Äänestin itse F-15 Silent Eaglea vaikka muitakin kilpailukykyisiä vaihto-ehtoja on. F-35 ei mielestäni kuulu enää järkeviin vaihtoehtoihin. Koneen kehittäminen on venynyt ja yksikköhinta(arvio) noussut samalla jyrkästi. Vaikka suurimmat ongelmat on B-tyypin kanssa, koko projektin kustannukset ovat jo nyt nouseet ainakin meidän kannaltamme liian suuriksi hyötyyn ja hankintamäärään nähden.
Gripen NG tarjoasisi mielenkiintoisia ominaisuuksia kevyeksi hävittäjäksi. Se on myös testattu ja kehitetty samankaltaisissa olosuhteissa ja samanlaista uhkaa vastaan kuin mitä meidän tapauksessa tulee ottaa huomioon. Ruotsi oli koneen kehittämisen aikaan (ja edelleen)ilma-alivoimainen suhteessa Venäjään ja kone on suunniteltu juuri toimimaan tilapäistukikohdista, lyhyiltä kiitoradoilta ja se pystyy nopeaan operatiiviseen lentotoimintaan.
Koneen maine on tosin saanut kolhuja vaikka 264 konetta on kuulemma myyty tai tilattu. Gripen on hävinnyt useita kilpailuja vuosien kuluessa ja viimeisemmät kiperimmät tulivat Norjan, Intian, Puolan ja Romanian kaupoissa. Vaikka kilpailussa on lähes aina jollain osaa politiikkaa kyseessä, en usko kuitenkaan pelkkään politiikkaan. Osansa on myös suorituskyvyssä ja tältäosin epäilen Gripen NG:n ominaisuuksia. Saab on pieni ja suhteellisen rajoitetuin resurssein lentokoneitaan kehittävä valmistaja joka jää kauas taakse Boeingin ja EADS:n kaltaisten jättiläisten resursseista. Vaikka F-35 ohjelman mahdollinen kutistuminen tai jopa totaalinen surma toisi Saabille lisää mahdollisuuksia, sen asema tulevaisuudessa on melko epävarma. Uskoisin että Saab keskittyy BAE:n alaisuudessa yhä enemmän UAS:n suunnitteluun.
Hyvä vaihtoehto on myös F-18E Block II, jota päivitetään jatkuvasti. F-35:n vaikeudet ovat jo nyt poikineet lisää tilauksia Boeingille ja ensimmäisenä ulkopuolisena tilaajana Australia otti koneen käyttöönsä viime vuonna. Australia on nykyään USA:n tärkein liittolainen ja mm. ainoa maa jolle USA on myynyt JASSM-ohjuksia. Superhornettia on valmistettu jo 500 kpl ja linjat toimivat edelleen. Block III versio on jo suunnitteilla joka olisi tyyppiä Gen. 4.75, lisättynä mm. eturungon parannetulla Stealth-ominaisuuksilla.
Kone on myös 2 moottorinen joka lisää käyttövarmuutta. Lisäksi kone on ollut käytössä jo 10 v. ajan ja lapsen taudit on varmasti jo koettu.
Dassault Rafale ja Eurofighter on hyvistä gen 4 ominaisuuksistaan huolimatta rungoiltaan vanhentuneita. Niissä ei ole hyödynnetty ainakaan vielä todellista 5.sukupolven häivetekniikkaa. Lisäksi Rafalen huono puoli on se että koneen valitsija sitoutuu samalla käyttämään Ranskalaisia asejärjestelmiä, koska joint-projektiaseita kuten AMRAAMia ei ole testattu tai tarkoitettu Rafaleen. Meteorista en tiedä.
Eurofighter on kokenut viivästyksiä ja ongelmia kehityksessä jatkuvasti, eikä kone ole vieläkään täysin valmis taisteluun. Sen osoitti Libyan operaatio.
F-15 SE olisi kohtuullisena määränä (40+ kpl) kustannustehokkain. Kone on täydellä teholla puhaltavalta linjalta tuleva, koeteltu ja legendaarisen maineen sekä pudotustilaston omaava ilmaherruushävittäjä. Päivitetyn version suorituskyvystä todistaa mm. 40 vuotta puhaltanut tuotanto joka jatkuu edelleen uusina versioina, Malesian F-15SG ja Japanin F-15K kaupat ja tunnetusti ylivoimainen 101-0 pudotustilasto. Kone on tässä mittakaavassa ainoa jolla on todellista ilmataistelurecordia ja ihan sama missä sodassa ja ketä vastaan on taisteltu, tuon tilaston perusteella ei voi konetta haukkua.
Koneessa on tehokas ja päivitetty AESA jo nyt, parannettu keulan häive-teknologia (gen 5-tasoa), uusi ELSO-järjestelmä, fly-by-wire, Link-16 ym.ym. Kone on lisäksi sekin 2-moottorinen ja erittäin nopea. Kone on todistanut kenttäkelpoisuutensa ja sillä on lähes kaksinkertainen toimintasäde Gripeniin verrattuna, 1480 km vs. 800 km (Gripen) Conformal Fuel Tanks-ansiosta. Uusiin runkoon integroitaviin lisäpoltto-ainesäiliöihin voidaan asentaan ohjuksia joka parantaa häivekykyä. Säiliöt on nopeasti poistettavissa tai korvattavissa pelkkiin poltto-aine vastaaviin.
Koneessa on lisäksi 2 hengen miehistö joka helpottaa BVR-taistelua ja pilotin työkuormaa taistelussa, mukaanlukien ohjus- ja pommirynnäköt. F-15 SE:llä olisi paras hinta-laatu suhde ja kone on todennäköisesti jopa puolta halvempi kuin F-35.
F-15 varaosa toimitukset ja valmistus on taattu pitkäksiaikaa koska uusia kauppoja on tehty koko-ajan ja käyttäjiä on ympäri maailmaa. Valmistaja on myös tunnetusti suurin lentokonevalmistaja maailmassa, joten ihan heti Boeing tuskin kaatuu.
F-15 jälkeen 2035-2040, UCAVit on ehkä jo sillä tasolla että ne hoitavat taistelut ilmassa siitä eteenpäin.
Varsinaiset ilmasta-maahan iskut keskittäisin meillä UCAVien tehtäviksi, joten noin 40 koneen lisäksi hankittaisiin UCAVeita suhteessa 1:2 hävittäjiin. F-15 koneet keskittyisivät pää-asiassa vain ilma-taisteluun ja tiedonvälitykseen.