MRLS:n kaltaisia raskaita rakentinheittimiä ei taida olla edes Venäjällä 1000kpl, mutta asiaan. Moni täällä ja rintamalle tositilanteessa lähtevistä suomalaisista on samaa mieltä, että aseita olisi parempi olla enemmän. Suomella on kuitenkin 5,4 miljoonaiseksi kansaksi suurinumeroinen tykistö ja kun lasketaan vielä heittimet päälle. Raketinheittimiä todellakin pitäisi olla enemmän, samoin maalinosoitusta. Olen silti eri mieltä siitä, että sodat olisivat noin yksinkertaisia, että se kellä on eniten ja nykyaikaisempia aseita voittaisi automaattisesti. Historia ei tue tällaista käsitystä ja jokainen taktiikoihin sekä strategioihin perehtynyt tietää tämän. En myöskään pidä panssarivaunuja Suomen luonnossa samanlaisena ongelmana, kuin esimerkiksi Ukrainassa ja nykyaikaiset pst-ohjukset, miinat ja raskaat singot toimivat suomalaisessa maastossa erinomaisesti. Sota Suomen ja Venäjän välillä olisi täysin erilaista, kuin Ukrainassa nyt nähty. Se olisi kaikki aselajit käsittävää 1300km leveydeltä Suomeen tunkeutuvaa voimaa.
Maavoimat pärjäävät parhaiten. Mutta rahaa olisi syytä lapioida tuplaten varsinkin nyt kun Venäjä on realisoinut agressiivisuutensa. Ilmapuolustus on minusta surkea, mutta riittää tekemään Venäläisten olon epämukavaksi. Alueilmatorjuntaohjuksia pitäisi ehdottomasti saada, samoin tutkia ja elektronisen sodankäynnin välineistöä, koska häivettä ja lennokkiakin pukkaa tulevaisuudessa idästä kasvavassa määrin. Merivoimat suoriutuu omasta tehtävästään melko hyvin, koska Suomenlahti on kapea ja miinoitukseen on kalustoa, mikäli se ehditään saada hommiinsa. Sukellusveneet ovat suuri ongelma varsinkin jos ei ehditä miinoittamaan.
Minä olen kirjoittanut jo useita kuukausia oman pelkoni siitä, että Suomi joutuu vielä Venäjän agression kohteeksi ja varsinkin tällä foorumilla samaa huolta jaetaan varmastikkin. Olen puhunut jo vuosia Venäjän lisääntyneestä agressiosta ja Putinista, jota olen seurannut monien muiden lailla. Suurin uhka on yllätyshyökkäys. Suomi on lähes aseeton sellaista vastaan. Jos taas mobilisaatio ehditään suorittamaan, Suomen valtaus tulee kalliiksi Venäjälle. Mutta Venäjä voi tuhota Suomen talouden, ruokahuoltoa, infraa, viestintää, energiahuoltoa, ym. Suomessa on maailman paras huoltovarmuus, mutta sitäkin ovat Kataiset ja Urpilaiset heikentäneet. Olen myöskin ollut yhteydessä sen pään ihmisiin ja tuntuma jäi sellaiseksi, ettei siellä välitetä työstä vaan toimitaan kuten virkamiehet. Laiskasti.
Tuskin vastauksen antanut herra kuvittelee 5,4 miljoonaisen Suomen voivan kilpavarustella 140 miljoonaisen Venäjän kanssa. Hän ei myöskään ole perehtynyt Suomen armeijaan, koska silloin hän ei väittäisi Suomen armeijaa poliisiarmeijaksi, vaan nimenomaan suursotaan varautuneeksi. Ruotsista hän olisi voinut sanoa siten. On myöskin aikamoista huutelua Ukrainasta, kun eivät itse ole varautuneet sotaan ennen kuin se oli päällä. Suomi on myöskin varautunut Venäjän hyökkäykseen muun euroopan muuttuessa ammattiarmeijoiksi ja kansainvälisiin operaatioihin sopivimmiksi. Mutta yhtä kaikki. Suomen pitäisi tuplata menonsa viimeistään nyt. Poliitikkomme eivät sitä tee ja iso osa kansasta ei ole kiinnostunut. Se on kuulkaas se naisen tasa-arvo, jossa Suomi on maailman huippuja. Akkavalta se on mikä on tehnyt suomalaisesta turvallisuuskeskustelusta reaalimaailmasta irrottautunutta tekosivistynyttä ja tekoja vailla olevaa sössötystä.