Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Niinhän tässä kävi kuten arvelinkin, rahanarvoiseen lastiin ei päästä käsiksi ja alus itsessään ns. arvoton:facepalm:

Pistetään uutinen joka tapauksessa alkuperäisen oikean lirpakkeen alle:

KANTAVERKKOYHTIÖT Fingrid ja Elering eivät vaadi aluksen takavarikointia taloudellisten riskien vuoksi, Fingrid tiedottaa.
Aluksen haltuunoton ja ylläpidon kustannukset olisivat Fingridin mukaan todennäköisesti korkeammat kuin aluksen arvo.
Ylläpitokustannukset ovat arvion mukaan 15 000 dollaria päivässä. Kustannuksia tulisi myös vakuuksien asettamisesta ja aluksen sijoittamisesta. Yhtiöt arvioivat, että Eagle S:n myynti olisi hyvin vaikeaa oikeusprosessin aikana.
Sen sijaan kantaverkkoyhtiöt hakevat korvausta oikeusteitse.
Yhtiöt maksavat Estlink 2:n korjauksen itse, jotta siirtoyhteys saataisiin käyttöön mahdollisimman nopeasti.


 
2023 Suomen ja Viron välisen kaasuputken porsineen NewNew Polarbearin kapteeni on vangittu Hong Kongissa ja viety oikeuteen.

Konttilaiva Newnew Polar Bearin kapteeni on vangittu Hongkongissa syytettynä Suomen ja Viron välisen kaasuputken katkaisemisesta vuonna 2023, hongkongilaismedia South China Morning Post kertoo.

Elokuussa 2024 Kiina myönsi Newnew Polar Bearin katkaisseen Balticconnectorin, mutta väitti tapausta vahingoksi, South China Morning Post kertoi tuolloin. Kiina teki asiasta sisäisen tutkinnan, jonka tulokset jaettiin Suomeen ja Viroon.

 
2023 Suomen ja Viron välisen kaasuputken porsineen NewNew Polarbearin kapteeni on vangittu Hong Kongissa ja viety oikeuteen.
Seuraavat stepit ovat sitten:
-Saadaanko tuomio
-Löytyykö maksukykyinen vakuutusyhtiö
-Saadaanko korvaukset maksuun

Joten kattellaan rauhassa ja jos rahat tulee niin vasta sitten voi poksauttaa samppanjapullon tai ottaa siivun parempaa konjamiinia.
 
Syytteet nostettu Eagle-S päällystöä vastaan. Kaapelin korjaus maksanut 60 meur.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä on nostanut törkeää tuhotyötä ja törkeää tietoliikenteen häirintää koskevan syytteen Cookin saarille rekisteröidyn Eagle S -säiliölaivan kapteenia sekä ensimmäistä ja toista perämiestä vastaan.

Syytteeseen sisältyy myös vaihtoehtoisia rikosnimikkeitä.

Syytetyt ovat esitutkinnassa kiistäneet syyllistyneensä rikoksiin. He myös katsovat, ettei Suomella ole asiassa tuomiovaltaa, koska kaapeleiden vauriopaikat ovat Suomen aluevesien ulkopuolella.

Syytteitä oikeudenkäynnissä ajamaan on määrätty valtionsyyttäjä, erikoissyyttäjä ja aluesyyttäjä.


 
Oikeudenkäynti menossa, nostetaan linkillä ainakin yksi paikka josssa suerata:
Yleensä rikosuutisten yhteydessä mainitaan rikossyytteiden lisäksi myös korvausvaatimukset mutta tässä jutussa niitä ei mainittu. Toivottavasti varustamolla oli vakuutukset kunnossa... Esimerkiksi Ever Given -konttilaivan japanilaiset omistajat joutuivat maksamaan 540 miljoonan dollarin korvaukset Suezin kanavan tukkimisesta vuoden 2021 haaverin seurauksena.
 
Yleensä rikosuutisten yhteydessä mainitaan rikossyytteiden lisäksi myös korvausvaatimukset mutta tässä jutussa niitä ei mainittu. Toivottavasti varustamolla oli vakuutukset kunnossa... Esimerkiksi Ever Given -konttilaivan japanilaiset omistajat joutuivat maksamaan 540 miljoonan dollarin korvaukset Suezin kanavan tukkimisesta vuoden 2021 haaverin seurauksena.
pahoin pelkään että maksajat jätetään uutisoimatta... Oliko kulut muistaaksni jotain 60 miltsiä? Se jäänee meitin tavan veronmaksajien kontolle .... koska ulkkiksien ihmisoikeudet ja muuta diipadaapaa...
 
pahoin pelkään että maksajat jätetään uutisoimatta... Oliko kulut muistaaksni jotain 60 miltsiä? Se jäänee meitin tavan veronmaksajien kontolle .... koska ulkkiksien ihmisoikeudet ja muuta diipadaapaa...
Korvauksista voi vain unelmoida, tuon paatin omistaja on kuitenkin jokin postilaatikkofirma Dubaissa joka on välittömästi konkassa...
 
Ja taas mennään? 5:46 yhteys katkennut. Syy ei tiedossa.


Muok. Uutinen päivittyy. Kaapeli ilmeisesti ehjä.

Viron valtiollisen sähköyhtiö Eleringin mukaan vika on Suomessa, sähköyhteyden Espoon päässä sijaitsevalla muuntaja-asemalla.
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä rikosuutisten yhteydessä mainitaan rikossyytteiden lisäksi myös korvausvaatimukset mutta tässä jutussa niitä ei mainittu. Toivottavasti varustamolla oli vakuutukset kunnossa... Esimerkiksi Ever Given -konttilaivan japanilaiset omistajat joutuivat maksamaan 540 miljoonan dollarin korvaukset Suezin kanavan tukkimisesta vuoden 2021 haaverin seurauksena.
Tätä korvausasiaa joutuu oikein etsimään, mutta YLEn englanninkielisessä uutisessa kerrotaan että myös vahingonkorvaukset ovat asialistalla.

1000048500.webp


Vaatimus tankkerin takavarikoinnista liittyy nimenomaan vahingonkorvauksiin (Reuters)

1000048502.webp

 
No niin. Ei riittänyt lopulta Suomen uskallus tuomita Venäjän asiamiehiä. Alku meni hyvin, kun takavarikoitiin laiva ja saatiin syytetyt oikeuteen. Mutta lopulta lässähti kuin pannukakku. Miten on mahdollista, että asiaa pyöritettiin oikeudessa niin kauan, että meni 200 000 EUR asianajokuluihin, ja sitten lopputulos on, että eihän oikeudella ole edes asiassa toimivaltaa. Eikö tämä seikka olisi pitänyt selvittää ennen ensimmäistäkään oikeuskäsittelypäivää esim. poliisin esitutkintamateriaalin perusteella? Vai tiedettiinkin tämä alusta asti, mutta haluttiin venyttää lopputulosta mahdollisimman pitkään, jolloin pitkä oikeudenkäynti ja tutkintavankeus jo sinällään toimii rangaistuksena, kun ei oikeaa rangaistusta saada aikaan?


https://yle.fi/a/74-20184713
 
Ryzzät nauraa meille Kremlissä. Tsuhnat on ne tyhmiä...
 
No niin. Ei riittänyt lopulta Suomen uskallus tuomita Venäjän asiamiehiä. Alku meni hyvin, kun takavarikoitiin laiva ja saatiin syytetyt oikeuteen. Mutta lopulta lässähti kuin pannukakku. Miten on mahdollista, että asiaa pyöritettiin oikeudessa niin kauan, että meni 200 000 EUR asianajokuluihin, ja sitten lopputulos on, että eihän oikeudella ole edes asiassa toimivaltaa. Eikö tämä seikka olisi pitänyt selvittää ennen ensimmäistäkään oikeuskäsittelypäivää esim. poliisin esitutkintamateriaalin perusteella? Vai tiedettiinkin tämä alusta asti, mutta haluttiin venyttää lopputulosta mahdollisimman pitkään, jolloin pitkä oikeudenkäynti ja tutkintavankeus jo sinällään toimii rangaistuksena, kun ei oikeaa rangaistusta saada aikaan?


https://yle.fi/a/74-20184713

Voisi selittää miksi syytetyille löytyi asianajaja, jonka esiintymisistä tulee nopeasti kuva, ettei hän edes halua voittaa juttua. Taisi olla ihan suunniteltua, että oikeusjärjestelmä saadaan nolattua, jos lopputulos on suotuisa.
 
No niin. Ei riittänyt lopulta Suomen uskallus tuomita Venäjän asiamiehiä. Alku meni hyvin, kun takavarikoitiin laiva ja saatiin syytetyt oikeuteen. Mutta lopulta lässähti kuin pannukakku. Miten on mahdollista, että asiaa pyöritettiin oikeudessa niin kauan, että meni 200 000 EUR asianajokuluihin, ja sitten lopputulos on, että eihän oikeudella ole edes asiassa toimivaltaa. Eikö tämä seikka olisi pitänyt selvittää ennen ensimmäistäkään oikeuskäsittelypäivää esim. poliisin esitutkintamateriaalin perusteella? Vai tiedettiinkin tämä alusta asti, mutta haluttiin venyttää lopputulosta mahdollisimman pitkään, jolloin pitkä oikeudenkäynti ja tutkintavankeus jo sinällään toimii rangaistuksena, kun ei oikeaa rangaistusta saada aikaan?


https://yle.fi/a/74-20184713
Oikeuslaitos antaa itsestään hölmön ja kyvyttömän kuvan itsestään.
Kenkää kaikille!
 
Siis millä taholla olisi toimivalta tässä? Haagiinko noi pitäisi kärrätä? Seuraavan aluksen miehistö voitais sitten kärrätä sinne suorilta. Todennäköisesti toki varmaan pitäisi saada ensin sieltä pidätysmääräys ennen ku se voitais tehdä. Kettu mitä verorahojen kuppausta taas koko soppa ollu.

Edit: jaa syytettyjen kansallisvaltioilla tai laivan lippuvaltiolla... just joo.

Kremlissä ja Pekingissä ainakin nauretaan mahtipontisesti, tietävät nyt, että pääsevät noista koiruuksista käytännössä ilman seuraamuksia ja jopa laivojen miehistöt pääsee käytännössä ilman seuraamuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän on aivan naurettavaa. Ei ollut tuhotyö, koska ei ollut riskiä laajoista sähkökatkoista? Mitäs tapahtui sille että yrityskin on rangaistava? Entä korjauskuluille ja muille haitoille? Tämähän on verrattavissa siihen, että pahoinpitelyn yritys ei olisi pahoinpitelyn yritys jos uhri on riittävän varautunut ja välttää vammat. Noh, noin se varmaan täällä Suomessa meneekin. :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:
 
Back
Top