Suomen sisäinen turvallisuus

Eiköhän siihen suuntaan olla menossa. Ei se valtion harjoittama aivopesu jota jo päiväkodeissa kuuluu tapahtuvan ole kovinkaan moneen mieleen. Onhan noita jo tullutkin. Kouluja ei kovin monia taida olla mutta uskoisin tarjonnan tulevaisuudessa lisääntyvän. Valitettava kehitys suunta sikäli, että Suomalainen koulu on maailmassa ollut harvinainen koska samoissa kouluissa opiskelee niin rikkaiden kuin köyhien mukulat, poliitikoiden mukuloita myöden. Tuo on oikeasti arvokast asia, että koulumaailma on tasa-arvoinen. Jos eriytyminen alkaa jo lapsesta huono ja hyvä osaisiin mitä tulee peruskoulun käyntiin niin näen sen huonona.
Ollaan jo pitkään juteltu maikkaporukalla että kun ihan oikeita yksityiskouluja saa ruveta Suomessa perustamaan markkinatalouden määräämine lukukausimaksuineen, on iskun paikka. Se tulee olemaan lupa painaa rahaa, olen sen täällä jossain oppinut. Kasassa meillä on kuitenkin hyvin koulutettu ja arvoiltaan liberaalin perinteinen sakki... Rahoittajakin melko varmasti olisi.
 
Suomessa on noin 75 tuhatta työikäistä miestä, jotka eivät ole työssä, eläkkeellä, työttömyyskortistossa eivätkä sosiaalihuollon kirjoissa. MH. Missä he ovat ja mitä tekevät?

Joka vuosi arviolta joka viides poikapuoli ikäluokastaan putoaa veks tästä pelistä jo lähtömetreillä. Se on rohkeet 6 pataljoonaa joka vuosi....aina uudesta ikäluokasta. Kymmenessä vuodessa siitä kertyy 60 pataljoonaa käyttäessämme palstalle sopivia määritelmiä. MH.

Miettikää joskus hetki ja toinen, mitä helevettiä maassa oikein tapahtuu, joka vuosi, joka päivä. Tässä on sellainen aikapommi, että hups. Ja tämän massan käsittelyä hoidetaan käytännössä RAYn lahjoitusvaroin ja kuntien kulloisenkin tahtotilan mukaisilla resursseilla. MV.

Niin kauan tämä jotenkin menee, kun nämä ihmiset pysyvät pilttuussaan, mutta auta armelias, jahka siitä ajan mittaan vähän aktivoituvat, edes murto-osa....

Vallanpitäjille saattaa sopia tosi hyvin se, että nämä keskustelut ohjautuvat -vihapuhumisen- sektorille...ettei huomio kiinnity liikaa kiusallisiin kehityslinjoihin.
 
Ollaan jo pitkään juteltu maikkaporukalla että kun ihan oikeita yksityiskouluja saa ruveta Suomessa perustamaan markkinatalouden määräämine lukukausimaksuineen, on iskun paikka. Se tulee olemaan lupa painaa rahaa, olen sen täällä jossain oppinut. Kasassa meillä on kuitenkin hyvin koulutettu ja arvoiltaan liberaalin perinteinen sakki... Rahoittajakin melko varmasti olisi.

Omia lapsia on koulutettu ulkomailla kalliissa yksityisissä kouluissa. Suomalainen peruskoulu, jos sitä ei ole täysin mamutettu ja/tai opettajat täysin leipiintyneitä ruunia, on kautta linjan täysin kilpailukykyinen laadultaan, metodeissa ja tuloksissa edellä, sanoisin. Hyvät yksityiskoulut ovat hyviä koska aines on parasta (eli maksukykyistä) ja henkilökunnalla on kova motivaatio ja tulosvastuu. Yksilöllisyys siinä kärsii, aikamoista suorittamista ja konemaista arviointia on ollut. Anglo- tai saksalainen perinne painaa.

Meidän koulu on huippulaatua jos sen annetaan olla. Turvallisuutta ja viihtyisyyttä taas saa vain valikoimalla ainesta. Mielellään jo rajalla.
 
Uudemmat kamerat lienevät jo erottelevia:
Poliisihallitus ja Liikennevirasto ovat päättäneet hankkia liikennevalvontatehtäviin uudentyyppisiä nopeusvalvontakameroita, kertoo Iltalehti.
Kameralaitteistossa on täysin uudenlainen nopeudenmittaustapa, joka havaitsee myös moottoripyörien ja kameratolppien kohdalla jarruttelevien autojen ylinopeudet.
Nykyisin käytetyt kameratolpat mittaavat niitä lähestyvän ajoneuvon nopeuden asfalttiin upotettujen anturien avulla. Tämä mahdollistaa nopeuden vähentämisen vain kameratolpan kohdalla.
Uusissa kameralaitteistoissa nopeutta seurataan koko sen ajan minkä ajoneuvo on kameran näköpiirissä. Nopeus mitataan kehittyneellä lähestyvää ajoneuvoa seuraavalla tutkatekniikalla, joka seuraa kohteen aikaa, nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa.
Nykyisiä nopeusvalvontakameroita tullaan Poliisihallituksen mukaan käyttämään niiden elinkaaren loppuun asti. Ensimmäiset uudenlaiset kamerat asennetaan aikanaan nykysuunnitelman mukaan valtatie 6:lle Koskenkylän ja Kouvolan välille ja valtatie 4:lle Lusin ja Vaajakosken välille.
Uudet kamerat tulevat maksamaan viiden vuoden sopimuskaudella noin 4,4 miljoonaa euroa.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/24...at-myos-jarruttelijat-nopeusmittaus-mullistuu
 
Omia lapsia on koulutettu ulkomailla kalliissa yksityisissä kouluissa. Suomalainen peruskoulu, jos sitä ei ole täysin mamutettu ja/tai opettajat täysin leipiintyneitä ruunia, on kautta linjan täysin kilpailukykyinen laadultaan, metodeissa ja tuloksissa edellä, sanoisin. Hyvät yksityiskoulut ovat hyviä koska aines on parasta (eli maksukykyistä) ja henkilökunnalla on kova motivaatio ja tulosvastuu. Yksilöllisyys siinä kärsii, aikamoista suorittamista ja konemaista arviointia on ollut. Anglo- tai saksalainen perinne painaa.

Meidän koulu on huippulaatua jos sen annetaan olla. Turvallisuutta ja viihtyisyyttä taas saa vain valikoimalla ainesta. Mielellään jo rajalla.
Sama vika Rahikaisella, mukulat ovat koko koulutaipaleensa vaeltaneet ulkomaankouluissa. Ensin brittisysteemissä ja nyt jenkki. Itse tuli opetettua brittitsydeemissä ja kyrpiinnyttyä sen järjettömään nippeliarviointiin. No, suomalaisilla metodeilla vetäen tulokset olivat, vaikka sen itse sanon, koulun parhaat kolme vuotta putkeen. Neljättä vuotta ei tullut koska talon ainoana kt-maisterina ajauduin ristiriitaan itseäni tyhmempien ja kouluttamattomampien brittien kanssa koulun pedagokisten uudisten järkevyydestä. Näin jälkikäteen voin sanoa olleeni oikeassa, koskapa ko. koulussa, johdon vaihduttua on toteutettu uudistukset melkolailla tarkkaan omien suunnitelmieni pohjalta. Lapseni siis kävi tuota koulua vielä sen jälkeen kun itse olin jo siirtynyt konsultti/opettajankoulutus puolelle.

Olen täsmälleen samaa mieltä suomalaisen koulun ylivertaisuudesta jos opettajille vaan annetaan realistiset mahdollisuudet tehdä työtään oman ammattitaitonsa ja -moraalinsa mukaan. Tämän toteutumisestahan lopulta kaikki on kiinni. En ole varma, onko tuo tulevaisuudessa kuinka mahdollista suomalaisessa julkisen puolen koulussa.
 
Sama vika Rahikaisella, mukulat ovat koko koulutaipaleensa vaeltaneet ulkomaankouluissa. Ensin brittisysteemissä ja nyt jenkki. Itse tuli opetettua brittitsydeemissä ja kyrpiinnyttyä sen järjettömään nippeliarviointiin. No, suomalaisilla metodeilla vetäen tulokset olivat, vaikka sen itse sanon, koulun parhaat kolme vuotta putkeen. Neljättä vuotta ei tullut koska talon ainoana kt-maisterina ajauduin ristiriitaan itseäni tyhmempien ja kouluttamattomampien brittien kanssa koulun pedagokisten uudisten järkevyydestä. Näin jälkikäteen voin sanoa olleeni oikeassa, koskapa ko. koulussa, johdon vaihduttua on toteutettu uudistukset melkolailla tarkkaan omien suunnitelmieni pohjalta. Lapseni siis kävi tuota koulua vielä sen jälkeen kun itse olin jo siirtynyt konsultti/opettajankoulutus puolelle.

Olen täsmälleen samaa mieltä suomalaisen koulun ylivertaisuudesta jos opettajille vaan annetaan realistiset mahdollisuudet tehdä työtään oman ammattitaitonsa ja -moraalinsa mukaan. Tämän toteutumisestahan lopulta kaikki on kiinni. En ole varma, onko tuo tulevaisuudessa kuinka mahdollista suomalaisessa julkisen puolen koulussa.


Yksityisillä kouluilla on oikeus myös kerätä lahjoituksia, valtion rahaakin saanee ottamalla lahjakkaita julkiselta puolelta.
 
^ Juu mutta nykymaailman aikaan voipi olla hiljaisempaa valtion avusten kanssa jos vaikkapa esimerkiksi positiivista diskriminaatiota ei harjoiteta vaan arviointi tapahtuu oikealta ex post facto-pohjalta. Besides, ei tuo ole ajankohtaista niin kauan kun täällä jossain keikutaan.
 
Suomessa on noin 75 tuhatta työikäistä miestä, jotka eivät ole työssä, eläkkeellä, työttömyyskortistossa eivätkä sosiaalihuollon kirjoissa. MH. Missä he ovat ja mitä tekevät?

Joka vuosi arviolta joka viides poikapuoli ikäluokastaan putoaa veks tästä pelistä jo lähtömetreillä. Se on rohkeet 6 pataljoonaa joka vuosi....aina uudesta ikäluokasta. Kymmenessä vuodessa siitä kertyy 60 pataljoonaa käyttäessämme palstalle sopivia määritelmiä. MH.

Miettikää joskus hetki ja toinen, mitä helevettiä maassa oikein tapahtuu, joka vuosi, joka päivä. Tässä on sellainen aikapommi, että hups. Ja tämän massan käsittelyä hoidetaan käytännössä RAYn lahjoitusvaroin ja kuntien kulloisenkin tahtotilan mukaisilla resursseilla. MV.

Niin kauan tämä jotenkin menee, kun nämä ihmiset pysyvät pilttuussaan, mutta auta armelias, jahka siitä ajan mittaan vähän aktivoituvat, edes murto-osa....

Vallanpitäjille saattaa sopia tosi hyvin se, että nämä keskustelut ohjautuvat -vihapuhumisen- sektorille...ettei huomio kiinnity liikaa kiusallisiin kehityslinjoihin.

Olen minäkin joskus toimeentulotuen varassa ollut, ja viikottain autan ystäviäni jotka samassa löysässä hirressä elävät. Aina ei elämä mene niinkuin elokuvissa. Ensimmäinen asia mitä siitä oppii on että moraali ja lainkuuliaisuus ovat varmaan hienoja ja kannatettavia asioita, mutta niillä ei makseta vuokraa taikka täytetä jääkaappia...

Kyllä sieltä se vihapuhumisen pohja paistaa, kun on odottanut kaupungin vuokrakämppää vuoden verran ja joku ihmisryhmä vetäsee jonon ohi että heilahtaa. Samalla sitten luet kuinka työttömänä olet pelkkä kuluerä...

Onneksi päätin intin jälkeen että pelkkä peruskoulu ja AUK ei varmaan riitä työmarkkinoille...

Ja nuo 75k elävät äidin rahoilla/nettipelaamisella/rikoksilla.... been there done that, didn't got the t-shirt though...
 
Mutta kun tarkoitus olisi tehdä nimenomaan laadukasta koulua omillaan maksukykyiselle porukalle...

Nyt jo eläköitynyt -sukulaistyttö-:cool: oli yli kymmenen vuotta yksityiskoulussa opena. Hänen kertomansa mukaan yksityisellä on omat haasteensa sielläkin. Kusipäisyys ei suinkaan ole kuulemma sen vähäisempää -lompakolla valikoidun aineksen- piirissä kuin julkisessakaan koulussa. Asiakassuhde maksajiin on selkeä ja opettajien on taivuttava melkoiselle luokille, jotta voivat tyydyttää sekä vanhemmat että tavoittaa opintotavoitteet. Ja auta armelias, jos se meidän huippulahjakas santeri ei saakaan 9.4 keskiarvoa. Syy ei suinkaan ole välttis santerin vaan koulun ja open erityisesti.

Maksaja-asiakas-koulu-oppilasuhde ei suinkaan ole välttis ihan yksinkertainen.

Yksi vaiettu syy suomalaisen koulun hypetykseen on kokonaan ja tarkoituksella hämärään jätetty: aines. Meikäläinen pentuaines on kv-mitaten hyvää, se on perustervettä, edelleen pääosin peruskasvatettua jo kotona, on ollut neuvolat ja on tukijärjestelmät, jotka edelleen toimivat.

Romuttakaas neuvola, tukijärjestelmät, neuvonta, tiedottaminen, perhetuki, äitineuvolat, kasvattakaa ryhmäkoot tappiin, muuta ei tarvita ja päästään kiusallisesta kärkipaikasta helposti.

Ja aines. Ei tässä maailmassa parhainkaan instituutio voi valaa savesta timantteja. Kyllä se vaan meikäkoulujärjestelmäkin huokaisisi kuusi tyhjää huokausta, jos aines koottaisiin samalla tavoin kuin se maailmalla monta kertaa on koottava.

Onko jo rasistista vihapuhetta väittää, että pohjoismaiden ja ylip. pohjoiseuroopan pentuaines on hyvää?
 
Nyt jo eläköitynyt -sukulaistyttö-:cool: oli yli kymmenen vuotta yksityiskoulussa opena. Hänen kertomansa mukaan yksityisellä on omat haasteensa sielläkin. Kusipäisyys ei suinkaan ole kuulemma sen vähäisempää -lompakolla valikoidun aineksen- piirissä kuin julkisessakaan koulussa. Asiakassuhde maksajiin on selkeä ja opettajien on taivuttava melkoiselle luokille, jotta voivat tyydyttää sekä vanhemmat että tavoittaa opintotavoitteet. Ja auta armelias, jos se meidän huippulahjakas santeri ei saakaan 9.4 keskiarvoa. Syy ei suinkaan ole välttis santerin vaan koulun ja open erityisesti.

Maksaja-asiakas-koulu-oppilasuhde ei suinkaan ole välttis ihan yksinkertainen.

Yksi vaiettu syy suomalaisen koulun hypetykseen on kokonaan ja tarkoituksella hämärään jätetty: aines. Meikäläinen pentuaines on kv-mitaten hyvää, se on perustervettä, edelleen pääosin peruskasvatettua jo kotona, on ollut neuvolat ja on tukijärjestelmät, jotka edelleen toimivat.

Romuttakaas neuvola, tukijärjestelmät, neuvonta, tiedottaminen, perhetuki, äitineuvolat, kasvattakaa ryhmäkoot tappiin, muuta ei tarvita ja päästään kiusallisesta kärkipaikasta helposti.

Ja aines. Ei tässä maailmassa parhainkaan instituutio voi valaa savesta timantteja. Kyllä se vaan meikäkoulujärjestelmäkin huokaisisi kuusi tyhjää huokausta, jos aines koottaisiin samalla tavoin kuin se maailmalla monta kertaa on koottava.

Onko jo rasistista vihapuhetta väittää, että pohjoismaiden ja ylip. pohjoiseuroopan pentuaines on hyvää?
Minä tiedän tämän enemmän kuin hyvin, olinhan siellä minäkin... Noissa pitää vaan olla hyvin selkeät koulun säännöt ja niistä pitää pitää kiinni. Toimii eri hyvin jopa monietnisessä kouluyhteisössä jos koulu itsessään on monokulttuurinen. Eli jos koulun opetussuunnitelmassa lukee "uintia tunti viikossa" niin silloin se on uintia tunti viikossa. Jos ei sovi jollekulle niin tytärhän voi sitten vallan vapaasti palata sinne Aga Khan-kouluunsa jossa moista rietastelua ei vaadita.

Moneen kertaan meikäläiseltä kysyttiin jotta mikä se Suomen koulun salaisuus onkaan? Vastauksestani "homogeeninen oppilasaines on merkittävä tekijä" ei multikultti-piireissä aina pidetty. Siinä ei meinaan oikeasti auta jos vaikka oppilas tuodaankin Lamboghinillä kouluun kun kotipääty pettää... On sitä tullut vastaan myös äiti, joka haukkui pystyyn kun jouluun mennessä ei oltu dysleksiaa parannettu. Samoin koulun vikahan se oli että motorisesti haasteellista 8-vuotiasta ei vuodessa saatu koulun jalkapallojoukkueen ykköspyssyksi. Eli joo, noissa maksukouluissa pääsee kyllä aika paljon vanhempiakin "kasvattamaan". Tai ainakin Afrikassa näin on. Että se ei niinko se oppilaan piiskaaminen välttämättä ole se auttava juttu. Itseäni aina välillä ajattelutti käydä katsomassa koulun serveriltä että mikäs porukka se yleisimmin esim. matematiikassa tukiopetusta tarvitsi.
 
Suomen koululaitos ei murene (pelkkään) "mokutukseen". Oppilasaines heterogenisoituu jatkuvasti, myös kantaväestön puolella. Oppimisvaikeuksia diagnosoidaan jatkuvasti enemmän ja enemmän. Osittain kyse on diagnosoinnin parantumisesta, jolloin ongelmatapaukset löytyvät tehokkaammin, mutta myös diagnosoinnin lisääntymisestä, jolloin ongelmatapauksia löydetään enemmän. Laiskaa oppilasta ei enää ole, vaan sille pitää saada joku nimike.

Suurin yksittäinen tekijä on tietenkin koti. Noin 80% lasten ongelmista on kotien ongelmia. Jos kotona annetaan malli, ettei koulunkäynnillä ole merkitystä, ei lapsikaan halua opiskella. Jos kotona annetaan malli, että vahvat syövät heikot, lapsi jää sosiaalisilta taidoiltaan haastavaksi. Jos kotona kerrotaan, että "Joka osaa, tekee, joka ei osaa opettaa!" tai "Opella on pieni palkka, eli ope on tyhmä.", lapsella on varmaankin hienoisia auktoriteettiongelmia koulussa.

Maahanmuuttajat ovat yksi iso haaste, mutta vain yksi. Osa maahanmuuttajista on erittäin motivoituneita, osa ei ja suuri osa on siinä välissä.

Ehdottoman samaa mieltä olen siinä, että oppilasaines saa olla miten heterogeenistä tahansa, mutta koulun käytänteiden pitää olla homogeeniset. Poikkeuksen tekisin uskonnollisten juhlapyhien kanssa, koska nehän ovat kantaväestölläkin vapaat. Mutta kaikki uivat, kaikki kättelevät kaikkia yms.
 
Ai niin vielä.

OPS 2016 on mainettaan parempi, mutta väärin ymmärrettynä ja toteutettuna sillä saadaan tuhottua monta nuorta. Vapaita menetelmiä mainostetaan sillä, että heikommatkin oppilaat voivat opiskella omalla tavallaan omaan tahtiin, mutta samaan aikaan AINA oppimisvaikeuksista kärsivien kohdalla kuraattori/psykologi/erityisopettaja/opinto-ohjaaja korostaa, miten tärkeää on, että tunti on selkeästi strukturoitu, jolloin heikompikin oppija ymmärtää mitä tehdään ja miten tehdään.
 
Onnettomuustutkintakeskus: Kuopion turmabussin jarruissa ei vikaa

Kuljettaja ei ole pystynyt kuulemisessa kertomaan tapahtumien tarkkaa kulkua.

https://yle.fi/uutiset/3-10370892

Eilen keskustelin yhden liikkennöitsijän kanssa ja sama oli veikkaus..

.......
Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan Kuopion onnettomuuteen joutunutta linja-autoa kuljettanut ylitorniolainen 67-vuotias mies ei sano enää turman johtuneen jarrujen pettämisestä. Poliisi kertoi perjantaina, että kuljettajan mukaan näin olisi käynyt.

Kuljettajaa on kuultu uudelleen rauhassa. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan hän ei ipysty kertomaan tarkkaa tapahtumien kulku risteyksessä eikä enää sano ulosajon syyksi jarrujen pettämistä.

Tutkijoiden mukaan onnettomuuden syytä selvitetään nyt tarkemmin matkustajien kuulemisella ja tutkimalla ajopiirturia.

Linja-auto ajoi jälkien, ajopiirturin ja kuulemisten perusteella liian kovaa tilannenopeutta moottoritien liittymän ja paikallisen kadun risteykseen perjantaina.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan syyt ja seuraukset onnettomuudessa selviävät tarkemmin arviolta puoli vuotta kestävän tutkinnan aikana.

Bussin yleiskunto ja renkaiden kunto on havaittu hyväksi, joten tutkintaa jatketaan kuulemisilla ja tiedon keruulla ja analyysilla muista turmaan vaikuttavista seikoista.

https://www.savonsanomat.fi/kotimaa...1246399?pwbi=689c381be7eee7880d55a2c6fcb8fbac
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top