Rauhantekijä
Greatest Leader
Aukot tukkoon .... prkl !
edit. klo 20.05
.
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Yle testin teki..Hesarilta hyvä ja asiallinen turvallisuustesti.
Aukot tukkoon .... prkl !
.
Tosta lentoasemasta vielä niin siivoojat valtaosin(kone- ja rakennuspuolella), turvatarkastajat osittain, cateringhenkilökunta myös ja monet muut ryhmät ovat näistä nimeämistäsi maista kotoisin olevilla miehitettyjä ja liikkuvat alueella ihan luvalla. Siitä voi jokainen miettiä että uhka vai mahdollisuus..Todella leväperäistä. Vielä kun suuri/n osa raksamiehistä ja erilaisista tsuppareista on nykyään kaalimaista tai - staneista niin riskit ovat suuret. Eikö noille ole kerrottu part and parcel - ja ei lintukoto - juttuja.
Työpaikkani ulkopuolella liikkui epäsiisti karvaturpa kameran kanssa. Menin heti tivaamaan asiaansa, asiallisesti toki. Meni hetkeksi hämilleen ja esittäytyi hesarin kuvaajaksi, näytti todisteetkin. Sanoin että tapoihin kuuluu mennä pyytämään lupa talon päälliköltä, ja "asiakaskunta" huomioon ottaen olisi vähän pakkokin. Otti sitten dzhuurnalisti itseensä ja alkoi tivata omia valtuuksiani, johon totesin olevani a virkamies ja b turvallisuusvastaava tässä kiinteistössä.
Kuvista tuli ihan hienoja vaikka juttu oli perus hesaria.
On se jännä, ettei henkilökorttia voi pitää näkysällä ja ilmoittaa asiallisesti millä asialla on liikkellä..
Ei voi koska mä en viitsi. Sitäpaitsi vartijan pitää tietää kuka mä oon. Koskaan en oo tehnyt mitään väärä ja perustuslaki. Se on huonoo asiakaspalvelua jos jotain kehdataan kysyä - asiakas on aina oikeassa ja toimihenkilö on Jumala. Sitäpaitsi eikö se vois kytätä vaan niitä varkaita, nehän tunnistaa kommandopiposta ja esimerkiksi käsivarsista törröttävistä huumeneuloista?
Noinhna se tahtoo mennä, mutta toisaalta taas omat kokemukset eri työnantajien palveluksesta kertoo, että ne turvatoimien kiristykset ovat usein luonteeltaan simputtavia. Ei pureuduta oikeisiin asioihin ja sitten kyykytetään näennäisturvallisuuden kanssa.
Onhan poliisilaitoksillekin turvatarkastuksia, mutta samaan aikaan työtoverit ryntäävät selaamaan rekistereitä kollegansa tunnuksella, kun toinen kääntää hetkeksi selkänsä. Näitäkin tapauksia on kymmenittäin poliisilaitoksilla - ainakin esitutkinta ja käräjäpöytäkirjojen mukaan.
Jaa a,aika kova väite. Kavereiden tunnuksilla käyntejä ei kyllä ole kymmeniä,tai sitten en vain löytänyt esimerkkejä tai en ole töissä törmännyt tai kuullut. Ylipäätään rekistereiden käyttö on huomattavasti siistiytynyt koulutuksen ja pelisääntöjen teroittamisen jälkeen. Tosin samalla on osittain mennyt lapsi pesuveden mukana ja tilannekuva kärsinyt.Onhan poliisilaitoksillekin turvatarkastuksia, mutta samaan aikaan työtoverit ryntäävät selaamaan rekistereitä kollegansa tunnuksella, kun toinen kääntää hetkeksi selkänsä. Näitäkin tapauksia on kymmenittäin poliisilaitoksilla - ainakin esitutkinta ja käräjäpöytäkirjojen mukaan.
Kerro nyt toki tarkemmin näistä ikävistä kokemuksista.
- Esmes pyöröovi, josta pääsee kerrallaan vain yksi henkilö ilman kantamuksia. Lisää kuulemma turvallisuutta kun siinä lounasaikaan työväki jonotti ovelle pääsyä odottaen.
Samaan aikaan autohallin kautta pääsee sisään ihan normaaleista ovista ja niin monta kerrallaan kuin haluaa. Työväki siirtyi suuressa määrin kulkemaan sitä kautta. Eikä ketään kiinnostanut. Vähitellen tilanne eteni siihen, että tupakalla ramppaajat vielä kiilasivat oven auki happihyppelynsä ajaksi.
- Alunpitäen yhden ainoan viranomaisen käyttöön suunniteltu toimistotalo, jossa liikkuminen oli hyvin rajattua. Edes yhteistyökumppaneiden vieraita ei olisi saanut viedä rappukäytävään. Sitten väkeä vähennetään ja talosta vuokrataan kokonaisia kerroksia ulkopuolisille. Yllättäen ei haittaa pätkääkään, että rappukäytävissä, kellarikäytävillä, sosiaalitiloissa haahuilee ties ketä.
- Nykyisellä työpaikalla aulapalvelu ulkoistettu securitakselle ja näyttää tiskin takana naama vaihtuvan hyvin usein. Itse en ole pääkonttorin väkeä, mutta siitä tiskiltä saa avaimen kun vaan sanoo unohtaneensa.. Kansioon epämääräinen kuittaus ja tägillä pääsee kaikkialle. Ihan ok kun tiskillä on vielä makeiskulhokin, mutta ei ne stevarit voi minua, maakuntakonttorin jätkää, mistään tuntea..
Jaa a,aika kova väite. Kavereiden tunnuksilla käyntejä ei kyllä ole kymmeniä,tai sitten en vain löytänyt esimerkkejä tai en ole töissä törmännyt tai kuullut.
Vaikeaa tietysti sanoa mistä on kyse. Useimmiten pyöröovien käyttö johtuu rakennuksen ilmanvaihdon tarpeista.
Jos epäilet, että securitaksen työntekijät eivät noudata määräyksiä, niin varmaan kannattaa ottaa yhteyttä turvallisuuspäällikköön. Kyseessä vaikuttaisi olevan normaali (tai jopa normalno) suomalainen turvallisuuskulttuuri.
Ei oikeastaan kuulu mulle. Mä on siellä vaan töissä.
Yritän aktiivisesti hoitaa vaan omat asiani ja oikeastaan ihan kiva, ettei siinä tiskillä sen enempää kestä kun saa tägin mukaansa.
Tuosta vaan seuraa se, ettei paljoa kiinnosta jonkin turvallisuuspäällikön jorinat henkilöstöinfoissa. Puhuu vaan virkansa puolesta ja yleensä kannattaa keskittyä siihen mitä kädet tekevät..
Aika nopeasti tässäkin päästiin ongelmien alkulähteelle.
Miten? Minuako epäilet?
En ole missään vastuussa pääkonttorin turvallisuudesta ja toimin just niin kuin käsketään. En siis soita työkaverille, että "tuleppas avaamaan tämä takaovi, kun jäi avaimet kotiin".
Joo,huomasin vähän myöhässä mitä tarkoitit. Tosin 70 sai esim.Myllylä tapauksessa sakkoja,että kyllä sanktioitakin jaettiin. Ja nykyään tilanne huomattavasti muuttunut kohujen jälkeen.Minä mitään väitä, mutta uutisista olen lukenut. Näitä Myllylä, Auer, Aarnio jne. tapauksien esitutkinnoissa ja käräjillä on ollut hyvin yleinen väite, että muut poliisiaseman tiloissa olleet ovat tehneet hakuja kun kone on jäänyt auki käyttäjän käännettyä selkänsä. Uskallan sanoa, että kymmeniä tapauksia on perusteltu näin, kun yhteensä puhutaan kuitenkin vähintään kolminumeroisesta määrästä tapauksia.
Enpä ole kuullut, että näitä olisi sen pitemmälle tutkittu. Syytä voisi olla, jos tuollainen luotto on henkilöstöön.
Tietysti kyse on oikeasti siitä, että epäilty saa puhua mitä päähänsä pälkähtää. Ei vaan ole miestä tunnustaa kun käry on käynyt. Hiihtoliiton hyväksymä toimintamalli.
Ceasar-ruokapaikan luota näytti livahtavan ovesta jonkun vanavedessä. Nuo ovet aukeaa kulkuluvalla sille kellä oikeus on. Eli huolimattomuutta että noin pääsi kulkemaan, mutta ei nuo ole mitään turvavalvottuja alueita kuitenkaan. Mutta se on sanottava että on meillä vielä liikaa sitä lintukoto-ajattelua ja turva-asiat koetaan usein kiusanteoksi. Toisaalta myös os turva-asioista on minusta ihan näennäispuuhastelua..Katso video 01:30 ajasta jos tunnistat paikan
Itse olen tehnyt kerran. Polkupyörävarkaus, ei selvinnyt, joten prosentit on 0.