Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Saavat auttaa itse itseään. Ainakin tämän mukaan.



Eagle S -aluksen vakavat poikkeamat koskevat paloturvallisuutta, navigointilaitetta ja pumppuhuoneen tuuletusta. Lisäksi alukselta löydettiin 19 muuta havaintoa ja puutetta. Satamavaltiotarkastuksen jälkeen on annettu alukselle korjausohjeita. Laiva itse edistää tilannetta eteenpäin, eli hankkii korjaajia ja tekee korjauksia.
Varustamo voi lippuvaltion viranomaisten siunauksella lähettää aluksen korjattavaksi myös muualle kuin Suomeen. Ehkäpä Pietariin, kenties?
 
Pahoittelen jos oli jo ketjussa tämä Rajan tiedote.



VL Turva paikansi 25.12 tapahtuneisiin kaapelivaurioihin epäiltynä tekovälineenä käytetyn ankkurin 6.1. ja aloitti välittömästi nosto-operaation suunnittelutyön yhteistyössä KRP:n, Puolustusvoimien sekä Ruotsin merivoimien HMS Belos -aluksen kanssa.

- Ankkuri paikannettiin VL Turvan toimesta merenpohjasta löytyneen raahausjäljen välittömästä läheisyydestä. Ankkurin nosto sujui saumattomalla yhteistyöllä eri toimijoiden kesken ja ankkuri saatiin nostettua turvallisesti ylös, kertoo vedenalaisen tapahtumapaikkatutkinnan tilannejohtajana toiminut kapteeniluutnantti Nico Mäkelä vartiolaiva Turvalta.

Vedenalaista tutkintaa ja kaikkien operaatioon osallistuneiden alusten toimintaa johdettiin KRP:n ohjauksessa vartiolaiva Turvalta. Operaation aikana suoritettiin laajoja vedenalaisia etsintöjä sekä tarkastettiin lukuisia kohteita alusten toimesta.

- Operaatio on merellä toimivien alusten lukumäärältä poikkeuksellisen laaja, kertoo tilannejohtaja Mäkelä.
Useita päiviä jatkuneiden tutkintatoimien aikana sääolosuhteet merellä olivat hankalat ja ajoittain rajoittivat toimintaa. Vilkas meriliikenne toi myös omat lisähaasteensa.

- Keskeisinä elementteinä operaatiossa olivat tutkinnan turvaaminen ja analyysin tukeminen, sekä kaikkien käytössä olevien resurssien tehokas ja taloudellinen käyttö, tilannejohtaja Mäkelä jatkaa.
Suomenlahden merivartiosto ja VL Turva tukee osaltaan viranomaisoperaation toteuttamista, jota johtaa Helsingin poliisilaitos. Tutkintaa johtaa Keskusrikospoliisi.
 
Ruotsin puolustusministeri kommentoi tapausta ja vahvistaa Belosin nostaneen ankkurin. Jutussa puhutaan myös "löytämisestä", mutta tarkoittanee tässä tapauksessa enemmän ihmisten ilmoille tuottamista.

 
Naton joukkoja kootaan. Sota-aluksia ja lentokalustoa olisi luvassa.



Sotilasliitto Nato suunnittelee operaatiota Itämerellä suojellakseen merenalaisia kaapeleita, kertovat Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:n lähteet.

SVT:n mukaan sotilasliitto on aloittanut niin sanotun joukkojen kokoamisvaiheen, jossa Itämeren liittolaismaat ilmoittavat, mitä yksiköitä he voivat lähettää osallistumaan Naton operaatioon. SVT:n tietojen mukaan operaatiossa tullaan käyttämään sota-aluksia ja lentokoneita.

SVT kertoo lisäksi, että Ruotsi on jo aloittanut valmistelut operaatioon osallistumiseksi. SVT:n lähteet kertovat, että Ruotsi aikoo osallistua operaatioon useilla sota-aluksilla.
 
Naton joukkoja kootaan. Sota-aluksia ja lentokalustoa olisi luvassa.



Sotilasliitto Nato suunnittelee operaatiota Itämerellä suojellakseen merenalaisia kaapeleita, kertovat Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:n lähteet.

SVT:n mukaan sotilasliitto on aloittanut niin sanotun joukkojen kokoamisvaiheen, jossa Itämeren liittolaismaat ilmoittavat, mitä yksiköitä he voivat lähettää osallistumaan Naton operaatioon. SVT:n tietojen mukaan operaatiossa tullaan käyttämään sota-aluksia ja lentokoneita.

SVT kertoo lisäksi, että Ruotsi on jo aloittanut valmistelut operaatioon osallistumiseksi. SVT:n lähteet kertovat, että Ruotsi aikoo osallistua operaatioon useilla sota-aluksilla.

Voitaisiin tarjota eteen työnnettyä tukeutumispaikkaa esim. vedenalaisille laitteille.
 
Sitten etsimään joku maksamaan vaadittavat korjaustyöt.
Laiva on kuitenkin takavarikossa, niin tuskin Traficom voi tuota takavarikkoa tarkistuksellaan kuitata? Takavarikko on kuitekin seurausta rikoksista mitä laiva&miehistö on tehnyt. Laiva voisi tosiaan jäädä tuonne Porvoon kupeeseen, miehistön voisi lennättää Gitmoon jatkokuulusteluihin. Laiva korjattais vaikka halvalla Rauman telakalla, jolla on jobia sopivasti jonossa. Miehistö vois sitten olla NATO-kumppanin osaavassa huomassa. Eiköhän tuo ankkurien ripulointi vähenisi huomattavasti, kun laivat ja miehistöt vietäisiin aina turvasatamiin..
 
Olis kiva tietää kuinka moni miehistön jäsen on pyytänyt läntistä turvapaikkaa vastineeksi puhumisesta? Olishan tuossa mahdollisuus diiliin.
Tai tarttunut tarjottuun turvapaikka-mahdollisuuteen, jos selkainen on tarjottu.

.
 
Olis kiva tietää kuinka moni miehistön jäsen on pyytänyt läntistä turvapaikkaa vastineeksi puhumisesta? Olishan tuossa mahdollisuus diiliin.
Tai tarttunut tarjottuun turvapaikka-mahdollisuuteen, jos selkainen on tarjottu.

.
Eiköhän miehistö ole jotain pakeja ym. Pari päällystöön kuuluvaa on jotain muita toimijoita.
 
Laiva on kuitenkin takavarikossa, niin tuskin Traficom voi tuota takavarikkoa tarkistuksellaan kuitata? Takavarikko on kuitekin seurausta rikoksista mitä laiva&miehistö on tehnyt. Laiva voisi tosiaan jäädä tuonne Porvoon kupeeseen, miehistön voisi lennättää Gitmoon jatkokuulusteluihin. Laiva korjattais vaikka halvalla Rauman telakalla, jolla on jobia sopivasti jonossa. Miehistö vois sitten olla NATO-kumppanin osaavassa huomassa. Eiköhän tuo ankkurien ripulointi vähenisi huomattavasti, kun laivat ja miehistöt vietäisiin aina turvasatamiin..
Eikös laivaan ja/tai sen lastiin kohdistu nyt peräti kuusi erillistä vaatimusta: 1. nämä trafin korjauskohteet 2. KRP:n takavarikko 3. Tullin takavarikko 4.-6. Elisan, Fingridin ja Cinian takavarikkohakemukset? Saa lakiheppuli kirjoitella papereita jonkin aikaa ennen kuin nuo on kaikki kuitattu ja sen jäljelläolevan ankkurin voi nostaa...
 
Back
Top