Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No ei se syy kyllä tuosta nappaamisesta johtunut. Olisi tuo hoitunut Turvankin sukeltajilla. "Resurssien tehokas käyttö" on fraasi joka peittää varsinaisen syyn.
Voi olla esimerkiksi sukeltajien "tunnit täynnä", tai keskittyminen kotimaisella kalustolla johonkin muuhun.

Eiköhän tuo oo jollakin kojeella tuolta nostettu, sukeltajia ei varmaan riskeerattais jos syvyyttäkin tuolla alueella on keskimäärin 80m.
40 metriä on syvin, jonka voi sukeltaa ilman dekompressiopysähdyksiä ja tuommosen sukelluksen suorittaminen on jopa vuorokauden operaatio helpostikin.
 
No ei se syy kyllä tuosta nappaamisesta johtunut. Olisi tuo hoitunut Turvankin sukeltajilla. "Resurssien tehokas käyttö" on fraasi joka peittää varsinaisen syyn.
Voi olla esimerkiksi sukeltajien "tunnit täynnä", tai keskittyminen kotimaisella kalustolla johonkin muuhun.
Voihan se olla, että on haluttu kolmaskin osapuoli tuohon operaatioon mukaan feikkaus väitösten nollaamiseksi jo etukäteen. Saattaa vähentää slobojen ulinaa, kun on enempi todistajia nosto-operaatiolla.
 
Eiköhän tuo oo jollakin kojeella tuolta nostettu, sukeltajia ei varmaan riskeerattais jos syvyyttäkin tuolla alueella on keskimäärin 80m.
40 metriä on syvin, jonka voi sukeltaa ilman dekompressiopysähdyksiä ja tuommosen sukelluksen suorittaminen on jopa vuorokauden operaatio helpostikin.
Ei sitä ankkuria 80m syvyydestä kraanalla nosteta, vaan nostopusseilla pintaan.
Pinnan tuntumasta sitten kraanalla kannelle.
ROV.lla nostopussin kiinnitys kai lienee teknisesti mahdollista, mutta niiden ilmalla täyttö on "käsityötä".
Kyllä siellä dyykkarit on pohjassa ollut.
Noihin syvyyksiin mentäessä käytetään seoskaasulaitteita. Vl Turvalla on märkäkello, jolla sukeltajat lasketaan pohjaan ja johon kytketään ns.pintailma letkut. Työsukeltajalla ei siis ole varsinaisia hengityskaasupulloja selässä, vaan työkypärä, johon johdetaan letkuilla hengityskaasu kellosta. Toki hätäpullo on aina mukana.
Dekot sukeltaja istuu kellossa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, kyllä Venäjällä rantaviivaa piisaa. Jäämeren ranta on vain melko hyödytöntä kauppamerenkulun kannalta ja kaukoitä on kaukana pääkonttorista. Ukrainan sodan alkuun asti esimerkiksi Riika oli yksi Venäjän tärkeimmistä vientisatamista vaikka ei olekaan Venäjällä.
Toki toki , ei-loistavia vaihtoehtoja nuo muut meret, mutta noinhan se itse toimii ,pyrkii jättämään vähemmän hyviä vaihtoehtoja muille. venäjä kun on tottunut siihen että "olemalla venäjä" saa jo jotain. Olisi aika oppia siihen että edut pitää ansaita.
 
Eiköhän tuo oo jollakin kojeella tuolta nostettu, sukeltajia ei varmaan riskeerattais jos syvyyttäkin tuolla alueella on keskimäärin 80m.
40 metriä on syvin, jonka voi sukeltaa ilman dekompressiopysähdyksiä ja tuommosen sukelluksen suorittaminen on jopa vuorokauden operaatio helpostikin.

Ei sitä ankkuria 80m syvyydestä kraanalla nosteta, vaan nostopusseilla pintaan.
Pinnan tuntumasta sitten kraanalla kannelle.
ROV.lla nostopussin kiinnitys kai lienee teknisesti mahdollista, mutta niiden ilmalla täyttö on "käsityötä".
Kyllä siellä dyykkarit on pohjassa ollut.
Noihin syvyyksiin mentäessä käytetään seoskaasulaitteita. Vl Turvalla on märkäkello, jolla sukeltajat lasketaan pohjaan ja johon kytketään ns.pintailma letkut. Työsukeltajalla ei siis ole varsinaisia hengityskaasupulloja selässä, vaan työkypärä, johon johdetaan letkuilla hengityskaasu kellosta. Toki hätäpullo on aina mukana.
Dekot sukeltaja istuu kellossa.

En tiedä millä on nostettu, mutta pelkällä nostopussilla ei tollasen noston hallinta taida onnistua.
Ilma laajenee voimakkaasti paineen laskiessa ja siten nousunopeus kasvaa pintaa kohden.
Nostopussia voi käyttää keventämiseen tai syvyydessä liikuttamiseen.

En muista, että vastaavia nostoja olisi tehty jollain muulla kuin kraanalla.
Isojen hylkyjen nostot yms. sitten erikseen.

Järkevin tuo olisi ROVilla (remote operated underwater vehicle) ja "heave compensated" kraanalla
 
No ei se syy kyllä tuosta nappaamisesta johtunut. Olisi tuo hoitunut Turvankin sukeltajilla. "Resurssien tehokas käyttö" on fraasi joka peittää varsinaisen syyn.
Voi olla esimerkiksi sukeltajien "tunnit täynnä", tai keskittyminen kotimaisella kalustolla johonkin muuhun.

Belos oli ihan syystä ja aiheesta tekemässä työn.

Suomesta löytyy kyllä sukeltajia, ei se siitä kiinni ollut.
 
Sen lisäksi että NATO lähettää 10 sotalaivaa Itämerelle ( https://yle.fi/a/74-20135256
Nato tuo Itämeren pohjaa vahtimaan jopa kymmenen alusta ) aktivoi JEF uudestaan "Nordic Warden" -järjestelmänsä, jossa tekoälyä käyttäen seurataan Venäjän varjolaivaston liikkeitä mm. AIS-järjestelmää hyödyntäen. Toiminta-alueena laajempi kuin Itämeri, sisältää esim. Englannin kanaalin ja Pohjanmerenkin.

En tiedä kuinka paljon antaa lisäarvoa Suomelle, mutta yhdistettynä Suomen pelinavaukseen jossa ajoissa paikalle ryntäämällä voidaan saada verestä todistusaineistoa sen verran, että on rääpyä ja uskallusta puuttua kineettisesti laivan kulkuun, voi laajemmin vaikuttaa asiaan. Nyt vaan kun on hana auki niin seuraavaa sabotaashilaivaa vaan kelaamaan sisään jne.

https://www.forcesnews.com/technolo...tion-system-activated-track-threats-including

UK-led Nordic Warden system activated to track threats after undersea cable damage​

Alex Candlin 6th January 2025 at 4:13pm
The Joint Expeditionary Force has activated the UK-led Nordic Warden reaction system which will monitor potential threats (Picture: Forsvaret)
The Joint Expeditionary Force has activated the UK-led Nordic Warden reaction system which will monitor potential threats (Picture: Forsvaret)
The UK-led Nordic Warden reaction system has been activated following reports of an Estlink2 undersea cable in the Baltic Sea being damaged.

The system, which was activated by the Joint Expeditionary Force (JEF), is designed to track potential threats to undersea infrastructure and monitor hostile war vessels including the Russian shadow fleet.

"The UK and JEF are leading the way in providing support to our allies to help safeguard the offshore infrastructure we all rely on against potential threats," Defence Secretary John Healey said.
"Nordic Warden will help protect against both deliberate acts of sabotage as well as cases of extreme negligence which we have seen cause damage to underwater cables."

He added: "Harnessing the power of AI, this UK-led system is a major innovation which allows us the unprecedented ability to monitor large areas of the sea with a comparatively small number of resources, helping us stay secure at home and strong abroad."

Nordic Warden involves warships, military aircraft and JEF troops responding to threats from the North Atlantic Ocean through to the Baltic Sea, coordinated by Northwood Headquarters.

The UK-led reaction system uses artificial intelligence to assess data to locate suspected threats, calculate the risk posed and enable the JEF to respond.

When a risk is detected, the system will monitor the suspicious vessel in real-time and immediately send out a warning, which will be shared with JEF participant nations as well as Nato allies.

The Russian shadow fleet has been registered by the system before and will be closely monitored.

Twenty-two areas of interest will be covered, which include the English Channel, North Sea, Kattegat, and Baltic Sea.

Each area is currently being monitored from the JEF's operational headquarters in Northwood.

Prime Minister Sir Keir Starmer said: "Growth and national security are vital to our Plan for Change, which is why this government is working closely with our allies to protect critical national infrastructure, such as undersea cables.

"I am pleased we are launching this cutting-edge technology so soon after the JEF Summit to enhance European security and deliver on our Plan for Change."
 
Toki toki , ei-loistavia vaihtoehtoja nuo muut meret, mutta noinhan se itse toimii ,pyrkii jättämään vähemmän hyviä vaihtoehtoja muille. venäjä kun on tottunut siihen että "olemalla venäjä" saa jo jotain. Olisi aika oppia siihen että edut pitää ansaita.
Lähinnä pyrin kuvailemaan Venäjän toiminnan motiiveja eri suunnilla kuten meriyhteyksien luomisessa. Geopolitiikassa ei varsinaisesti "ansaita" mitään vaan kyse on voimasta. Neuvostoliitto laajensi voimansa tunnossa merialueitaan Itämerellä Toisen Maailmansodan aikana. Nyt Venäjä kipuilee asian kanssa ja mielellään hallitsisi laajempaa merialueita Itämerellä ja myös Mustallamerellä.
 
Periaatteessa ankkurin nosto olisi onnistunut myös suomalaisella monitoimimurtajalla, mutta kun Belos oli jo paikalla, ei kustannussyistä olisi ollut fiksua mobilisoida Arctian kalustoa. Fennican A-raami ei taida olla edes paikoillaan.
 
Mitä useampi maa on mukana nosto-operaatiossa tai muussa meri-operaatiossa, sen tehokkaampaa on asian yleinen mediakäsittely ja yleisön mielipiteen muodostaminen.

Ryssän omasta pelikirjasta tämä on opeteltu. Hajoita ja hallitse.
Hajautetulla toimintavastuulla saadaan asialle enemmän pelikulmia ja ryssälle vaikeampaa tarttua vai yhteen toimijaan. Jatkossa meidän pelaajia tulee kentälle lisää ja homma jatkuu. Hyvä näin.

Ryssä on pelit jo hävinnyt mutta Putler on kiinni kuin terrieri loppuun saakka. Tällä mennään.

.
 
Eagle S ei lähde vielä minnekään.



Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on saanut päätökseen satamavaltiotarkastuksen Eagle S -säiliöalukselle. Tarkastuksessa havaittujen puutteiden pohjalta Traficom on pysäyttänyt aluksen, eli aluksella ei saa operoida ennen kuin havaitut vakavat puutteet on korjattu.
 
Nyt kun katsoo noita kaapelinkorjausalusten sijainteja, on kuitenkin selvää, että ankkuriketjua laahattiin perässä Porkkalan edustalle asti, jossa alus ohjattiin Suomen aluevesille.

Aluevesi 12 mpk ja Talousvyöhyke 200 mpk.

Kun Ruotsi ja Tanska käyttävät alue- ja talous- valvontaansa liittyvät kyvyt täysimääräisesti, Itämeri sulkeutuu ryssän ruostelaivoista välittömästi.
Noiden maiden väliin ei jää vapaata kansainvälistä merialuetta. Itämeren sulkeminen tulee aloittaa nimenomaan Tanskasta.

Toiseksi, ryssä on varmasti huomioinut merilakiin perustuvan seikan talousvyöhykkeestä ja testaa nyt laajentavatko Itämeren valtiot talousvyöhykkeensä maksimiin 200 meripeninkulmaan. Talousvyöhyke tuo valtiolle vastuun myös ympäristövalvonnasta ja sitä kautta tähän tilanteeseen sopivaa toimivaltaa.

Tämä tarkoittaa, että valtio voi valvoa öljyä kuljettavien alusten kuntoa ja asettaa sääntöjä ja määräyksiä ympäristön suojelemiseksi. Vaikka talousvyöhykkeellä ei ole samoja tullivalvontaoikeuksia kuin aluevesillä, valtio voi silti ryhtyä toimenpiteisiin ympäristön suojelemiseksi ja estää esimerkiksi öljyvuotoja ja muita ympäristövahinkoja. Valtio voi myös asettaa rajoituksia ja vaatimuksia öljykuljetuksille, kuten alusten tekniselle kunnolle ja turvallisuusstandardeille, varmistaakseen, että ne täyttävät ympäristönsuojelun vaatimukset. Tämä voi sisältää tarkastuksia ja valvontatoimenpiteitä, joilla pyritään estämään ympäristövahinkoja ja suojelemaan meriympäristöä.

Nämä pelikortit ovat vielä edessä ja näkemättä :)
Katsotaan nyt ensin mitä NATO laivaston valvontatuki tuo tullessaan.

.
 
Viimeksi muokattu:
Eagle S ei lähde vielä minnekään.



Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on saanut päätökseen satamavaltiotarkastuksen Eagle S -säiliöalukselle. Tarkastuksessa havaittujen puutteiden pohjalta Traficom on pysäyttänyt aluksen, eli aluksella ei saa operoida ennen kuin havaitut vakavat puutteet on korjattu.

Sitten etsimään joku maksamaan vaadittavat korjaustyöt.
 
Sitten etsimään joku maksamaan vaadittavat korjaustyöt.

Saavat auttaa itse itseään. Ainakin tämän mukaan.



Eagle S -aluksen vakavat poikkeamat koskevat paloturvallisuutta, navigointilaitetta ja pumppuhuoneen tuuletusta. Lisäksi alukselta löydettiin 19 muuta havaintoa ja puutetta. Satamavaltiotarkastuksen jälkeen on annettu alukselle korjausohjeita. Laiva itse edistää tilannetta eteenpäin, eli hankkii korjaajia ja tekee korjauksia.
 
Suomen ja Cookin saarten 'virallinen' yhteydenpito.
Onhan asia jo aiheuttanut kiusallista kihelmöintiä Uuden Seelannin hallinnossakin :ROFLMAO:

Cookinsaaret on itsehallinnollinen saariryhmä, joka sijaitsee Polynesiassa Tyynessämeressä. Cookinsaarilla oli vuonna 2020 17 900 asukasta,
Se on käytännössä itsenäinen, mutta Uusi-Seelanti vastaa esimerkiksi maan puolustuksesta ja ulkopolitiikasta.

.
 
Toiseksi, ryssä on varmasti huomioinut merilakiin perustuvan seikan talousvyöhykkeestä ja testaa nyt laajentavatko Itämeren valtiot talousvyöhykkeensä maksimiin 200 meripeninkulmaan.
Laajennettu jo. Koko Itämeri on jonkun aluevesiä tai talousvyöhykettä (kartta).

Kysymys on lähinnä siitä, onko valtioilla kanttia myös käyttää talousvyöhykkeen antamia toimivaltuuksiaan. Sitäpä tässä nyt lähinnä koetellaan.

Laajentamiskysymys voi tulla Suomen ja Viron aluevesissä, jotka eivät ole Suomenlahdella maksimimitassa. Mutta EEZ:t ovat Suomenlahdellakin maksimimitassa eli ulottuvat toisiinsa asti, välissä ei ole mitään tyhjiötä.
 

Liitteet

  • The-Baltic-Sea-and-location-of-its-sub-basins-The-blue-line-shows-the-border-of_W640.webp
    The-Baltic-Sea-and-location-of-its-sub-basins-The-blue-line-shows-the-border-of_W640.webp
    55.6 KB · Luettu: 38
Back
Top