Suomen sisäinen turvallisuus

Korjaa nyt vihdoin.
Maahanmuutossa ei ole vikaa koska se on luvalllista muuttamista. Muuttoluvan tavallaan "hyväksyy" Suomen valtio kun tyyppi tulee tänne töihin.

Hallitsematon siirtolaisuus ja maahantulijat (matu) ovat ne joista kumpuaa paljon esillä olevat ongelmat.
.

Tai vähintään voisi puhua laittomasta maahanmuutosta. Siinäkin tosin suurimman ongelman muodostaa kehitysmaista tulevat muslimimiehet, jos nyt ihan tarkkoja ollaan. Jos tältä yhdeltä ryhmältä voitaisiin evätä oikeus hakea turvapaikkaa, voitaisiin muille tulijaryhmille se suoda ilman suurempia ongelmia.
 
Mitä ME kansalaiset voimme tehdä, jotta seuraava sukupolvi vuorollaan voisi kokea asuvansa turvallisessa maassa? Virkakunta hoitaa resurssiensa ja poliittisten päätösten pohjalta oman sarkansa.

Onko meillä kansalaisina ei vain velvollisuus, vaan myös oikeus toimia ja jos, niin millä keinoin? Tämä minua askarruttaa monen keskustelun tai -kohtaamisen- jälkeen?

Mitkä asiat menivät pieleen, kun esim. Oulussa tyttölapset joutuivat raiskatuiksi ja hyväksikäytetyiksi? Tai mikä meni pieleen, kun vasemmistopiireissä riehui sarjahumputtajatoimittaja, eikä kukaan tohtinut nostaa asiaa framille....

Mitkä valtuudet poliisille pitää suoda, että se voi hyödyntää de facto asialliseksi kehittynyttä ja kehittyvää tiedustelua?

Ei, en ole peräänkuuluttamassa open carrieria tai kotiseutuiskujoukkoja. Mitään tekemättömyyden ja niiden vaihtoehtojen välillä täytyy olla muutakin.
 
Mitä ME kansalaiset voimme tehdä, jotta seuraava sukupolvi vuorollaan voisi kokea asuvansa turvallisessa maassa? Virkakunta hoitaa resurssiensa ja poliittisten päätösten pohjalta oman sarkansa.

Onko meillä kansalaisina ei vain velvollisuus, vaan myös oikeus toimia ja jos, niin millä keinoin? Tämä minua askarruttaa monen keskustelun tai -kohtaamisen- jälkeen?

Mitkä asiat menivät pieleen, kun esim. Oulussa tyttölapset joutuivat raiskatuiksi ja hyväksikäytetyiksi? Tai mikä meni pieleen, kun vasemmistopiireissä riehui sarjahumputtajatoimittaja, eikä kukaan tohtinut nostaa asiaa framille....

Mitkä valtuudet poliisille pitää suoda, että se voi hyödyntää de facto asialliseksi kehittynyttä ja kehittyvää tiedustelua?

Ei, en ole peräänkuuluttamassa open carrieria tai kotiseutuiskujoukkoja. Mitään tekemättömyyden ja niiden vaihtoehtojen välillä täytyy olla muutakin.
Tämä...

https://en.wikipedia.org/wiki/Stand-your-ground_law

Suomentaisin tuon "ei velvollisuutta perääntyä" -laiksi, mikä se käytännössä on. Eli yksilöllä ei ole uhkaajan edessä velvollisuutta vetäytyä nöyrästi, vaan uhkaan voi vastata totaalisen voimankäytön lupauksella.

Älä koskaan peräänny, jos se ei ole taktisesti mahdollista. Hyökkää! Aika simppeliä, suomalaisille omassa maassaan? Sitä vartenhan meitä melko juurevasti koulutettiin, ja kuusen juuressa omaa räkää nuoltiin, eikö niin?
 
Viimeksi muokattu:
Sulla on väärä perustelu siihen mistä nyt puhutaan.
Eli maahanmuuttaminen työn takia ei yleisesti ole haitallista. Tästä ovat esimerkkeinä suomalaiset teknologiayritykset jossa ne ulkomaalaiset ovat valkokaulusporukkaa.

Sun käyttämän Salmisen tutkimus koskee halpatyövoimaa työperäisenä muuttona. Siitä toki voidaan olla samaa mieltä että halpatyövoiman potentiaalin päästäminen maahan siirtolaisena/matuna ei ole järkevää.
Mutta tuon perustelun käyttäminen yleensä maahan muuttaneita kohtaan on virheellistä.
Sun pitää osata erotella Suomeen muuttajien osaamisen taso eikä sekoittaa valkokaulustyöntekijöitä muihin = white collar vs blue collar.
.


Jos kirjoittajalle ei käy edes suomenruotsalaiset, saamelaisrt jne. suomalaisiksi niin matka on pitkä tässä yhteiskunnassa
 
Onko meillä kansalaisina ei vain velvollisuus, vaan myös oikeus toimia ja jos, niin millä keinoin? Tämä minua askarruttaa monen keskustelun tai -kohtaamisen- jälkeen?

Ihan olemassa olevien lakien pohjaltakin on oikeus puuttua erilaisiin tilanteisiin. Ongelma on se, että nykyajan suomalaiset on aivopesty aloitekyvyttömiksi alamaisiksi. Kaikki jätetään viranomaisille ja yhteiskunnalle, tai yksinkertaisesti vain suljetaan silmät ja jatketaan matkaa. Jos esimerkiksi ostarilla aikuiset miehet vokottelee ala-asteikäisiä lapsia, niin siihen täytyy puuttua, vaikka velvollisuutta ei olisikaan.

Ei noita eri tilanteita yhdelle henkilölle elämän aikana montaa tule, kannattaa käyttää ne. Itse olen ottanut tavaksi auttaa tai huomauttaa, kun tarvetta on. Ei niitä kertoja määrättömästi ole .

Pelkkä soitto hätäkeskukseen on kuitenkin yleensä aivan riittävä, joten ei ainakaan pelon luulisi estävän toimimasta.
 
Last edited by a moderator:
Juurikin näin. On maahanmuuttoa ja turvapaikkaturismia. Täysin eriasioita vaikka osittain päällekkäin asettuvatkin. Suomi tarvitsee maahanmuuttajia. Siis sellaisia maahanmuuttajia joilla on koulutusta, osaamista, motivaatiota ja se työpaikka. Tällaisia Suomen tulisi houkutella ja osittain se houkutteleekin. Valitettavasti näitä tulijoita houkuttelee monet muutkin maat. Eli kilpailua on. Sitten on sosiaaliperusteiset maahantulijat jotka tulevat maahan turvapaikka järjestelmää hyväksi käyttäen. Nämä ovat se ongelma. Kolmanneksi on pakolaisia joita tuodaan leireiltä kiintiöpakolaisina mm. Suomeen. Pääasiassa perheitä, naisia ja lapsia. Eroavat iPhone "pojista" kuin yö eroaa päivästä.

Minun mielestäni suomi ei tarvitse edes työperäistä maahanmuuttoa.
Jotkut yksittäiset yritykset voivat tarvita oikeasti vierasmaalaisia työntekijöitä joihinkin tehtäviin. Ja joillakin aloilla suomi on sössinyt ihan itse kysynnän ja tarjonnan niin pahasti pieleen, että on tarvittu esim. tuhansia lääkäreitä ulkomailta kun omat oppilaitokset eivät tuota tarpeeksi väkeä. Silti en sanoisi, että suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Suomi tarvitsee ohjausta koulutuspaikkojen suhteen.

Vaikka minusta suomi ei varsinaisesti tarvitse työperäistä maahanmuuttoa, niin yksittäistapaukset hyväksyn. Eikä minulla ole mitään negatiivista ajatusta esim. Filippiiniläistä sairaanhoitajaa kohtaan, vaan tällaisessa tapauksessa korkeintaan suomalaista koulutusjärjestelmän ohjausta kohtaan joka ei onnistu tuottamaan osaajia tarpeeseen.

Turvapaikkajärjestelmän hyväksikäyttömahdollisuus on SE ongelma. Kun tällainen mahdollisuus on/oli olemassa, niin oli oletettavaa, että sitä käytetään hyväksi. Ongelma on luotu ihan itse antamalla mahdollisuus turvapaikkaturismiin. Vika ei siis varsinaisesti ole niiden iponeläpsyttelijäpoikien
 
Tuohon voi lisätä, että sinänsä huvittavaa, että suomalaisia arvostetaan ulkomailla enemmän kuin kotimaassa...
Ei ole edes huvittavaa, vaan häkellyttävän totta; (johdan puolipisteellä, poikkeuksellisesti!) kaikkialla missä olen ollut duunissa, Stadi, Tukholma, Pariisi, Lontoo, Shanghai, Hong Kong, Oslo, Tromssa - suomalaiset MIEHET ovat hyvässä maineessa, ja haluttuja työntekijöitä.

Miksi? Ajallisuus. Suomalainen lupaa, ja sopii toimittavansa ajatustuotteensa valmiina tiettyyn aikaan, ja se pätee!
Se siis tapahtuu just silloin.
Tätä on ihmetelty kautta maailman, että onko meillä härmäläisillä joku valuvika, kun kaikki otetaan kirjaimellisesti toimitusten osalta.

Tämä liittyy turvallisuuteen siinäkin mielessä että suomalaisiin luotetaan. Mutta me luotamme liikaa muihin. He eivät ole kuten me näissä asioissa.
 
Tai vähintään voisi puhua laittomasta maahanmuutosta.
Mulla asiaa hämmentää se että maahanmuutto voisi muka olla laitonta tai laillista. Mielestäni maahan muuttaminen on vain laillista kun sen prosessin kautta henkilö on Suomessa kirjattuna asukkaana ihan laillisesti. Esim turvapaikan saanutta voisi kutsua maahanmuttaneeksi. ( näiden hoivattavien määrähän jo päätimme vähentää, eiks? )

Laitonta maahantuloa on esim tänne väkisin änkeäminen, hallitsematon siirtolaisuus sekä jos turvapaikkaa ei saa, niin henkilö on luvatta maassa. Kaikissa noissa tapauksissa kyse ei mielestäni ole muuttamisesta. Se on jotain muuta.
.
 
Tämä...

https://en.wikipedia.org/wiki/Stand-your-ground_law

Suomentaisin tuon "ei velvollisuutta vetäytyä" -laiksi, mikä se käytännössä on. Eli yksilöllä ei ole uhkaajan edessä velvollisuutta vetäytyä nöyrästi, vaan uhkaan voi vastata totaalisen voimankäytön lupauksella.

Älä koskaan peräänny, jos se ei ole taktisesti mahdollista. Aika simppeliä, suomalaisille omassa maassaan? Sitä vartenhan meitä melko juurevasti koulutettiin, ja kuusen juuressa omaa räkää nuoltiin, eikö niin?
Juurikin näin! Itse näen hyvin suurena ongelmana yleisen turvallisuuden kannalta, että jos puolustaudut tai puolustat itseäsi tai omaisuuttasi hyökkääjää tai varasta vastaan, niin olet heti maksumiehenä mikäli tunkeutuja saa naarmunkin nahkaansa. Se ei kannusta ketään menemään väliin jos näkee jollekin toiselle tehtävän väkivaltaa, kun jo itsensäkin puolustamisesta joutuu maksamaan hyökkääjälle korvauksia sekä valtiolle sakkoja. Ei se kyllä kannusta ketään puuttumaan vaikka näkee oman/naapurin hallissa hämärämiehiä, kun sinnekkään ei saa ottaa mitään kättäpidempää varuiksikaan mukaansa. Eli rikollisilla on liian hyvät oikeudet tehdä rikoksiaan, mutta tavan kansalaisella ei ole juuri oikeuksia puolustaa omaansa. Muiden puolustamisesta puhumattakaan.
Siinä vaiheessa jos joku tosta ovesta ilman lupaa väkisin sisään yrittää tunkeutua, on hän minun silmissäni ihan itse hävittänyt kaikki oikeutensa kun ei muidenkaan vastaavia kunniota. Tämä ajatus saattaa käräjillä edes vähän lohduttaa, tai sitten ei...
 
Yksittäistapauksia kaksittain, jotka ei liity mihinkään busseihin syytteitä kovennettu.
https://www.helsinginuutiset.fi/art...yksista-valikohtauksen-alkaessa-bussin-nopeus
Poliisilta uutta tietoa bussihyökkäyksistä: Välikohtauksen alkaessa bussin nopeus oli 80 km/h – molempia tapauksia tutkitaan kaappauksena

Lotta Åberg / Arkisto
Poliisi epäilee kahta noin 30-vuotiasta miestä kaappausrikoksesta heidän hyökättyä bussikuskin päälle Keski-Suomen Uuraisilla ja Lounais-Suomessa Loimaalla joulukuun alussa.
Poliisin mukaan molemmat miehet olivat tapausten aikana sekavassa tilassa, jonka syytä vielä selvitetään.
Uuraisilla 5. joulukuuta sattuneessa hyökkäyksessä epäilty alkoi poliisin mukaan käyttäytyä aggressiivisesti linja-autossa. Hän ryntäsi tätä kohti ja tarttui ranteesta. Tämän jälkeen autossa olleet matkustajat taltuttivat epäillyn ja pitivät häntä linja-auton lattiaa vasten poliisipartion tuloon asti.


Miehen aggressiivinen käytös jatkui vielä poliisin saavuttua paikalle, minkä takia asiaa tutkitaan myös virkamiehen vastustamisena.
Välikohtauksen alussa linja-auton nopeus oli noin 80 km/h.
Loimaalla 4. joulukuuta tapahtuneessa välikohtauksessa epäilty sai otteen linja-auton ratista ja onnistui vääntää sitä niin, että auto ohjautui vastaan tulevien kaistalle ja osui toiseen autoon.
Tässäkin tapauksessa muut matkustajat puuttuivat tilanteeseen. Loimaan tapauksessa linja-auton nopeus taajama-alueella oli noin 35 km/h.
Poliisin mukaan molempien tekojen tutkintanimikkeitä on tarkennettu, ja tällä hetkellä tekoja tutkitaan kaappauksina.
Kaappaus on ankarammin rangaistava kuin liikennetuhotyön yritys. Molemmat teot ovat aiheuttaneet kokonaisuus arvostellen muuta kuin vähäistä vaaraa, poliisi kertoo.
Molemmat epäillyt ovat kertoneet kuulusteluissa näkemyksensä tapahtumien kulusta, mutta tekojen varsinainen motiivi ei ole selvinnyt.
Esitutkinnassa ei ole tullut esiin seikkoja, jotka yhdistäisivät tapauksia toisiinsa, eivätkä miehet ole esitutkinnan perusteella tunteneet toisiaan.
Poliisin mukaan epäillyt ovat ulkomaalaistaustaisia ja kotoisin eri maista. Molemmat ovat vangittuina.
MTV Uutisten tietojen mukaan bussihyökkäysten tekijät ovat kielteisen päätöksen saaneita turvapaikanhakijoita.
 
Ihan olemassa olevien lakien pohjaltakin on oikeus puuttua erilaisiin tilanteisiin. Ongelma on se, että nykyajan suomalaiset on aivopesty aloitekyvyttömiksi alamaisiksi. Kaikki jätetään viranomaisille ja yhteiskunnalle, tai yksinkertaisesti vain suljetaan silmät ja jatketaan matkaa. Jos esimerkiksi ostarilla aikuiset miehet vokottelee ala-asteikäisiä lapsia, niin siihen täytyy puuttua, vaikka velvollisuutta ei olisikaan.

Ei noita eri tilanteita yhdelle henkilölle elämän aikana montaa tule, kannattaa käyttää ne. Itse olen ottanut tavaksi auttaa tai huomauttaa, kun tarvetta on. Ei niitä kertoja määrättömästi ole .

Pelkkä soitto hätäkeskukseen on kuitenkin yleensä aivan riittävä, joten ei ainakaan pelon luulisi estävän toimimasta.

Nimenne on lisätty uuteen rekisteriin..
 
Oulun kaupunki järjestää turvallisuusinfon tammikuun lopussa – "Ihmisten turvallisuudentunne on järkkynyt"
https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/...sten-turvallisuudentunne-on-jarkkynyt/812389/
Oulun kaupunki järjestää turvallisuusinfon maanantaina 28. tammikuuta Oulun kaupungintalolla kello 9–12. Turvallisuusinfossa käsitellään ajankohtaisia turvallisuusteemoja.

Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Juha Hänninen (kok.) kertoo, että turvallisuusinfon ajankohtaa aikaistettiin Oulussa viime viikkojen aikana ilmi tulleiden seksuaalirikosten vuoksi.

– On tullut palautetta, että ihmisten turvallisuudentunne on järkkynyt, Hänninen kertoo.



Turvallisuusinfo olisi Hännisen mukaan järjestetty joka tapauksessa myöhemmin keväällä. Kaupungin turvallisuusinfoja on järjestetty säännöllisesti aiemminkin, mutta ne ovat olleet suljettuja tilaisuuksia.

– Nyt haluamme kokeilla tällaista julkista tilaisuutta, johon yleisö voi osallistua, Hänninen kuvailee.

Yleisö voi osallistua tilanteeseen lähettämällä asiantuntijoille kysymyksiä. Kysymyksiä voi lähettää kaupungin verkkosivujen kautta 23. tammikuuta saakka.

Infotilaisuus on julkinen ja sitä voi tulla seuraamaan joko paikan päälle tai Oulun kaupungin sivuilta löytyvästä nettilähetyksestä. Kaupungintalolle tilaisuutta mahtuu seuraamaan rajallinen määrä.

Viranomaiset antavat tilaisuudessa tilannekatsauksen ja vastaavat yleisön lähettämiin kysymyksiin.

Keskustelussa ovat mukana Oulun poliisilaitoksen apulaispoliisipäällikkö Arto Karnaranta, Maahanmuuttoviraston apulaispäällikkö Raimo Pyysalo ja Pohjois-Pohjanmaan ELY:n maahanmuuttopäällikkö Hanna Määttä sekä Oulun kaupungin maahanmuuton ohjausryhmää johtava sivistys- ja kulttuurijohtaja Mika Penttilä.

Turvallisuusinfon tarkempi ohjelma selviää tammikuun alussa.
 
Oulun kaupunki järjestää turvallisuusinfon tammikuun lopussa .
Jossa vastaajina on yksi henkilö turvallisuusalalta ja kolme henkilöä maahanmuutto-viranomaisista.
Toivottavasti olululaiset osaavat kohdistaa kysymyksensä siten että poliisi puhuu eniten ja antaa nimenomaan turvallisuutta koskevia ohjeita.
Noilta muilta ei tarvitse kysyä mitään.
.
 
Oman kokemukseni perusteella voin sanoa että ainoa syy on henkilökohtaisen kokemuksen hakeminen. Ei mitään muuta syytä noin yleistäen.
Seurauksena on sitten se tunnettu tilanne, että kun henkilö ylittää 5 vuoden poissaolon rajan, paluumuutto Suomeen heikkenee. Näin se vaan on kun nuorilla on matkustushalut päällä. Sitä asiaa ei hillitse mikään. Tunnistatko saman itselläsi ? ;)
.
Huippututkijat jättävät Suomen - nyt puhuvat Ruotsiin loikanneet: ”Suomalaisten poliitikkojen pitäisi tuntea suurta häpeää”
Tänään klo 7:28
Leikkaukset tutkimukseen ja koulutukseen ovat ajaneet monet tutkijat ahtaalle, mikä on saanut monet alansa huiput muuttamaan työn perässä esimerkiksi Ruotsiin.

Suomen Akatemian erikoistutkijan Timo Kolun selvityksen mukaan Suomi menetti vuosina 2005–2016 ulkomaille jopa 1 500 tutkijaa. Vauhti on kiihtynyt vuosina 2015 ja 2016 eli nykyisen hallituksen aikana. Vuoden 2016 muuttotappio oli 300 tutkijaa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/26d80d97-1092-41b7-802b-d8e520a5bae1

Koulutettua ihmistä ulos ja p*skaa sisään...
 
Minun mielestäni suomi ei tarvitse edes työperäistä maahanmuuttoa.
Jotkut yksittäiset yritykset voivat tarvita oikeasti vierasmaalaisia työntekijöitä joihinkin tehtäviin. Ja joillakin aloilla suomi on sössinyt ihan itse kysynnän ja tarjonnan niin pahasti pieleen, että on tarvittu esim. tuhansia lääkäreitä ulkomailta kun omat oppilaitokset eivät tuota tarpeeksi väkeä. Silti en sanoisi, että suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Suomi tarvitsee ohjausta koulutuspaikkojen suhteen.

Vaikka minusta suomi ei varsinaisesti tarvitse työperäistä maahanmuuttoa, niin yksittäistapaukset hyväksyn. Eikä minulla ole mitään negatiivista ajatusta esim. Filippiiniläistä sairaanhoitajaa kohtaan, vaan tällaisessa tapauksessa korkeintaan suomalaista koulutusjärjestelmän ohjausta kohtaan joka ei onnistu tuottamaan osaajia tarpeeseen.

Turvapaikkajärjestelmän hyväksikäyttömahdollisuus on SE ongelma. Kun tällainen mahdollisuus on/oli olemassa, niin oli oletettavaa, että sitä käytetään hyväksi. Ongelma on luotu ihan itse antamalla mahdollisuus turvapaikkaturismiin. Vika ei siis varsinaisesti ole niiden iponeläpsyttelijäpoikien

Jussia kannattaa kuunnella:
 
Koulutettua ihmistä ulos ja p*skaa sisään...
Tutkijoiden akateemisella koulutuksella pääsee Suomessa virkoihin joiden palkat maksetaan verorahoista. Todella moni tutkija tutkii aihetta josta on itse kiinnostunut muutenkin. Tällaisia harrastajia sopiikin heittää ulos mikäli heidän tuotos ei lisää arvoa Suomessa. Huomautan vaan, että valtaosa suomalaisista joutuu harrastamaan kiinnostuksensa kohteensa ihan omalla ajallaan ja omalla rahallaan.

Tiedän että tutkimuspiireissä on akateemista löysää koska minulla on näkymä tuohon suuntaan todella hyvin. Monet virat on hyvin nimettävissä valtion suojatyöpaikaksi. Kun tarpeettomat lähtee niin se on jälleen taloudellisesti hyvä Suomelle.
.
 
Back
Top