Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Niinpä. Tarvitseeko kaiken tiedon olla helposti julkisesti saatavilla ?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e6abc390-5298-43a8-8ee4-138f5698dc3e
No ei tarvitse.

Tämähän on nyt nykyryssän kanssa tolskatessa sanomattakin selvää ( ja olisi pitänyt olla jo aiemmin selvää). Ei tarvitse olla mikään superasiantuntija Puolustusvoimissa tai vaikka Helsingin Sanomissa :LOL: että tuon tajuaa. Mutta kaikki on jo housuissa. Mikä data on kertaalleen nettiin laitettu, se on jo potentiaalisen vihollisen ( = ryssän) käsissä ja tiedoissa ollut pidempään.

Tämä tuli itsellekin selväksi kun perin metsäpalstan ihan yhden ”hubin” vierestä pohjois-Suomessa v 2020. Kun ensimmäisen kerran kävin siellä niin melkein lähes ensimmäinen ajatus oli että kun tänne kun Iskanderit yms paskaa iskeytyy tai FSB:n ukot käy tuolla vierailulla niin ongelmia varmasti tulee sähkönjakelussa, ja todella suurella aluella. Ja kaikki data löytyy Fingridin sivulta tarkkoina karttoina.

Tämmöistä tämä on. Avoin yhteiskunta. Toivottavasti akuutin kriisin yhteydessä tuonne ajaa tarpeeksi voimaa Pasien kanssa väijymään ettei meikäläisen vanhan ukon tarvitse mennä sinne varustelekan sissiteltan kanssa väijymään epäilyttävien tyyppien varalta.
 
No ei tarvitse.

Tämähän on nyt nykyryssän kanssa tolskatessa sanomattakin selvää ( ja olisi pitänyt olla jo aiemmin selvää). Ei tarvitse olla mikään superasiantuntija Puolustusvoimissa tai vaikka Helsingin Sanomissa :LOL: että tuon tajuaa. Mutta kaikki on jo housuissa. Mikä data on kertaalleen nettiin laitettu, se on jo potentiaalisen vihollisen ( = ryssän) käsissä ja tiedoissa ollut pidempään.

Tämä tuli itsellekin selväksi kun perin metsäpalstan ihan yhden ”hubin” vierestä pohjois-Suomessa v 2020. Kun ensimmäisen kerran kävin siellä niin melkein lähes ensimmäinen ajatus oli että kun tänne kun Iskanderit yms paskaa iskeytyy tai FSB:n ukot käy tuolla vierailulla niin ongelmia varmasti tulee sähkönjakelussa, ja todella suurella aluella. Ja kaikki data löytyy Fingridin sivulta tarkkoina karttoina.

Tämmöistä tämä on. Avoin yhteiskunta. Toivottavasti akuutin kriisin yhteydessä tuonne ajaa tarpeeksi voimaa Pasien kanssa väijymään ettei meikäläisen vanhan ukon tarvitse mennä sinne varustelekan sissiteltan kanssa väijymään epäilyttävien tyyppien varalta.

Ainakin Neuvostoliitto ylläpiti ihan omaa yksityiskohtaista maastokartastoa Suomen alueesta. Näistä kartoista löytyivät suunnilleen samat tiedot kuin suomalaisista peruskartoista ja topografisista kartoista, ja lisäksi jonkin verran muutakin tietoa, kuten tiedot siitä, että millä puolilla karttaan merkittyjen talojen ulko-ovet olivat. Toki on todennäköistä, että Venäjä ei enää ole jatkanut näin massiivista panostusta karttojen tekoon.

Neuvostoliiton oman alueen osalta kartat taas olivat tarkkaan varjeltu salaisuus. Julkisia olivat lähinnä eräät hyvin yleispiirteiset kartat missä oli suurimpia teitä ja katuja, ja nekin yksinkertaistetusti piirrettyinä. Suljetut kaupungit puuttuivat julkisista kartoista kokonaan.
 
Ainakin Neuvostoliitto ylläpiti ihan omaa yksityiskohtaista maastokartastoa Suomen alueesta. Näistä kartoista löytyivät suunnilleen samat tiedot kuin suomalaisista peruskartoista ja topografisista kartoista, ja lisäksi jonkin verran muutakin tietoa, kuten tiedot siitä, että millä puolilla karttaan merkittyjen talojen ulko-ovet olivat. Toki on todennäköistä, että Venäjä ei enää ole jatkanut näin massiivista panostusta karttojen tekoon.

Neuvostoliiton oman alueen osalta kartat taas olivat tarkkaan varjeltu salaisuus. Julkisia olivat lähinnä eräät hyvin yleispiirteiset kartat missä oli suurimpia teitä ja katuja, ja nekin yksinkertaistetusti piirrettyinä. Suljetut kaupungit puuttuivat julkisista kartoista kokonaan.
Meillä oli kotona erään mutkikkaan kuvion jäljiltä Eesti SNT:ssä painettuja "karttoja". Kartasta näkyi Suomen alue ja tieverkko, kaupungit ja järvet. Neuvostoliiton alueelta näkyi Saaremaa ja Hiiumaa, Tallinna ja Leningrad sekä näitä yhdistävä tie joka ei varmaan kulkenut siellä päinkään. Ei edes Laatokkaa ja Peipsijärveä. Vainoharhainen paikka, ei siellä voinut kukaan täysijärkinen pärjätä.
 
Taitaa vaan olla vaikeaa löytää Sköldvikin redille huollon toimittavaa huolitsijaa. Varsinkin tälläiselle kalikalle ja varustamolle.
Paha tsuhnapoliisi ei päästä kippoa kaijaan, missä esimerkiksi paskatankin tyhjennys olisi mahdollista. Ja haluaako EU-alueella toimiva huolitsija toimittaa mahdollisten pakotteiden alla olevalle varustamolle mitään? Onko varustamo
vakavarainen, eli pystyykö hoitamaan laskut? Koituuko huolitsijalle myöhemmin ongelmia, jos on palvellut tälläistä varustamoa?
Vaikeita kysymyksiä.
Porvoon suunnan Wolttikuskien kannattaisi alkaa hommailla veneitä :D

Ennakkomaksu, käteinen tai vakuus hoitavat maksuongelmat. Onhan varustamolla pienetkin ongelmat herkästi tunnistava asiamies Suomessa.
 
Suomeen pitäs perustaa paikka missä noita tankkerin romuja vois purkaa romumetalliksi. Olis kai noita mamuja tarpeeksi niilä osiin pilkkomaan Kelan rahoilla.
Niitä laivan romuja kun näyttää kohta olevan suomen rannikolla ruuhkaksi asti.

Jos varustamo ei maksa vahinkoja niin pistetään edes alus lihoiksi.
 
Porvoon suunnan Wolttikuskien kannattaisi alkaa hommailla veneitä :D

Ennakkomaksu, käteinen tai vakuus hoitavat maksuongelmat. Onhan varustamolla pienetkin ongelmat herkästi tunnistava asiamies Suomessa.
Naantalissa oli aikoinaan laivaromuttamo. Joskus 80-luvulla tuli ihmeteltyä laivojen pilkkomista siellä. Se on kai lopetettu lupa-ja kilpailusyistä? Siis vaikea päihittää kuluissa Intiaa...
 
Viimeksi muokattu:
Joo ja vanhoissa (ja uudemmissakin) on kaikenvitunvaarallisinta asbestia ja ties mitä, ei heru rantaruotsalaisilta ympäristölupaa. Eikä varmaan keltään muultakaan, isojen koneiden purku on melko saastaista hommaa.
 
Suomeen pitäs perustaa paikka missä noita tankkerin romuja vois purkaa romumetalliksi. Olis kai noita mamuja tarpeeksi niilä osiin pilkkomaan Kelan rahoilla.
Niitä laivan romuja kun näyttää kohta olevan suomen rannikolla ruuhkaksi asti.

Jos varustamo ei maksa vahinkoja niin pistetään edes alus lihoiksi.
Ei pysty kilpailemaan Intian romurannikon kanssa. Ajavat tulvavuoksen aikana laivat rantaan ja sitten alkaa pajeettiarmeija nakertaa niitä paloiksi. Minkäänlaista täällä tunnettua työsuojelua tms. ei tietenkään ole.
 
Tämmöistä tämä on. Avoin yhteiskunta. Toivottavasti akuutin kriisin yhteydessä tuonne ajaa tarpeeksi voimaa Pasien kanssa väijymään ettei meikäläisen vanhan ukon tarvitse mennä sinne varustelekan sissiteltan kanssa väijymään epäilyttävien tyyppien varalta.
Itse asiassa olisi loistava idea laittaa meitä vanhempia vaikka tuollaisiin hommiin tilanteen kiristyessä. Ja jos ei riitä pyssyä tai pukua niin käytetään sitten omia, perkele. Joku käsivarsinauha ja kokardi sentään liikenee?
 
Tässä pätkää sieltä:


Tuosta paikastahan on tehty dokumentti/esitetty meilläkin tv:ssä, siellä on lähikaupungissa kauppoja missä myydään mm. risteylyalusten sisäirtainta. Suomi risteilijöiden tavaraakin löytyi.

Tavallaan tehokasta kun muurahaisarmeija käy laivan kimppuun ja pilkkoo sen rantaveteen, mitään ei heitetä juuri hukkaan. Työturvallisuudesta (eikä tietysti ympäristöstäkään) ei sitten välitetä pätkääkään, kuvausten aikanakin näytettiin kuinka laivaa pilkotaan polttopilleilla palasiksi, niitä muutaman tonnin paloja tippui laivan viereen ja jos joku sattui alla kävelemään niin se oli siinä. jne. Jotain puoliksi alle jäänyttä haastateltiin ja raajarikkona sitten vietti perheen elättinä loppuelämänsä, mitään korvauksia ei asian tiimoilta saanut 🤯
 
Asianajajaliitto on tunnettu kovasta kurinpidosta. Raippaa ei ole säästelty ja aikamoni asianajaja on saanut potkut ja vielä useampi varoituksen toimistaan.

Selkänojaa heillä on ojentaa jäseniään, koska asianjien toiminta perustuu erityislakiin ja siellä on kurinpidosta säädökset.
Et oo tosissas !!! Asianajajaliitto huitoo omiaan höyhenillä, kurinpitolautakunta on lähinnä vitsi. Liiton varoitustahan tosimiehet pitää siellä lähinnä arvomerkkinä - osoituksena siitä, että lakia on tulkittu oikein asenteella.
 
Ei pysty kilpailemaan Intian romurannikon kanssa. Ajavat tulvavuoksen aikana laivat rantaan ja sitten alkaa pajeettiarmeija nakertaa niitä paloiksi. Minkäänlaista täällä tunnettua työsuojelua tms. ei tietenkään ole.
Eikä luonnonsuojelua tai myrkyllisten ja vaarallisten aineiden hallittua käsittelyä. Siksi laivoja ei täällä lännessä enää pureta. Olisi niin kallista hommaa. Ja kun Intiassa se tehdään murto-osahintaan, niin kilpaile siinä.
 
Back
Top