Minä harrastan ikään kuin tunnelmamatkailua. Parasta on sellainen "kadonnut" taistelupaikka. Vapaussodan taistelut ovat tässä mielessä parhaimpia. Niistä löytyy vielä tarkkoja kertomuksia ja karttoja, mutta ovat unohtuneet käytännössä kaikkien mielestä. Sitten menen paikan päälle ja kuin annan historian tulla itseeni. Silmäilen seutua, että tuosta ne ovat tulleet ja noin toimineet. Yleensä paikalliset eivät tiedä mitään aiheesta, ja yleensä ollaan täydessä korvessa, esimerkkinä vaikkapa Mäntyharjun Mouhu, Hillosensalmi, Kinni. Tuntuu kuin läsnä olisivat vain minä ja haamut. Sillä hetkellä se historia ja tieto tapahtuneesta kuuluu vain minulle ja haamuille.
Sanokaa vain jos kuulostan hullulta...
Tuo Erkin vinkkaama paikka soveltuu siksi kuin nenä päähän tämänkaltaiseen matkailuun. Samoin kuin tuo kertomus tienteosta joukkohaudan läpi ja kalakukko myös.
Henkilökohtaisia hienoja hetkiä oli kun Länkipohjassa karttaan oli merkitty punaisten kk-asema. Sillä paikalla ei kuitenkaan ollut tulialuetta, koska oli notkossa. Sata metriä eteenpäin, ja jo avautui maisema, josta on pyyhitty tulisin terveisin keskellä peltoaukeaa kahlaavaa Seinäjoen Krenatööripataljoonaa 16.3.1918.
Tai kun kotikylältäni löysin I maailmansodan linnoitteen ihan vain miettimällä maastosta tulialueen perusteella, että mihin minä sen aseman olisin kaivanut. Ja siellähän se oli.