Suomen kilpailukyvyn ja talouden alasajo - viimeinen sammuttakoon valot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Sen verran, että ongelma lienee juuri tämän ketjun otsikon kaltainen asetelma. Etsitään kenen vika kun energiaa pitäisi riittää siihenkin, että mietitään miten viat korjataan.

Ja uskomatonta kyllä - vika ei kaikkinensa ole suomalaisten käsissä joten omien toimien merkitys ei vähene vaan korostuu.
 
Olen ilmeisesti fossiili, kun en ymmärrä tämän kaltaisia hankintapäätöksiä omista (tai nyt helsinkiläisten) veroista maksettavalla rahalla.
Valitettavasti olet huonosti informoitu kun et ymmärrä hankintapäätöstä.

Asian ollessa kesken, sanotaanko näin; Tietäjät tietää.

Vaatimuslistassa oli n 1600 kohtaa. Suurin osa niistä koski vaunun teknistä rakennetta ja huoltosopimusta. Kaikkien pitää olla hyväksyttyjä

Toinen asia: Käännetäänkö vähän kameran kulmaa, ja mietitään miten aikaisempi toimittaja on hommaansa hoitanut. Saadaanko tästä referenssiä jatkoon (?)
 
Valitettavasti olet huonosti informoitu kun et ymmärrä hankintapäätöstä.

Asian ollessa kesken, sanotaanko näin; Tietäjät tietää.

Vaatimuslistassa oli n 1600 kohtaa. Suurin osa niistä koski vaunun teknistä rakennetta ja huoltosopimusta. Kaikkien pitää olla hyväksyttyjä

Toinen asia: Käännetäänkö vähän kameran kulmaa, ja mietitään miten aikaisempi toimittaja on hommaansa hoitanut. Saadaanko tästä referenssiä jatkoon (?)
Monessa julkisessa hankinnassa on saatu pelkillä referenssivaatimuksilla ohjattua hankinta oikealle toimijalle. Mahdollisuuksia on jos vain on halua ja mielikuvitusta.

Koko hankinta näyttää sille, että Skodan valitus on tuloillaan ja muutoksia voi olla vielä luvassa. En tietysti tunne kaikkia yksityiskohtia.
 
Itse en liikaa odottaisi, että tuolla Kainuun tehtaalla tehtäisiin vain raideliikenteen kalustoa Suomeen. Mun mielestä nuo VR:lle tehdyt kaksikerrosmatkustajavaunut on tehtaan parasta osaamista. Sellaisia kun saataisiin myytyä muuallekkin kuin vain VR:lle sieltä. Toki kaikkialla kalusto ei pysty olemaan noin korkeaa, mutta vähän kun niihin saataisiin muutoksia niin voisi tuollaiset vaunut olla hyvä vaikka Tukholma-Narvik yöjunaan tai jos Baltiaan joskus saataisiin IC- tai yöjuna Tallinna-Vilna/Kaunas.. (sinne mahtuisi korkeampi)
 
Valitettavasti olet huonosti informoitu kun et ymmärrä hankintapäätöstä.

Asian ollessa kesken, sanotaanko näin; Tietäjät tietää.

Vaatimuslistassa oli n 1600 kohtaa. Suurin osa niistä koski vaunun teknistä rakennetta ja huoltosopimusta. Kaikkien pitää olla hyväksyttyjä

Toinen asia: Käännetäänkö vähän kameran kulmaa, ja mietitään miten aikaisempi toimittaja on hommaansa hoitanut. Saadaanko tästä referenssiä jatkoon (?)
Viitannet, että aiempaan Skoda Transtechin kalustoon ei ole oltu tyytyväisiä syystä/syistä x? Kuitenkin, jos aiemmassa sopimuksessa on ilmennyt sopimusrikkomuksia, niin tarjokas on mahdollista hyllyttääkin seuraavasta kilpailutuksesta, kuten PV on tehnyt mm. vaatetusvarustehankinnoissa.

Jos vaatimusmäärittelyt tehdään kuitenkin tarpeetta niin, etteivät kotimaiset tarjokkaat pärjää, on se vain merkki huonosta hankintaosaamisesta.
 
Viitannet, että aiempaan Skoda Transtechin kalustoon ei ole oltu tyytyväisiä syystä/syistä x? Kuitenkin, jos aiemmassa sopimuksessa on ilmennyt sopimusrikkomuksia, niin tarjokas on mahdollista hyllyttääkin seuraavasta kilpailutuksesta, kuten PV on tehnyt mm. vaatetusvarustehankinnoissa.

Jos vaatimusmäärittelyt tehdään kuitenkin tarpeetta niin, etteivät kotimaiset tarjokkaat pärjää, on se vain merkki huonosta hankintaosaamisesta.
Olet aivan oikeassa.

Asia on kesken, joten asianosaiset selvittelevät sitä (ja menevät varmaan markkinaoikeuteen).

Arvioin tässä jutusta tulevan enemmän juonen käänteitä kuin keskimääräisessä Kauniit ja Rohkeat jaksossa. Ainakin.

Ps en katso hömppäviihdettä
 
Olet aivan oikeassa.

Asia on kesken, joten asianosaiset selvittelevät sitä (ja menevät varmaan markkinaoikeuteen).

Arvioin tässä jutusta tulevan enemmän juonen käänteitä kuin keskimääräisessä Kauniit ja Rohkeat jaksossa. Ainakin.

Ps en katso hömppäviihdettä
Sdp-johtoinen Kaupunkiliikenne Oy tosiaan asetti peräti 1 600 vaatimusta uusille vaunuille, mukaan lukien ympäristövaikutukset. Paperilla sveitsiläisen on siis täytynyt olla parempi. Se on tehnyt vastaukset huolellisesti.

En tunne ratikkapuolta. Sen tiedän, että Virossa Stadlerin sähköjunia vaihdettiin taasen Skoda Transtechin vaunuihin ja siellä olivat tyytyväisiä, kun siitä täristäjästä päästiin. Mutta ainahan uusi on uusi ja Stadlerit olivat siis vanhempia vaunuja.

Ei tästä voi demareille avainlippua antaa.
 
Jos vaatimusmäärittelyt tehdään kuitenkin tarpeetta niin, etteivät kotimaiset tarjokkaat pärjää, on se vain merkki huonosta hankintaosaamisesta.

Paperilla sveitsiläisen on siis täytynyt olla parempi. Se on tehnyt vastaukset huolellisesti.
Hankintamenettelyn toteuttaja toimii tietysti osaamisensa rajoissa, samoin kilpailuun osallistuja.
Muutaman kerran noissa julkisissa hankinnoissa tarjonneena, sekä hävinneenä että voittaneena: On tarjoajan ammattitaitoa tai -taidottomuutta osata täyttää ne lipetit niin että pärjää muissa kuin hintaosiossa. Siellä on lienee etukäteen ilmoitettu mikä painoarvo on laatuosiolla ja toisaalta hinnalla.
Tiedän tapauksen infrarakentamisesta missä kotimainen pörssiyhtiö voitti kirkkaasti hintakisan, mutta perheyhtiö korjasi laatupisteet ja voitti keikan. Olivat vähän noloina siellä lasitornissa, kun kilpailun tulos oli julkinen ja me sitä ihmeteltiin, kun paskasessa maaseutukonttorissa majaileva nyrkit-savessa yrittäjä osasi ne laatodokut täyttää paremmin kuin ne kymmenet laatuinsinöörit,- päälliköt ja johtajat siellä mailien pituisilla käytävillä.

Uskomatonta, että vielä nykyäänkin joku kaipaa huonomman ja/tai kalliimman suosimista vain sen perusteella, että jollakin kansainvälisellä narikalla on näpräystoimintaa kotimaassa. On sitä paikallisen ja kotimaisen suosimista ollut menneinä vuosikymmeninä ihan tarpeeksi. Osittain sen vuoksi meidän talous on niin paskassa jamassa, kun osa firmoista on täysin kyvyttömiä kisaamaan tasakentillä.

Toisessa ketjussa sitten kitistään, kun suomalainen yritys ei osaa innovoida eikä menesty kansainvälisillä markkinoilla. Jos ei pärjää kotimarkkinoilla ilman mittatilaustyönä tehtyä hankintailmoitusta, miten helvetissä nuista voisi kehittyä todellisia pelureita kansainvälisille markkinoille?
 
Sdp-johtoinen Kaupunkiliikenne Oy tosiaan asetti peräti 1 600 vaatimusta uusille vaunuille, mukaan lukien ympäristövaikutukset. Paperilla sveitsiläisen on siis täytynyt olla parempi. Se on tehnyt vastaukset huolellisesti.

En tunne ratikkapuolta. Sen tiedän, että Virossa Stadlerin sähköjunia vaihdettiin taasen Skoda Transtechin vaunuihin ja siellä olivat tyytyväisiä, kun siitä täristäjästä päästiin. Mutta ainahan uusi on uusi ja Stadlerit olivat siis vanhempia vaunuja.

Ei tästä voi demareille avainlippua antaa.

1600 vaatimusta. Onko tarkoitus osoittaa jotain vai tekoälykö sen listan on laatinut?
 
Mitähän tuossa 1600 vaatimuksen listassa on? Siis kun kyseessä ovat kiskokulkuvälineet, niin luulisi, että vaatimuslistassa pitäisi olla vain teknisiä vaatimuksia kuten mitat, turvallisuusstandardit jne. Mutta on aika hullua, jos niissä on jotain "ympäristövaikutuksia".
 
Todennäköisesti maahan ei saa jäädä jälkiä ajettaessa
Hieman relismia peliin, kiitos.


Suurin osa vaatimuksista kohdistuu vaunun teknisiin ominaisuuksiin, millainen sen pitää olla, mten toimia jne. 30 vuotinen huoltosopimus sisältää myös paljon vaatimuksia. Ymmärrettävästi ja oikeutetusti.

En tiedä asiasta, mutta voisin kuvitella että huoltosopimuksessa yksilöidään millin huollot pitää tehdä, mitä huollossa tehdään, kuka tekee, miten ne kirjataan järjestelmään ym. Omaa autoaan saa kyllä huoltaa itse, tai käyttää korjaamolla huollossa. Tässä asetettavat vaatikukset ovat varmasti osaltaan itsestään selviä, mutta ne täytyy mainita eli auki kirjoittaa. SItten ainakin tiedetään mitä tehdään ja milloin tehdään.
 
Uskomatonta, että vielä nykyäänkin joku kaipaa huonomman ja/tai kalliimman suosimista vain sen perusteella, että jollakin kansainvälisellä narikalla on näpräystoimintaa kotimaassa. On sitä paikallisen ja kotimaisen suosimista ollut menneinä vuosikymmeninä ihan tarpeeksi. Osittain sen vuoksi meidän talous on niin paskassa jamassa, kun osa firmoista on täysin kyvyttömiä kisaamaan tasakentillä.

Onko se uskomatonta? Jäähän siitä rahaa pyörimään omaan talouteen, eli kumpi vaihtoehto lienee lopulta edullisempi, kun sekin huomioidaan?

No toivottavasti valittu on oikeasti parempi, mitä tulee ajomukavuuteen, käyttövarmuuteen ja huollettavuuteen.

Eikös tuolla Helsingin omalaatuisilla raiteilla ole aikaisemmin ollut hieman haasteita, kun tilattiin ulkomailta?

Suomessa Variotram-raitiovaunuja oli HKL:n käytössä Helsingin raitioliikenteessä 40 kappaletta ja ne valmistettiin vuosina 1998–2003. Vaunut tilattiin vuonna 1996 Adtranzilta, joka valmisti ensimmäiset 20 vaunua vuosina 1998–2000. Vuonna 2001 Adtranz siirtyi Bombardierin omistukseen, ja vaikka Variotram-vaunujen tuotanto myytiin samana vuonna edelleen Stadler Railille, säilyivät loppujen HKL:n Variotramien valmistaminen ja toimitus sekä myöhemmät takuuvastuut Bombardierilla.

Variotrameilla oli paljon ongelmia Helsingissä, ja niitä käytettiin jatkuvasti valmistajan takuukorjauksessa. Yksi suurimmista ongelmista ovat kääntymättömät telit, jotka on kiinteästi kytketty vaunun osaan. Tällöin kaarteessa koko sen vaunun osan täytyy kääntyä, jossa teli sijaitsee, koska teli ei pääse kääntymään. Vaunun osan ja siellä olevien matkustajien yhteinen massa on paljon suurempi kuin telin massa ja sen kääntäminen vaatii paljon enemmän voimaa kuin pelkän telin kääntäminen. Tämä rasittaa sekä raiteita että vaunun pyöriä, jotka kuluvat huomattavasti nopeammin kuin raitiovaunuissa normaalisti. Lisäksi vaunujen koreissa on ilmennyt murtumia, ja vaunut ovat meluisampia kuin vanhat Valmetin valmistamat NrI- ja NrII-raitiovaunut. VTT arvioi Variotram-vaunujen käyttöiäksi Helsingin raitioliikenteessä korkeintaan 20 vuotta, vaikka vaunuja tilattaessa niiden suunniteltiin olevan käytössä aina 2040-luvun alkuun saakka.[5][6]


Jaha, Stadlerille myytiin ongelmavaunujen tuotanto. Toivottavasti uudet toimivat paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top