Suomen ja Yhdysvaltain välinen puolustusyhteistyösopimus

yrjö

Ylipäällikkö
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/ulk...ja-usan-valille-puolustusyhteistyosopimuksen/
Ulkoministeri Soini haluaa Suomen ja USA:n välille puolustusyhteistyösopimuksen

KOTIMAA 20.8. 06.20

Lauri NurmiParkano, Lännen Media
Suomen puolustushallinto valmistelee kahdenvälistä sopimusta puolustusyhteistyöstä Yhdysvaltojen kanssa.

Ulkoministeri Timo Soini (ps.) kertoo Lännen Medialle, että hän kannattaa Suomen ja Yhdysvaltain kahdenvälistä puolustusyhteistyösopimusta.

– Toivottavasti saamme neuvoteltua Yhdysvaltain kanssa hyvän sopimuksen. Kannatan sen solmimista, Soini toteaa.

Soinin mukaan transatlanttisen yhteistyön syventäminen on Suomelle ulko- ja turvallisuuspoliittisesti tärkeää ja järkevää.

– USA on maailman ainoa supervalta, ja on Suomen intressi, että niistä suhteista pidetään hyvää huolta. Pidän transatlanttista yhteistyötä sekä Suomen että Euroopan kannalta erittäin tärkeänä, Soini perustelee.

– Pidän sopimuksen tekemistä järkevänä. Meillä on hyvät järjestelyt menossa Ruotsin kanssa, ja Britannian kanssa puolustusministeri Jussi Niinistö (ps.) allekirjoitti kahdenvälisen sopimuksen. Toivon, että asia saadaan neuvottelujen jälkeen USA:n kanssa hyvään lopputulokseen, Soini jatkaa.

Puolustusministeri Niinistö kertoi Lännen Medialle aiemmin kesällä, että Suomi aikoo seurata Ruotsin esimerkkiä ja tiivistää sotilaallista suhdettaan Yhdysvaltoihin konkreettisella sopimuksella.

– Pohdimme ja valmistelemme puolustusministeriössä yhteistyöasiakirjan laatimista Yhdysvaltain kanssa. Tavallaan peesaamme Ruotsia. On järkevää, että emme jää Ruotsista jälkeen myöskään yhteistyössä Yhdysvaltain kanssa, Niinistö kertoi. (LM 1.7.)

Suomi ja Yhdysvallat saattavat allekirjoittaa kahdenvälisen puolustusyhteistyösopimuksen jo lähiaikoina eli ennen Yhdysvaltain presidentinvaaleja.

– Asiakirja auttaisi käytännön yhteistyön järjestämistä Yhdysvaltain kanssa ja antaisi ryhtiä kahdenväliseen toimintaan. Kun Yhdysvalloissa presidentti syksyllä vaihtuu, samalla siellä vaihtuu melkoinen osa hallintokoneistoa. Yhteistyösopimus edustaisi jatkuvuutta ja pysyvyyttä suhteissa, Niinistö painotti.

Eduskunnan ulkoasiainvaliokunnalle on kerrottu, että Suomi valmistelee puolustusyhteistyösopimusta Yhdysvaltain kanssa. Myös valiokunnassa istuvat kansanedustajat ovat kantaneet huolta siitä, että Suomi uhkaa jäädä sotilaallisen länsiyhteistyön syventämisessä Ruotsista jälkeen, ellei suhteita syvennetä konkreettisella sopimuksella Yhdysvaltain kanssa.

Ruotsin puolustusministeri
Peter Hultqvist ja Yhdysvaltain puolustusministeri Ashton Carter allekirjoittivat 8. kesäkuuta maiden välisen viiden pääkohdan yhteistyösopimuksen Washingtonissa. Ruotsi ja Yhdysvallat lisäävät kahdenvälistä harjoittelua, joukkojensa yhteensopivuutta, materiaaliyhteistyötä muun muassa ilmapuolustuksessa ja vedenalaisessa sodankäynnissä, tietojenvaihtoa, tutkimusta ja koulutusta sekä yhteistä osallistumista kansainvälisiin operaatioihin. Suomi valmistelee nyt vastaavan sopimuksen solmimista.

Suomen ja Yhdysvaltain kahdenvälisellä sopimuksella olisi vahva ulko- ja turvallisuuspoliittinen signaaliarvo.

Heinäkuussa Suomi solmi Naton huippukokouksen yhteydessä puolustusyhteistyösopimuksen Britannian kanssa.

– Pyrimme lisäämään vakautta ja antamaan lähiympäristöömme signaalin, että Suomi tiivistää läntistä yhteistyötään. Virkamiehet saavat nyt poliittisen selkänojan ja valtuudet kahdenvälisen puolustusyhteistyön lisäämiselle Ison-Britannian kanssa, puolustusministeri Niinistö perusteli. (LM 1.7.)

Ulkoministeri Soini aikoo jatkaa syksyn mittaan USA-suhteen syventämistä.

– Meidän täytyy olla aktiivisia. Kuukauden päästä lähden USA:han YK-viikolle. On myöskin suuri tunnustus suomalaiselle ja pohjoismaiselle politiikalle, että presidentti Obamatoukokuussa kutsui valtionpäämiehet ja ulkoministerit niin sanotulle `state dinnerille` Washingtoniin. Tämä osoittaa, miten Suomella ja Pohjoismailla on kysyntää niissä piireissä, Soini arvioi.
 
Lojaalisuutta on vastapainoksi osoitettava. Neuvonantajiksi menevät pääsääntöisesti kantahenkilökuntaan kuuluvat.

http://maavoimat.fi/artikkeli/-/ass...-neuvonantotoiminnan-irakissa-syyskuun-alussa

Suomalaiset aloittavat neuvonantotoiminnan Irakissa syyskuun alussa
16.8.2016 11.10
Tiedote
b2bd0b31-2a55-4403-9ce3-c7ae272ac9c6

OIR -operaatioon (Operation Inherent Resolve) osallistuvan suomalaisen joukon vahvuus kasvaa 50 henkilöllä ja toiminta laajenee koulutustoiminnasta (BPC) neuvonantotoimintaan (Advice and Assist) 1. syyskuuta alkaen. Kansallinen osallistumispäätös on tehty vuoden ajaksi ja se on voimassa 31.8.2017 asti.

Tasavallan presidentin 29.4.2016 tekemällä päätöksellä Suomi osallistuu Irakin turvallisuusviranomaisten koulutus- ja neuvonantotehtävään Pohjois-Irakissa enintään noin 100 sotilaan osastolla. Suomalaiset tukevat Irakin turvallisuusjoukkoja koulutuksella ja neuvonannolla Irakin pohjoisosissa. Henkilöstömäärän kasvaessa ja toiminnan laajentuessa myös suomalaisen joukon nimi muuttuu. Suomen osasto Irakissa (SOI) vaihtuu syyskuun alussa Suomalaiseksi Kriisinhallintajoukoksi Irakissa (SKJI). OIR -operaatioon osallistuu yli 60 maata, mukaan lukien kaikki EU-maat sekä Pohjoismaat. Yhteistyötä koordinoi Yhdysvallat.

Suomalainen joukko on kouluttanut Irakin turvallisuusviranomaisia 8.2015 alkaen ja se jatkuu edelleen kurssimuotoisena koulutuksena koulutustukikohdissa eri puolilla Kurdistania. Koulutus tapahtuu ensisijaisesti pysyvissä koulutustukikohdissa, jonne joukot tulevat koulutettaviksi pääsääntöisesti komppania kerrallaan.

Neuvonantotoiminta keskittyy Irakin turvallisuusjoukkojen tukikohtiin ja alueille, joissa kyseiset joukot toimivat. Käytännössä tämä tarkoittaa rintamalinjan läheisyyttä. Toiminta tähtää Irakin turvallisuusjoukkojen suorituskyvyn kehittämiseen. Neuvonantotoiminnalla saavutetaan kaksinainen hyöty. Se täydentää koulutusleireissä annettua koulutusta ja antaa mahdollisuuden havainnoida annetun koulutuksen toimivuutta käytännössä. Toimintalinjat tukevat toisiaan välittömän palautteen ja kehittämisen näkökulmasta. Neuvonantotoimintaan osallistuvat henkilöt ovat pääsääntöisesti puolustusvoimien palkattuun henkilökuntaan kuuluvia sotilaita, joilla on runsaasti aiempaa kokemusta kriisinhallintatehtävistä.

Tilanne rintamalinjalla on pysynyt kohtuullisen stabiilina, minkä vuoksi neuvonantotoimintaan osallistuminen ei lisää riskejä merkittävästi. Neuvonantotoimintaan osallistuvan joukon riski joutua epäsuorantulen tai suora-ammunnan kohteeksi on kuitenkin suurempi kuin koulutusosastossa toimivien kouluttajien.

Muut toimintaan liittyvät riskit pysyvät arvion mukaan toistaiseksi ennallaan, mutta tilanteen muuttumiseen varaudutaan. Konfliktialueille tyypillinen räjähdeuhka (IED) on arvioitu alueella vähäiseksi. Taistelukaasujen (CBRN) käytöstä koko operaatioalueella on raportoitu muutamia kertoja vuoden aikana, mutta uhka on arvioitu vähäiseksi. Liikenteeseen liittyvät riskit erityisesti talvella ovat toiminta-alueelle tyypillisimpiä. Sekä liikkumiseen että neuvonantotoimintaan liittyvät riskit on otettu huomioon joukon koulutuksessa, toimintatavoissa ja varustuksessa. Taistelukaasuihin liittyviin uhkiin on varauduttu parhaalla mahdollisella suojeluvälineistöllä sekä koulutuksella ja IED- uhka on otettu huomioon ajoneuvokalustossa sekä muussa varustuksessa kuten muissakin operaatioissa.

Tilannetietoisuus ja toimintamenetelmien tunteminen ovat avainasemassa toimittaessa lähellä rintamalinjaa. Suomalaisen joukon mahdollinen voimankäyttö perustuu oikeudellisesti kansallisen lainsäädännön hätävarjelusäännökseen ja kansainvälisen oikeuden tunnustamaan itsepuolustusoikeuteen, mikäli joukko joutuu tulenkäytön kohteeksi. Voimankäyttö on mahdollista oikeudetonta omaa tai toisen henkeä ja terveyttä vaarantavaa hyökkäystä vastaan.

Osallistuminen OIR- operaation A&A- toimintaan kehittää puolustusvoimien kykyä vaativaan sotilaalliseen neuvonanto- ja koulutustoimintaan. Osallistuminen tuo kokemusta muun muassa operatiiviseen suunnitteluun ja johtamiseen. Lisäksi kokemuksia hankitaan logistisesta suunnittelusta ja toteutuksesta sekä operaation asettamista vaatimuksista henkilöstölle, kalustolle ja huoltojärjestelmälle.
 
Tästä ei ole pitkä matka Suomen ja USA:n kahdenväliseen puolustussopimukseen.

Tuntuisi perustellulta, että Suomen ja Yhdysvaltain välinen yhteistyö on suurin piirtein samalla viivalla kuin Ruotsin ja Yhdysvaltain välinenkin.

Jos mennään samalle viivalle kuin Ruotsin ja USA:n välinen yhteistyö, niin ollaan kyllä jo 99.5% NATO:ssa sitä sanomatta....
 
Jos mennään samalle viivalle kuin Ruotsin ja USA:n välinen yhteistyö, niin ollaan kyllä jo 99.5% NATO:ssa sitä sanomatta....

Mutta venäläiset eivät sitä tiedä.. Jotenkin näin kai suomalainen ajatusmalli kulkee.

Todellisuus taitaa olla täysin päinvastoin eli vanja kyllä tietää missä suomalaiset ovat, mutta ovat hiljaa, koska pitävät meitä hyödyllisinä idiootteina.
 
Tässä tilanteessa Suomelle ehkä paras vaihtoehto ikinä olisi saada USA:n ja Suomen välinen todellinen puolustussopimus. Ruotsi siihen mukaan kolmanneksi ja a vot, NATO-hakemusta voisi sen jälkeen pohtia aika rauhassa. Tuntuu jotenkin hassulta, että useimmille suomalaisille (etenkin poliitikoille) yhteistyö "suuren saatanan" kanssa on aivan OK mutta NATO:n jäsenyys on se hirmuinen mörkö...
 
Määrittele "tiedostava piiri"? Itseäni lähinnä mietityttää enää et miksi tällanen hiljainen hivutus? Sotilaallinen liittoutumattomuus on kai tässä vaiheessa jo semantiikkaa?

Kyllä sinä sen kysymättäkin tiedostat.

Vassarit, korhos-kepulaiset, fennomaani-persut jne. Sama sakki, joka näkisi meidät mieluummin Venäjän vasallina. He eivät siis aja Suomen asiaa vaan haluavat Suomen ja Venäjän luovan jälleen haikailemansa erityissuhteen, jota toiset piirit kutsuvat suomettuneisuudeksi.
 
Kyllä sinä sen kysymättäkin tiedostat.

Vassarit, korhos-kepulaiset, fennomaani-persut jne. Sama sakki, joka näkisi meidät mieluummin Venäjän vasallina. He eivät siis aja Suomen asiaa vaan haluavat Suomen ja Venäjän luovan jälleen haikailemansa erityissuhteen, jota toiset piirit kutsuvat suomettuneisuudeksi.
Mä muuten oon äänestäny jokaisissa vaaleissa jotka mun 18 vuotispäivän jälkeen on järjestetty noita sun ensiksi mainitsemiasi "vassareita". En kylläkään oo koskaan ajatellu et meidän ois hyvä päätyä sen paremmin idän ku lännenkään vasalliksi. Ja mitä suomettumiseen tulee niin onko tässä oikeasti muuttunut mikään muu ku ilmansuunta? Ja niin "vassari" ku oonki ni epäilen että yhteistyö naton kanssa on jo joka tapauksessa edennyt niin pitkälle että, liittyminen on oikeastaan ainoa vaihtoehto.
 
Mä muuten oon äänestäny jokaisissa vaaleissa jotka mun 18 vuotispäivän jälkeen on järjestetty noita sun ensiksi mainitsemiasi "vassareita". En kylläkään oo koskaan ajatellu et meidän ois hyvä päätyä sen paremmin idän ku lännenkään vasalliksi. Ja mitä suomettumiseen tulee niin onko tässä oikeasti muuttunut mikään muu ku ilmansuunta? Ja niin "vassari" ku oonki ni epäilen että yhteistyö naton kanssa on jo joka tapauksessa edennyt niin pitkälle että, liittyminen on oikeastaan ainoa vaihtoehto.

En jaksanut kirjoittaa liian pitkälti, mutta oikeistodemarit ansaitsevat maininnan vastuullisuudesta myös maanpuolustusasioissa. Onneksemme heidän vaikutus SDP:ssä on ollut suuri.
 
En jaksanut kirjoittaa liian pitkälti, mutta oikeistodemarit ansaitsevat maininnan vastuullisuudesta myös maanpuolustusasioissa. Onneksemme heidän vaikutus SDP:ssä on ollut suuri.

Koen itseni edelleenkin oikeistodemariksi ja "asevelisosialistiksi".
 
niin tosin mä kyllä tarkotin vasemmistoliittoa en sdp:tä tosin parit viime vaalit on jo tökkiny vähän..ehkä mä seuraavissa vaaleissa äänestänki sdp:n vasemmistosiipeä..
 
Määrittele "tiedostava piiri"? Itseäni lähinnä mietityttää enää et miksi tällanen hiljainen hivutus? Sotilaallinen liittoutumattomuus on kai tässä vaiheessa jo semantiikkaa?
Itse tarkoitan tuolla termillä lähinnä vasemmistolaisia ja vihreitä, mutta ennenkaikkea kyse on poliittisen ideologian sijasta epärealistisesta maailmankatsomuksesta.

Samaa mieltä tuosta sematiikasta, olemme sotineet vuosia jenkkien ja muiden NATO maiden rinnalla. Liittoutumattomuutemme on vain sisäpolitiikkaa.
 
Itse tarkoitan tuolla termillä lähinnä vasemmistolaisia ja vihreitä, mutta ennenkaikkea kyse on poliittisen ideologian sijasta epärealistisesta maailmankatsomuksesta.

Samaa mieltä tuosta sematiikasta, olemme sotineet vuosia jenkkien ja muiden NATO maiden rinnalla. Liittoutumattomuutemme on vain sisäpolitiikkaa.
epärealistisesta suhtaumisesta reaalipolitiikkaan kai kuitenki? ideologianahan vasemmiston ajatukset on puhdasta kultaa..tai ainaki oli..ikävä kyllä kun teoria kohtaa käytännön tuppaa käymään niin että käytäntö "voittaa". eli..reaalipolitiikan ehdoilla mennään.
 
epärealistisesta suhtaumisesta reaalipolitiikkaan kai kuitenki? ideologianahan vasemmiston ajatukset on puhdasta kultaa..tai ainaki oli..ikävä kyllä kun teoria kohtaa käytännön tuppaa käymään niin että käytäntö "voittaa". eli..reaalipolitiikan ehdoilla mennään.

Ei kun ihan maailmankatsomuksesta.
Tunnet varmasti jonkun joka sopii kuvaukseen, toinen tuntomerkki on usko omaan älykkyyteen ja muiden tyhmyyteen. " ne ei tajuu..."
 
itseäni lukuunottamatta en tunne..ja mitä omaan älykkyyteen tulee mun filosofia ihmisiin on että: me ollaan noin 99% sitä kuuluisaa harmaata massaa..ei ainoatakaan ainutlaatuista mielipidettä koko elämän aikana..mukaanlukien ja alleviivaten minä.
 
Kahdenväliset puolustussopimukset SAATTAVAT MAHDOLLISTAA juuri sen, mistä tälläkin palstalla on kirkua ähelletty tuhansia sivuja. Eli siirtymäajan turvana ovat sopparit Britannian ja Usan kanssa. Ei paha, vai mitä.

Tosin sopimusten sisältö taitaa olla vahvasti salaista tavaraa. Suomi ja Ruotsi saavat todennäköisesti näissä sopimuksissa jotain...ja toisaalta lupaavat jotain. Eikö niin. Voi vain arvailla mitä seikkoja on sovittu ja jätetty sopimatta.

Inhorealistinen minäni taas sitten vainuaa palaneen käryä siinä, ettei sopimusten sisältöä julkaista. Kun se ei ole julkisesti paalutettua asiaa, niin jossain tilanteessa siitä voi vetää kynnet ulos......
 
Back
Top