoon laivan kiinnipitäminen tai -pitämättömys vaikuttaa. Ja tuota settiä Suomessa virkamiehet ovat tavanneet kuunnella.

Kuka omistaa lastin? Se taitaa olla tässä aika oleellinen asia, eikä siitä ole tainnut olla julkisuudessa vielä halaistua sanaa :unsure:
 
Kuka omistaa lastin? Se taitaa olla tässä aika oleellinen asia, eikä siitä ole tainnut olla julkisuudessa vielä halaistua sanaa :unsure:
No se on pakotteiden alaista bensaa. Veikkaan, että kovin moni ei ole valmis ilmoittautumaan ja saamaan niskaansa USA:n ja EU:n pakotteet. Veikkaan, että bensan omistajasta ei kuulla mitään ja se on jo alaskirjannut lastinsa.
 
Back
Top