Suomen sisäinen turvallisuus

Mitä siitä on, kymmenisen vuotta, kun vein lapsiani kiertävään sirkukseen ja juttelin erään sirkuslaisen kanssa. Hän oli alun alkaen joku slaavi, mutta puhui suomea hyvin. Keskustelimme pitkään, ja hän kehui lähiötämme siistiksi ja rauhalliseksi. Sitten hän yllättäen sanoi, että meidän suomalaisten pitää pian herätä. Hän sanoi, että mitä hän on kiertänyt ja maailmaa seurannut, kaikki tulee muuttumaan nopeasti rumemmaksi ja se muutos tulee myös Suomeen.

Hän sanoi, että hän on seurannut tätä maata ja että meillä on liian vähän poliiseja ja ennusti, että 15-20 vuoden kuluttua tarvitsemme 10 000 poliisia lisää.

Minua hymyilytti tuo puhe, koska se tuntui silloin (2008) jotenkin dystooppiselta. En edes ymmärtänyt täysin, mistä hän puhui. Mutta mitä enemmän tätä touhua seuraa, sen varmempi olen siitä, että nyt todellakin säästetään väärästä paikasta.

Poliiseja on aikomus vähentää vielä lisää ja maassa muiden muassa raiskaukset lisääntyvät. Joku Huhtela selittää tilastoja, miten rikollisuus on vähentynyt. Niin kai, kun pikkurikkeitä ei moni enää edes ilmoita. Mitä hyötyä siitä on.

Eri rikoslajeissa kehitys on ollut eritahtista ja osittain erisuuntaista. Varkausrikoksissa väheneminen on ollut miltei yhtäjaksoista. Petosrikosten ja varsinkin maksukorttipetosten määrä on viime vuosia lukuun ottamatta puolestaan lisääntynyt. Väestölle suunnattujen uhritutkimusten perusteella väkivallan määrä on pysynyt pitkään suunnilleen samalla tasolla, kun otetaan huomioon sekä poliisin tietoon tullut että piiloon jäänyt rikollisuus. Henkirikosten määrä on 1990-luvun puolivälistä alkaen vähentynyt ja on nyt alhaisemmalla tasolla kuin koko itsenäisyyden aikana. Poliisin tietoon tulleiden raiskausrikosten määrä taas on noin puolitoistakertainen verrattuna aikaisempaan.

Olisi kiinnostavaa tietää, miten maa varautuu johonkin todelliseen liikahdukseen. Koska meidän väestömme vanhenee, rikollisuus vähenee senkin vuoksi. Se on muuttuja. Kun taas katsoo kasvavaa ulkomaalaisväestöä, se tekee jo hyvin paljon tietyistä rikoksista vaikka olisi määrältään vielä pieni, olisiko neljän prosentin luokkaa. Raiskausrikoksissa ulkomaan kansalaisten epäiltyjen osuus kasvoi lähes 20 prosenttia verrattaessa vuosia 2014 ja 2015. Edelleen se on korkealla.

Kaveri puhui asiaa. Olen ajatellut ja laskeskellut tämän vankkurin törmäävän juuri poliisien määrään ja siitä seuraaviin ongelmiin. Se on suurin ja merkityksellisin ongelma tulevaisuudessa. Meillä kinastellaan tai on kinasteltu jonkun 100 täyttämättömön viran puolesta ja sitten kovalla paatoksella saadaankin niitä täytettyä. Tarve tulee olemaan tuhansia ellei kehitystä pysäytä.
 
Sotatoimia edeltää usein epämääräinen vaihe.

Keitä kolmen vuorokauden rajoitus haittaa? Kun minä olen aihetta somen avulla yrittänyt tutkia niin juuri "kaupungin ammutuinta Jaria", alpakkaporukkaa, "meillä on unelma agitaattoreita", anarkisteja, äärivasemmistolaisia, "lentokenttämielenilmausten" järjestäjiä sekä jotain SE-porukkaa. Saattaahan tuo muuttuakin, ensi vuosikymmenellä on eri porukat mutta häiriköitä ne silti ovat jos 3 vuorokauden aika ei ilmoittamiseen riitä - tai ei viitsitä ja haluta ilmoittaa ajoissa.

Mutta häiritseekö pidempi aika tavallisia lakeja noudattavia kansalaisia?

Kukaanhan ei ole ottamassa pois oikeutta osoittaa mieltä.

Oikeus osoittaa mieltään on sellainen että sitä ei pitäisi saada käyttää väärin.



"Toimittajamurhien". Mitä tuo polttaa?

Olen eri mieltä kanssasi.

Toki minäkin haluaisin kieltää itseni kanssa eri mieltä olevien mielenosoitukset. He ovat kuitenkin väärässä ja minä oikeassa. Minä pohdin asioita järjen ja logiikan kautta. He tunteella! Saattavat olla ulkoisen vaikutuksen allakin...??

Vai onko sittenkään näin? Olenko minä aina sittenkään oikeassa (olen!!)? Pointti on siinä, että vapaudet aiheuttavat myös ärsyttäviä ja joskus myös vaarallisia ilmiöitä. Mutta niiden tukahduttaminen vasta painetta ja tuhoa luokin.

6h vai 72h? Vai 172h? Tai 344h? Mikä on oikea aika? Tällä hetkellä Suomi on Euroopan johtavia maita vapauden suhteen! Onko tapahtunut jotain niin perustavaa laatua olevaa, että tätä pitää muuttaa? Tunnustan kantani. Ei minun mielestäni. Ja kuten aiemmin totesin. Minähän olen oikeassa...
 
Olen eri mieltä kanssasi.

Toki minäkin haluaisin kieltää itseni kanssa eri mieltä olevien mielenosoitukset. He ovat kuitenkin väärässä ja minä oikeassa. Minä pohdin asioita järjen ja logiikan kautta. He tunteella! Saattavat olla ulkoisen vaikutuksen allakin...??

Vai onko sittenkään näin? Olenko minä aina sittenkään oikeassa (olen!!)? Pointti on siinä, että vapaudet aiheuttavat myös ärsyttäviä ja joskus myös vaarallisia ilmiöitä. Mutta niiden tukahduttaminen vasta painetta ja tuhoa luokin.

6h vai 72h? Vai 172h? Tai 344h? Mikä on oikea aika? Tällä hetkellä Suomi on Euroopan johtavia maita vapauden suhteen! Onko tapahtunut jotain niin perustavaa laatua olevaa, että tätä pitää muuttaa? Tunnustan kantani. Ei minun mielestäni. Ja kuten aiemmin totesin. Minähän olen oikeassa...

90-luvun puolivälissä riitti kun ilmoituksen teki 2 tuntia ennen tapahtumaa. Tällä pärjäiltiin siihen asti kymmeniä vuosia.
 
Olen eri mieltä kanssasi.

Toki minäkin haluaisin kieltää itseni kanssa eri mieltä olevien mielenosoitukset. He ovat kuitenkin väärässä ja minä oikeassa. Minä pohdin asioita järjen ja logiikan kautta. He tunteella! Saattavat olla ulkoisen vaikutuksen allakin...??

Vai onko sittenkään näin? Olenko minä aina sittenkään oikeassa (olen!!)? Pointti on siinä, että vapaudet aiheuttavat myös ärsyttäviä ja joskus myös vaarallisia ilmiöitä. Mutta niiden tukahduttaminen vasta painetta ja tuhoa luokin.

6h vai 72h? Vai 172h? Tai 344h? Mikä on oikea aika? Tällä hetkellä Suomi on Euroopan johtavia maita vapauden suhteen! Onko tapahtunut jotain niin perustavaa laatua olevaa, että tätä pitää muuttaa? Tunnustan kantani. Ei minun mielestäni. Ja kuten aiemmin totesin. Minähän olen oikeassa...
Tästä on nyt syntynyt vapausketju, johon otan kernaasti kantaa. Olen veli @inscout :in kanssa täysin samaa mieltä, oikeistolaisena valtion ja virkavallan rooli (ja kustannukset) pitää minimoida, kaikissa olosuhteissa.
En nyt puhu poliisista virkavallan näkyvänä edustajana ollenkaan, spol-lutina olen harjoitellut sinisten kollegoiden kanssa Helsingissä.
Ei. Tarkotan sitä että byrokratiaan pitää puuttua viimeistään nyt, jos Suomessa on niin kova työvoimapula että pitää Irakista saakka hakea lukutaidottomia osaajia niin meidän korkeakoulutetuista viranhaltijoistahan olisi loistavaksi osaamisvajeen paikkajiksi yksityiselle sektorille myöskin...
 
Olen eri mieltä kanssasi.
Toki minäkin haluaisin kieltää itseni kanssa eri mieltä olevien mielenosoitukset. He ovat kuitenkin väärässä ja minä oikeassa. Minä pohdin asioita järjen ja logiikan kautta. He tunteella! Saattavat olla ulkoisen vaikutuksen allakin...??

Vai onko sittenkään näin? Olenko minä aina sittenkään oikeassa (olen!!)? Pointti on siinä, että vapaudet aiheuttavat myös ärsyttäviä ja joskus myös vaarallisia ilmiöitä. Mutta niiden tukahduttaminen vasta painetta ja tuhoa luokin.

6h vai 72h? Vai 172h? Tai 344h? Mikä on oikea aika? Tällä hetkellä Suomi on Euroopan johtavia maita vapauden suhteen! Onko tapahtunut jotain niin perustavaa laatua olevaa, että tätä pitää muuttaa? Tunnustan kantani. Ei minun mielestäni. Ja kuten aiemmin totesin. Minähän olen oikeassa...

Olen täysin samaa mieltä kuin sinä että oikeutta osoittaa mieltä ei pidä tukahduttaa koska siitä niitä ongelmia vasta seuraakin.

Ne ovat nämä vanhakantaiset näkemykseni:

Jokin on muuttunut kuten ketjussa on todettukin. Ei nyt ole 90-luku. Nyt kyetään juoksuttamaan ihmisjoukkoja "twiitterin tahtiin" joskus jopa melkein minkä tahansa tarinan avulla. Eikä se ainakaan tule vähenemään. Eikä myöskään "mielenosoittajien" halu hakea konfliktia "vastapuolen" kanssa.

Millä asialla on niin hätä että mielenosoitus pitää polkaista pystyyn kuudessa tunnissa? Siis ei edes mietitä seuraavaan aamuun ovatko faktat kunnossa ja meneekö kaikki ok.
 
Viimeksi muokattu:
Millä asialla on niin hätä että mielenosoitus pitää polkaista pystyyn kuudessa tunnissa? Siis ei edes mietitä seuraavaan aamuun ovatko faktat kunnossa ja meneekö kaikki ok.

Niin, mahtoi maistua hiekalta järjestäjien suussa se trumputin-miekkari, jossa heiluivat myös palestiinalaiset terroristiliput samassa kulkueessa.....ja monen monta muuta siinä ohessa.

Jos ei maistunut sannalta suussa, niin sitten en enää taida tajuta mitään siitä, missä mennään.

En minä ainakaan tällä järjellä tarttuisi vankkurinaisaan tietämättä varsin tarkoin mitä mikä ketä kuka ketkä jne. ovat mukana ja taustalla.....

Kannattaa muistaa sekin, että mikä tahansa miekkari voidaan pilata huolella juuri mm. twitterin ym. mahdollisuuksien keinoin. Eli järjestettävään miekkariin haalitaan viime hetkillä -halutunlaista väkeä- sekaan.

En ota kantaa tuntimääriin, ei mulla ole hajuakaan siitä, miten monta tuntia olisi hyvä....ja kenen tai minkä näkökulmasta tätäkin pohditaan. Poliisin työvuorolistojen, liikennejärjestelyjen ym. vai kansalaisvapauksien vai minkä? Kannattaa muistaa, että poliisi on aina miekkarin tullen tilaisuudessa vastata siitä, että osallistujatkin ovat turvassa ja ilman resursseja se ei ole välttis hallinnassa.

Isompi miekkari aiheuttaa liikennejärjestelyjä ja kaikkea muutakin siinä sivussa.

Mutta otit hyvin esille tuon masinointipointin, joka nykyään toimii kuin talkkuna ummetukseen. Viestintäteknologia mahdollistaa tiedonkulun ja saavutettavuuden pikkasen eri lailla kuin silloin wanhaan hywään wainowalkea-aikaan.
 
Millä asialla on niin hätä että mielenosoitus pitää polkaista pystyyn kuudessa tunnissa? Siis ei edes mietitä seuraavaan aamuun ovatko faktat kunnossa ja meneekö kaikki ok.

Maailma on muuttunut. Se on asia, joka hiukan tuntuu unohtuvan.

Vapaus tuo aina mukanaan vastuun, mutta vastuu Suomessa ei jää vapauden ottajalle, vaan on sälytetty viranomaisille, joiden pitää huolehtia kokoontumisten, miekkareiden ja istumisten turvallisuus. Touhu on todella kakaramaista, ja muut tehtävät eivät varmaankaan katoa, vaikka jokaista kilvenkantajaa pitää suojella. Suurissa kaupungeissa tämä korostuu. Tuskin Juupajoella, jos kylähullu menee vaikka ilmoittamattakin torille kyltti kaulassa, tapahtuu mitään sen kummempaa kuin että tulee joku isäntä sanomaan, että mee ny Eetu kotio siitä huutamasta.

Tämä mielenosoitusasia jää hautumaan. Laki ei muutu, koska yksikään muu lausunnonantaja kuin Poha ei tähän syty. Emme mekään vaikka ymmärrämme jo perusteita enemmän seurattuamme yhteiskunnallista kuplintaa. Toisaalta täällä ymmärretään hyvin, ettei viranomaisvalta ole aina sitä, mitä kaipaamme. Viranomainen (POHA erityisesti) käyttää mielellään valtaa kyseenalaisella tavalla, vaikka kenttätyötä tekevä poliisi saa todella lujan kannatuksen meiltä. Annan kannatuksen poliisille, en Poliisihallitukselle, ainakaan ennen kuin se kasvaa aikuiseksi.

Muutoin, kuitenkin, tulemme näkemään ajan, jossa innokkaimmat viranomaisvaltaa rajaavat kiljuvat vielä moneen kertaan kovimpaan ääneen, että apua, missä poliisi taas nynnii. Minusta se perusasia, että pitää lisää virkoja, on edelleen se, mitä kohti pitää pyrkiä. Nämä ilmoittautumisajat miekkareihin ovat lillukanvarsia.

Ehkä kampanjan tarkoitus onkin saada lisäresursseja. Poliitikkojen pitää antaa niitä.

Ei pidä tuijottaa vain kokonaisrikolisuuden prosenttia vaan rikosten luonnetta ja muuta yhteiskuntajärjestystä. Nykyisin kaikki järjestys on ulkoistettu viranomaisille eikä kansalaista kannusteta puuttumaan näkemiinsä rikoksiin, mikä passivoi meitä. Yhteisövastuu ei ole kansalla.
 
Viimeksi muokattu:
Olen täysin samaa mieltä kuin sinä että oikeutta osoittaa mieltä ei pidä tukahduttaa koska siitä niitä ongelmia vasta seuraakin.

Ne ovat nämä vanhakantaiset näkemykseni:

Jokin on muuttunut kuten ketjussa on todettukin. Ei nyt ole 90-luku. Nyt kyetään juoksuttamaan ihmisjoukkoja "twiitterin tahtiin" joskus jopa melkein minkä tahansa tarinan avulla. Eikä se ainakaan tule vähenemään. Eikä myöskään "mielenosoittajien" halu hakea konfliktia "vastapuolen" kanssa.

Millä asialla on niin hätä että mielenosoitus pitää polkaista pystyyn kuudessa tunnissa? Siis ei edes mietitä seuraavaan aamuun ovatko faktat kunnossa ja meneekö kaikki ok.

On sinulla tuossa pointtia, ei siinä mitään. Ja on kuusi tuntia toki lyhyt aika. Tänä päivänä vain kovin monelta suunnalta näitä oikeuksia ollaan rajoittelemassa. Ja siksi ehkä periaatteestakin on hyvä vastustaa sellaisia esityksiä. Joka tapauksessa 3vrk on mielestäni aivan liian pitkä aika. Ehkä 24h voisi olla hyvä sillä lisäyksellä että nopeamminkin järjestetty ei ole laiton sinänsä kuten nytkin (alle 6 tunnissa saa nytkin mielenosoituksen järjestää).
 
Olen ehkä vähän naiivi, kun katson asiaa ensimmäisenä poliisiin työvuorojen kannalta. Miehitykset vedetty niin minimiin, etä kaikkia hälykeikkojakaan ei välttämättä saada ajettua. Sitten joku keksii, että mahmudia ollaan viemässä lentokoneeseen, niin tuhannen joutilasta on samantien poikittain edessä ja vänkäävät ties mitä. Jotakin vaan jää tekemättä, kun tuokin tilanne on selvitettävä.

Yllä oli hyvä pointti, että millä asialla niin kiire on, että justiinsa täytyy siitä mieltä osoittaa. Epäkohta tiedetään melkoisella varmuudella jo 24 h aikaisemmin, ja silloin poliisilla on joku aika varautua tulevaan. Tai yksi ehjä päivä välissä joka tarkoittaisi suunilleen 48 tuntia.

Lieneekö kukaan miettinyt sitä, että nykysysteemissä 1) järjestetään joku mekkalaa aiheuttava tapahtuma tai 2) hyödynnetään sellaista jonkun muun järjestämää, tarkoituksena tehdä terroriteko tai vastaava sopivan matkan päässä. Tuolla tavoin saisi laskettua kohtuullisen tarkan poliisin saapumisajan, kun voidaan melko luotettavasti arvioida että pääosa alueen partioista on tietyssä paikassa eikä hajallaan pitkin kaupunkia. Kuinka paljon enemmän Turussa olisi ehtinyt tapahtua, jos ensimmäinen partio olisikin tullut vasta muutamaa hetkeä myöhemmin, eikä olisi sattunut olemaan kulman takana autossa kääntymään terroristin eteen.

On luultavaa tai ainakin mahdollista, että tulevat terrori-iskut ovat useamman henkilön suorittamia ja suunniteltuja, ja varusteina on muutakin kuin leipäveitsi.

Takaisin alkuun, en näe parhaalla tahdollakaan tässä kieltoa ilmaista mieltä, vaan ainoastaan turvallisuutta lisääviä toimia halutaan mahdollistaa. Toteanpa vielä, että polisiin jalkaväkeä saisi lisätä ihan reippaasti, vaikka Taposta ja Huhtelaa kritisoin kovastikin ja heille potkuja ja rangaistuksia toivonkin, olisi tavallisten partioiden ja RIKOStutkinnan osuutta hyvä lisätä melko selkeästikin.
 
Kyllä. Pitää olla myös valmiudessa eli vuorossa olevia reservejä. Aina.

Vaihtoehdot: poliisivaltio tai villi länsi (https://en.wikipedia.org/wiki/Frontier_justice). Suomella persaukisen valtion kapasiteetissa ei ole mitään saumaa pysäyttää kunnon mellakkaa mihin ollaan tukka putkella menossa. Nämä kaikki twatter ja safe space/vihapuhe-ajatteluun tukeutuva toiminta kielii kuinka pahasti housut on nilkoissa tällä hetkellä. Kuvitellaan, että ainoa tapa tuoda muutosta on kiikuttaa ääntää uurnaan jota masinoidaan nykyään paljon ajatuspoliisin ja yms voimin, kun historiallisesti puhuen ainoa varmin tapa saada muutosta on ujuttaa valtion johdon päät seipään kärkeen. Näissä mpnetin kuvioissa helposti unohtuu tahi eletään omassa kuplassa, että tällä hetkellä Suomessa kasvatetaan nuorisoa minkä mielestä kohta mummojen rullaaminen kaduilla lisätienestien kerryttämiseen on ihan käypä vaihtoehto.

 
Ja vielä jos sattuu/organisoidaan kaksi iso mielenosoitusta tai mellakkaa kahdessa tai useammassa paikassa yhtäaikaa niin siinä on tenkkapoo viranomaisilla.
 
Olen ehkä vähän naiivi, kun katson asiaa ensimmäisenä poliisiin työvuorojen kannalta. Miehitykset vedetty niin minimiin, etä kaikkia hälykeikkojakaan ei välttämättä saada ajettua. Sitten joku keksii, että mahmudia ollaan viemässä lentokoneeseen, niin tuhannen joutilasta on samantien poikittain edessä ja vänkäävät ties mitä. Jotakin vaan jää tekemättä, kun tuokin tilanne on selvitettävä.

Yllä oli hyvä pointti, että millä asialla niin kiire on, että justiinsa täytyy siitä mieltä osoittaa. Epäkohta tiedetään melkoisella varmuudella jo 24 h aikaisemmin, ja silloin poliisilla on joku aika varautua tulevaan. Tai yksi ehjä päivä välissä joka tarkoittaisi suunilleen 48 tuntia.

Lieneekö kukaan miettinyt sitä, että nykysysteemissä 1) järjestetään joku mekkalaa aiheuttava tapahtuma tai 2) hyödynnetään sellaista jonkun muun järjestämää, tarkoituksena tehdä terroriteko tai vastaava sopivan matkan päässä. Tuolla tavoin saisi laskettua kohtuullisen tarkan poliisin saapumisajan, kun voidaan melko luotettavasti arvioida että pääosa alueen partioista on tietyssä paikassa eikä hajallaan pitkin kaupunkia. Kuinka paljon enemmän Turussa olisi ehtinyt tapahtua, jos ensimmäinen partio olisikin tullut vasta muutamaa hetkeä myöhemmin, eikä olisi sattunut olemaan kulman takana autossa kääntymään terroristin eteen.

On luultavaa tai ainakin mahdollista, että tulevat terrori-iskut ovat useamman henkilön suorittamia ja suunniteltuja, ja varusteina on muutakin kuin leipäveitsi.

Takaisin alkuun, en näe parhaalla tahdollakaan tässä kieltoa ilmaista mieltä, vaan ainoastaan turvallisuutta lisääviä toimia halutaan mahdollistaa. Toteanpa vielä, että polisiin jalkaväkeä saisi lisätä ihan reippaasti, vaikka Taposta ja Huhtelaa kritisoin kovastikin ja heille potkuja ja rangaistuksia toivonkin, olisi tavallisten partioiden ja RIKOStutkinnan osuutta hyvä lisätä melko selkeästikin.

Kun keksitään joku "haista paska bykoratian" kukkanen ketään ei kiinnosta sen aiheuttama kustannus. Kustannusten kasvua perustellaan muuttuvalla lainsäädännöllä.
Siksi poliisin kentällä olevaa vahvuutta pitäisi nostaa vastaamaan haasteita. Vähemmän yllättävästi tätä ei haluta monissakaan tiedostavissa piireissä.
Poliisihallituksessa on paljon väkeä jota voitaisiin hakea reserviksi, mutta yllättäen sieltä ei löydy muita kuin kykenemättömiä byrokraatteja.
 
Mitä siitä on, kymmenisen vuotta, kun vein lapsiani kiertävään sirkukseen ja juttelin erään sirkuslaisen kanssa. Hän oli alun alkaen joku slaavi, mutta puhui suomea hyvin. Keskustelimme pitkään, ja hän kehui lähiötämme siistiksi ja rauhalliseksi. Sitten hän yllättäen sanoi, että meidän suomalaisten pitää pian herätä. Hän sanoi, että mitä hän on kiertänyt ja maailmaa seurannut, kaikki tulee muuttumaan nopeasti rumemmaksi ja se muutos tulee myös Suomeen.

Hän sanoi, että hän on seurannut tätä maata ja että meillä on liian vähän poliiseja ja ennusti, että 15-20 vuoden kuluttua tarvitsemme 10 000 poliisia lisää

Jos tämä sirkushenkilö, sinä, minä ja monet muut olemme oikeassa tässä asiassa, niin miksi arvelet päättäjien puskevan asiassa päänsä pensaisiin? Onko rahoitus todellakin ja varmasti SE syy? Minä en enää ole lainkaan niin varma siitä, että -rahan niukkuus- on SE.

Toistelemme mantran lailla vahvan ja turvallisen valtion siunauksellisuutta ja juhlapuheissa myös päättäjät sitä äkeltävät, erityisesti vaalien alla.

Vaan entä jos olemme juuttuneet johonkin sellaiseen Arvoon, joka ei olekaan niin polttava päättäjien näkökulmasta? Onko peräti niin, että valtio alustana on käymässä jotenkin perspektiivittömäksi ja -jotain- uutta pukkaa ja sitä kohti mennään vakaasti kuin buddha.

Jos sisäinen turvallisuus oikeasti olisi päättäjien prioriteetti 1, 2 tai edes kolme, niin eikö muka sen turvaamiseen löytyisi resurssia? Varmasti löytyisi. Ihan varmasti. Mutta ehkei se olekaan. Ehkä on tarkoitus ajaa -valtio- entisessä mielessä tilaan, joka on monien tahojen näkökulmasta niiden kannalta parempi?

En todellakaan provoa vaan vuosien mittainen asiaintilan seuraaminen ovat johtaneet minut ajattelemaan vaihtoehtoja.

Enkä voi olla ajattelematta taas sitäkään, että kotimaan ylin poliisijohto istuu käräjiä tasaiseen tahtiin ja melko pitkään. MH täällä oikein on puuhattu? MHssä tähän on tultu? Rva sisäministeri potkaisi käyntiin jotain omalla kaudellaan, se oli kuin lähmäinen purkkapallo, johon on matkan varrella tarttunut kaikenlaista.

Mulla on tästä eräs rakentava arveluni, jota kyllä lupaan käsitellä aikanaan ja tähän arveluun sopii hiton hyvin sekin, ettei poliisia ole resursoitu asiallisella tavalla. Se kyllä vielä resursoidaan, jahka tää purkkapallo on saatu käsiteltyä asialliseen muotoon.
 
Jos sisäinen turvallisuus oikeasti olisi päättäjien prioriteetti 1, 2 tai edes kolme, niin eikö muka sen turvaamiseen löytyisi resurssia? Varmasti löytyisi. Ihan varmasti. Mutta ehkei se olekaan. Ehkä on tarkoitus ajaa -valtio- entisessä mielessä tilaan, joka on monien tahojen näkökulmasta niiden kannalta parempi?

Sisäinen turvallisuus on korkealla, mutta keinoista ei ole mitään konsensusta. Tämä pätee aikalailla kaikkiin aatteisiin tällä hetkellä eli ratsastetaan korulauseiden rykelmällä, jotta valtaa voidaan paremmin keskittää pienen piirin taskuun. Jos puhuttaisiin varsinaista, konkreettisista toimenpiteistä niin mitään ei saataisi tässä maassa eteenpäin, puhumattakaan jotain EU-tason tahi muusta imperialisesta väkkyrästä. Jos sisäistä turvallisuutta parannetaan pitämällä rajat auki 'sylumi-väelle niin tämä ei saisi mitään suurta kannatusta ruohonjuuritason vapaaehtoisen kolehtikeräyksen tahi miestyövoiman hankinnan puitteissa vaan vapaaehtoinen pakko hallituksen/valtion voimin tämä onnistuu ainoastaan. Tätä voidaan tietenkin jatkaa muissa korulauseiden viidakoissa, esim. luonnonsuojelu tarkoitta Virheiden brösyyreissä sitä että kammetaan ihmiset asumaan kaupunkeihin ja kielletään metsästys, mutta annetaan kemikaalien pumppaaminen luontoon jatkua entisellään, niin tämähän olisi yhtä epätoivoinen himmeli saada polkaistua maanlaajuiseksi liikkeeksi ovia kolkuttelemalla, mutta nyt tämä onnistuu kun valta on keskitetty ja korporaatiot pukkaavat riihikuivaa taskut täyteen näille onnenonkijoille.

Resurssit on pakko kerätä työssäkäyvän populaation taskuista, mutta tähän ei enää ole varaa. Vaikka Pipilä saikin nostettua työttömyysrosenttia 70%:sta johonkin 72%:een halpatyöpaikkojen luomisen ansiosta niin homman nimi on edelleen selvä, että valtio elää luottokorttivelkaansa pois luottoamalla sen toisen kortin alle. Sitä saa toivoa jotain extra kymmentä tuhatta poliisia Suomeen, mutta itse en tunne ketään joka tekee nälkäpalkalla hommia (vaikka puhutaankin valtiosta työnantajana).

Vaikka poliisi nauttiikin suhteellisen suurta luottamusta kansan keskuudessa niin Ruotsin villistä lännestä voi jo ottaa esimerkkiä eli puhutaan ammatista, jossa pääsee olemaan liikkuva maalitaulu orjapalkalla. Jos sitä joutuu nappaamaan luotia nahkaansa niin sitten tekee jonkin tarkoituksellisemman asian puolesta eli alkaa vartioimaan ainoastaan oma tonttiaan ja auttava käsi ainoastaan näyttää keskaria valtiolle, joka lisää rikollisuutta avaamalla jonkin uuden Silkkitien rättipäille ja savimajojen kansoille.

Kuppi on jo periaatteessa nurin, mutta enää pari milliä pitää lasin painon keskipisteen enää pöydän päällä.
 
On monia hyviä syitä miksi en asu Suomessa.

Ei se, että paikallinen poliisi olisi parempi, mutta naapurit ovat...ja tarvittaessa todella jeesaavat.

Eiköhän näihin vartioituihin asuinalueisiin jouduta tätä menoa vielä Suomessakin.
 
Back
Top