Kettingin päässä oli vielä se ankkurin varren pätkä, jonka massa on jonkinmoinen.
Kommentoin vielä saman tien Pekka Toverin taannoista lausuntoa. Ankkurikettinkiä lasketaan ulos syvyyteen nähden moninkertainen määrä, jonka tarkoituksena on saada ankkuriin vaakasuora veto ja sitä kautta parempi pito. Eli jos on tarkoituksena vetää ankkuria vaurioittamistarkoituksessa, pitää miettiä ketjun pituus niin, että hampaat raapivat sopivasti pohjaa eli ketju jotain 45 asteen kulmassa, jolloin se ei tartu pohjaan niin helposti.
Jos tuo ankkurin putoaminen olisi ollut vahinko, niin miksi se raahautui, mikä ketjun ulosmenon pysäytti? Jos ketjun kiinnitykset pettivät ja ankkuripelin jarru ei pitänyt, olisi ankkurin ketjuineen pitänyt hävitä kokonaan. Ketju ei ole kiinni toisesta päästään vaan hups, sinne se pää katoaa pinnan alle ja täts it.