Suomen sisäinen turvallisuus

Aikuiset tekeytyvät alle 16-vuotiaiksi ja käräyttävät seksuaalirikollisia netissä – poliisi ei voi tehdä mitään "paljastuneille": "Hyväksikäytön tunnusmerkistö ei täyty"


Suomalaisnainen tekeytyi netissä alaikäiseksi tytöksi ja testasi, millaisia grooming-viestejä hän saa miehiltä. Viestejä tuli useilta miehiltä.


JULKAISTU 20 MINUUTTIA SITTEN

Poliisi ei aloita rikostutkintaa, vaikka aikuinen käräyttäisi seksuaalirikollisen tekeytymällä alaikäiseksi. Tieto tapahtuneesta ja esimerkiksi "paljastetun" käyttämästä profiilista voidaan kuitenkin kirjata poliisin rekisteriin määräajaksi.
Otsikoihin on noussut useita tapauksia, joissa aikuiset ovat tekeytyneet alle 16-vuotiaiksi paljastaakseen netin välityksellä alaikäisiä jahtaavia henkilöitä.


Poliisin näkökulmasta tällainen omatoiminen peitetoiminta ei edistä todellisten lapsiin kohdistuneiden rikosten selvittämistä.
– Jos aikuinen tekeytyy alle 16-vuotiaaksi ja saa siten seksuaalissävytteisiä viestejä, lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tunnusmerkistö ei täyty eikä poliisi aloita asiassa rikostutkintaa, toteaa rikoskomisario Saara Asmundela, joka toimii tutkinnanjohtajana Helsingin poliisin seksuaalirikoksia tutkivassa ryhmässä.

Rikoslain mukaan lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä voidaan tuomita vain, jos teko on todella kohdistunut alle 16-vuotiaaseen lapseen.
Rikoksen tunnusmerkistö ei täyty, vaikka toinen osapuoli olisi siinä uskossa, että vastapuoli on alle 16-vuotias.
Lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tunnusmerkistön täyttyminen edellyttää, että 16 vuotta nuoremmalle lapselle on tehty seksuaalinen teko, joka on omiaan vahingoittamaan lapsen kehitystä.
Jos teon kohteena ei ole ollut lapsi, rikoksen ei voida katsoa tapahtuneen.

Toisen taivuttaminen tahallaan rikokseen on rangaistava teko
Asmundela vahvistaa, että Helsingin poliisin seksuaalirikoksia tutkiva ryhmä on saanut ilmoituksia omatoimisen peitetoiminnan perusteella "paljastetuista" henkilöistä.


Edellä mainituista syistä tällaiset ilmoitukset eivät ole johtaneet esitutkintaan, eikä niistä ole kirjattu rikosilmoitusta.
– Poliisi voi kuitenkin kirjata niin sanotun sekalaisilmoituksen, jotta tieto tapahtuneesta ja esimerkiksi kirjoittelijan käyttämästä profiilista tai käyttäjätunnuksesta jää poliisin rekistereihin laissa säädetyksi määräajaksi, Asmundela kertoo.
Rikoslain mukaan on rangaistava teko taivuttaa toinen tahallaan rikokseen tai sen rangaistavaan yritykseen. Yllyttämisestä rangaistaan kuten kyseisen rikoksen tekijää.

Alle 16-vuotiaaksi tekeytyvää aikuista ei kuitenkaan voida tuomita yllytyksestä rikokseen. Tämä johtuu siitä, ettei yllytetty teko täytä rikoksen tunnusmerkistöä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...n-tunnusmerkisto-ei-tayty/7294078#gs.VXsAA8Pk
 
Täysin samaa mieltä. Antaa poliisin tehdä työt mitkä sille kuuluu. Tyttärien raiskaukset jatkuvat mutta mennään kuten pykälät sanovat.

Kannattaa unohtaa pedarien jahtaaminen. Namusetä on namusetä vasta sitten kun nahkanekku on suussa tai jossain toisessa kolossa.

Sen sijaan kannattaa ilmiantaa vihapuhujia. Sen osaltahan riittää pelkkä tunne. Epämiellyttäviä faktoja jostain ihmisryhmästä = vihapuhetta. Kerrot, että rautakautinen nomadikulttuuri on julma, epäinhimillinen ja ihmisoikeuksien vastainen = vihapuhetta.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa unohtaa pedarien jahtaaminen. Namusetä on namusetä vasta sitten nahkanekku on suussa tai jossain toisessa kolossa.

Sen sijaan kannattaa ilmiantaa vihapuhujia.

Juuri näin. On tehtävä ArvoValinta. Tuomion saanut pedophilus-bakteeritartunnan kanssa oireileva paranee terapialla...paatunut vihapuhuja vasta haudassa. :cool:
 
Hypoteettinen kysymys.

Mies ajoi 87 kilometriä tunnissa 80 rajoitusalueella ja sai sakkoa 170 euroa. (Hän yritti kieli keskellä suuta ajaa Porista Helsinkiin. Satasen alue muuttui keskellä alamäkeä laakson pohjalla olevan risteysalueen vuoksi. Hän nosti jalan kaasulta ja antoi auton rullata. Risteykseen oli 500 metriä. Kamera oli heti kyltin takana, muutamien metrien päässä.)

Seuraavana päivänä mies otti kaupassa kiinni varkaan. Varas ei saanut sakkoa: teko oli vähäinen.

Hänen tyttärensä puhelin varastettiin. Varas soitti Marokkoon kahden tonnin edestä. Ei minkäänlaista tuomiota: teko oli vähäinen.

Miten koette oikeuskäytäntöjen ja poliisin sakotuskäytänteiden vaikuttavan kansalaisten moraaliin?
 
Viimeksi muokattu:
Hypoteettinen kysymys.

Mies ajoi 87 kilometriä tunnissa 80 rajoitusalueella ja sai sakkoa 170 euroa. (Hän yritti kieli keskellä suuta ajaa Porista Helsinkiin. Satasen alue muuttui keskellä alamäkeä laakson pohjalla olevan risteysalueen vuoksi. Hän nosti jalan kaasulta ja antoi auton rullata. Risteykseen oli 500 metriä. Kamera oli heti kyltin takana, muutamien metrien päässä.)

Seuraavana päivänä mies otti kaupassa kiinni varkaan. Varas ei saanut sakkoa: teko oli vähäinen.

Hänen tyttärensä puhelin varastettiin. Varas soitti Marokkoon kahdella tonnin edestä. Ei minkäänlaista tuomiota: teko oli vähäinen.

Miten koette oikeuskäytäntöjen ja poliisin sakotuskäytänteiden vaikuttavan kansalaisten moraaliin?
Vastaus: Hyvin.. Ei vaan tottapuhuen 6 km/h ylinopeus on paljon pahempi rikos kuin että unohtaa kaupasta uloskävellessään maksaa kädessään olevan olutsalkun
 
Hypoteettinen kysymys.

Mies ajoi 87 kilometriä tunnissa 80 rajoitusalueella ja sai sakkoa 170 euroa. (Hän yritti kieli keskellä suuta ajaa Porista Helsinkiin. Satasen alue muuttui keskellä alamäkeä laakson pohjalla olevan risteysalueen vuoksi. Hän nosti jalan kaasulta ja antoi auton rullata. Risteykseen oli 500 metriä. Kamera oli heti kyltin takana, muutamien metrien päässä.)

Seuraavana päivänä mies otti kaupassa kiinni varkaan. Varas ei saanut sakkoa: teko oli vähäinen.

Hänen tyttärensä puhelin varastettiin. Varas soitti Marokkoon kahden tonnin edestä. Ei minkäänlaista tuomiota: teko oli vähäinen.

Miten koette oikeuskäytäntöjen ja poliisin sakotuskäytänteiden vaikuttavan kansalaisten moraaliin?

Autoileva mies on "maksukykyinen", siksi häneltä kannattaa kupata rahaa jolla pyöritetään virkakoneistoa.
Muut eivät omista virallisesti mitään ja tulotkin tulevat yhteiskunnalta, joten ilmiselvästi ei kannata alkaa uhrata tärkeitä resursseja vähäpätöisiin asioihin.
Kansalaisten moraali taas on väärässä, kysy vaikka joltain oikeustieteen asiantuntijalta.

Edit: miehelle kannattaa vihjatta, opettelee laskemaan aurinkolipan sopivasti. Itseäni tuo liikenneturvallisuuden aurinko häikäisee mahdottomasti.
 
Näin läheiset kuvailivat pomonsa teloittanutta Sipoon murhaajaa: Mikko oli suoraselkäinen, mutta pitkävihainen – koti täynnä aseita, oli varautunut kriiseihin hamstraamalla tonnikalaa ja keksejä
...
"Hän ei lähde vankilaan, vaan surmaa itsensä"
Miehen ystävä kertoi miehen laittaneen ihmiset ominaisuuksien perusteella arvojärjestykseen. Hänestä taitavimman ja kyvykkäimmän piti olla johdossa. Hänestä tuntui, että uusi esimies jätti raa'an osaamisen sivuun rekrytoinneissa.
– Mikolle oli jäänyt sellainen kuva, että [uuden esimiehen] tulon myötä rekrytointipolitiikka muuttui siten, että siellä alettiin suosia suomenruotsalaisia.
Mies piti myös palkkausta epäoikeudenmukaisena, ja oli hankkinut työtovereidensa verotiedot perusteeksi palkankorotusvaatimuksilleen. Hän halusi töissä suurempaa roolia ja lisää palkkaa.
– Irtisanoutumiseen liittyi pettymys yhteiskuntaan. Ensin se huijaa opiskelemaan, hakemaan töitä ja tekemään töitä ja palkaksi saa vittuilua. En ihan ymmärtänyt asiayhteyttä, hänen ystävänsä pohti.
...
Mikko oli hyvin kiinnostunut politiikasta, isänmaasta ja muutenkin yhteiskunnallisista asioista.
...
Varautui mahdollisiin kriiseihin äärimmäisellä tavalla
Vaikka mies oli viranomaismyönteinen, oli hän jotenkin pettynyt yhteiskuntaan.
– Siksi hän ei voinut perustaa yritystä, ettei tarvitse maksaa veroja.
– Mikko oli todella perusteellinen ihminen, hän saattoi joskus suuttua jollekin ihan ulkopuoliselle pienestä syystä. Ja hän oli sitten pitkävihainen. Mikko oli sellainen, että hän joko piti jostain tai ei.
Mies oli myös varautunut poikkeuksellisella tavalla kriiseihin. Häntä huoletti pakolaiskriisin myötä tulevat maahanmuuttajat ja Isis sekä Venäjän hybridiuhat ja informaatiovaikuttaminen. Kreikan kriisin aikaan hän pelkäsi maailmantalouden luhistuvan, ja nosti sen takia tuhansia euroja käteistä ja hamstrasi ruokaa kotiinsa.
– Arvioisin hänen ostaneen Digestiveä ja öljyistä tonnikalaa varmaan kuukauden tarpeeseen, ystävä arvioi.

– Siihen varusteluun kuului aseita ja ammuksia, jos tulee täydellinen epäjärjestys ja hän pystyisi siten puolustamaan omaa elinpiiriään. Hän koki, että jos järjestelmä luhistuu, hänen pitäisi pystyä puolustamaan itse itseään.
...
Katseli luotiliivejä töissä
Eräs ystävä sanoi, että kun kuuli miehen esimiehen kuolemasta, tuli hänen ystävänsä välittömästi mieleen.
– Mikossa oli tiettyä ehdottomuutta, aseharrastus ja se kuinka vihainen hän osasi olla.
Entinen työkaveri muisti hänet älykkäänä ja matemaattisesti hyvin lahjakkaana. Maanpuolustus kiinnosti häntä kovasti. Pientä keskustelua oli herännyt siitä, kun työtoveri oli huomannut miehen katselleen luotiliivejä töissä.

– Hänen tapansa vain oli mennä erittäin syvälle keskusteluissa ja mietinnöissään.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...lla-tonnikalaa-ja-kekseja/7295022#gs.bbXPupq4
 
Näin läheiset kuvailivat pomonsa teloittanutta Sipoon murhaajaa: Mikko oli suoraselkäinen, mutta pitkävihainen – koti täynnä aseita, oli varautunut kriiseihin hamstraamalla tonnikalaa ja keksejä
...
"Hän ei lähde vankilaan, vaan surmaa itsensä"
Miehen ystävä kertoi miehen laittaneen ihmiset ominaisuuksien perusteella arvojärjestykseen. Hänestä taitavimman ja kyvykkäimmän piti olla johdossa. Hänestä tuntui, että uusi esimies jätti raa'an osaamisen sivuun rekrytoinneissa.
– Mikolle oli jäänyt sellainen kuva, että [uuden esimiehen] tulon myötä rekrytointipolitiikka muuttui siten, että siellä alettiin suosia suomenruotsalaisia.
Mies piti myös palkkausta epäoikeudenmukaisena, ja oli hankkinut työtovereidensa verotiedot perusteeksi palkankorotusvaatimuksilleen. Hän halusi töissä suurempaa roolia ja lisää palkkaa.
– Irtisanoutumiseen liittyi pettymys yhteiskuntaan. Ensin se huijaa opiskelemaan, hakemaan töitä ja tekemään töitä ja palkaksi saa vittuilua. En ihan ymmärtänyt asiayhteyttä, hänen ystävänsä pohti.
...
Mikko oli hyvin kiinnostunut politiikasta, isänmaasta ja muutenkin yhteiskunnallisista asioista.
...
Varautui mahdollisiin kriiseihin äärimmäisellä tavalla
Vaikka mies oli viranomaismyönteinen, oli hän jotenkin pettynyt yhteiskuntaan.
– Siksi hän ei voinut perustaa yritystä, ettei tarvitse maksaa veroja.
– Mikko oli todella perusteellinen ihminen, hän saattoi joskus suuttua jollekin ihan ulkopuoliselle pienestä syystä. Ja hän oli sitten pitkävihainen. Mikko oli sellainen, että hän joko piti jostain tai ei.
Mies oli myös varautunut poikkeuksellisella tavalla kriiseihin. Häntä huoletti pakolaiskriisin myötä tulevat maahanmuuttajat ja Isis sekä Venäjän hybridiuhat ja informaatiovaikuttaminen. Kreikan kriisin aikaan hän pelkäsi maailmantalouden luhistuvan, ja nosti sen takia tuhansia euroja käteistä ja hamstrasi ruokaa kotiinsa.
– Arvioisin hänen ostaneen Digestiveä ja öljyistä tonnikalaa varmaan kuukauden tarpeeseen, ystävä arvioi.

– Siihen varusteluun kuului aseita ja ammuksia, jos tulee täydellinen epäjärjestys ja hän pystyisi siten puolustamaan omaa elinpiiriään. Hän koki, että jos järjestelmä luhistuu, hänen pitäisi pystyä puolustamaan itse itseään.
...
Katseli luotiliivejä töissä
Eräs ystävä sanoi, että kun kuuli miehen esimiehen kuolemasta, tuli hänen ystävänsä välittömästi mieleen.
– Mikossa oli tiettyä ehdottomuutta, aseharrastus ja se kuinka vihainen hän osasi olla.
Entinen työkaveri muisti hänet älykkäänä ja matemaattisesti hyvin lahjakkaana. Maanpuolustus kiinnosti häntä kovasti. Pientä keskustelua oli herännyt siitä, kun työtoveri oli huomannut miehen katselleen luotiliivejä töissä.

– Hänen tapansa vain oli mennä erittäin syvälle keskusteluissa ja mietinnöissään.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...lla-tonnikalaa-ja-kekseja/7295022#gs.bbXPupq4



Kirjoittelikohan tänne.....?
 
Suomessa mietitään nyt, miksi jotkut maahanmuuttajat tekevät rikoksia. Onko kyse tietystä kulttuurista tai uskonnosta? Mielenterveysongelmista? Vai ovatko tekijät juurettomia seikkailijoita?

Anna-Stina Nykänen, teksti
Boris Stefanov, kuvitus

Voiko julman rikoksen syynä olla tekijän kulttuurinen tausta? Tai mielenterveysongelma? Miten sodan aiheuttamista traumoista kärsivät ihmiset sopeutuvat rauhan oloihin, ja mitkä tekijät lisäävät ongelmia?

Tällaisia kysymyksiä ovat herättäneet turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien tekemät rikokset. Lapsensurmat ja lasten pahoinpitelyt. Oulussa paljastunut laaja lasten seksuaalinen hyväksikäyttö. Raiskaukset.

Joissakin tapauksissa syytetyt ovat itse selittäneet tekojaan kulttuurisilla syillä.

Välillä tuntuu siltä, että maahanmuuttajien tekoja tulkitaan kuin musteläikkätestejä: jokainen voi nähdä niissä mitä huvittaa.

On kysyttävä neuvoa ammattilaisilta. Kuten kulttuuripsykiatreilta, jotka hoitavat muun muassa turvapaikanhakijoiden mielenterveysongelmia. Ja psykiatrisen vankisairaalan vastaavalta ylilääkäriltä, joka tuntee myös vieraasta kulttuurista tulevien rikollisten psyyken.

Kulttuurierot vaikuttavat ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Suomessa maahanmuuttajia on sen verran vähän, että erojen tulkitseminen on monelle uutta, eikä ihan helppoa. Silti esimerkiksi poliitikoilla voi olla vankka näkemys maahanmuuttajien tekojen syistä ja ongelmista.

Rikosuutisista kaikilla on mielipide.
Lääkärit sentään joutuvat myöntämään, että ovat joskus epävarmoja, kun pitäisi tulkita eri kulttuurista tulevan potilaan oireita: mikä on fyysistä, mikä psyykkistä, ja onko asiakas sairas ollenkaan? Sotien aiheuttamat traumat esimerkiksi ovat monelle suomalaiselle lääkärille vieraita, koska meillä on eletty vakaissa oloissa niin pitkään.

Lääkärin pitäisi osata ottaa huomioon, että joissakin kulttuureissa voi vaikkapa olla ihan luonnollista ja tavallista kuulla vainajien puhuvan. Kaikissa kulttuureissa ei ole olemassa mielenterveyttä kuvaavia käsitteitä. Terveystietous on ehkä eri tasolla kuin kantaväestöllä. Ja välissä on kaiken lisäksi tulkki.
Kulttuuripsykiatrit ovat erikoistuneet toimimaan tällaisten erojen kanssa.
Heidän alaansa kuuluu myös sen tunnistaminen, korostaako asiakas oireitaan tarkoitushakuisesti saadakseen itselleen etuja vai onko hänen vaivansa todellinen. Tai kenties molempia.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) kulttuuripsykiatrian poliklinikkaa johtaa alaan erikoistunut lääketieteen tohtori Venla Lehti. Tänne Länsi-Pasilaan alueen lääkärit voivat lähettää vieraasta kulttuurista tulevia potilaita, kun ovat itse epävarmoja heidän hoidostaan.
Pääosalla asiakkaista on jo oleskelulupa, ja he ovat voineet asua Suomessa vuosia. Täällä hoidetaan myös turvapaikanhakijoita alueen kaikista vastaanottokeskuksista.
Asiakaskunta on äärettömän heterogeenista koulutuksen, perhetaustan ja traumaattisten kokemusten suhteen, Lehti sanoo.
Jotkut ovat luku- ja kirjoitustaidottomia, jotkut tohtoreita. Osa on orpoja, osa kymmenlapsisesta perheestä. Yksi on elänyt rakastavassa perheessä, toinen kasvanut kadulla ja perheväkivallan keskellä tai kokenut hyväksikäyttöä. Jonkun elämään sota tai kurjuus on tullut vasta aikuisena. Toinen on ollut lapsisotilas.
Kaikilla on rankkoja kokemuksia, ja psyykkinen kuorma purkautuu usein fyysisten oireiden kautta. Kun potilaalle aletaan puhua psyykestä, hän voi hämmentyä.
Osalla asiakkaista on kuitenkin ollut mielenterveyden ongelmia jo ennen Suomeen tuloa. Osalla terveys pettää vasta täällä, kun sopeutuminen on vaikeaa tai kun on vuosia odottanut ja saanut kielteisiä oleskelulupapäätöksiä. Joillakin taas psyyken ongelmat eivät liity mitenkään maahanmuuttoprosessiin, vaan he sairastuvat ihan niin kuin muukin väestö.
Useimmat klinikan asiakkaista ovat olleet jossain vaiheessa väkivallan uhreja. Mutta monet ovat myös itse olleet väkivallan tekijöitä. Ja jotkut molempia.
Omat väkivallan teot voivat olla ihmiselle se kaikkein keskeisin mielenterveyttä kuormittava asia, Lehti sanoo. Varsinkin, jos on joutunut käyttämään väkivaltaa vasten tahtoaan ja kokee, että on toiminut moraalisesti väärin. Se voi olla vuosikausien taakka, josta ei voi puhua edes omalle perheelle.
Ei nimittäin ole sellaista kulttuuria, jossa väkivalta olisi kaikkien hyväksymää. Eikä missään kulttuurissa väkivalta ole Lehden mukaan laajan yhteisön jakama käytäntö.
Kulttuurin merkitystä rikosten taustalla ei siis pidä liioitella.

Minkä verran mielenterveyden ongelmat selittävät väkivaltaa? Otetaan esimerkki ja kysytään psykiatrin mielipidettä.
Otsikoihin nousi vähän aikaa sitten tapaus, jossa äiti oli kiduttanut viisivuotiasta lastaan, teipannut kädet ja läpsinyt kasvoille. Perheen tuttava kertoi, että heidän kulttuurissaan jotkut opettavat tällaisen leikin kautta lapsille, että pitää olla itkemättä.
Kulttuurinen selitys voi kuulostaa ensin ihan järjettömältä. Mutta Suomessakin aikuiset ihmiset ovat ennen kasvattaneet lapsiaan lyömällä heitä nahkavyöllä. Nyt se tuntuu sairaalta.
Eikö psykiatrikin ajattele ensimmäiseksi, että lastaan kiduttava äiti ei ole mieleltään terve? Ei.
”En minä ajattele niin”, Lehti sanoo. ”Ei ole automaattisesti niin, että tuollaisen teon tekijällä olisi mielenterveyden ongelmia. Väkivallan ja huonon mielenterveyden välille ei voi laittaa yhtäläisyysmerkkejä, ei suomalaisistakaan ajatella niin.”
Ongelmista huolimatta ihminen on yleensä tietoinen siitä, mitä on tekemässä. Ja vastuussa teoistaan.
Psykiatreille on selvää, että ihminen voi tehdä pahaa tahallaan. Järjetöntä väkivaltaa ei pidä demonisoida mutta ei myöskään ymmärtää niin, että tekijästä tehdään säälittävä ja sairas tyyppi tai olosuhteiden uhri.
Populistisia tulkintoja tehdään puolin ja toisin. Vieraasta kulttuurista tulevia helposti demonisoidaan, mutta oman kulttuurin tekijöitä psykologisoidaan. Väkivaltaiset naiset nähdään miehiä useammin uhreina.
On kyllä olemassa tiettyjä taustatekijöitä, jotka lisäävät väkivaltaisen käyttäytymisen riskiä. Se kasvaa, jos ihminen on elänyt koko ikänsä turvattomissa oloissa. Jos on traumaattisia kokemuksia menneisyydessä tai kokee tässä päivässä jatkuvia haasteita, kuten syrjintää, yksinäisyyttä ja huono-osaisuutta.
Kaikilla turvapaikanhakijoilla tai pakolaisilla ei ole taustalla kaikkea tätä, Lehti sanoo.
Heillä ei ylipäätään ole samaa taustaa. He voivat tulla samasta kulttuurista, kaupungista, uskonnosta tai vaikka samasta asuintalosta, eikä heillä silti ole yhtenäisiä kokemuksia, Lehti muistuttaa.
”Pakolaisleirilläkin lapsella voi olla rakastava aikuinen turvana, toisella lapsella ei ketään.”
Ihmiseksi kasvamisessa tärkeintä ovat varhaisen lapsuuden kokemukset. Ne vaikuttavat myös väkivallan taustalla. Niin on kaikissa kulttuureissa.
Vankilassakin maahanmuuttajien välillä on isoja eroja. Eivät he ole yhtenäinen ryhmä. Niin sanoo Psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma.
Joukosta erottuu Lauerman mukaan kuitenkin kaksi taustaltaan varsin erilaista tyyppitapausta.
”Raskaasti traumatisoituneita on paljon. Ja sitten on levottomia sieluja, joilla on paljon kriminogeenisiä tekijöitä.”
Vaikeimmin traumatisoituneita ovat esimerkiksi entiset lapsisotilaat. Heitäkin Suomessa on, ja joitakin heistä on hoidettu vankisairaalassa.
Levottomilla sieluilla Lauerma tarkoittaa samanlaista väkeä, jota lähti siirtolaisvirran mukana Suomesta Ruotsiin 1960–1970-luvulla.
Silloin Ruotsissa huomattavan ison osan rikoksista tekivät suomalaiset – juurettomat ja traumatisoituneet maahanmuuttajat. Nyt siellä erottuvat entisen Jugoslavian alueelta tulevat, Lauerma kertoo.
Vieraasta kulttuurista tulevia helposti demonisoidaan, mutta oman kulttuurin tekijöitä psykologisoidaan.​
Lauerman mukaan kulttuuritausta voi altistaa joillekin rikostyypeille. Etenkin seksuaalirikoksille.
Lähtömaassa naisten asema saattaa olla hyvinkin huono, kun se Suomessa on hyvä. Sopeutuminen vaatii aikaa – eivätkä kaikki sopeudu yhtä nopeasti. ”Siihen vaikuttaa olennaisesti tulijan koulutus- ja älykkyystaso”, Lauerma sanoo.
Osalla seksuaalirikoksien tekijöistä on heikko yleissivistys, osa on lukutaidottomia. He eivät opi kovin nopeasti esimerkiksi sitä, että Suomessa pitää kunnioittaa yksilön koskemattomuutta, vaikka tämä pukeutuisikin tavalla, joka olisi oman maan kulttuurin mukaan hyvinkin provokatiivinen.
Hyvän koulutuksen saanut oppii. Ero ei johdu kulttuurista, vaan kyvystä hankkia tietoa ja omaksua sitä, Lauerma sanoo.
Lukutaidoton ei välttämättä myöskään tiedä, miten korkea kiinnijäämisriski Suomessa on esimerkiksi raiskauksissa. Se ehkäisee rikoksia tehokkaammin kuin kova tuomio, Lauerma sanoo.
”Monissa maissa raiskaus on äärimmäisen kielletty teko, josta ainoa tuomio on kuolema. Mutta tuomion saaminen edellyttää, että teolla on neljä miespuolista todistajaa...” Silloin pelkoa tuomiosta ei juurikaan ole.
Raiskaus on seksuaalinen teko, mutta olennaisia siinä ovat voimankäyttö, häpäisy, sadistiset piirteet ja vahingoittaminen, Lauerma sanoo.
Sodissa raiskaus on yksi ase vihollisen nujertamiseksi. Voisiko raiskaus olla myös poliittinen teko, osa kulttuurien välistä kapinointia tai terroria?
Ajatus tuntuu olevan Lauermasta vähän kaukaa haettu, joskaan ei mahdoton.
”Vaikea sanoa, mitä merkityksiä he teolle antavat, koska he eivät yleensä merkityksistä puhu. Häpäisy – kansakunnan, uskonnon tai rodun –, sillä voi vain spekuloida.”
Suomeen tullessa yksi sopeutumista vaikeuttava tekijä on se, että maahanmuuttajan yhteiskunnallinen asema ja sosiaalinen rooli yleensä muuttuvat. Se on monelle yllätys ja kova kolaus. Niin sanoo Teemu Kärnä, kokenut kulttuuripsykiatri, joka on työskennellyt vuosia myös maahanmuuttajien kanssa.
”Uudessa yhteiskunnassa oma arvo voi romahtaa. Sen käsittäminen ja siihen sopeutuminen on suuri psyykkinen koettelemus. Osa on ollut ennen arvostetussa asemassa ja löytää itsensä täältä askarteluryhmästä. Masentuuhan siitä.”
Maahanmuuttajan itsetuntoa ja identiteettiä koetellaan monelta suunnalta.
Alisteinen asema, almujen varassa eläminen, itseen kohdistuvat vihan ilmaukset – eivät ne lisää ihmisen arvoa tai synnytä keskinäistä kunnioitusta”, Kärnä sanoo.
Voiko maahanmuuttajien tekemiä seksuaalirikoksia selittää romahtaneella miehisellä statuksella ja oman maskuliinisuuden pönkittämisellä?
On siinä jotain ideaa, Kärnä sanoo. Hän työskentelee nykyisin Tampereen yliopistollisen sairaalan (Tays) trans-poliklinikalla psykiatrian erikoislääkärinä ja tuntee sukupuoli-identiteettiin liittyvät kysymykset.
”Kun monilla osa-alueilla itsetunto on koetuksella, voi olla, että vastapainoksi esimerkiksi sukupuolen merkitys korostuu”, Kärnä sanoo.
Itsetunto-ongelmat eivät välttämättä liity lainkaan kulttuuriin, vaan maahanmuuttajan asemaan ja tilanteeseen Suomessa. Kärnän mukaan me luomme itse tietoisesti ongelmia esimerkiksi rakentamalla esteitä perheenyhdistämisille.
Suomessa tiedetään hyvin, että perheettömyys on riskitekijä, erityisesti miehille.
On tutkittu juttu, että parisuhteella on terveyden ja hyvinvoinnin kannalta suuri merkitys. Jos pitää ennustaa, meneekö miehellä jatkossa hyvin vai huonosti, keskeinen tekijä on parisuhde.

Silti olemme perustaneet keskelle korpea vastaanottokeskuksia, joissa satoja eri kulttuureista tulevia miehiä asuu keskenään. Vuosikausia. Mitä hyvää siitä voi seurata?

Entä jos korpeen vietäisiin suomalaisia miehiä?

Pannaan yhteen vaikkapa Duudsonit, Madventuresit, pari jääkiekkojoukkuetta ja jonkun paperitehtaan pitkäaikaistyöttömät. Mitä tapahtuisi? Keitettäisiin kiljua, tapeltaisiin, vokoteltaisiin kylän naisia, karattaisiin?
Vastaanottokeskuksissa on meneillään vuosikausien ihmiskoe.
Perheen yhdistäminen helpottaa integroitumista ja kotoutumista, siitä on laaja-alaisesti hyötyä, Kärnä sanoo.
”Poliittiset päättäjät ovat kuitenkin tehneet perheenyhdistämisestä monelle mahdotonta. Kenen hyvinvointia sillä parannetaan, että evätään ihmiseltä luonnollinen tukiverkko? Altistetaan jatkuvalle, pitkäaikaiselle huolelle siitä, mikä on perheen turvallisuustilanne. Millä logiikalla tämä on tehty?” Kärnä kysyy.
Pahinta on odottaminen.
Venla Lehti kuulee asiakkailta usein, millaista vastaanottokeskuksessa on.
”Siellä olleet muistelevat vielä vuosien päästäkin sitä raskaana aikana. Ei kenenkään koti ole sellainen.”
Lehti sanoo kohteliaasti, että osa vastaanottokeskuksista on myös perustettu ”haastaviin paikkoihin, metsään”.
Arvostavat, merkitykselliset ihmissuhteet sitovat ihmisen ympäröivään yhteiskuntaan. Mutta eristyksissä suhteiden syntyminen kantaväestön kanssa on vaikeaa.

Mitä mahdollisuuksia turvapaikanhakijalla on korven vastaanottokeskuksessa toteuttaa hyväksytysti seksuaalisuuttaan? Jos perhettä ei ole, kenen kanssa ja missä voisi aloittaa uuden suhteen? Jos suhde syttyykin, miten ympäristö siihen reagoi?
Lehti sanoo, että tilanne on erityisen vahingollinen nuorille miehille, jotka elävät vastaanottokeskuksissa isojen, kovia kokeneiden äijien keskellä. Nuorilla ei välttämättä ole ollut yhtään naissuhdetta, eikä niitä keskuksissa myöskään synny.
”Jos se olisi lyhyt välivaihe, mutta kun se jatkuu vuodesta toiseen. Moni on kasvanut siellä nuoresta ikävaiheesta aikuiseksi asti”, Venla Lehti pohtii.
Ei syrjäinen vastaanottokeskus ole mikään normaali, tasa-arvoisia sukupuolirooleja tuottava tila.
Osa asukkaista pelkää vastaanottokeskuksissa. Jotkut on sijoitettu samaan taloon niiden vihamielisten ihmisten kanssa, joita he aikoinaan lähtivät pakoon.
Mitä pidempään odotus vastaanottokeskuksissa jatkuu, sitä pahemmaksi asukkaan tilanne muuttuu, Lehti sanoo. Stressi ja epävarmuus kasvavat, pettymyksiä tulee lisää.
Vuosien mittaan tulee yhä enemmän konflikteja. Päihdeongelmia syntyy myös niille, joilla ei ole niitä aiemmin ollut. Aluksi on ehkä innostavaa osallistua liikuntaan ja opiskella, mutta motivaatio lopahtaa vuosien myötä, Lehti kuvailee.
Hän kysyy, tiedänkö minä, mikä on vuoden 2015 pakolaisvirrassa tänne tulleiden tilanne nyt.
Heistä tuhannet ovat yhä vastaanottokeskuksissa.

Tilastot ovat karut. Vuonna 2015 tulleista melkein kuudellatuhannella on yhä oleskelulupaprosessi kesken. Virkamiesten arvion mukaan papereiden käsittely saattaa jatkua vuoteen 2020 asti.
Lisäksi Suomeen on jäänyt esimerkiksi noin 5000 irakilaista, jotka ovat saaneet kielteisen oleskelulupapäätöksen, mutta heitä ei voida palauttaa Irakiin, koska maa ei ota heitä vastaan.
Oman epävarman aseman lisäksi monella on jatkuva huoli perheestään. Pojat ovat huolissaan äideistään, äidit pojistaan. Monella ei ole ketään, jonka kanssa voisi jakaa kokemuksia. Monet myös kokevat, etteivät viranomaiset ota heitä vakavasti.
Jos perhe on hajonnut pakomatkan aikana, se pitää saada yhdistettyä ennen kuin lapset ehtivät aikuistua. 18 vuotta täyttänyt teini jää matkalle eikä enää pääse perheenyhdistämisen kautta Suomeen, Lehti selittää.
Äidit tietävät, että sen ikäisenä ei ole hyvä olla yksin maailmassa, jossain Euroopan kolkassa. Myös psykiatri tietää sen.
”Pahin riski mielenterveydelle on se, että on yksin, ei kuulu mihinkään eikä tee mitään”, Lehti sanoo.
Vastaanottokeskuksissa ei nyt mene hyvin, niin asiakkaat Lehden mukaan kertovat.
”Epätoivo ja jännittyneisyys on lisääntynyt. Riski ongelmiin kasvaa.”

Suomalaiset ihmettelevät välillä, miksi maahanmuuttajat eivät ole iloisia ja onnellisia, kun pääsevät Suomeen turvaan. Eivät edes silloin, kun ovat saaneet jäädä tänne. Olisivat kiitollisia.
Sodasta rauhan oloihin tottuminen ei ole välttämättä helppoa. Meidän pitäisi se tietää. Sotaveteraanien traumat ovat täällä periytyneet monelle sukupolvelle.
Suomalaisilla rintamalta palanneilla oli sopeutumisvaikeuksia, kyllä he kärsivät. Kunpa olisi voitu puhua ja auttaa”, Kärnä sanoo.
Venla Lehti kertoo, että turvaan päästessä voi tapahtua niin, että ihminen voi ensi kertaa päästää myös vaikeat tunteet pintaan. Sitä ennen on pitänyt sinnitellä.
Teemu Kärnä vertaa tilannetta synnytyksen jälkeiseen masennukseen: ”Mielettömän tärkeä projekti on viety läpi onnistuneesti, pitäisi elää kaikkein ihaninta aikaa, mutta siihen sopeutuminen onkin ylivoimaista.”
Lehti on tavannut ihmisiä, jotka ovat asuneet Suomessa vuosia, mutta tämä kulttuuri on heille yhä ihan vieras. He eivät ole omaksuneet sitä, koska heidän psyykkinen vointinsa on niin huono.
Silti heilläkin on halu antaa lapsilleen tulevaisuus, ja he tuntevat olevansa Suomelle kiitollisuudenvelassa.”

Lehden mielestä pitää hyväksyä myös se, että kaikki eivät ehkä koskaan täysin toivu tai sopeudu.

”Tavoite ei aina ole työkyky tai edes se, että ihmisestä tulee aktiivinen yhteiskunnan jäsen ja veronmaksaja. Silti mielenterveyttä kannattaa tukea.”
Tavoitteet voivat olla arkisempia: Että tulee paremmin toimeen omien perheenjäsenten kanssa. Nukkuu vähän paremmin. Sietää stressiä vähän paremmin. Uskaltaa liikkua ulkona.
Oireiden lievittäminen lisää ihmisen elämänlaatua ja perheiden hyvinvointia.
”Äidin hyvinvointi on tärkeää lasten pärjäämisen kannalta. Se ei voi olla vaikuttamatta lapsiin.”
Alkuvaiheessa annettu apu maksaa itsensä takaisin pitkällä aikavälillä, hän sanoo. Joillakin avun tarve on massiivinen, jotkut selviävät pienellä opastuksella.
Kyse on myös yksilöllisistä eroista, Lehti sanoo. ”Joillakin ihmisillä on suunnattomasti resilienssiä eli kykyä ottaa vastaan iskuja romahtamatta. He löytävät aina ratkaisut, ja heillä on sinnikkyyttä.”
Tällaiset henkilöt kykenevät sopeutumaan, jos löytyy yksikin ihminen, joka on tukena, ja he tulevat kuulluiksi. Tai jos he ovat osa laajempaa yhteisöä.
Monet selviävät kulttuurieroista pikkuhiljaa, kriisi kerrallaan, niin kuin arjesta yleensä selvitään. Pettymyksistä, nöyryytyksistä ja surusta mennään yli. Välillä voi jo kaduttaa, että tuli lähdettyä tänne, mutta siitäkin selvitään.
”Uusi kulttuuri muuttaa suhteita perheen sisällä. Mutta ei se automaattisesti ole ihmiselle hirveä nöyryytys. Uusi asema voi löytyä ilman kasvojen menetyksiä”, Lehti sanoo.
Kulttuurien törmäys ei siis olekaan joko toimintatrilleri tai sankaritarina, vaan kuin tv-sarja, jossa tilanteet kehittyvät ja henkilöt kasvavat, itketään ja nauretaan, ja sitten tulee seuraava tuotantokausi.

Traumoista selvitään sopeutumalla kulttuuriin, Lauerma sanoo. Mutta miten se maahanmuuttajien kohdalla sitten tapahtuu, hän miettii. Psykiatrit eivät ole ensimmäisenä suosittelemassa heille mitään keskusteluterapiaa, se ei yleensä toimi.
Lauerma sanoo, että tulkin käyttäminen vaikeuttaa terapeuttista työskentelyä. Sitä paitsi se on kallista.
Vankilassa on käytössä puhelintulkkaus. Tulkki kääntää kaiuttimen kautta. Mitään pitkällistä terapiaprosessia ei sillä keinolla voi käynnistää.
Lauerma nostaa esiin kaksi kuntoutuksen kannalta tärkeää tekijää: Tarvitaan yhteisöllistä toimintaa, josta tulee hyvä mieli. Vaikkapa jalkapalloa. Ja sitten tarvitaan maltillisia imaameja.
”Vankiloissa korostuvat sotaisat ja rajut uskontulkinnat”, hän sanoo.
Tarvitaan siis hyvä ja turvallinen paikka uudessa ja vanhassa yhteisössä.
Kärnä on samoilla linjoilla. Pitää vähentää kaikkea uskonnollista propagandaa ja tukea maltillisia tulkintoja.
Uskontoa on turha seksuaalirikoksista syyttää, islam ei tuo tänne raiskauksia”, Kärnä sanoo painokkaasti.

Ne imaamit, jotka haluavat radikalisoida toisia, ovat usein yksittäistapauksia. ”He ovat kouluttamattomia ihmisiä, jotka uskovat konkretiaan – kuten väkivaltaan. Eivät he ole mitään imaamikorkeakoulun kasvatteja”, Kärnä sanoo.
Tässäkin koulutustaso vaikuttaa. Ja sosiaalinen asema.
”Kun epätoivoinen, näköalaton ja irralliseksi itsensä kokeva ihminen altistuu propagandalle, se rupeaa haavoittuneessa maaperässä kasvamaan”, Kärnä sanoo.
Hän ottaa esimerkiksi Barcelonassa terrori-iskun tehneet nuoret miehet. Jos he olisivat saaneet ajoissa apua, sitä olisi pitänyt tulla sosiaalipuolelta, ei psykiatriasta.
”Yksi asia on varma. Jos ihminen on arvostettu yhteisön jäsen, pystyy vaikuttamaan tulevaisuuteensa ja on kohtuullisen hyvinvoiva, hän ei radikalisoidu. Kollektiivinen osallisuus ja arvostus edesauttavat yleistä turvallisuutta”, Kärnä sanoo.
Kun asiat ovat jo menneet pieleen, kotouttaako vankila?
Lauerman mukaan siihen pyritään, mutta usein niin ei käy. ”On syytä pelätä, että voi pikemminkin tapahtua radikalisoitumista.”
Kyse on vankeinhoidon kannalta erittäin vaativasta ryhmästä, Lauerma sanoo. Hän on juuri palannut alan kansainvälisestä koulutustilaisuudesta, joka keskittyi radikalisoitumisen tunnistamiseen ja ehkäisyyn.
Vankilaan päätyneillä henkilöillä on valmiiksi sukset ristissä yhteiskunnan kanssa. Eikä tilanne parane siellä.
”Vankilassa heihin kohdistuu lisäksi valtava viha ja vaino. Tällaisessa tilanteessa kiihkeämielisten, vahingollisten ryhmien on helppo saada heidät houkuteltua puolelleen toimimaan.”

Lauerma näkee vankisairaalassa hyvin hankalia tapauksia. Kuten afrikkalaisia lapsisotilaita, joista osa on viety varhaisteininä väkisin mukaan surmaamaan ihmisiä. Se on ollut erittäin traumaattista.
”Heidän auttamisensa on erittäin vaativaa ja vaikeaa.”
Vankilasta pääsyn jälkeen kukaan ei pysty seuraamaan, sujuuko kuntoutus. Vapautuneet ovat terveydenhuollon piirissä. Mutta valvottua avohoitoa ei Suomessa ole. Eivätkä kaikki itse tunne hoidon tarvetta.
Osalla ennuste on Lauerman mukaan hyvin huono.
”Sopeutumiseen vaikuttaa olennaisesti tulijan koulutus- ja älykkyystaso.”​
Eduskuntavaalien alla maahanmuuttajakysymyskin on esillä. Mitä äänestäjien ja päättäjien pitäisi nyt pitää mielessä?

Venla Lehti on huolissaan, ymmärretäänkö meillä, miten heterogeeninen joukko maahanmuuttajat ovat.
”Päättäjillä on suuria odotuksia siitä, missä ajassa ihminen oppii kielen ja sopeutuu. Mutta kaikille ei voi antaa samaa kotoutumisen aikataulua.”
Jotkut sopeutuvat nopeasti, ja siihenkin pitäisi olla tilaisuus. Odottaminen on tuhlausta. Jotkut sen sijaan eivät kotoudu koskaan.
Kärnä sanoo, että maahanmuuttajien psyykkisen kuorman määrää ei saisi aliarvioida, saati lisätä taakkaa.

”Toivoisin sekä suvakkien että rajakkien ymmärtävän tämän: Tänne tulijoille on tapahtunut vaikeita asioita elämässä. He tarvitsevat laaja-alaista mielenterveyden tukea. Tarve on heillä suurempi kuin kantaväestöllä. Tosin siinä on yksilökohtaisia eroja.”

Osa Suomeen tulleista on vaikeasti kotoutettavia. He ovat tälle yhteiskunnalle erityishaaste – ja se maksaa, Kärnä sanoo.
”Olen pettynyt poliittiseen keskusteluun, jossa ei myönnetä tosiasioita. Vaikeasti traumatisoituneet maahanmuuttajat ovat menoerä. Heistä ei voi heti odottaa raikkaita tuulahduksia työmarkkinoille.”
Vaikeasti traumatisoituneita ihmisiä ei voi nähdä vain jonain resurssina, vaan ihmisinä, Kärnä sanoo.

Hän näkee joskus fyysiset arvet ihmisen kehossa ja ihmettelee, miten vaikeita asioita Suomeen paenneet ihmiset ovat kestäneet.

”Heillä kaikilla on psyykkistä kuormaa. Suuri osa heistä on äärimmäisen köyhiä, mutta silti he ovat lainkuuliaisia ja hirveän urheita. Ihailen heidän jaksamistaan.”

Tämäkin näkökulma on hyvä muistaa.


Anna-Stina Nykänen, teksti
Boris Stefanov, kuvitus
Mirka Kolehmainen, verkkotaitto

JULKAISTU 24.2.2019, © HELSINGIN SANOMAT

https://dynamic.hs.fi/2019/kulttuur...-other&share=02f0e3a0c9cd177ccab751705dc253ff
sivulaskuri
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon yllä olevaan hyvin mielenkiintoiseen HS:n juttuun liittyen.. mitä on kulttuuripsykiatria ja kulttuuriset haastattelut?
pakolaisten-ja-turvapaikanhakijoiden-mielenterveyden-hoito-erikoissairaanhoidossa-14-638.jpg

https://www.slideshare.net/mobile/THLfi/pakolaisten-ja-turvapaikanhakijoiden-

mielenterveyden-hoito-erikoissairaanhoidossa

Edit: termin takana taitaakin olla resurssi ja talousvaikeuksien ulkopuolelle osuva toiminta..

Joka lääkärissä piilee kulttuuripsykiatrian ammattilainen
5.4.201711:05

4b13f41c-6468-3fec-afe9-b89e28fdd87b

COLOURBOX

Monikulttuurisuus on haltuun otettavissa oleva asia, sanoo Hyksin kulttuuripsykiatrian poliklinikan apulaisylilääkäri Teemu Kärnä.
@

Monen maahanmuuttajan mielenterveysongelmat jäävät Suomessa vielä tunnistamatta.
– Tarve palveluille on suurempi kuin mitä niitä nykyisin toteutetaan. Epidemiologia ja tieteellinen tutkimus ovat osoittaneet, että maahanmuuttajat ovat aliedustettuina esimerkiksi psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa, sanoo Hyksin kulttuuripsykiatrian poliklinikan apulaisylilääkäri Teemu Kärnä.
Kulttuuripsykiatrian poliklinikka tarjoaa kiireettömiä tutkimusjaksoja sekä konsultaatiopalveluita psykiatrian avohoitoyksiköille, kun hoidossa olevan potilaan kieli- tai kulttuuritausta vaikuttaa merkittävästi psykiatriseen arviointiin, hoidon suunnitteluun ja toteutukseen.

Kärnä arvioi, että Suomessa mielenterveyteen liittyvissä asioissa hoitoon ohjautuu mahdollisesti vain alle puolet apua tarvitsevista maahanmuuttajista. Terveydenhuollossa ei aina tunnisteta vieraasta kulttuurista tulevan avuntarvetta, eivätkä maahanmuuttajat välttämättä tunne Suomen palvelujärjestelmää.
– Palveluohjaus toimii Suomessa vaihtelevasti, vaikka se on vahvassa parantumisen tilassa. Poliklinikkamme tekee omalta osaltaan työtä sen eteen, että maahanmuuttajien avuntarve tulisi paremmin tunnistetuksi.
KulttuuripsykiatrianpoliklinikkaFaktaboksi ei erikoissairaanhoidon yksikkönä ole maahanmuuttajien mielenterveystyössä etulinjassa. Ennemmin se on viimeinen kärki, Kärnä kuvailee.
Kun psykiatrian avohoitoyksiköiden kulttuuripsykiatriset valmiudet eivät enää riitä, potilas ohjataan Tukholmankadulle Helsinkiin.

– Olemme tukiyksikkö, joka täydentää palveluvalikoimaa. Jos palvelujemme kysyntä on suurta, painotamme konsultaatiopalveluja ja tukea muille yksiköille. Jos kysyntä taas on vähäistä, toteutamme itse enemmän tutkimusjaksoja.
Suomessa on muutamia maahanmuuttajien mielenterveystyöhön keskittyneitä terveydenhuollon yksiköitä, mutta Hyksin poliklinikka on ainoa yliopistosairaalatasolla.
Poliklinikalla tehdään työtä moniammatillisessa tiimissä.
Potilaat ovat taustaltaan jo oleskeluluvan Suomeen saaneita maahanmuuttajia, niin pakolaisina ja turvapaikanhakijoina kuin työn tai opiskelun perässä maahan saapuneita.
Kärnän mukaan pääosalla potilaista on mieliala- ja ahdistuneisuushäiriöitä. Joillakin on vaikeita traumakokemuksia lähtömaastaan, ja he kärsivät posttraumaattisista stressioireista.
– Uuteen maahan asettuminen on lisäksi aina merkittävä stressitekijä.
Lääkärin näkökulmasta työ maahanmuuttajien parissa on ajoittain keskimääräistä haastavampaa, mutta toisaalta myös äärimmäisen mielenkiintoista.
Ensimmäisen tapaamisen jälkeen lääkärin kädessä voi olla hajanaiselta vaikuttava ja vaikeasti jäsennettävä kertomus, joka asettuu vasta myöhemmin pala palalta kohdilleen.
– Tämä ei ole lomakepsykiatriaa, eikä toisissa kulttuureissa länsimaisella tieteellä välttämättä ole paljoakaan painoarvoa.
Kärnän mukaan asiaan luodaan ymmärrys yhdessä potilaan kanssa.
– Jos hoidon tehokkuutta mitataan potilaaseen käytetyllä ajalla, emme kuulu kärkikastiin. Jos taas kriteerinä on vaikuttavuus potilaan elämäntilanteeseen, pärjäämme paljon paremmin.
Työtä tehdään tulkin välityksellä, ja tulkin apuun Kärnä neuvoo myös muita terveydenhuollon yksiköitä tarttumaan. Ilman yhteistä kieltä ei ihmisen elämästä ja sairaushistoriasta saisi tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Pohjimmiltaan kulttuuripsykiatrian poliklinikan työ ei kuitenkaan eroa muista yksiköistä.
– Kulttuuriselle kompetenssille on olemassa tieteellisiä määritelmiä, mutta olennaisempana pidän psykiatrian syvintä ydintä: hyvä psykiatria perustuu aina ihmisen kohtaamiseen ja ymmärtämiseen.
Monikulttuurisuus on Kärnän mielestä yleisesti terveydenhuollossa haltuun otettavissa oleva asia. Mielenterveystyössäkin monella alan ammattilaisella on luonnostaan vieraskulttuuriosaamista.
– Jos potilastilanteeseen menee avoimin mielin, toista kunnioittaen ja kuunnellen, sinulla on jo paljon enemmän kulttuuripsykiatrista kompetenssia kuin aavistatkaan. Ja jos jotakin asiaa ei tiedä, sitä voi kysyä meidän poliklinikaltamme. Konsultaation ei tarvitse aina olla niin byrokraattistakaan.


https://www.mediuutiset.fi/uutiset/...tilainen/c6823b69-7037-3a46-bb4e-2575c1a1823e
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa mietitään nyt, miksi jotkut maahanmuuttajat tekevät rikoksia. Onko kyse tietystä kulttuurista tai uskonnosta? Mielenterveysongelmista? Vai ovatko tekijät juurettomia seikkailijoita?

Anna-Stina Nykänen, teksti
Boris Stefanov, kuvitus

Voiko julman rikoksen syynä olla tekijän kulttuurinen tausta? Tai mielenterveysongelma? Miten sodan aiheuttamista traumoista kärsivät ihmiset sopeutuvat rauhan oloihin, ja mitkä tekijät lisäävät ongelmia?

Tällaisia kysymyksiä ovat herättäneet turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien tekemät rikokset. Lapsensurmat ja lasten pahoinpitelyt. Oulussa paljastunut laaja lasten seksuaalinen hyväksikäyttö. Raiskaukset.

Joissakin tapauksissa syytetyt ovat itse selittäneet tekojaan kulttuurisilla syillä.

Välillä tuntuu siltä, että maahanmuuttajien tekoja tulkitaan kuin musteläikkätestejä: jokainen voi nähdä niissä mitä huvittaa.

On kysyttävä neuvoa ammattilaisilta. Kuten kulttuuripsykiatreilta, jotka hoitavat muun muassa turvapaikanhakijoiden mielenterveysongelmia. Ja psykiatrisen vankisairaalan vastaavalta ylilääkäriltä, joka tuntee myös vieraasta kulttuurista tulevien rikollisten psyyken.

Kulttuurierot vaikuttavat ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Suomessa maahanmuuttajia on sen verran vähän, että erojen tulkitseminen on monelle uutta, eikä ihan helppoa. Silti esimerkiksi poliitikoilla voi olla vankka näkemys maahanmuuttajien tekojen syistä ja ongelmista.

Rikosuutisista kaikilla on mielipide.
Lääkärit sentään joutuvat myöntämään, että ovat joskus epävarmoja, kun pitäisi tulkita eri kulttuurista tulevan potilaan oireita: mikä on fyysistä, mikä psyykkistä, ja onko asiakas sairas ollenkaan? Sotien aiheuttamat traumat esimerkiksi ovat monelle suomalaiselle lääkärille vieraita, koska meillä on eletty vakaissa oloissa niin pitkään.

Lääkärin pitäisi osata ottaa huomioon, että joissakin kulttuureissa voi vaikkapa olla ihan luonnollista ja tavallista kuulla vainajien puhuvan. Kaikissa kulttuureissa ei ole olemassa mielenterveyttä kuvaavia käsitteitä. Terveystietous on ehkä eri tasolla kuin kantaväestöllä. Ja välissä on kaiken lisäksi tulkki.
Kulttuuripsykiatrit ovat erikoistuneet toimimaan tällaisten erojen kanssa.
Heidän alaansa kuuluu myös sen tunnistaminen, korostaako asiakas oireitaan tarkoitushakuisesti saadakseen itselleen etuja vai onko hänen vaivansa todellinen. Tai kenties molempia.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) kulttuuripsykiatrian poliklinikkaa johtaa alaan erikoistunut lääketieteen tohtori Venla Lehti. Tänne Länsi-Pasilaan alueen lääkärit voivat lähettää vieraasta kulttuurista tulevia potilaita, kun ovat itse epävarmoja heidän hoidostaan.
Pääosalla asiakkaista on jo oleskelulupa, ja he ovat voineet asua Suomessa vuosia. Täällä hoidetaan myös turvapaikanhakijoita alueen kaikista vastaanottokeskuksista.
Asiakaskunta on äärettömän heterogeenista koulutuksen, perhetaustan ja traumaattisten kokemusten suhteen, Lehti sanoo.
Jotkut ovat luku- ja kirjoitustaidottomia, jotkut tohtoreita. Osa on orpoja, osa kymmenlapsisesta perheestä. Yksi on elänyt rakastavassa perheessä, toinen kasvanut kadulla ja perheväkivallan keskellä tai kokenut hyväksikäyttöä. Jonkun elämään sota tai kurjuus on tullut vasta aikuisena. Toinen on ollut lapsisotilas.
Kaikilla on rankkoja kokemuksia, ja psyykkinen kuorma purkautuu usein fyysisten oireiden kautta. Kun potilaalle aletaan puhua psyykestä, hän voi hämmentyä.
Osalla asiakkaista on kuitenkin ollut mielenterveyden ongelmia jo ennen Suomeen tuloa. Osalla terveys pettää vasta täällä, kun sopeutuminen on vaikeaa tai kun on vuosia odottanut ja saanut kielteisiä oleskelulupapäätöksiä. Joillakin taas psyyken ongelmat eivät liity mitenkään maahanmuuttoprosessiin, vaan he sairastuvat ihan niin kuin muukin väestö.
Useimmat klinikan asiakkaista ovat olleet jossain vaiheessa väkivallan uhreja. Mutta monet ovat myös itse olleet väkivallan tekijöitä. Ja jotkut molempia.
Omat väkivallan teot voivat olla ihmiselle se kaikkein keskeisin mielenterveyttä kuormittava asia, Lehti sanoo. Varsinkin, jos on joutunut käyttämään väkivaltaa vasten tahtoaan ja kokee, että on toiminut moraalisesti väärin. Se voi olla vuosikausien taakka, josta ei voi puhua edes omalle perheelle.
Ei nimittäin ole sellaista kulttuuria, jossa väkivalta olisi kaikkien hyväksymää. Eikä missään kulttuurissa väkivalta ole Lehden mukaan laajan yhteisön jakama käytäntö.
Kulttuurin merkitystä rikosten taustalla ei siis pidä liioitella.

Minkä verran mielenterveyden ongelmat selittävät väkivaltaa? Otetaan esimerkki ja kysytään psykiatrin mielipidettä.
Otsikoihin nousi vähän aikaa sitten tapaus, jossa äiti oli kiduttanut viisivuotiasta lastaan, teipannut kädet ja läpsinyt kasvoille. Perheen tuttava kertoi, että heidän kulttuurissaan jotkut opettavat tällaisen leikin kautta lapsille, että pitää olla itkemättä.
Kulttuurinen selitys voi kuulostaa ensin ihan järjettömältä. Mutta Suomessakin aikuiset ihmiset ovat ennen kasvattaneet lapsiaan lyömällä heitä nahkavyöllä. Nyt se tuntuu sairaalta.
Eikö psykiatrikin ajattele ensimmäiseksi, että lastaan kiduttava äiti ei ole mieleltään terve? Ei.
”En minä ajattele niin”, Lehti sanoo. ”Ei ole automaattisesti niin, että tuollaisen teon tekijällä olisi mielenterveyden ongelmia. Väkivallan ja huonon mielenterveyden välille ei voi laittaa yhtäläisyysmerkkejä, ei suomalaisistakaan ajatella niin.”
Ongelmista huolimatta ihminen on yleensä tietoinen siitä, mitä on tekemässä. Ja vastuussa teoistaan.
Psykiatreille on selvää, että ihminen voi tehdä pahaa tahallaan. Järjetöntä väkivaltaa ei pidä demonisoida mutta ei myöskään ymmärtää niin, että tekijästä tehdään säälittävä ja sairas tyyppi tai olosuhteiden uhri.
Populistisia tulkintoja tehdään puolin ja toisin. Vieraasta kulttuurista tulevia helposti demonisoidaan, mutta oman kulttuurin tekijöitä psykologisoidaan. Väkivaltaiset naiset nähdään miehiä useammin uhreina.
On kyllä olemassa tiettyjä taustatekijöitä, jotka lisäävät väkivaltaisen käyttäytymisen riskiä. Se kasvaa, jos ihminen on elänyt koko ikänsä turvattomissa oloissa. Jos on traumaattisia kokemuksia menneisyydessä tai kokee tässä päivässä jatkuvia haasteita, kuten syrjintää, yksinäisyyttä ja huono-osaisuutta.
Kaikilla turvapaikanhakijoilla tai pakolaisilla ei ole taustalla kaikkea tätä, Lehti sanoo.
Heillä ei ylipäätään ole samaa taustaa. He voivat tulla samasta kulttuurista, kaupungista, uskonnosta tai vaikka samasta asuintalosta, eikä heillä silti ole yhtenäisiä kokemuksia, Lehti muistuttaa.
”Pakolaisleirilläkin lapsella voi olla rakastava aikuinen turvana, toisella lapsella ei ketään.”
Ihmiseksi kasvamisessa tärkeintä ovat varhaisen lapsuuden kokemukset. Ne vaikuttavat myös väkivallan taustalla. Niin on kaikissa kulttuureissa.
Vankilassakin maahanmuuttajien välillä on isoja eroja. Eivät he ole yhtenäinen ryhmä. Niin sanoo Psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma.
Joukosta erottuu Lauerman mukaan kuitenkin kaksi taustaltaan varsin erilaista tyyppitapausta.
”Raskaasti traumatisoituneita on paljon. Ja sitten on levottomia sieluja, joilla on paljon kriminogeenisiä tekijöitä.”
Vaikeimmin traumatisoituneita ovat esimerkiksi entiset lapsisotilaat. Heitäkin Suomessa on, ja joitakin heistä on hoidettu vankisairaalassa.
Levottomilla sieluilla Lauerma tarkoittaa samanlaista väkeä, jota lähti siirtolaisvirran mukana Suomesta Ruotsiin 1960–1970-luvulla.
Silloin Ruotsissa huomattavan ison osan rikoksista tekivät suomalaiset – juurettomat ja traumatisoituneet maahanmuuttajat. Nyt siellä erottuvat entisen Jugoslavian alueelta tulevat, Lauerma kertoo.
Vieraasta kulttuurista tulevia helposti demonisoidaan, mutta oman kulttuurin tekijöitä psykologisoidaan.​
Lauerman mukaan kulttuuritausta voi altistaa joillekin rikostyypeille. Etenkin seksuaalirikoksille.
Lähtömaassa naisten asema saattaa olla hyvinkin huono, kun se Suomessa on hyvä. Sopeutuminen vaatii aikaa – eivätkä kaikki sopeudu yhtä nopeasti. ”Siihen vaikuttaa olennaisesti tulijan koulutus- ja älykkyystaso”, Lauerma sanoo.
Osalla seksuaalirikoksien tekijöistä on heikko yleissivistys, osa on lukutaidottomia. He eivät opi kovin nopeasti esimerkiksi sitä, että Suomessa pitää kunnioittaa yksilön koskemattomuutta, vaikka tämä pukeutuisikin tavalla, joka olisi oman maan kulttuurin mukaan hyvinkin provokatiivinen.
Hyvän koulutuksen saanut oppii. Ero ei johdu kulttuurista, vaan kyvystä hankkia tietoa ja omaksua sitä, Lauerma sanoo.
Lukutaidoton ei välttämättä myöskään tiedä, miten korkea kiinnijäämisriski Suomessa on esimerkiksi raiskauksissa. Se ehkäisee rikoksia tehokkaammin kuin kova tuomio, Lauerma sanoo.
”Monissa maissa raiskaus on äärimmäisen kielletty teko, josta ainoa tuomio on kuolema. Mutta tuomion saaminen edellyttää, että teolla on neljä miespuolista todistajaa...” Silloin pelkoa tuomiosta ei juurikaan ole.
Raiskaus on seksuaalinen teko, mutta olennaisia siinä ovat voimankäyttö, häpäisy, sadistiset piirteet ja vahingoittaminen, Lauerma sanoo.
Sodissa raiskaus on yksi ase vihollisen nujertamiseksi. Voisiko raiskaus olla myös poliittinen teko, osa kulttuurien välistä kapinointia tai terroria?
Ajatus tuntuu olevan Lauermasta vähän kaukaa haettu, joskaan ei mahdoton.
”Vaikea sanoa, mitä merkityksiä he teolle antavat, koska he eivät yleensä merkityksistä puhu. Häpäisy – kansakunnan, uskonnon tai rodun –, sillä voi vain spekuloida.”
Suomeen tullessa yksi sopeutumista vaikeuttava tekijä on se, että maahanmuuttajan yhteiskunnallinen asema ja sosiaalinen rooli yleensä muuttuvat. Se on monelle yllätys ja kova kolaus. Niin sanoo Teemu Kärnä, kokenut kulttuuripsykiatri, joka on työskennellyt vuosia myös maahanmuuttajien kanssa.
”Uudessa yhteiskunnassa oma arvo voi romahtaa. Sen käsittäminen ja siihen sopeutuminen on suuri psyykkinen koettelemus. Osa on ollut ennen arvostetussa asemassa ja löytää itsensä täältä askarteluryhmästä. Masentuuhan siitä.”
Maahanmuuttajan itsetuntoa ja identiteettiä koetellaan monelta suunnalta.
Alisteinen asema, almujen varassa eläminen, itseen kohdistuvat vihan ilmaukset – eivät ne lisää ihmisen arvoa tai synnytä keskinäistä kunnioitusta”, Kärnä sanoo.
Voiko maahanmuuttajien tekemiä seksuaalirikoksia selittää romahtaneella miehisellä statuksella ja oman maskuliinisuuden pönkittämisellä?
On siinä jotain ideaa, Kärnä sanoo. Hän työskentelee nykyisin Tampereen yliopistollisen sairaalan (Tays) trans-poliklinikalla psykiatrian erikoislääkärinä ja tuntee sukupuoli-identiteettiin liittyvät kysymykset.
”Kun monilla osa-alueilla itsetunto on koetuksella, voi olla, että vastapainoksi esimerkiksi sukupuolen merkitys korostuu”, Kärnä sanoo.
Itsetunto-ongelmat eivät välttämättä liity lainkaan kulttuuriin, vaan maahanmuuttajan asemaan ja tilanteeseen Suomessa. Kärnän mukaan me luomme itse tietoisesti ongelmia esimerkiksi rakentamalla esteitä perheenyhdistämisille.
Suomessa tiedetään hyvin, että perheettömyys on riskitekijä, erityisesti miehille.
On tutkittu juttu, että parisuhteella on terveyden ja hyvinvoinnin kannalta suuri merkitys. Jos pitää ennustaa, meneekö miehellä jatkossa hyvin vai huonosti, keskeinen tekijä on parisuhde.

Silti olemme perustaneet keskelle korpea vastaanottokeskuksia, joissa satoja eri kulttuureista tulevia miehiä asuu keskenään. Vuosikausia. Mitä hyvää siitä voi seurata?

Entä jos korpeen vietäisiin suomalaisia miehiä?

Pannaan yhteen vaikkapa Duudsonit, Madventuresit, pari jääkiekkojoukkuetta ja jonkun paperitehtaan pitkäaikaistyöttömät. Mitä tapahtuisi? Keitettäisiin kiljua, tapeltaisiin, vokoteltaisiin kylän naisia, karattaisiin?
Vastaanottokeskuksissa on meneillään vuosikausien ihmiskoe.
Perheen yhdistäminen helpottaa integroitumista ja kotoutumista, siitä on laaja-alaisesti hyötyä, Kärnä sanoo.
”Poliittiset päättäjät ovat kuitenkin tehneet perheenyhdistämisestä monelle mahdotonta. Kenen hyvinvointia sillä parannetaan, että evätään ihmiseltä luonnollinen tukiverkko? Altistetaan jatkuvalle, pitkäaikaiselle huolelle siitä, mikä on perheen turvallisuustilanne. Millä logiikalla tämä on tehty?” Kärnä kysyy.
Pahinta on odottaminen.
Venla Lehti kuulee asiakkailta usein, millaista vastaanottokeskuksessa on.
”Siellä olleet muistelevat vielä vuosien päästäkin sitä raskaana aikana. Ei kenenkään koti ole sellainen.”
Lehti sanoo kohteliaasti, että osa vastaanottokeskuksista on myös perustettu ”haastaviin paikkoihin, metsään”.
Arvostavat, merkitykselliset ihmissuhteet sitovat ihmisen ympäröivään yhteiskuntaan. Mutta eristyksissä suhteiden syntyminen kantaväestön kanssa on vaikeaa.

Mitä mahdollisuuksia turvapaikanhakijalla on korven vastaanottokeskuksessa toteuttaa hyväksytysti seksuaalisuuttaan? Jos perhettä ei ole, kenen kanssa ja missä voisi aloittaa uuden suhteen? Jos suhde syttyykin, miten ympäristö siihen reagoi?
Lehti sanoo, että tilanne on erityisen vahingollinen nuorille miehille, jotka elävät vastaanottokeskuksissa isojen, kovia kokeneiden äijien keskellä. Nuorilla ei välttämättä ole ollut yhtään naissuhdetta, eikä niitä keskuksissa myöskään synny.
”Jos se olisi lyhyt välivaihe, mutta kun se jatkuu vuodesta toiseen. Moni on kasvanut siellä nuoresta ikävaiheesta aikuiseksi asti”, Venla Lehti pohtii.
Ei syrjäinen vastaanottokeskus ole mikään normaali, tasa-arvoisia sukupuolirooleja tuottava tila.
Osa asukkaista pelkää vastaanottokeskuksissa. Jotkut on sijoitettu samaan taloon niiden vihamielisten ihmisten kanssa, joita he aikoinaan lähtivät pakoon.
Mitä pidempään odotus vastaanottokeskuksissa jatkuu, sitä pahemmaksi asukkaan tilanne muuttuu, Lehti sanoo. Stressi ja epävarmuus kasvavat, pettymyksiä tulee lisää.
Vuosien mittaan tulee yhä enemmän konflikteja. Päihdeongelmia syntyy myös niille, joilla ei ole niitä aiemmin ollut. Aluksi on ehkä innostavaa osallistua liikuntaan ja opiskella, mutta motivaatio lopahtaa vuosien myötä, Lehti kuvailee.
Hän kysyy, tiedänkö minä, mikä on vuoden 2015 pakolaisvirrassa tänne tulleiden tilanne nyt.
Heistä tuhannet ovat yhä vastaanottokeskuksissa.

Tilastot ovat karut. Vuonna 2015 tulleista melkein kuudellatuhannella on yhä oleskelulupaprosessi kesken. Virkamiesten arvion mukaan papereiden käsittely saattaa jatkua vuoteen 2020 asti.
Lisäksi Suomeen on jäänyt esimerkiksi noin 5000 irakilaista, jotka ovat saaneet kielteisen oleskelulupapäätöksen, mutta heitä ei voida palauttaa Irakiin, koska maa ei ota heitä vastaan.
Oman epävarman aseman lisäksi monella on jatkuva huoli perheestään. Pojat ovat huolissaan äideistään, äidit pojistaan. Monella ei ole ketään, jonka kanssa voisi jakaa kokemuksia. Monet myös kokevat, etteivät viranomaiset ota heitä vakavasti.
Jos perhe on hajonnut pakomatkan aikana, se pitää saada yhdistettyä ennen kuin lapset ehtivät aikuistua. 18 vuotta täyttänyt teini jää matkalle eikä enää pääse perheenyhdistämisen kautta Suomeen, Lehti selittää.
Äidit tietävät, että sen ikäisenä ei ole hyvä olla yksin maailmassa, jossain Euroopan kolkassa. Myös psykiatri tietää sen.
”Pahin riski mielenterveydelle on se, että on yksin, ei kuulu mihinkään eikä tee mitään”, Lehti sanoo.
Vastaanottokeskuksissa ei nyt mene hyvin, niin asiakkaat Lehden mukaan kertovat.
”Epätoivo ja jännittyneisyys on lisääntynyt. Riski ongelmiin kasvaa.”

Suomalaiset ihmettelevät välillä, miksi maahanmuuttajat eivät ole iloisia ja onnellisia, kun pääsevät Suomeen turvaan. Eivät edes silloin, kun ovat saaneet jäädä tänne. Olisivat kiitollisia.
Sodasta rauhan oloihin tottuminen ei ole välttämättä helppoa. Meidän pitäisi se tietää. Sotaveteraanien traumat ovat täällä periytyneet monelle sukupolvelle.
Suomalaisilla rintamalta palanneilla oli sopeutumisvaikeuksia, kyllä he kärsivät. Kunpa olisi voitu puhua ja auttaa”, Kärnä sanoo.
Venla Lehti kertoo, että turvaan päästessä voi tapahtua niin, että ihminen voi ensi kertaa päästää myös vaikeat tunteet pintaan. Sitä ennen on pitänyt sinnitellä.
Teemu Kärnä vertaa tilannetta synnytyksen jälkeiseen masennukseen: ”Mielettömän tärkeä projekti on viety läpi onnistuneesti, pitäisi elää kaikkein ihaninta aikaa, mutta siihen sopeutuminen onkin ylivoimaista.”
Lehti on tavannut ihmisiä, jotka ovat asuneet Suomessa vuosia, mutta tämä kulttuuri on heille yhä ihan vieras. He eivät ole omaksuneet sitä, koska heidän psyykkinen vointinsa on niin huono.
Silti heilläkin on halu antaa lapsilleen tulevaisuus, ja he tuntevat olevansa Suomelle kiitollisuudenvelassa.”

Lehden mielestä pitää hyväksyä myös se, että kaikki eivät ehkä koskaan täysin toivu tai sopeudu.

”Tavoite ei aina ole työkyky tai edes se, että ihmisestä tulee aktiivinen yhteiskunnan jäsen ja veronmaksaja. Silti mielenterveyttä kannattaa tukea.”
Tavoitteet voivat olla arkisempia: Että tulee paremmin toimeen omien perheenjäsenten kanssa. Nukkuu vähän paremmin. Sietää stressiä vähän paremmin. Uskaltaa liikkua ulkona.
Oireiden lievittäminen lisää ihmisen elämänlaatua ja perheiden hyvinvointia.
”Äidin hyvinvointi on tärkeää lasten pärjäämisen kannalta. Se ei voi olla vaikuttamatta lapsiin.”
Alkuvaiheessa annettu apu maksaa itsensä takaisin pitkällä aikavälillä, hän sanoo. Joillakin avun tarve on massiivinen, jotkut selviävät pienellä opastuksella.
Kyse on myös yksilöllisistä eroista, Lehti sanoo. ”Joillakin ihmisillä on suunnattomasti resilienssiä eli kykyä ottaa vastaan iskuja romahtamatta. He löytävät aina ratkaisut, ja heillä on sinnikkyyttä.”
Tällaiset henkilöt kykenevät sopeutumaan, jos löytyy yksikin ihminen, joka on tukena, ja he tulevat kuulluiksi. Tai jos he ovat osa laajempaa yhteisöä.
Monet selviävät kulttuurieroista pikkuhiljaa, kriisi kerrallaan, niin kuin arjesta yleensä selvitään. Pettymyksistä, nöyryytyksistä ja surusta mennään yli. Välillä voi jo kaduttaa, että tuli lähdettyä tänne, mutta siitäkin selvitään.
”Uusi kulttuuri muuttaa suhteita perheen sisällä. Mutta ei se automaattisesti ole ihmiselle hirveä nöyryytys. Uusi asema voi löytyä ilman kasvojen menetyksiä”, Lehti sanoo.
Kulttuurien törmäys ei siis olekaan joko toimintatrilleri tai sankaritarina, vaan kuin tv-sarja, jossa tilanteet kehittyvät ja henkilöt kasvavat, itketään ja nauretaan, ja sitten tulee seuraava tuotantokausi.

Traumoista selvitään sopeutumalla kulttuuriin, Lauerma sanoo. Mutta miten se maahanmuuttajien kohdalla sitten tapahtuu, hän miettii. Psykiatrit eivät ole ensimmäisenä suosittelemassa heille mitään keskusteluterapiaa, se ei yleensä toimi.
Lauerma sanoo, että tulkin käyttäminen vaikeuttaa terapeuttista työskentelyä. Sitä paitsi se on kallista.
Vankilassa on käytössä puhelintulkkaus. Tulkki kääntää kaiuttimen kautta. Mitään pitkällistä terapiaprosessia ei sillä keinolla voi käynnistää.
Lauerma nostaa esiin kaksi kuntoutuksen kannalta tärkeää tekijää: Tarvitaan yhteisöllistä toimintaa, josta tulee hyvä mieli. Vaikkapa jalkapalloa. Ja sitten tarvitaan maltillisia imaameja.
”Vankiloissa korostuvat sotaisat ja rajut uskontulkinnat”, hän sanoo.
Tarvitaan siis hyvä ja turvallinen paikka uudessa ja vanhassa yhteisössä.
Kärnä on samoilla linjoilla. Pitää vähentää kaikkea uskonnollista propagandaa ja tukea maltillisia tulkintoja.
Uskontoa on turha seksuaalirikoksista syyttää, islam ei tuo tänne raiskauksia”, Kärnä sanoo painokkaasti.

Ne imaamit, jotka haluavat radikalisoida toisia, ovat usein yksittäistapauksia. ”He ovat kouluttamattomia ihmisiä, jotka uskovat konkretiaan – kuten väkivaltaan. Eivät he ole mitään imaamikorkeakoulun kasvatteja”, Kärnä sanoo.
Tässäkin koulutustaso vaikuttaa. Ja sosiaalinen asema.
”Kun epätoivoinen, näköalaton ja irralliseksi itsensä kokeva ihminen altistuu propagandalle, se rupeaa haavoittuneessa maaperässä kasvamaan”, Kärnä sanoo.
Hän ottaa esimerkiksi Barcelonassa terrori-iskun tehneet nuoret miehet. Jos he olisivat saaneet ajoissa apua, sitä olisi pitänyt tulla sosiaalipuolelta, ei psykiatriasta.
”Yksi asia on varma. Jos ihminen on arvostettu yhteisön jäsen, pystyy vaikuttamaan tulevaisuuteensa ja on kohtuullisen hyvinvoiva, hän ei radikalisoidu. Kollektiivinen osallisuus ja arvostus edesauttavat yleistä turvallisuutta”, Kärnä sanoo.
Kun asiat ovat jo menneet pieleen, kotouttaako vankila?
Lauerman mukaan siihen pyritään, mutta usein niin ei käy. ”On syytä pelätä, että voi pikemminkin tapahtua radikalisoitumista.”
Kyse on vankeinhoidon kannalta erittäin vaativasta ryhmästä, Lauerma sanoo. Hän on juuri palannut alan kansainvälisestä koulutustilaisuudesta, joka keskittyi radikalisoitumisen tunnistamiseen ja ehkäisyyn.
Vankilaan päätyneillä henkilöillä on valmiiksi sukset ristissä yhteiskunnan kanssa. Eikä tilanne parane siellä.
”Vankilassa heihin kohdistuu lisäksi valtava viha ja vaino. Tällaisessa tilanteessa kiihkeämielisten, vahingollisten ryhmien on helppo saada heidät houkuteltua puolelleen toimimaan.”

Lauerma näkee vankisairaalassa hyvin hankalia tapauksia. Kuten afrikkalaisia lapsisotilaita, joista osa on viety varhaisteininä väkisin mukaan surmaamaan ihmisiä. Se on ollut erittäin traumaattista.
”Heidän auttamisensa on erittäin vaativaa ja vaikeaa.”
Vankilasta pääsyn jälkeen kukaan ei pysty seuraamaan, sujuuko kuntoutus. Vapautuneet ovat terveydenhuollon piirissä. Mutta valvottua avohoitoa ei Suomessa ole. Eivätkä kaikki itse tunne hoidon tarvetta.
Osalla ennuste on Lauerman mukaan hyvin huono.
”Sopeutumiseen vaikuttaa olennaisesti tulijan koulutus- ja älykkyystaso.”​
Eduskuntavaalien alla maahanmuuttajakysymyskin on esillä. Mitä äänestäjien ja päättäjien pitäisi nyt pitää mielessä?

Venla Lehti on huolissaan, ymmärretäänkö meillä, miten heterogeeninen joukko maahanmuuttajat ovat.
”Päättäjillä on suuria odotuksia siitä, missä ajassa ihminen oppii kielen ja sopeutuu. Mutta kaikille ei voi antaa samaa kotoutumisen aikataulua.”
Jotkut sopeutuvat nopeasti, ja siihenkin pitäisi olla tilaisuus. Odottaminen on tuhlausta. Jotkut sen sijaan eivät kotoudu koskaan.
Kärnä sanoo, että maahanmuuttajien psyykkisen kuorman määrää ei saisi aliarvioida, saati lisätä taakkaa.

”Toivoisin sekä suvakkien että rajakkien ymmärtävän tämän: Tänne tulijoille on tapahtunut vaikeita asioita elämässä. He tarvitsevat laaja-alaista mielenterveyden tukea. Tarve on heillä suurempi kuin kantaväestöllä. Tosin siinä on yksilökohtaisia eroja.”

Osa Suomeen tulleista on vaikeasti kotoutettavia. He ovat tälle yhteiskunnalle erityishaaste – ja se maksaa, Kärnä sanoo.
”Olen pettynyt poliittiseen keskusteluun, jossa ei myönnetä tosiasioita. Vaikeasti traumatisoituneet maahanmuuttajat ovat menoerä. Heistä ei voi heti odottaa raikkaita tuulahduksia työmarkkinoille.”
Vaikeasti traumatisoituneita ihmisiä ei voi nähdä vain jonain resurssina, vaan ihmisinä, Kärnä sanoo.

Hän näkee joskus fyysiset arvet ihmisen kehossa ja ihmettelee, miten vaikeita asioita Suomeen paenneet ihmiset ovat kestäneet.

”Heillä kaikilla on psyykkistä kuormaa. Suuri osa heistä on äärimmäisen köyhiä, mutta silti he ovat lainkuuliaisia ja hirveän urheita. Ihailen heidän jaksamistaan.”

Tämäkin näkökulma on hyvä muistaa.


Anna-Stina Nykänen, teksti
Boris Stefanov, kuvitus
Mirka Kolehmainen, verkkotaitto

JULKAISTU 24.2.2019, © HELSINGIN SANOMAT

https://dynamic.hs.fi/2019/kulttuur...-other&share=02f0e3a0c9cd177ccab751705dc253ff
sivulaskuri

Pitkä teksti, joten tässä TLDR-versio:

Jos tulet vieraasta kulttuurista, olet traumatisoitunut, kokenut tai tehnyt raakaa väkivaltaa, koet itsesi vähemmän mieheksi tai muuten vaan koet vihaa, pelkoa, turhautumista tai jotain muuta negatiivista tunnetta, niin törkeä sikailusi, väkivaltaisuutesi, raiskaamisesi on ymmärrettävää.

Itse olen puolestani vahvasti sitä mieltä että jokainen on vastuussa teoistaan, mutta selvästikään kaikki eivät ajattele samoin. VMP.
 
Jos tulet vieraasta kulttuurista, olet traumatisoitunut, kokenut tai tehnyt raakaa väkivaltaa, koet itsesi vähemmän mieheksi tai muuten vaan koet vihaa, pelkoa, turhautumista tai jotain muuta negatiivista tunnetta, niin törkeä sikailusi, väkivaltaisuutesi, raiskaamisesi on ymmärrettävää.
Ei jutussa silti sanottu, että ymmärtäminen tekisi vääryydestä yhtään vähemmän tuomittavaa.

Itse olen puolestani vahvasti sitä mieltä että jokainen on vastuussa teoistaan, mutta selvästikään kaikki eivät ajattele samoin. VMP.
Tuon jutun voi lukea myös niin, että helppoja ratkaisuja ei tähän tilanteeseen ole olemassa. Mitä se vastuu ketään auttaa, jos ainoa keino on laittaa vankilaan radikalisoitumaan?
 
Back
Top