Benelli
Respected Leader
Mitä merkitystä sillä enää tuossa vaiheessa oli?Tuskin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitä merkitystä sillä enää tuossa vaiheessa oli?Tuskin.
Mitä merkitystä sillä enää tuossa vaiheessa oli?
On se voinut läheltä liipata, mutta ei sentään lähtenyt käyntiin - eli emme tiedä, miten pitkä matka kuumaan vaiheeseen loppujen lopuksi oli.
Kyllä. Ihmisten -pelottelu- on eräs ruhtinaiden keinoista, joka on tunnettu vähintään koko kirjoitetun historian ajan.
Ensimmäiset varoitukset
https://fi.wikipedia.org/wiki/Egyptin_vitsaukset#cite_note-32Kun Mooses ja Aaron ensimmäisen kerran kävivät faaraon puheilla, he pyysivät, että hän päästäisi israelilaiset viettämään juhlaa erämaassa. Mutta koska faarao ei tähän suostunut[30], he myöhemmin palasivat hänen luokseen saadeen aikaan näkyvän ihmeen: Mooseksen sauva muuttui käärmeeksi. Myös egyptiläiset tietäjät pystyivät samaan, muuttamaan sauvoja käärmeiksi, mutta Mooseksen käärmeeksi muuttunut sauva nielaisi heidän sauvansa.[31]
1. Veri
Jumalan käskystä Aaron nosti sauvansa Niilin ylle, jolloin kaikki sen vesi muuttui vereksi, samoin kaikki kanavien ja lammikkojen veri. Kaikki Niilin kalat kuolivat, ja virta alkoi haista. Egyptiläiset tietäjät kuitenkin osoittivat, että hekin pystyivät muuttamaan vettä vereksi, minkä vuoksi faarao ei suostunut Mooseksen pyyntöön.[6]
2. Sammakot
Jumalan käskystä Aaron nosti sauvansa veden ylle, jolloin suunnaton määrä sammakoita nousi vedestä ja täytti Egyptin. Niitä tunkeutui suurin joukoin ihmisten asuintaloihinkin. Egyptin tietäjät pystyivät hekin tuomaan esiin sammakoita, mutta kun ne alkoivat suuresti vaivata faaraotakin, hän pyysi Moosesta rukoilemaan, että sammakot katoaisivat. Sen todistamiseksi, että kyseessä oli jumalallinen rangaistus, Mooses myös antoi faaraon päättää ajan, jolloin hänen oli rukoiltava. Mooseksen rukoiltua sammakot kuolivat. Välillä faarao oli jo luvannut vapauttaa israelilaiset, jos hän pääsee eroon sammakoista, mutta niiden kadottua hän ei toteuttanut lupaustaan.[7]
3. Sääsket tai syöpäläiset
Jumalan käskystä Aaron löi sauvallaan maata, jolloin kaikkialle Egyptiin ilmestyi suuri joukko syöpäläisiä (vuoden 1933 raamatunkäännöksen mukaan sääskiä), jotka ahdistivat sekä ihmisiä että karjaa. Myös Egyptin tietäjät yrittivät samaa, mutta eivät onnistuneet, minkä vuoksi he sanoivat tapausta "Jumalan sormeksi."[8].
4. Paarmat
Egyptiin tuli suuri määrä paarmoja, ei kuitenkaan Goosenin maakuntaan, jossa israelilaiset asuivat. Niitä tuli faaraon ja hänen palvelijoidensa taloihinkin. Faarao kutsui Mooseksen ja Aaronin luotaan pyytäen heitä uhraamaan Jumalalle, jotta paarmoista päästäisiin eroon. He kuitenkin kieltäytyivät tekemästä niin Egyptissä, koska se olisi ollut egyptiläisille kauhistus, ja pyysivät sen sijaan, että he pääsisivät autiomaahan uhraamaan. Faarao aluksi myöntyi tähän edellyttäen, että he eivät menisi kovin kauas. Kun Mooses rukoili, paarmat katosivat seuraavaan aamuun mennessä. Silloin faarao kuitenkin muutti mielensä eikä päästänyt israelilaisia lähtemään.[9]
5. Karjarutto
Egyptiin levisi karjarutto, joka tappoi kaikki egyptiläisten hevoset, aasit, kamelit, naudat ja lampaat. Israelilaisten kotieläimet kuitenkin säästyivät kaikki. Nytkään faarao ei suostunut Mooseksen ja Aaronin pyyntöön.[10]
6. Paiseet
Jumalan pyynnöstä Mooses ja Aaron heittivät tulisijan nokea kohti taivasta, jolloin se muuttui tomuksi, joka peitti koko Egyptin maan. Egyptiin levisi kulkutauti, jonka vuoksi sekä ihmisiin että karjaan tuli paiseita. Egyptin tietäjätkään eivät voineet pitää puoliaan Moosesta vastaan, sillä hekin sairastuivat samaan tautiin. Faarao ei edelleenkään tehnyt myönnytyksiä.[11]
7. Rakeet
Egyptiin tuli ennennäkemättömän rankka raesade ja myös ukkonen, ja maahan iski runsaasti salamoita. Rakeet olivat niin suuria, että ne tappoivat kaikki, jotka olivat ulkona. Ne tuhosivat myös kaiken kasvavan pellavan ja ohran, eivät kuitenkaan vehnää, sillä se ei ollut vielä kasvanut. Goosenin maakunnassa rakeita ei kuitenkaan satanut. Faarao myönsi tehneensä väärin ja pyysi Moosesta ja Aaronia rukoilemaan, jotta raesade lakkaisi. Kun Mooses ojensi kätensä, raesade ja ukkonen lakkasivatkin, mutta samalla myös faarao muutti mielensä eikä päästänyt israelilaisia lähtemään.[12]
8. Heinäsirkat
Mooses ja Aaron varoittivat faaraota, että ellei hän suostu heidän pyyntöönsä, Egyptiin tulee suunnaton määrä heinäsirkkoja, jotka syövät kaiken kasvillisuuden. Faaraon palvelijatkin kehottivat häntä myöntymään, sillä alkoi jo olla ilmeistä, että muussa tapauksessa koko Egypti joutuisi tuhoon. Mooses pyysi, että israelilaiset pääsisivät viettämään juhlaa Herran kunniaksi, mutta hänet karkotettiin faaraon edestä. Tuli voimakas itätuuli, joka jatkui koko päivän ja seuraavan yön, ja seuraavana aamuna Egyptiin tuli enemmän heinäsirkkoja kuin koskaan aikaisemmin tai myöhemmin. Ne söivät kaikki kasvit, jotka olivat säästyneet rakeilta. Faarao kutsui jälleen Mooseksen ja Aaronin luokseen ja pyysi heitä rukoilemaan, että heinäsirkoista päästäisiin eroon. Tuuli kääntyi kovaksi länsituuleksi, joka ajoi heinäsirkat Kaislamereen, eikä niitä lainkaan jäänyt Egyptiin. Mutta Herra paadutti faaraon sydämen niin, ettei hän edelleenkään päästänyt israelilaisia lähtemään.[13]
9. Pimeys
Mooses nosti kätensä kohti taivasta. Koko Egyptiin, israelilaisten asuma-alueita lukuun ottamatta, tuli kolmeksi päiväksi täydellinen sakea pimeys, johon "voitiin käsin koskea", niin että ihmiset eivät voineet nähdä toisiaan eikä kukaan voinut liikkua minnekään. Faarao myönsi israelilaisille luvan mennä autiomaahan viettämään juhlaa, mutta heidän oli jätettävä lampaansa ja muut kotieläimensä Egyptiin. Mooses kuitenkin sanoi, ettei niitä voitu jättää, sillä niitä tarvittiin uhreiksi. Tämän kuultuaan faarao kielsi Moosesta kuoleman uhalla enää saapumasta hänen eteensä. Mooses lupasikin, ettei hän enää palaisi.[14]
10. Esikoisten kuolema
Mooses kertoi israelilaisille, että Jumala aikoi rangaista egyptiläisiä vielä yhdellä vitsauksella. Keskiyöllä Herra lähtisi kulkemaan kautta koko Egyptin, jolloin kaikki esikoiset, faaraon esikoisesta orjattarien esikoisiin saakka, vieläpä karjankin esikoiset kuolisivat.[15] Israelilaiset kuitenkin välttyisivät tältä vitsaukselta, mutta sitä varten heidän oli teurastettava karitsa ja siveltävä kotinsa oven pielet ja kamana sen verellä.[18] Keskiyöllä Jumala toteuttikin uhkauksensa. Samalla kaikki henkiin jääneet egyptiläiset heräsivät ja huomasivat, mitä oli tapahtunut, ja itkivät, sillä jokaisessa talossa oli kuolleita.[16] Vasta tämän jälkeen israelilaiset pääsivät poistumaan Egyptistä, ja nyt egyptiläiset suorastaan vaativatkin heitä poistumaan maasta, sillä he pelkäsivät muussa tapauksessa kuolevansa kaikki.[32]
Aika monta osuu Suomen normi kesään...Totta.
Kaikkea hirveyttä on ollut tarjolla veneiden keikuttelijoille kautta historian.
Olet ymmärtyänyt väärin. Kauppaa tulivat tekemään.Näin on. Tataaritkin perheineen nimenomaan sijoitettiin Suomen alueelle armeijapalveluksen jälkeen, näin olen ymmärtänyt.
On kuin lähdettäisiin merelle vuotavalla veneellä. Otetaan vaan mukaan vähän isompi äyskäri että päästäisiin kauemmaksi rannasta, ennen kuin upotaan. Siihen asti kunnes vene hörppää hoetaan, että toistaiseksi ollaan vielä pärjätty melko hyvin.Olen edelleen sitä mieltä, että lähiöpoliisi ei ratkaise mitään mutta epä onnistuessaan saattaa pahentaa tilannetta ja luoda uusia riskejä. Koska näemme poliisin kantavan kauppa kasseja ja availevan ovia?
Skandinavian ensimmäinen naisimaami saapuu Suomeen - haluaa yhdistää islamin ja feminismin: ”Se suututtaa monia”
Tänään klo 19:30
Skandinavian ensimmäinen naisimaami Sherin Khankan luennoi Helsingin yliopistolla perjantaina. Iltalehti kysyi hänen mietteitään muun muassa burkakiellosta ja islamilaisten turvapaikanhakijoiden kotoutumisen ongelmista.
Skandinavian ensimmäinen naisimaami Sherin Khankan on syyrialaisen muslimi-isän ja kristityn suomalaisäidin tytär. Hän haluaa murtaa islamin patriarkaalisen järjestelmän ja edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa muslimiyhteisössä. SHERIN KHANKANIN KOTIALBUMI
Islam, monikulttuurisuus ja feminismi. Ne ovat ajankohtaisia puheenaiheita Euroopassa ja sanoihin liittyy vahva tunnelataus myös Pohjoismaissa. Skandinavian ensimmäinen naispuolinen imaami Sherin Khankan sovittaa teemoja rohkeasti yhteen. Hän on laatinut yhdeksän muslimiuudistuksen teesiä, jotka perustuvat islamin oikeusperiaatteisiin.
Tanskalainen Khankan on kirjoittanut aiheesta kirjan Nainen on islamin tulevaisuus ja luennoi perjantaina Helsingin yliopistossa musliminaisten ja islamin tulevaisuudesta. Muun muassa Ranskan presidentti Emmanuel Macron on lukenut hänen kirjansa ja Khankan tapasi Macronin Kööpenhaminassa ennen kuin kumpikin saapuu tahoillaan Helsinkiin.
Syyrialaisen muslimi-isän ja suomalaisen kristittyäidin tytär Khankan haluaa toiminnallaan luoda vaihtoehdon nykyiselle islamilaiselle rakenteelle ja muuttaa nykytilaa sisältäpäin.Jotkut uskovat, että se ei ole mahdollista. Khankan uskoo vakaasti.
- Nuorimman tyttäreni luona oli kaveri kylässä. Kun kaveri kysyi kuiskaten, mikä on imaami, tyttäreni vastasi kovaan ääneen ylpeänä: "imaami on nainen, joka tekee hienoja asioita". Kuten näkee, viisivuotiaan lapsenkin mielikuvan miesvaltaisuudesta voi muuttaa. Se antaa toivoa muuttaa koko islamin patriarkaalista järjestelmää.
Islamia onkin arvosteltu patriarkaaliseksi uskonnoksi, jossa enimmäkseen miehet tekevät päätökset. Khankan sanoo, että miesvaltaisuus ei koske pelkästään islamia, vaan myös kristinuskoa, juutalaisuutta ja muita uskontoja.
- Naisilla oli paljon erilaisia rooleja profeetta Muhammedin aikaan. He olivat opettajia, sotureita ja imaameja. Eräässä tarinassa profeetta osoitti naista ja pyysi johtamaan rukousta talossa. 600-luvun Medinassa ei ollut virallisia moskeijoja, vaan rukoilu tapahtui ihmisten kodeissa, Khankan kertoo Iltalehden haastattelussa.
Khankan kertoo, että vasta profeetan kuoleman jälkeen islamin toinen kalifi Umar kielsi naisilta oikeuden toimia uskonnollisina johtajina.
- Jos muslimit opiskelevat vähääkään Koraania, he tajuavat, että naispuoliset imaamit ovat osa islamilaista perinnettä, eikä jotain, minkä olemme vain keksineet.Olemme palaamassa juurillemme ja herätämme näitä tarinoita henkiin kirjoitustemme ja toimintamme avulla, Khankan sanoo.
Kotoutumisen ongelmat
Sherin Khankanin ajatukset ovat herättäneet vastustusta. Khankan on saanut kokea uhkailua, ivaa ja varsinkin arvostelua. On muslimeja, jotka eivät hyväksy naisimaameja ensinkään. Khankan sanoo, että rakenteellinen muutos horjuttaa myös valtarakenteita ja vallan tasapainoa.
- Se suututtaa ihmisiä, mutta meillä on myös paljon tukijoita.
Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.
Sherin Khankanin kirja on julkaistu myös Suomessa nimellä Nainen on islamin tulevaisuus. SHERIN KHANKANIN KOTIALBUMI
Islam nousi Euroopassa puheenaiheeksi aivan uudella tavalla vuoden 2015 pakolaiskriisin jälkeen. Myös Khankanin kotimaassa Tanskassa. Kun Eurooppaan saapui satojatuhansia turvapaikanhakijoita, se nosti esiin kysymyksen, miten he kotoutuvat ja sopeutuvat yhteiskuntaan.
- Kotoutumisen ongelmat eivät mielestäni johdu uskonnosta vaan kulttuurista ja perinteistä. Uskonto ei ole staattinen ja pysyvä asia, vaan se menee dynaamisesti eteenpäin, kun ihmiset antavat sille erilaisia merkityksiä ja harjoittavat uskontoa eri tavalla.
Khankan sanoo, että uuteen kotimaahan voi kotoutua hyvin, jos uskontoon on hengellinen lähestymistapa ja mieli on avoin.Hän huomauttaa, että uskonnollisista eroista huolimatta muslimitkin uskovat sellaisiin kansainvälisiin arvoihin kuten sananvapaus, demokratia ja ihmisoikeudet.
- Osa kotoutumisen esteistä johtuu ihan ihmisistä itsestään. He eivät halua integroitua läntiseen yhteiskuntaan tai sekulaariin tai feministiseen yhteisöön. Ihmiset tekevät valintansa itse. Sellaisia löytää niin muslimiyhteisöistä kuin muistakin yhteisöistä.
Yhtenä kotoutumisen esteenä Khankan näkee Euroopassa kasvavan muslimivastaisen retoriikan ja propagandan.
- Jos ihmiset eivät tunne olevansa osa yhteiskuntaa ja heidät jätetään ulkopuolelle, he tuntevat itsensä ulkopuolisiksi. Kyse on siitä, voiko monikulttuurisuudesta hyötyä vai pelkäämmekö sitä. Uskoisin, että molemmilta puolilta vaaditaan joustavuutta. On tärkeä pysyä uteliaina toista ihmisiä kohtaan ja millaisia he ovat.
Kysymys burkakiellosta
Yksi Eurooppaa puhuttava kysymys on musliminaisten konservatiivinen hijab-pukeutuminen kuten hiukset peittävään huiviin tai lähes koko vartalon peittäviin burkaan tai niqabiin. Muun muassa Khankanin kotimaa Tanska on kieltänyt peittävien vaatteiden käytön julkisilla paikoilla. Se koskee niin kommandopipoja, tekopartoja kuin burkakaapujakin. Khankan ei kieltoa sulata.
- Sekulaari yhteiskunta ei ole sama asia kuin ei-uskonnollinen yhteiskunta. Uskonnonvapaus on sananvapauden pikkusisko ja se on hyväksyttävä. Tanska ja Suomi ovat molemmat allekirjoittaneet YK:n ihmisoikeusjulistuksen. Siihen kuuluu selvästi, että uskontoa saa harjoittaa niin yksityisesti kuin julkisesti.
Khankanin mukaan burkakielto koskee esimerkiksi Tanskassa vain muutamia kymmeniä ihmisiä.Kielto on hänen mukaansa osa islaminvastaista propagandaa. Hän on perustanut vuonna 2014 kansalaisjärjestö Exitcirclen, joka taistelee sosiaalista kontrollia, tunnetason hyväksikäyttöä ja henkistä väkivaltaa vastaan.
- Sitä vastaan on taisteltava, jos naiset pakotetaan pitämään huivia, burkaa tai niqabia. Jos ihminen pakotetaan pukeutumaan jotenkin vastoin tahtoaan, se on todellinen ongelma. Mutta emme voi taistella sen puolesta, että joku saa loukkaantua toisen oikeuksien puolesta. Jos ihminen valitsee itse huivin tai niqabin käytön, se on hänen oma valintansa. Emme voi sitä kieltää.
Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.
Sherin Khankan on tavannut Ranskan presidentin Emmanuel Macronin kaksi kertaa. Edellisen kerran keskiviikkona juuri ennen Macronin Suomen-vierailua.SHERIN KHANKANIN KOTIALBUMI
Islamissa on Khankanin mukaan suurempiakin naisiin kohdistuvia epäkohtia kuin pukeutuminen.Naisten on vaikeampi päästä uskonnollisessa yhteisössä johtavaan asemaan. Naiset eivät myöskään saa mennä naimisiin ei-muslimin kanssa ilman, että siippa kääntyy. Vastaavasti nainen ei myöskään saa avioeroa ilman miehen päätöstä. Hän on pyrkinyt ajamaan kaikkia näitä asioita naisille tarkoitetussa Mariam-moskeijassa Kööpenhaminassa.
Khankanin mukaan kysymyksissä on mentävä ongelman juurille ja edistää kaikkien ihmisten vapautta päättää elämästään ja elää tahtonsa mukaan.
- Se on se asia, mitä pitää edistää.
Khankanilla on maisterin tutkinto uskonnon sosiologiasta ja filosofiasta. Hänelle myönnetään Global hope -palkinto New Yorkissa syyskuun 27. päivä.
Khankanin 9 muslimiuudistuksen teesiä
1. Musliminaiset imaameiksi ja uskonnollisiksi johtajiksi
2. Musliminaisille oikeus uskontojen välisiin avioliittoihin
3. Musliminaisten oikeus islamilaiseen avioeroon
4. Koraanin uudelleentulkitseminen keskittyen sukupuolten väliseen tasa-arvoon
5. Pluralismin edistäminen islamissa
6. Seksuaalivähemmistöjen oikeuksien edistäminen
7. Taistelu tyttöjen sukupuolielinten silpomista vastaan
8. Taistelu vihapuhetta vastaan
9. Hengellisen polun löytäminen islamin sisällä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808302201168317_u0.shtml
Sekavasti käyttäytynyt poliisi yritti tunkeutua Japanin suurlähettilään virka-asuntoon Helsingissä – Suurlähetystön työntekijä joutui käsikähmään miehen kanssa
Poliisi sai ensin hätäkeskuksen kautta ilmoituksen oudosti käyttäytyvästä miestä Lauttasaaresta.
HS Lasse Kerkelä
Julkaistu: 31.8. 10:41 , Päivitetty: 31.8. 11:13
Sekavasti käyttäytynyt mies yritti tunkeutua perjantaina aamuyöllä Japanin suurlähettilään virka-asuntoon Helsingissä. Mies on ammatiltaan poliisi.
Miehen toiminta aiheutti poliisioperaation aamukolmen jälkeen Lauttasaaressa ja Kuusisaaressa.
Poliisi sai ensin hätäkeskuksen kautta ilmoituksen oudosti käyttäytyvästä miehestä Lauttasaaresta. Ilmoitus oli tehty Etelä-Afrikan suurlähetystöstä.
Hetkeä myöhemmin poliisipartiot löysivät miehen käyttämän ajoneuvon Japanin suurlähettilään virka-asunnon lähistöltä Kuusisaaresta. Vartiointiliikkeen vartija kohtasi miehen suurlähettilään virka-asunnon edustalta.
Poliisitiedotteen mukaan mies käyttäytyi sekavasti ja pyrki sisään suurlähettilään virka-asuntoon. Poliisitiedotteen mukaan suurlähetystön työntekijä joutui miehen kanssa käsikähmään.
”Käsitykseni mukaan se oli selkeä käsirysytilanne, mutta mitään vakavampaa ei tapahtunut”, sanoo tutkinnanjohtajana toimiva syyttäjä Juha-Mikko Hämäläinen.
Poliisi otti miehen kiinni vakavan hengen ja terveyden vaaran perusteella. Vartija oli pyytänyt poliisin apua ja päästänyt poliisin lähetystön alueelle.
Hämäläinen ei osaa vielä sanoa, oliko sekavasti käyttäytynyt poliisimies päihtynyt.
”Hän ei ollut virkatehtävissä. Hän oli vapaalla”, Hämäläinen sanoo.
Miestä epäillään törkeästä julkisrauhan rikkomisesta, pahoinpitelystä ja vahingonteosta.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005810358.html
Poliisi sai sakkoja vahingonlaukauksesta – Kollega sai vammoja kyynärvarteen ja kylkeen
Tuomittu oli unohtanut palauttaneensa aseen toimintakuntoon harjoituksen jälkeen.
Susanna Reinboth HS
Julkaistu: 30.8. 16:33
VOIMANKÄYTTÖÄ opettanut vanhempi konstaapeli on tuomittu sakkoihin poliisikollegan vammoihin johtaneesta vahingonlaukauksesta. Mies sai Kanta-Hämeen käräjäoikeudessa 15 päiväsakkoa aseen varomattomasta käsittelystä ja tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta. Hän joutuu maksamaan 525 euroa sakkoa.
Näitä tapauksia on nyt ollut useampi esillä, poliisikoulun pääsykoe ei taida enää toimia riittävän rajaavasti?Hämäläinen ei osaa vielä sanoa, oliko sekavasti käyttäytynyt poliisimies päihtynyt.
”Hän ei ollut virkatehtävissä. Hän oli vapaalla”, Hämäläinen sanoo.
No huh, pitää ihan hikeä otsalta pyhkiä. Olisihan toi ollutkin, kun olisi ollut virkatehtävä päällä.....