Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

Missä kohtaa se kv-merialueella laivaan nousu on nähty?
Sellaista ei ole näytetty.
Sellaisesta ei ole puhuttu tai tiedotettu.
Näin ollen sellaista ei ole, eihän ?

Suomen operaattorien toteuttamat alukseen nousut on ovat vain sitä mistä meille kerrotaan. Piste.

.
 
"Yli vai alle 12 merimailia" ei sinänsä akuutissa tilanteessa ole relevantti kysymys, kun emme kerran ole aluevesiämme sinne 12 merimailiin laajentaneet. Se, että "voisimme laajentaa" ei anna meille toimivaltaa alueelle, jolle voisimme laajentaa mutta emme ole laajentaneet.

Mielenkiintoinen kysymys onkin että onko Suomella tai Virolla nyt rahkeita laajentaa aluevesiä siten että Suomenlahti sumputetaan. Toki vapaa kauttakulku jää joka tapauksessa.

Mutta olisiko tuosta jotain haittaa että venäläiset joutuvat kulkemaan meidän aluevesillä, kv-merialueen sijaan? Teoriassa se voisi antaa myös Natolle lisämahdollisuuksia, kun aina toimittaisiin omalla alueella.
 
On mennyt Kremlissä pahemman kerran tunteisiin! 😍

Samalla unohtivat tankkerin olevan cookinsaarelainen, ei missään tapauksessa venäläinen.

Käsikirjoitukseen kuului levitellä tsuhnille käsiä ja käskeä ottamaan yhteyttä Cookin saarille jos on jotain asiaa.
"Ei me tehty sitä, ja jos tehtiinkin, niin sitten ihan tahallaan"
 
On mennyt Kremlissä pahemman kerran tunteisiin! 😍

Samalla unohtivat tankkerin olevan cookinsaarelainen, ei missään tapauksessa venäläinen.

Käsikirjoitukseen kuului levitellä tsuhnille käsiä ja käskeä ottamaan yhteyttä Cookin saarille jos on jotain asiaa.

Näytti sen verran olleen viivettä reaktiossa, että käskyjä odoteltiin ylempää hetki. Taisi siis tulla yllätyksenä että tsuhnat hyppivätkin nenille ja vituttaa ilmeisesti, kun kitkerää kommenttia tulee.

Luulen kyllä että itse tankkerille ei ole ryssien kannalta niin väliä, ilmeisen huonokuntoinen purtilo eikä edes täydessä lastissa. Taisi henkisesti kirpaista enemmän kun pikkuvaltio uskalsi raidata "ei-venäläisen" paatin, ei edes täältä heru enää kunnioitusta mahtavalle venäjän imperiumille. Mutta onpahan yksi öljykatastrofi vähemmän Suomenlahdella kellumassa.
 
ryssän propaganda on ennen kaikkea tarkoitettu omalle kansalle. Muiden maiden ei tarvi ryssän propagandasta piitata ollenkaan.
Sama pätee nyt myös tämän Eagle S:n ympärillä pyörivään ryssän paskanjauhantaan.
Juuri näin.
Itse pärjään sillä, että en lue ollenkaan Peskovin, Slarvarovin tai muiden sanomina otsikoituja ns. "uutisia". Ohitan kaikki.
Pysykööt omalla maallaan ja ryssiköön ja kommentoikoon ihan miten haluavat.

.
 
Kokki Ivan herää karmeassa krapulassa kapyysista ja huomaa tsuhnapiraattien ottaneen laivan haltuun. Onneksi hän on spetsnaz-veteraani ja omaa maailmanluokan lapionheittotaidon...
Oliko tämä sama leffa, jossa vanha prostituoitu Svetlana nousee kakusta laulamaan, mutta huomaakin tsuhnapiraattien kaapanneen laivan? Tiukkojen tilanteiden jälkeen Ivan pelastaa Svetlanan ja laivan. Mutta oliko niin, että Ivanin näyttelijä on nykyään muodoton syöttösika ja vieraan vallan agentti?
 
Vaikka ryssä ryssii aina ja kaikkialla, ei se ole kuitenkaan mitenkään sanottu että "Master plania" tai ainakin plääniä taustalla ei ole.
Vanha vainooja pyrkii aina sekoittamaan, provosoimaan, eskaloimaan ja aiheuttamaan kaaosta. Ratkaisuksi kaaokseen voi olla ja usein historiassa on ollut, omien aseellisten joukkojen apu ja turva. Se ei ole mitenkään mahdoton skenaario myöskään "suomalaisbandiittien valtiollisten merirosvojen" Itämerellä.

Jotenkin venäjä todennäköisesti yrittää Suomenlahden pussin ongelmaa ratkaista.
Jos ryssä ei olisi ryssä, Königsberg voisi olla vauras vapaasatama josta tavaraa tulee ja menee ystävällisten maiden läpi, kaasuputket vedetään suoraan, rajat ovat pysyviä mutta valvonta kevyttä... Mutta ei. Itse ovat itsensä eristäneet, ja aina kun ollaan oltu hyvää naapuria, käteen on tullut paskaa.
 
Jos ryssä ei olisi ryssä, Königsberg voisi olla vauras vapaasatama josta tavaraa tulee ja menee ystävällisten maiden läpi, kaasuputket vedetään suoraan, rajat ovat pysyviä mutta valvonta kevyttä... Mutta ei. Itse ovat itsensä eristäneet, ja aina kun ollaan oltu hyvää naapuria, käteen on tullut paskaa.
Ois venäjä halutessaan myös talous mahti ja sitä kautta sotilas mahtikin, mutta onneksi itse jo rosvoavat lähes kaiken varallisuutensa ja loput ryssivät.
 
Aivan tyhjää BS:ää sisäministeriltä, ei diletanttien pitäisi kommentoida asiaa kun paska jo housussa. Kaikki noi kaapelit löytyy KVG metodilla. Toki ryssä on varmasti kartoittanut AIS:lla missä noi kaapelikiulut seilaa ja tai ei niiden tarviin kun meidän oma media kertoo mistä mihin niitä vedellään ja milloin.

Vanha viesti mutta vastaan nyt kuitenkin.

Sisäministeri ei varmaankaan tarkoittanut pelkkiä merikaapeleita, käsittääkseni myös maalla olevista kohteista jaetaan infoa aika hullun vapaasti. Esim. Fingridin kartasta saa kantaverkon ja muun sähköverkon komponenttien GPS-koordinaatit.

 
Jos ryssä ei olisi ryssä, Königsberg voisi olla vauras vapaasatama josta tavaraa tulee ja menee ystävällisten maiden läpi, kaasuputket vedetään suoraan, rajat ovat pysyviä mutta valvonta kevyttä... Mutta ei. Itse ovat itsensä eristäneet, ja aina kun ollaan oltu hyvää naapuria, käteen on tullut paskaa.

Näin se on. Juuri sen vuoksi varmasti yrittävät ratkaista Pietarin, Ust-Lugan ja Itämeren laivaston ongelman ja tekevät sen tavallaan ja tyylillään.

Itämereltä löytyy mm. Kuolan niemimaan strategisten järjestelmien ja Moskovan puolustuksen osia. Sitä voi arvioida, aikooko Kreml näitä puolustaa.
 
Sisäministeri ei varmaankaan tarkoittanut pelkkiä merikaapeleita, käsittääkseni myös maalla olevista kohteista jaetaan infoa aika hullun vapaasti. Esim. Fingridin kartasta saa kantaverkon ja muun sähköverkon komponenttien GPS-koordinaatit.


Sinänsä käytännössä samat tiedot näkee myös Maanmittauslaitoksen kartta-aineistosta (esim. Karttapaikka). Tuossa Fingridin palvelussa suurjännitesähkölinjoja on vaan korostettu. Myös Openstreetmapin tietokannasta löytyy paljon sähköverkon tietoja, vaikkakaan ei yhtä kattavasti (esim. kaikkien yksittäisten pylväiden osalta) kuin mitä Maanmittauslaitoksen aineistossa on. Ja tietysti niitä paikkoja voi katsoa ihan ilmakuvistakin, ja klikata haluttua kohtaa jolloin saa koordinaatit näkyviin.

En näe, että tämäntyyppisiä tietoja kannattaisi pyrkiä piilottamaan mitenkään, koska piilottamisyrityksistä on monenlaista haittaa ja toisaalta tiedot ovat saatavilla niin monesta paikasta, että jokainen halukas saa ne kuitenkin selville.
 
Ok, korjasin editoinnilla tuolla aiemmin olleen kirjoitukseni, josta voi tosin saada väärän kuvan tapahtuneesta.

Pointtina on (koska kaikkihan me tiedämme ettei päälehtemme Helsingin Sanomat voi mitenkään koskaan kirjoittaa muuta kuin "The truth, the whole truth and nothing but the truth") että poliisin operatiivisessa johdossa oli tehty päätös alukseen kohdistettavasta voimankäytöstä Suomen aluevesien ulkopuolella, jos se olisi ollut tarpeen lisävahinkojen välttämiseksi. Ja tällä tarkoitettiin joukkojen laskemista alukseen helikoptereilla, aluksen pyytämättä tai tahtomatta.

Ryssän öljyä kuljettaneita aluksia on itämerellä liikkunut tämän vuoden tammi-toukokuun välissä noin 600kpl, varjolaivastoon kuuluin näistä 283kpl. Kuukaudessa tankkereita liikkuu siis n.120kpl, on täysin tekemätön paikka alkaa vähääkään pidemmän päälle seuraamaan noita visuaalisesti että ajetaanko ankkuri alhaalla tms. Maksaa yksinkertaisesti liikaa vaikka olisi Nato tukena. Mikäänhän ei estä ryssää uusimasta temppuaan taas vaikka vasta ensi kesänä kun kaapeli taas kunnossa, ei se ole ryssälle mikään pelote että se menettää jonkun pöytälaatikko yrityksen nimissä olevan romutuskuntoisen tankkerin. Suurempi haitta/lasku siitä arvokkaamman kaapelin korjaamisesta meille tulee.

Tähän on keksittävä joku muu ratkaisu, Tanskan salmissa se kulku pitäisi jo katkaista jos ei ole vakuutukset/merikelposuus kunnossa tms.
Epäilen saadaanko tähän järkevää ratkaisua aikaiseksi ilman että liikutaan sodan julistuksen rajapinnassa, sitähän kauppamerenkulun estäminen kv-vesillä käytönnössä on :unsure: Tähän ko. tapaukseen päästiin hyvin puuttumaan koska jäi ns. rysän päältä kiinni tuhotyöstä, normaalisti ajaviin aluksiin ei tulla ainakaan Suomen toimesta kajoamaan. Jos peli menee kovin kovaksi, niin kasvaa vaan riski että lojauttavat koko öljylastin mereen tms. mitä ei enää edes rahalla hoideta sitten kuntoon😬

Kuten jo totesin, ainut oikeasti tehokas toimi(ja vaikeasti vastattava) olisi se että EU ja erityisesti Jenkit laittaa tietyn yrityksen tai varustamon täyteen pankkisaartoon välittömästi jos sillä on mitään tekemistä jonkun varjotankkerin kanssa. Siten olisi mahdollista saada edes nämä pöytälaatikko yritysten laivat pois liikenteestä, koska niiden nimissä voidaan touhuta täysin silmien alla näköjään ihan mitä halutaan.
 
Joku AR-tyyppinen.

Poliisin valmiusjoukot (Karhu, paikalliset Vati-ryhmät) sekä Rajan erikoisjoukot ovat kaikki vaihtaneet AR-pohjaisiin aseisiin 2020-luvulla.

Muistaakseni useammassakin webbilähteessä asiaa paremmin tietävät ovat kertoneet poliisin käyttävän LMT:n valmistamia rynkkyjä.
Poliisin valmiusyksikkö vaihtoi LMT AR-15:ihin 2017, sanoo:

Tuohon aikaan ja noissa artikkelienkin kuvissa, poliisin paikallisella vati-toimintaryhmällä G36C:tä. Erittäin vaihtelevilla setupeilla.
Poliisin vatiryhmät eivät käytä ilmeisesti vieläkään missään varsinaisia AR-15 -tyyppisiä, vaan kilpailutettuja SigMCX-556sia, jotka enempi AR18 tms.
Viertolan tapahtuman lehtikuvassa SigMCX-aseita, ilman äänenvaimentimia , ilman silmäsuojausta lukuunottamatta miestä oikealla jossain päivittäispartioasuissa, ei Crye. Paikallisia vati-ryhmäläisiä, eivät poliisin valmiusyksikköä.


Vatiryhmillä käytössä AR10-skaalattuja SigSauereita ainakin Kuopion kouluiskun uutiskuvien perusteella.

SigMCXiä käytössä myös osassa poliisilaitoksia erityisryhmien ulkopuolella "tukemassa".

RVL Valmiusjoukkueet sitten tosiaan 2020-luvulla vaihtoivat myös 556-versiot AR-pohjaisiin, jollaiseksi HK416sta voi viimeisimmissä generaatioissaankin osittain kutsua.
 
Viimeksi muokattu:
Ryssän öljyä kuljettaneita aluksia on itämerellä liikkunut tämän vuoden tammi-toukokuun välissä noin 600kpl, varjolaivastoon kuuluin näistä 283kpl. Kuukaudessa tankkereita liikkuu siis n.120kpl, on täysin tekemätön paikka alkaa vähääkään pidemmän päälle seuraamaan noita visuaalisesti että ajetaanko ankkuri alhaalla tms. Maksaa yksinkertaisesti liikaa vaikka olisi Nato tukena. Mikäänhän ei estä ryssää uusimasta temppuaan taas vaikka vasta ensi kesänä kun kaapeli taas kunnossa, ei se ole ryssälle mikään pelote että se menettää jonkun pöytälaatikko yrityksen nimissä olevan romutuskuntoisen tankkerin. Suurempi haitta/lasku siitä arvokkaamman kaapelin korjaamisesta meille tulee.

Tähän on keksittävä joku muu ratkaisu, Tanskan salmissa se kulku pitäisi jo katkaista jos ei ole vakuutukset/merikelposuus kunnossa tms.
Epäilen saadaanko tähän järkevää ratkaisua aikaiseksi ilman että liikutaan sodan julistuksen rajapinnassa, sitähän kauppamerenkulun estäminen kv-vesillä käytönnössä on :unsure: Tähän ko. tapaukseen päästiin hyvin puuttumaan koska jäi ns. rysän päältä kiinni tuhotyöstä, normaalisti ajaviin aluksiin ei tulla ainakaan Suomen toimesta kajoamaan. Jos peli menee kovin kovaksi, niin kasvaa vaan riski että lojauttavat koko öljylastin mereen tms. mitä ei enää edes rahalla hoideta sitten kuntoon😬

Kuten jo totesin, ainut oikeasti tehokas toimi(ja vaikeasti vastattava) olisi se että EU ja erityisesti Jenkit laittaa tietyn yrityksen tai varustamon täyteen pankkisaartoon välittömästi jos sillä on mitään tekemistä jonkun varjotankkerin kanssa. Siten olisi mahdollista saada edes nämä pöytälaatikko yritysten laivat pois liikenteestä, koska niiden nimissä voidaan touhuta täysin silmien alla näköjään ihan mitä halutaan.

Saapas nähdä mitä viisaat keksii. Momenttipyörällä on nyt sitä momenttia ja jonnekin se energia suuntautuu. Samaa mieltä kanssasi että paras tai parhaat vaihtoehdot vaikuttavuus/haitta -suhteeltaan olisi löydettävä.

Tämä oli nyt vaan niin historiallisen riemukas "Suomi on jo vapaa maa ryssän vallasta" -hetki että sitä ei halunnut himmentää millään.
 
Rauhoitu nyt, hyvä mies! Kiinalla ei ole mittään sellaista teknologista etumatkaa, mitä ei länsimaissa pystyttäisi tuottamaan. Siellä tuotetaan paljon mm. lääkkeitä, koska se on HALVEMPAA kuin länsimaissa, mutta SE EI TARKOITA SITÄ, ETTEI NIITÄ PYSTYTTÄISI TUOTTAMAAN LÄNNESSÄ. Alueita, joissa Kiina on selkeä teknologinen johtaja tai jossa sillä on määräävä markkina-asema on todella vähän. Huawein verkkotuotteet ovat teknisesti todella hyviä, mutta tarvittaessa ne korvataan Nokian, Ericssonin, Ciscon tai Samsungin laitteilla. Akkuteknologiassa Kiina on ihan vahva, mutta lännestä saa lähes vastaavan tason akkuja. Maametalleissa Kiinalla on tällä hetkellä pieni etu, mutta tämä johtuu kaupallisesta/ympäristöllisestä syystä. Maametalleja löytyy hyvin Kanadasta, Virosta, Kazakstanista ja jopa Suomesta, mutta niiden käsittelylaitokset ovat kalllita rakentaa ja riskinä on ympäristötuho. Tarvittaessa niiden tuotanto kyllä käynnistyy, kuten käynnistyy myös tehokas kierrättäminen elektroniikkalaitteista.

Markkinataloudella on se kummallinen piirre, että se on erittäin kriisinkestävä. Jonkin tuotteen tarjonnan ehtyessä sen hinta nousee, mikä houkuttelee muita tarjoajia tuottamaan korvaavia tuotteita.
Juuri näin !
Tuossa taannoisessa komponenttikriisissä Kiina teki itselleen massiivisen karhunpalveluksen ottamalla kaupallisesti lyhyet hyödyt irti tilanteesta, jossa komponenttipulalla saatiin eri alojen laitevalmistajat lähtemään komponenttihuutokauppaan (tämä loistavana esimerkkinä tästä monessa puheessa mainostetusta Kiinan, ja välillä Venäjän "pitkästä pelistä" - ja paskat). Koulu oli toimitusketjulle kovaa ja se huipentui Kiinan Covid-ylilyöntiin, jossa Shanghaista suunnilleen puolet pantiin kiinni määrittelemättömäksi ajaksi.
Nyt ollaan tilanteessa, jossa vähänkään luotettavat toimittajat ovat urakalla vaihtaneet komponenttitoimittajia ei-kiinalaisiksi / tai kiinalaisriippumattomiksi. Ja kriittisessä infrassa ei esim. Euroopan alueella enää ole mitenkään selvää, että järjestelmät joissa on ohjelmisto- tai rautapuolen komponenteissa kiinalaista valmistusta, tulevat menestymään kilpailussa. Kapitalismi ja markkinatalous on silleen nohevaa, että se laskee hinnan myös sille, kun tulee kulkusille oikein huolellisesti.

Tämä trendi ei tule muuttumaan näkyvissä olevassa tulevaisuudessa, joten jos Kiina jotain pitkää onnistui pelaamaan, se peli oli suojajalkapalloa teräskuulalla.
 
Tuskin suomalainen yhteiskunta tähän tuhoutuu, mutta ihmisiä toki kuolee.
Toisaalta, samaan aikaan moni valittaa, että lääkeet ovat kalliita, kotimaassa tuotettuna ne ovat vielä kalliimpia.
Suo siellä, vetelä täällä...
Onko tästä lääkkeiden hintarakenteesta olemassa jokin hyvä yleiskuvaus; lääkkeiden hintakomponentteja on tuotantokustannuksen (joka on tässä valmistusmaa-asiassa kyseessä oleva elementti) lisäksi on R&D- ja hyväksymisvaiheen kustannukset (jotka ovat huomattavat ja joiden vaikutuksesta uudet lääkkeet ovat hirvittävän paljon kalliimpia kuin perusburana tai vaikka jokin hienostuneempi, mutta jo pitkään markkinoilla ollut tuote) sekä jakelukustannukset sisältäen paikalliset viranomaishyväksynnät, kuljetus ja veronluonteiset kustannukset, jm- ja muut toimitusketjun katteet, markkinointi etc.

Noista jälkimmäinen setti (jakelu) tuottaa paikallisesti tuotetussa lääkkeessä vähemmän kustannuksia ja siis laskee lääkkeen hintaa (erityisesti koska ovat pääasiassa % luonteisia kuluja) ja R&D+hyväksynnät on vertailun kannalta vakio .. mutta suurimmassa osassa lääkekehityksessä juurikin se länsimainen osa lääkkeen hintaa.
Kysymys on siis siitä, mikä vaikutus kokonaisuuden kannalta on sillä että lääkkeen bulkkituotantoa tehdään jossain kuubakanadassa (=Kiina tai vast); kun R&D kustannus muodostuu lännessä ja jakelukustannuksien % algoritmi suosii paikalla valmistettua.
 
Viimeksi muokattu:
Tuotanto Kiinassa alkaa olla kohtalaisen kallista, palkkataso kohta Suomen tasoa. Sikäli ihmettelen ettei isompaa siirtymää Vietnamiin, Malesiaan jne ole vielä ollut kuin vaatetusteollisuudessa.

 
Ryssän öljyä kuljettaneita aluksia on itämerellä liikkunut tämän vuoden tammi-toukokuun välissä noin 600kpl, varjolaivastoon kuuluin näistä 283kpl. Kuukaudessa tankkereita liikkuu siis n.120kpl, on täysin tekemätön paikka alkaa vähääkään pidemmän päälle seuraamaan noita visuaalisesti että ajetaanko ankkuri alhaalla tms. Maksaa yksinkertaisesti liikaa vaikka olisi Nato tukena. Mikäänhän ei estä ryssää uusimasta temppuaan taas vaikka vasta ensi kesänä kun kaapeli taas kunnossa, ei se ole ryssälle mikään pelote että se menettää jonkun pöytälaatikko yrityksen nimissä olevan romutuskuntoisen tankkerin. Suurempi haitta/lasku siitä arvokkaamman kaapelin korjaamisesta meille tulee.

Tähän on keksittävä joku muu ratkaisu, Tanskan salmissa se kulku pitäisi jo katkaista jos ei ole vakuutukset/merikelposuus kunnossa tms.
Epäilen saadaanko tähän järkevää ratkaisua aikaiseksi ilman että liikutaan sodan julistuksen rajapinnassa, sitähän kauppamerenkulun estäminen kv-vesillä käytönnössä on :unsure: Tähän ko. tapaukseen päästiin hyvin puuttumaan koska jäi ns. rysän päältä kiinni tuhotyöstä, normaalisti ajaviin aluksiin ei tulla ainakaan Suomen toimesta kajoamaan. Jos peli menee kovin kovaksi, niin kasvaa vaan riski että lojauttavat koko öljylastin mereen tms. mitä ei enää edes rahalla hoideta sitten kuntoon😬

Kuten jo totesin, ainut oikeasti tehokas toimi(ja vaikeasti vastattava) olisi se että EU ja erityisesti Jenkit laittaa tietyn yrityksen tai varustamon täyteen pankkisaartoon välittömästi jos sillä on mitään tekemistä jonkun varjotankkerin kanssa. Siten olisi mahdollista saada edes nämä pöytälaatikko yritysten laivat pois liikenteestä, koska niiden nimissä voidaan touhuta täysin silmien alla näköjään ihan mitä halutaan.
kyllä keinoja on jos halutaan puuttua. Suomi ei yksin voi kauheasti vaikuttaa, mutta varjolaivoja vastaanottavat maat voidaan yhdessä laittaa boikottiin. Sovitaan vain, että kaikki aiemmin päätetyt pakotteet koskee myös niiden maiden laivoja, jotka ottavat vastaan varjolaivoja. Ongelma ratkaistu.

Ukrainassa raiskataan ja tapetaan lapsia ja siviilejä putinin toimesta. Se pitäis olla kaikilla aina kirkkaana mielessä, kun näitä mietitään. Unkari on jo valinnut puolensa. Öljy menee heillä näiden uhrien kärsimysten ohi. Entäs muut EU ja NATO -maat? Pitäisikö tehdä jotain?
 
Ryssän öljyä kuljettaneita aluksia on itämerellä liikkunut tämän vuoden tammi-toukokuun välissä noin 600kpl, varjolaivastoon kuuluin näistä 283kpl. Kuukaudessa tankkereita liikkuu siis n.120kpl, on täysin tekemätön paikka alkaa vähääkään pidemmän päälle seuraamaan noita visuaalisesti että ajetaanko ankkuri alhaalla tms. Maksaa yksinkertaisesti liikaa vaikka olisi Nato tukena.
Hmm? Eli n. kolme seurattavaa alusta per päivä keskimäärin. Ja muistettava, että jokaista noista seurataan jo joka tapauksessa. Ei ole mitenkään mahdotonta lisätä näiden muutamien yksittäisten kippojen valvontaa ja varsinkaan suhteutettuna nykyisen tilanteen vakavuuteen. Viro jo ilmoittikin osaltaan lisätoimenpiteistä ja eiköhän me tällä palstalla arvata, että Suomessakaan ei ole pelkästään tumputettu, kuten uutisista jo luettiinkin. Kansainvälisen merioikeuden päätös näistä "vahingoista" tulee varmasti jatkossa auttamaan kaikkia vastaavien tilanteiden osapuolia, eikä varmastikaan venäjää.
 
Back
Top