Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
veffeade kirjoitti:JOKO kirjoitti:noska kirjoitti:Kuten esimerkiksi mitkä maat? Onko ratkisun perusteena rynnäkkövaunujen tarpeettomuus, maaston ominaisuudet vai mahdollisesti yksinekertaisesti raha?kunnas kirjoitti:Monet maat eivät edes käytä rynnäkkövaunuja.
Israel. Ja rahasta ei ainakaan ole kiinni. Myöskään maastosta ei pitäisi olla kiinni, kun useammassa suunnassa on aavikoiden laajat aukeat edessä liikuntasodan myötä.
Siis on; Namer, on tehty Merkavan runkoon; oli siis vielä tukevammin panssaroitu kuin mitä CV90 on.
http://israeli-weapons.com/weapons/vehicles/armored_personnel_carriers/namera/Namera.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Namer
Lisäksi tuota varsinaisen rynnäkkövaunun käyttätarvetta vähentää se, että Merkavan takakonttiin mahtuu ukkoja (oliko 4 täysyssä varusteissa).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Merkava
Vaunun takaosassa olevaa vapaata tilaa voidaan tilapäisesti käyttää esimerkiksi lisäammuksien kuljettamiseen tai vaununsa menettäneen vaunumiehistön kuljettamiseen, evakuointiin tai poikkeuksellisesti jopa pienen jalkaväkipartion kuljettamiseen.
Edit: Toinen taisteluvaunusta johdettu APC/IFC http://en.wikipedia.org/wiki/IDF_Achzarit
kunnas kirjoitti:veffeade kirjoitti:JOKO kirjoitti:noska kirjoitti:Kuten esimerkiksi mitkä maat? Onko ratkisun perusteena rynnäkkövaunujen tarpeettomuus, maaston ominaisuudet vai mahdollisesti yksinekertaisesti raha?kunnas kirjoitti:Monet maat eivät edes käytä rynnäkkövaunuja.
Israel. Ja rahasta ei ainakaan ole kiinni. Myöskään maastosta ei pitäisi olla kiinni, kun useammassa suunnassa on aavikoiden laajat aukeat edessä liikuntasodan myötä.
Siis on; Namer, on tehty Merkavan runkoon; oli siis vielä tukevammin panssaroitu kuin mitä CV90 on.
http://israeli-weapons.com/weapons/vehicles/armored_personnel_carriers/namera/Namera.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Namer
Lisäksi tuota varsinaisen rynnäkkövaunun käyttätarvetta vähentää se, että Merkavan takakonttiin mahtuu ukkoja (oliko 4 täysyssä varusteissa).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Merkava
Vaunun takaosassa olevaa vapaata tilaa voidaan tilapäisesti käyttää esimerkiksi lisäammuksien kuljettamiseen tai vaununsa menettäneen vaunumiehistön kuljettamiseen, evakuointiin tai poikkeuksellisesti jopa pienen jalkaväkipartion kuljettamiseen.
Edit: Toinen taisteluvaunusta johdettu APC/IFC http://en.wikipedia.org/wiki/IDF_Achzarit
Ei se panssari tee rynnäkkövaunua vaan tykki. Noissa Israelilaisissa vehkeissä on vain konekivääri.
PV:n sivuilta:
Rynnäkköpanssarivaunu on ensisijaisesti jalkaväen kuljettamiseen tarkoitettu ja vähintään 20 mm tykillä ja toisinaan myös panssarintorjuntaohjusjärjestelmällä varustettu panssarivaunu.
http://www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustusvoimat.fi/!ut/p/c5/vZHLjqpAFEW_pX_AqgIsYIhQPKsQeYlMiDZKy8sXgvD1bdLJvaN21PHs4co-KzkHpOCZdtsfi213PLXbGiQgxZnBYcm0IZKXDltAa0lhLFIPqRwP1iCBQhaU49maqskvJ38ZXKMhoNbAKIGB5lIGuYlpuRdWwtRVw8RKnbmhMSImo1hfEUUvqsCTPp670lc2A77mEP1wzBOHuIaADE8VoBVokRxGIm9E-GV_6Ys_HP4yCgQbkIr_-wZypWc_9DjD1yF0BBD-4TVeu_AbXfM3usT3udS__ZcN0uOumQ2fzQzOJBlJWEZziceCxEEOrMvNRNWbNRASZ3bMs-7coGxULav-4jePG3JZQ9KOmvzjdlWJlYh3_LmXspNf5l61K7SFPTaX3YZPxMNNWR_6VeEwhd8r5qq1SYGKEeqMmCgfxgkrbYEv0G3quVe5lCLbS3KlwQ8vN1vnGqVBc3eZyc3dyEQy3W5iSkujHrhF2o8XSztG0dFelF2g1W30VdRCQpyivx-Ee4ZMtJ_7cZBJcdj1wDVPzR6cm_5MfHNK_mWvfAMNWLxL/dl3/d3/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/?pcid=3be80b80490f6f5f877ccf39f241e429
kunnas kirjoitti:Ei se panssari tee rynnäkkövaunua vaan tykki. Noissa Israelilaisissa vehkeissä on vain konekivääri.
PV:n sivuilta:
Rynnäkköpanssarivaunu on ensisijaisesti jalkaväen kuljettamiseen tarkoitettu ja vähintään 20 mm tykillä ja toisinaan myös panssarintorjuntaohjusjärjestelmällä varustettu panssarivaunu.
veffeade kirjoitti:Totta. Pääsi unohtumaan :-/.
Mikään ei varmaan estäisi asentelemasta konetykkiä nuihin Iippojen vehkeisiin.
noska kirjoitti:Voisiko Israelin ratkaisuun vaikuttaa vastassa oelva vihollinen?
Egyptiä (ja muita ählymaita) en pidä oikeastaan mitenkään hyvänä esimerkkinä siitä mitä mallia pitäisi ruveta kopioimaan.
Australian ratkaisuihin taas vaikuttanee maantiede.
En ole mikää panssarikenraali (ja muutenkin mun mielestä ne säilyketölkit vois stenata vaikka kaikki) mutta luulen ettei ryntövaunua ole ihan vaan huvinja urheilu vuoksi keksitty ja että johtavat sotilasvaltiot eivät niitä vahvuudessa pitäisi jos niillä ei olisi käyttötarkoitustaan.
Hejsan kirjoitti:Laitan se tähän..en tiennyt mihin mä laitan sen
Siis sukellusveneitä halutiin hankkia mutta ei tehty....huono päätös?
Hornet-hävittäjien, uusien kuljetus- ja taisteluhelikopteridein sekä miljardilla hankittujen modernien CV-90-taisteluajoneuvojen jälkeen, sotilaat saattavat seuraavaksi lähetä shoppailemaan sukellusveneitä. Haave on vanha ja elänyt puolustusvoimissa siitä lähtien, kun Pariisin rauhansopimus viime sotein jälkeen ne kielsi. Uutta elonvoimaa se sai, kun Suomi yksipuolisesti sanoutui irti rauhansopimuksen sotilaallisista rajoituksista 1990. ”-Kyllä me voimme niitä hankkia”, innostui mm. puolutusministeri Elisabeth Rehn jo vuonna 1993.
Sukellusvene on tehokkain ase sukellusveneitä vastaan. Suomen rikkonaisen ja sokkeloisen saariston puolustamisessa varsinkin pienille ja ketterille sukellusveneille olisi sotilaiden mielestä käyttöä. On julkinen salaisuus, että vieraiden valtioiden vedenalaiset ovat loukanneet Suomen aluevesiä useasti. Nato-jäsenenä Suomen olisi todennäköisesti hankittava sukellusveneitä meripuolustuksen vahvistamiseksi, puhumattakaan tukikohdan perustamisesta paitsi omille myös Naton vedenalaisille
Puolustusvoimien komentaja Gustav Hägglund väläytti vuonna 1995 käytettyjen sukellusveneiden hankkimista Ruotsista. Kenraalin mielestä vedenalaista valvontaa on kehitettävä muun muassa aluemerten laajennuksen vuoksi ja Ruotsi oli halukas myymään kolme 1960-luvulla valmistunutta Sjoarmen (Merikäärme)-luokan sukellusvenettä, joista se oli omien säästötoimiensa vuoksi luopumassa
Sukelllusveneaseen luominen Suomelle oli myös merivoimien ulkoisen komentajan Sakari Visan lempipuheenaiheita.
http://suomenhistoriaa.blogspot.se/2012/04/seuraavaksi-sukellusveneita.html
kimmo.j kirjoitti:Lisäksi sukellusveneellä voi hyökätä vihollisen pinta-alusten kimppuun, sekä käyttää sitä tiedusteluun.
kunnas kirjoitti:Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni niin
CV-9030 -> taistelupanssari on monipuolisempi ja pystyy vaikuttamaan erilaisiin maaleihin.
Hornet -> F-16C on edullisempi ja siihen saa AESA-tutkan
NASAMS II -> pystyulottuvuus. PV ilmeisesti odottaa AIM-120D ohjusta jolla on 50 % pidempi kantama. Tiedä sitten miten se vaikuttaa paikaltaan ammuttaessa.
ESSM-ohjuksessa ei oli sitä kuuluisaa verkottumiskykyä. Eli se tarvitsee aina oman tutkan seurannan. Tutka ei näytä esim. ylöspäin.RistoJ kirjoitti:kunnas kirjoitti:Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni niin
CV-9030 -> taistelupanssari on monipuolisempi ja pystyy vaikuttamaan erilaisiin maaleihin.
Hornet -> F-16C on edullisempi ja siihen saa AESA-tutkan
NASAMS II -> pystyulottuvuus. PV ilmeisesti odottaa AIM-120D ohjusta jolla on 50 % pidempi kantama. Tiedä sitten miten se vaikuttaa paikaltaan ammuttaessa.
Hornetin osalta F-16C ei ollut juurikaan edullisempi ja käyttökustannuksiltaan suunnilleen Hornetia vastaava. Hankinta-aikaan kumpaankaan ei saanut AESA-tutkaa ja nykyään sellaisen saa molempiin. Hornetin kohdalla sen nimi on RACR. http://www.raytheon.com/capabilities/products/racr/
http://www.shephardmedia.com/news/digital-battlespace/dubai-airshow-2011-aesa-radars-transform-performan/
NASAMS:n kehiteltävä pitkän kantaman ja korkeusulottuvuuden ohjus ei ole AIM-120D-ohjus (vaikka sitäkin voidaan käyttää sellaisenan) vaan ESSM-ohjuksen rungolla oleva SLAMRAAM-ER ohjus.
kunnas kirjoitti:ESSM-ohjuksessa ei oli sitä kuuluisaa verkottumiskykyä. Eli se tarvitsee aina oman tutkan seurannan. Tutka ei näytä esim. ylöspäin.RistoJ kirjoitti:kunnas kirjoitti:Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni niin
CV-9030 -> taistelupanssari on monipuolisempi ja pystyy vaikuttamaan erilaisiin maaleihin.
Hornet -> F-16C on edullisempi ja siihen saa AESA-tutkan
NASAMS II -> pystyulottuvuus. PV ilmeisesti odottaa AIM-120D ohjusta jolla on 50 % pidempi kantama. Tiedä sitten miten se vaikuttaa paikaltaan ammuttaessa.
Hornetin osalta F-16C ei ollut juurikaan edullisempi ja käyttökustannuksiltaan suunnilleen Hornetia vastaava. Hankinta-aikaan kumpaankaan ei saanut AESA-tutkaa ja nykyään sellaisen saa molempiin. Hornetin kohdalla sen nimi on RACR. http://www.raytheon.com/capabilities/products/racr/
http://www.shephardmedia.com/news/digital-battlespace/dubai-airshow-2011-aesa-radars-transform-performan/
NASAMS:n kehiteltävä pitkän kantaman ja korkeusulottuvuuden ohjus ei ole AIM-120D-ohjus (vaikka sitäkin voidaan käyttää sellaisenan) vaan ESSM-ohjuksen rungolla oleva SLAMRAAM-ER ohjus.
Hieman painavamman Aster-15 ohjuksen ulottuvuus on 30 km/13 km. Tuosta lentää vielä yliäänipommikoneella yli.
Ainakin ilmatorjunta seminaarissa oli puhetta vain puoliaktiivisesta essm-ohjuksesta.SJ kirjoitti:kunnas kirjoitti:ESSM-ohjuksessa ei oli sitä kuuluisaa verkottumiskykyä. Eli se tarvitsee aina oman tutkan seurannan. Tutka ei näytä esim. ylöspäin.RistoJ kirjoitti:kunnas kirjoitti:Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni niin
CV-9030 -> taistelupanssari on monipuolisempi ja pystyy vaikuttamaan erilaisiin maaleihin.
Hornet -> F-16C on edullisempi ja siihen saa AESA-tutkan
NASAMS II -> pystyulottuvuus. PV ilmeisesti odottaa AIM-120D ohjusta jolla on 50 % pidempi kantama. Tiedä sitten miten se vaikuttaa paikaltaan ammuttaessa.
Hornetin osalta F-16C ei ollut juurikaan edullisempi ja käyttökustannuksiltaan suunnilleen Hornetia vastaava. Hankinta-aikaan kumpaankaan ei saanut AESA-tutkaa ja nykyään sellaisen saa molempiin. Hornetin kohdalla sen nimi on RACR. http://www.raytheon.com/capabilities/products/racr/
http://www.shephardmedia.com/news/digital-battlespace/dubai-airshow-2011-aesa-radars-transform-performan/
NASAMS:n kehiteltävä pitkän kantaman ja korkeusulottuvuuden ohjus ei ole AIM-120D-ohjus (vaikka sitäkin voidaan käyttää sellaisenan) vaan ESSM-ohjuksen rungolla oleva SLAMRAAM-ER ohjus.
Hieman painavamman Aster-15 ohjuksen ulottuvuus on 30 km/13 km. Tuosta lentää vielä yliäänipommikoneella yli.
Siis kysehän ei todellakaan ole ESSM ohjuksesta vaan SLAMRAAM-ER ohjuksesta. Vaikka ne näyttäisivätkin hieman samalta, niin ne eivät tietääkseni ole samoja ohjuksia, vaan SLAMRAAM-ER on varustettu perus AMRAAM:n tutkahakupäällä. Ja jotenkin minulla on myös muistikuva, että sen runko oli tuuman tai kaksi pienempi halkaisijaltaan kuin ESSM:n.