Ryssän öljyä kuljettaneita aluksia on itämerellä liikkunut tämän vuoden tammi-toukokuun välissä noin 600kpl, varjolaivastoon kuuluin näistä 283kpl. Kuukaudessa tankkereita liikkuu siis n.120kpl, on täysin tekemätön paikka alkaa vähääkään pidemmän päälle seuraamaan noita visuaalisesti että ajetaanko ankkuri alhaalla tms. Maksaa yksinkertaisesti liikaa vaikka olisi Nato tukena. Mikäänhän ei estä ryssää uusimasta temppuaan taas vaikka vasta ensi kesänä kun kaapeli taas kunnossa, ei se ole ryssälle mikään pelote että se menettää jonkun pöytälaatikko yrityksen nimissä olevan romutuskuntoisen tankkerin. Suurempi haitta/lasku siitä arvokkaamman kaapelin korjaamisesta meille tulee.
Tähän on keksittävä joku muu ratkaisu, Tanskan salmissa se kulku pitäisi jo katkaista jos ei ole vakuutukset/merikelposuus kunnossa tms.
Epäilen saadaanko tähän järkevää ratkaisua aikaiseksi ilman että liikutaan sodan julistuksen rajapinnassa, sitähän kauppamerenkulun estäminen kv-vesillä käytönnössä on
Tähän ko. tapaukseen päästiin hyvin puuttumaan koska jäi ns. rysän päältä kiinni tuhotyöstä, normaalisti ajaviin aluksiin ei tulla ainakaan Suomen toimesta kajoamaan. Jos peli menee kovin kovaksi, niin kasvaa vaan riski että lojauttavat koko öljylastin mereen tms. mitä ei enää edes rahalla hoideta sitten kuntoon
Kuten jo totesin, ainut oikeasti tehokas toimi(ja vaikeasti vastattava) olisi se että EU ja erityisesti Jenkit laittaa tietyn yrityksen tai varustamon täyteen pankkisaartoon välittömästi jos sillä on mitään tekemistä jonkun varjotankkerin kanssa. Siten olisi mahdollista saada edes nämä pöytälaatikko yritysten laivat pois liikenteestä, koska niiden nimissä voidaan touhuta täysin silmien alla näköjään ihan mitä halutaan.