Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
juhapar kirjoitti:Mihin noista vaihtoehdoista sopivat Horneteihimme hankitut/hankittavat ilmasta maahan -aseet? Siinä yksi todennäköinen hankintakriteeri.
SJ kirjoitti:juhapar kirjoitti:Mihin noista vaihtoehdoista sopivat Horneteihimme hankitut/hankittavat ilmasta maahan -aseet? Siinä yksi todennäköinen hankintakriteeri.
Eiköhän se onnistu noissa kaikissa. Kantokyvyn rajoissa tietenkin. Mutta toisaalta, niin mahtaisikohan olla jemmata muutama Hornet pommitrukiksi, kun koneiden määrä epäilemättä vähenee seuraavan konehankinnan myötä.
baikal kirjoitti:SJ kirjoitti:juhapar kirjoitti:Mihin noista vaihtoehdoista sopivat Horneteihimme hankitut/hankittavat ilmasta maahan -aseet? Siinä yksi todennäköinen hankintakriteeri.
Eiköhän se onnistu noissa kaikissa. Kantokyvyn rajoissa tietenkin. Mutta toisaalta, niin mahtaisikohan olla jemmata muutama Hornet pommitrukiksi, kun koneiden määrä epäilemättä vähenee seuraavan konehankinnan myötä.
Samaa olen joskus pohtinut: kannattaisiko esim. puolet nykykalustosta ajaa tunnit ihan hiileen ja jättää sillä keinoin esim. 24:lle koneelle ajoaikaa ja käyttöikää, jotta voisivat toimia eräänlaisena toisen linjan koneena, esim. juuri ilmasta-maahan-kalustona?
edith: mun mielestä hankintaratkaisu on sorvattava siten, että suomiruotsi ajaa jossain vaiheessa samalla kalustolla, oli se sitten vaikka SU35 tahi Gnat Folland tai joku muu. Jotenkin on kyettävä hakemaan synergiaa noin suuriin hankintoihin ja ylläpitoihin.
baikal kirjoitti:SJ kirjoitti:juhapar kirjoitti:Mihin noista vaihtoehdoista sopivat Horneteihimme hankitut/hankittavat ilmasta maahan -aseet? Siinä yksi todennäköinen hankintakriteeri.
Eiköhän se onnistu noissa kaikissa. Kantokyvyn rajoissa tietenkin. Mutta toisaalta, niin mahtaisikohan olla jemmata muutama Hornet pommitrukiksi, kun koneiden määrä epäilemättä vähenee seuraavan konehankinnan myötä.
Samaa olen joskus pohtinut: kannattaisiko esim. puolet nykykalustosta ajaa tunnit ihan hiileen ja jättää sillä keinoin esim. 24:lle koneelle ajoaikaa ja käyttöikää, jotta voisivat toimia eräänlaisena toisen linjan koneena, esim. juuri ilmasta-maahan-kalustona?
edith: mun mielestä hankintaratkaisu on sorvattava siten, että suomiruotsi ajaa jossain vaiheessa samalla kalustolla, oli se sitten vaikka SU35 tahi Gnat Folland tai joku muu. Jotenkin on kyettävä hakemaan synergiaa noin suuriin hankintoihin ja ylläpitoihin.
Hejsan kirjoitti:Voikko se olla näin että kun suomi ostaa niitä ilmasta maahan ohjuksia (jsam tai mikä niiden nimi oli) että siinä on salainen klausuuli jota sanoo että:
Usa myö nämä ohjukset teille mutta silloin te pidätte ostaa F-35 meiltä tulevaisuussa, muuten ei me myö näitä ilmasta mahhan ohjuksia teille.
Mietikääpäs sitä....
juhapar kirjoitti:baikal kirjoitti:SJ kirjoitti:juhapar kirjoitti:Mihin noista vaihtoehdoista sopivat Horneteihimme hankitut/hankittavat ilmasta maahan -aseet? Siinä yksi todennäköinen hankintakriteeri.
Eiköhän se onnistu noissa kaikissa. Kantokyvyn rajoissa tietenkin. Mutta toisaalta, niin mahtaisikohan olla jemmata muutama Hornet pommitrukiksi, kun koneiden määrä epäilemättä vähenee seuraavan konehankinnan myötä.
Samaa olen joskus pohtinut: kannattaisiko esim. puolet nykykalustosta ajaa tunnit ihan hiileen ja jättää sillä keinoin esim. 24:lle koneelle ajoaikaa ja käyttöikää, jotta voisivat toimia eräänlaisena toisen linjan koneena, esim. juuri ilmasta-maahan-kalustona?
edith: mun mielestä hankintaratkaisu on sorvattava siten, että suomiruotsi ajaa jossain vaiheessa samalla kalustolla, oli se sitten vaikka SU35 tahi Gnat Folland tai joku muu. Jotenkin on kyettävä hakemaan synergiaa noin suuriin hankintoihin ja ylläpitoihin.
Pelkäänpä, että Hornetien elinkaaren jatkamisen esteenä/haasteena tulisi olemaan kuluvien osien saatavuus.
SJ kirjoitti:Se on toki mahdollista. Toinen vaihtoehto olisi, että hankitaan jokin harjoituskone, joka kykenee kantamaan ilmasta maahan aseistusta.
akealik kirjoitti:SJ kirjoitti:Se on toki mahdollista. Toinen vaihtoehto olisi, että hankitaan jokin harjoituskone, joka kykenee kantamaan ilmasta maahan aseistusta.
Riippuu vähän tarkoitetaanko ilmasta maahan-toiminnalla risteilyohjusten tai liitopommien laukomista yläilmoista vai lentorynnäköintiä . Jälkimmäiseen pienet ja ketterät harjoituskoneet olisivat oikeastaan ihan päteviä raketeilla ja sirotepommeilla varustettuna. Hawkkeihin aseet saataisiin jos haluttaisiin, ja seuraava harjoitushävittäjä voisi olla Aermacchi M346 joka toimisi hommassa hyvin.
Toisaalta lentorynnäköinti on pienelle maalle kallis tapa hoitaa tykistön tehtävät.
AriP kirjoitti:Minun mielestäni Suomella ei ole Hornetin korvaajaksi muita vaihtoehtoja kuin F-35A koska mikään em. muista koneista ei ole enää sarjatuotannossa vuosina 2025 -2030. Muita koneita voi saada silloin vain käytettynä.
juhapar kirjoitti:baikal kirjoitti:SJ kirjoitti:juhapar kirjoitti:Mihin noista vaihtoehdoista sopivat Horneteihimme hankitut/hankittavat ilmasta maahan -aseet? Siinä yksi todennäköinen hankintakriteeri.
Eiköhän se onnistu noissa kaikissa. Kantokyvyn rajoissa tietenkin. Mutta toisaalta, niin mahtaisikohan olla jemmata muutama Hornet pommitrukiksi, kun koneiden määrä epäilemättä vähenee seuraavan konehankinnan myötä.
Samaa olen joskus pohtinut: kannattaisiko esim. puolet nykykalustosta ajaa tunnit ihan hiileen ja jättää sillä keinoin esim. 24:lle koneelle ajoaikaa ja käyttöikää, jotta voisivat toimia eräänlaisena toisen linjan koneena, esim. juuri ilmasta-maahan-kalustona?
edith: mun mielestä hankintaratkaisu on sorvattava siten, että suomiruotsi ajaa jossain vaiheessa samalla kalustolla, oli se sitten vaikka SU35 tahi Gnat Folland tai joku muu. Jotenkin on kyettävä hakemaan synergiaa noin suuriin hankintoihin ja ylläpitoihin.
Pelkäänpä, että Hornetien elinkaaren jatkamisen esteenä/haasteena tulisi olemaan kuluvien osien saatavuus.
Hejsan kirjoitti:Einomies1 unohtit ne venäläiskoneet??![]()