Ylen sivuilla olevista kuvista päätellen (kiitos Yle kerrankin hyvistä kuvista) matkapuhelinmaston haruslangat on katkaistu voimapihdeillä. Ylimmäiset ja alimmaiset langat ovat siististi poikki ja nipun keskimmäiset ovat venyneet poikki. Tuo alemmassa kuvassa näkyvä vasemmanpuoleisin on ilmeisesti venynyt eniten ja katkennut repeytymällä, joten voimapihdit ovat mun järkeilyni mukaan tulleet oikealta päin.
Mastossa on kuusi haruslankaa. Kaksi kussakin kolmessa kulmassa. Kolmiomainen masto kapenee alaosastaan, kuin kärjellään seisova lyijykynä. Jos yhdeltä puolelta katkaisee haruslangat, masto kaatuu saman tien. Haruslanka lähtee kuin piiska heti kun sen katkaisee, joten varovainen pitää kyllä olla.
Mulle tulee yllätyksenä, että nuo haruslangat ovat noinkin ohkasia. Seitsemän hiukan krouvimpaa pianolankaa. Olin ajatellut että ne olisivat jotain parisenttistä vaijeria. Mutta kaipa se on kustannusasia.
Miksiköhän tässä tapauksessa haisee niin kovasti kaalisoppa?
EDIT: Tarkemmin ajateltuna niitä ”pianolankoja” saattaa olla enemmänkin, mutta ehkä repeytyneet poikki jostain tuolta muovisuojuksen sisältä, kunhan kuormitus on kasvanut tarpeeksi noiden seitsemän näkyvissä olevan langan katkettua ensin.
Katso liite: 100592
Katso liite: 100593