Kansanedustaja Kari Tolvanen Aarnio-jutun prostituoidusta: Tarjosi minulle seksiä
Tänään klo 11:06
Ex-poliisin, nykyisen kansanedustajan Kari Tolvasen mukaan Aarnio-jutun alulle panneen "Saaran" tekemät raiskausilmoitukset osoittautuivat perättömiksi, eikä naisen kertomuksiin voinut aina luottaa.
Kari Tolvanen saapui maanantaina todistamaan Aarnio-käräjille.TIIA PALMéN
Jari Aarnioon liittyvässä tynnyrivyyhtijutussa kuultiin maanantaiaamuna Aarnion ja Malmin naisen nimeämänä todistajana Helsingin poliisin väkivaltarikosyksikön entistä päällikköä, nykyistä kansanedustajaa Kari Tolvasta (kok).
Tolvanen oli poliisina työskennellessään usein yhteydessä Aarnioon, joka toimi Helsingin huumepoliisin päällikkönä. Miehet olivat työkavereita eivätkä he juurikaan tavanneet vapaa-aikana, vaikka soittelivatkin usein työasioissa.
1990-luvulla Tolvanen oppi myös tuntemaan Raimo Tienhaaraan liittyvän tutkinnan kautta Aarnio-jutun alulle panneen prostituoidun, "Saaran".
Vuosien saatossa Saara oli ajoittain yhteydessä Tolvaseen, ja väkivaltarikosyksikössä oli myös tutkittavana raiskausjuttuja, joista Saara oli tehnyt rikosilmoituksen. Nuo ilmoitukset osoittautuivat perättömiksi.
– Olikohan yksi tai kaksi rikosilmoitusta, jotka tulivat meille Aarnion kautta koskien Saaraa ja epäiltyjä raiskaustapauksia. Ne kirjattiin ja tutkittiin, mutta tutkinnassa ilmeni, että tällaisia rikoksia ei ollut tapahtunut, Tolvanen kertoi.
– Eikö raiskausjutuista saatu riittävää näyttöä vai olivatko ne tekaistuja ilmoituksia? syyttäjä Antti Sundberg kysyi.
– Minulle jäi sellainen muistikuva, että niissä käytettiin sanaa perättömiä.
Tarjosi seksiä
Tolvanen valittiin kansanedustajaksi vuonna 2011, jolloin hän jäi virkavapaalle työstään Helsingin poliisin väkivaltarikosyksikön päällikkönä. Kansanedustaja-aikana Saara on soittanut kerran Tolvaselle.
– Viimeisen kerran hän soitti minulle, kun olin jo kansanedustaja. Hän sanoi, että tule käymään luonani, annan hyvät hoidot. Ennen kuin kysytte, niin voin kertoa, että en mennyt, Tolvanen sanoi.
Tolvasen mukaan Saara "pudotteli" poliisille tietoja erinäisistä ihmisistä, jotka olivat mukana rikollismaailmassa. Tiedot eivät kuitenkaan läheskään aina pitäneet paikkaansa.
– Sattumalta minulla on eräästä ihmisestä hyvin tarkat tiedot ja ne tiedot, jotka Saara antoi hänestä, eivät pidä paikkaansa.
– Muutoinkin Saaran puhelut olivat hyvin ailahtelevaisia. Hän saattoi olla hyvinkin aggressiivinen, antaa jotain tietoa ja välillä hän uhkasi taas tappamisella, Tolvanen kuvaili.
Uhmakas rikollisille
Tolvasen mukaan Aarnio auttoi Saaraa, kun tähän kohdistui väkivallan uhkaa.
– Saaraa piti suojella, kun hän käyttäytyi uhmakkaasti aika kovankin luokan rikollisia kohtaan.
Aarnio muun muassa siirrätti Saaran turvaan pieneen eteläsuomalaiseen kaupunkiin. Välillä Aarnio pyysi Saaran suojeluun apua myös Tolvaselta.
– Kerran vein Saaran yhteen hotelliin Aarnion pyynnöstä. Siinäkin matkan aikana hänen mielialansa ailahteli aika paljon.
Tolvanen kertoi oikeudessa oppineensa suhtautumaan varauksella Saaran kertomuksiin ja tietoihin.
– En tältä istumalta luota kaikkeen hänen kertomaansa. Asiat pitää tarkastaa ensin muualta.
Liikemiehestä puhuttiin
Tolvanen ei koskaan oppinut tuntemaan suomalaista liikemiestä, jolta Aarnio kertoi aiemmin oikeudessa saaneensa 447 000 euroa kiitokseksi antamastaan avusta.
Tolvanen tiesi kuitenkin miehen nimeltä, koska Aarnio kertoi tämän rahoittaneen Saaran elämää.
– Muistan, kun Aarnio kertoi minulle, että tällainen mies, joka ylläpitää Saaran taloutta, on kuollut tai on sairaalassa kuolemassa. Samassa keskustelussa Aarnio kertoi auttaneensa miestä ja siihen liittyi jotenkin ulkomaat.
Aarnio kertoi itse marraskuussa oikeudessa, että hän auttoi liikemiestä turvallisuusasioissa, kun tällä oli ongelmia kansainvälisissä liiketoimissaan. Aarnion mukaan hänen rahavaransa olivat peräisin juuri tältä liikemieheltä.
Syyttäjien mukaan Aarniolla oli selittämättömiä rahoja huumekaupan vuoksi.
Apua tuttavalle
Tolvaselta kysyttiin oikeudessa myös Malmin naisesta, jota syytetään Aarnion ohella huumausainerikoksista.
Tolvanen tiesi naisen vain nimeltä sen vuoksi, että Aarnio pyysi häneltä apua naiselle, kun tämän lapsi oli kaapattu.
– Aarnion tuttavanaisen lapsi oli viety ulkomaille tai jätetty palauttamatta. Tekijä oli muistamani mukaan lapsen isä. Se on ainoa kerta, kun Jari Aarnio on lapsikaappauksesta ottanut minuun yhteyttä, ja siksi se on jäänyt mieleen. Muistan sen takia tämän tapauksen, että mietin, mihin se Aarnio on tällä kertaa sotkeutunut.
Malmin naisen asianajaja Juha-Pekka Hippi halusi tietää, oliko siinä jotain outoa, että Aarnio pyysi apua lapsikaappausjuttuun ja auttoi tuttua naista.
– Ei se ole tavatonta, että Aarnioon otetaan yhteyttä ja hän alkaa hoitaa asiaa, vaikka hän olikin yksikön johtaja. On aivan normaalia ja aika inhimillistäkin, että ihminen ottaa yhteyttä tuttuun poliisiin ja pyytää tältä apua. On minullekin tullut paljon tällaisia yhteydenottoja. Useimmiten henkilö opastettiin tekemään rikosilmoitus, Tolvanen kertoi.
Tolvaselle ei selvinnyt, millainen suhde Aarniolla oli Malmin naiseen. Se kävi kuitenkin selväksi, että suhde oli luottamuksellinen.
Kylmät välit
Aarniota Tolvanen kuvaili hyvin operatiiviseksi huumeyksikön päälliköksi, joka oli mukana myös juttujen tutkinnoissa. Samanlainen hän kertoi olleensa itsekin väkivaltarikosyksikön päällikkönä.
Tolvanen totesi myös saman, joka jo aiemmin on käynyt oikeudenkäynnissä ilmi, että Helsingin poliisilaitoksen huumeyksikön ja keskusrikospoliisin välit eivät olleet lämpimät.
– Olen seurannut sitä 80-luvulta lähtien, ja mielestäni siinä on aina ollut luottamuspula. Se kulminoitui tiettyihin henkilöihin molemmissa päissä, organisaatiotasolla ne eivät olleet toisiaan vastaan. Sanoisin, että oli puolenkymmentä ihmistä krp:ssä ja Helsingin poliisissa, joilla luottamus ei pelannut.
Tolvanen itse kehui yhteistyön esimerkiksi keskusrikospoliisin rikosylikomisarion Tero Haapalankanssa toimineen aina erittäin hyvin.
– Mutta minullakin on muutama ihminen krp:ssä, joiden kanssa en tietoa vaihda. En pidä siitä, että krp:n henkilö soittaa minulle ja väittää harhaisesti, että olisimme paljastaneet tietoja rikollisjärjestölle, Tolvanen kertoi.
TIIA PALMÉN
[email protected]