kimmo.j
Respected Leader
Kirjoitan pitkän vastauksen iltavapaiden joitakin ajatuksia topikkiin joskus tulevaisuudessa.
Iltavapaat on enemmän löysään ja vapaaseen kirjoittamiseen. Älä turhaan sinne kirjoita jos ajot kirjoittaa asiaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kirjoitan pitkän vastauksen iltavapaiden joitakin ajatuksia topikkiin joskus tulevaisuudessa.
Mitä siitä on, kymmenisen vuotta, kun vein lapsiani kiertävään sirkukseen ja juttelin erään sirkuslaisen kanssa. Hän oli alun alkaen joku slaavi, mutta puhui suomea hyvin. Keskustelimme pitkään, ja hän kehui lähiötämme siistiksi ja rauhalliseksi. Sitten hän yllättäen sanoi, että meidän suomalaisten pitää pian herätä. Hän sanoi, että mitä hän on kiertänyt ja maailmaa seurannut, kaikki tulee muuttumaan nopeasti rumemmaksi ja se muutos tulee myös Suomeen.
Hän sanoi, että hän on seurannut tätä maata ja että meillä on liian vähän poliiseja ja ennusti, että 15-20 vuoden kuluttua tarvitsemme 10 000 poliisia lisää.
Minua hymyilytti tuo puhe, koska se tuntui silloin (2008) jotenkin dystooppiselta. En edes ymmärtänyt täysin, mistä hän puhui. Mutta mitä enemmän tätä touhua seuraa, sen varmempi olen siitä, että nyt todellakin säästetään väärästä paikasta.
Poliiseja on aikomus vähentää vielä lisää ja maassa muiden muassa raiskaukset lisääntyvät. Joku Huhtela selittää tilastoja, miten rikollisuus on vähentynyt. Niin kai, kun pikkurikkeitä ei moni enää edes ilmoita. Mitä hyötyä siitä on.
Eri rikoslajeissa kehitys on ollut eritahtista ja osittain erisuuntaista. Varkausrikoksissa väheneminen on ollut miltei yhtäjaksoista. Petosrikosten ja varsinkin maksukorttipetosten määrä on viime vuosia lukuun ottamatta puolestaan lisääntynyt. Väestölle suunnattujen uhritutkimusten perusteella väkivallan määrä on pysynyt pitkään suunnilleen samalla tasolla, kun otetaan huomioon sekä poliisin tietoon tullut että piiloon jäänyt rikollisuus. Henkirikosten määrä on 1990-luvun puolivälistä alkaen vähentynyt ja on nyt alhaisemmalla tasolla kuin koko itsenäisyyden aikana. Poliisin tietoon tulleiden raiskausrikosten määrä taas on noin puolitoistakertainen verrattuna aikaisempaan.
Olisi kiinnostavaa tietää, miten maa varautuu johonkin todelliseen liikahdukseen. Koska meidän väestömme vanhenee, rikollisuus vähenee senkin vuoksi. Se on muuttuja. Kun taas katsoo kasvavaa ulkomaalaisväestöä, se tekee jo hyvin paljon tietyistä rikoksista vaikka olisi määrältään vielä pieni, olisiko neljän prosentin luokkaa. Raiskausrikoksissa ulkomaan kansalaisten epäiltyjen osuus kasvoi lähes 20 prosenttia verrattaessa vuosia 2014 ja 2015. Edelleen se on korkealla.
Sotatoimia edeltää usein epämääräinen vaihe.
Keitä kolmen vuorokauden rajoitus haittaa? Kun minä olen aihetta somen avulla yrittänyt tutkia niin juuri "kaupungin ammutuinta Jaria", alpakkaporukkaa, "meillä on unelma agitaattoreita", anarkisteja, äärivasemmistolaisia, "lentokenttämielenilmausten" järjestäjiä sekä jotain SE-porukkaa. Saattaahan tuo muuttuakin, ensi vuosikymmenellä on eri porukat mutta häiriköitä ne silti ovat jos 3 vuorokauden aika ei ilmoittamiseen riitä - tai ei viitsitä ja haluta ilmoittaa ajoissa.
Mutta häiritseekö pidempi aika tavallisia lakeja noudattavia kansalaisia?
Kukaanhan ei ole ottamassa pois oikeutta osoittaa mieltä.
Oikeus osoittaa mieltään on sellainen että sitä ei pitäisi saada käyttää väärin.
"Toimittajamurhien". Mitä tuo polttaa?
Olen eri mieltä kanssasi.
Toki minäkin haluaisin kieltää itseni kanssa eri mieltä olevien mielenosoitukset. He ovat kuitenkin väärässä ja minä oikeassa. Minä pohdin asioita järjen ja logiikan kautta. He tunteella! Saattavat olla ulkoisen vaikutuksen allakin...??
Vai onko sittenkään näin? Olenko minä aina sittenkään oikeassa (olen!!)? Pointti on siinä, että vapaudet aiheuttavat myös ärsyttäviä ja joskus myös vaarallisia ilmiöitä. Mutta niiden tukahduttaminen vasta painetta ja tuhoa luokin.
6h vai 72h? Vai 172h? Tai 344h? Mikä on oikea aika? Tällä hetkellä Suomi on Euroopan johtavia maita vapauden suhteen! Onko tapahtunut jotain niin perustavaa laatua olevaa, että tätä pitää muuttaa? Tunnustan kantani. Ei minun mielestäni. Ja kuten aiemmin totesin. Minähän olen oikeassa...
Tästä on nyt syntynyt vapausketju, johon otan kernaasti kantaa. Olen veli @inscout :in kanssa täysin samaa mieltä, oikeistolaisena valtion ja virkavallan rooli (ja kustannukset) pitää minimoida, kaikissa olosuhteissa.Olen eri mieltä kanssasi.
Toki minäkin haluaisin kieltää itseni kanssa eri mieltä olevien mielenosoitukset. He ovat kuitenkin väärässä ja minä oikeassa. Minä pohdin asioita järjen ja logiikan kautta. He tunteella! Saattavat olla ulkoisen vaikutuksen allakin...??
Vai onko sittenkään näin? Olenko minä aina sittenkään oikeassa (olen!!)? Pointti on siinä, että vapaudet aiheuttavat myös ärsyttäviä ja joskus myös vaarallisia ilmiöitä. Mutta niiden tukahduttaminen vasta painetta ja tuhoa luokin.
6h vai 72h? Vai 172h? Tai 344h? Mikä on oikea aika? Tällä hetkellä Suomi on Euroopan johtavia maita vapauden suhteen! Onko tapahtunut jotain niin perustavaa laatua olevaa, että tätä pitää muuttaa? Tunnustan kantani. Ei minun mielestäni. Ja kuten aiemmin totesin. Minähän olen oikeassa...
Olen eri mieltä kanssasi.
Millä asialla on niin hätä että mielenosoitus pitää polkaista pystyyn kuudessa tunnissa? Siis ei edes mietitä seuraavaan aamuun ovatko faktat kunnossa ja meneekö kaikki ok.
Millä asialla on niin hätä että mielenosoitus pitää polkaista pystyyn kuudessa tunnissa? Siis ei edes mietitä seuraavaan aamuun ovatko faktat kunnossa ja meneekö kaikki ok.
Olen täysin samaa mieltä kuin sinä että oikeutta osoittaa mieltä ei pidä tukahduttaa koska siitä niitä ongelmia vasta seuraakin.
Ne ovat nämä vanhakantaiset näkemykseni:
Jokin on muuttunut kuten ketjussa on todettukin. Ei nyt ole 90-luku. Nyt kyetään juoksuttamaan ihmisjoukkoja "twiitterin tahtiin" joskus jopa melkein minkä tahansa tarinan avulla. Eikä se ainakaan tule vähenemään. Eikä myöskään "mielenosoittajien" halu hakea konfliktia "vastapuolen" kanssa.
On luultavaa tai ainakin mahdollista, että tulevat terrori-iskut ovat useamman henkilön suorittamia ja suunniteltuja, ja varusteina on muutakin kuin leipäveitsi.
.
Kyllä. Pitää olla myös valmiudessa eli vuorossa olevia reservejä. Aina.
Olen ehkä vähän naiivi, kun katson asiaa ensimmäisenä poliisiin työvuorojen kannalta. Miehitykset vedetty niin minimiin, etä kaikkia hälykeikkojakaan ei välttämättä saada ajettua. Sitten joku keksii, että mahmudia ollaan viemässä lentokoneeseen, niin tuhannen joutilasta on samantien poikittain edessä ja vänkäävät ties mitä. Jotakin vaan jää tekemättä, kun tuokin tilanne on selvitettävä.
Yllä oli hyvä pointti, että millä asialla niin kiire on, että justiinsa täytyy siitä mieltä osoittaa. Epäkohta tiedetään melkoisella varmuudella jo 24 h aikaisemmin, ja silloin poliisilla on joku aika varautua tulevaan. Tai yksi ehjä päivä välissä joka tarkoittaisi suunilleen 48 tuntia.
Lieneekö kukaan miettinyt sitä, että nykysysteemissä 1) järjestetään joku mekkalaa aiheuttava tapahtuma tai 2) hyödynnetään sellaista jonkun muun järjestämää, tarkoituksena tehdä terroriteko tai vastaava sopivan matkan päässä. Tuolla tavoin saisi laskettua kohtuullisen tarkan poliisin saapumisajan, kun voidaan melko luotettavasti arvioida että pääosa alueen partioista on tietyssä paikassa eikä hajallaan pitkin kaupunkia. Kuinka paljon enemmän Turussa olisi ehtinyt tapahtua, jos ensimmäinen partio olisikin tullut vasta muutamaa hetkeä myöhemmin, eikä olisi sattunut olemaan kulman takana autossa kääntymään terroristin eteen.
On luultavaa tai ainakin mahdollista, että tulevat terrori-iskut ovat useamman henkilön suorittamia ja suunniteltuja, ja varusteina on muutakin kuin leipäveitsi.
Takaisin alkuun, en näe parhaalla tahdollakaan tässä kieltoa ilmaista mieltä, vaan ainoastaan turvallisuutta lisääviä toimia halutaan mahdollistaa. Toteanpa vielä, että polisiin jalkaväkeä saisi lisätä ihan reippaasti, vaikka Taposta ja Huhtelaa kritisoin kovastikin ja heille potkuja ja rangaistuksia toivonkin, olisi tavallisten partioiden ja RIKOStutkinnan osuutta hyvä lisätä melko selkeästikin.
Mitä siitä on, kymmenisen vuotta, kun vein lapsiani kiertävään sirkukseen ja juttelin erään sirkuslaisen kanssa. Hän oli alun alkaen joku slaavi, mutta puhui suomea hyvin. Keskustelimme pitkään, ja hän kehui lähiötämme siistiksi ja rauhalliseksi. Sitten hän yllättäen sanoi, että meidän suomalaisten pitää pian herätä. Hän sanoi, että mitä hän on kiertänyt ja maailmaa seurannut, kaikki tulee muuttumaan nopeasti rumemmaksi ja se muutos tulee myös Suomeen.
Hän sanoi, että hän on seurannut tätä maata ja että meillä on liian vähän poliiseja ja ennusti, että 15-20 vuoden kuluttua tarvitsemme 10 000 poliisia lisää
Jos sisäinen turvallisuus oikeasti olisi päättäjien prioriteetti 1, 2 tai edes kolme, niin eikö muka sen turvaamiseen löytyisi resurssia? Varmasti löytyisi. Ihan varmasti. Mutta ehkei se olekaan. Ehkä on tarkoitus ajaa -valtio- entisessä mielessä tilaan, joka on monien tahojen näkökulmasta niiden kannalta parempi?
Höystettynä kommentilla: Sanokaa minun sanoneenVälillä kyllä osaa ärsyttää tämä baikalin tyyli; aavistan jotain mutten nyt sano sanaakaan.