Suomen sisäinen turvallisuus

Kaiken lisäksi tuo em. uutinen, kertoo sellaisesta "villinlännen meiningistä" jollaista ei koskaan koskaan tapahdu tavan harjoituksissa ampumaradalla tai ei ainakaan omalla valvontavuorollani..Pidän suurena vääryytenä että viranomaisten osaamattomuudesta ja virheistä haetaan perusteluja rajoituksille tavallisia ampumaurheilun harrastajia kohtaan.

Nyt olisi hyvä muistaa, että onnettomuus ei uutisen mukaan sattunut ampumaradalla vaan voimankäytön harjoittelussa. Et voi tietää mitään siitä, olisiko kyseisen onnettomuuden osallisilla ollut ampumaradalla jotain "villinlännen meininkiä". Luultavasti ei olisi. Toisaalta sattuu niitä haavereita esim. puolustusvoimien toiminnassakin vaikka siellä on hyvinkin tarkast varomääräykset ja niitä on noudatettava. Ihminen on erehtyväinen, jokainen meistä.
 
Nyt olisi hyvä muistaa, että onnettomuus ei uutisen mukaan sattunut ampumaradalla vaan voimankäytön harjoittelussa. Et voi tietää mitään siitä, olisiko kyseisen onnettomuuden osallisilla ollut ampumaradalla jotain "villinlännen meininkiä". Luultavasti ei olisi. Toisaalta sattuu niitä haavereita esim. puolustusvoimien toiminnassakin vaikka siellä on hyvinkin tarkast varomääräykset ja niitä on noudatettava. Ihminen on erehtyväinen, jokainen meistä.

Kannattaa lukea uutinen muistakin lähteistä kuin tuo oma lainaukseni. Tapauksesta löytyy erittäin tarkat kuvaukset..tuossakin toki kerrottiin perusasiat..
Pudasjärven tapaus oli onnettomuus..erittäin ikävä sellainen. Siihen kuitenkin liittyy sellaista huolimattomuutta ettei sitä voi mitenkään vähätellä/selitellä. Tapaus ei sattunut radalla, eikä harjoituksen aikana vaan kahviossa (tai vastaavassa tilassa) jossa ryhdyttiin leikkimään ja osoittelemaan muita ihmisiä kohden ampuma-aseilla. Silläkään ei ole mitään merkitystä että kyseisessä tapauksessa aseet olivat lataamattomia..ymmärtänet miksi.

Enkä tarkoitukseni ollut enää moralisoida Pudasjärven onnettomuutta. Toin se esille vain siinä merkityksessä että poliisilla ei välttämättä ole omissakaan toimissa käytännön asiat täysin hoidossa. Pudasjärven tapaus ei ole ainutlaatuinen sarjassaan.Tiedän kyllä (ja viestissänikin koetin tuoda sitä esille) että suurin osa poliiseista hallitsee ampuma-aseisiin liittyvän "etiketin" asianmukaisesti. Mutta, tiedän myös etteivät kaikki sitä hallitse. Ja, olen myös nöyrä. Vahinkoja sattuu kaikille, vaikka kuinka koetamme huolehtia turvallisuudesta.

Siksi esitin ajatuksen että Poliisin johdon tulisi ensimmäiseksi huolehtia oman porukan osaamisesta. Eikä pyrkiä viimeaikaisia asioita/tapahtumia vääristellen työntämään kollektiivista syyllisyyttä tavallisten ammunnanharrastajien suuntaan. (vrt. myös aikaisempi Mikko Niskasaaren kirjoitus).
 
Kannattaa lukea uutinen muistakin lähteistä kuin tuo oma lainaukseni. Tapauksesta löytyy erittäin tarkat kuvaukset..tuossakin toki kerrottiin perusasiat..
Pudasjärven tapaus oli onnettomuus..erittäin ikävä sellainen. Siihen kuitenkin liittyy sellaista huolimattomuutta ettei sitä voi mitenkään vähätellä/selitellä. Tapaus ei sattunut radalla, eikä harjoituksen aikana vaan kahviossa (tai vastaavassa tilassa) jossa ryhdyttiin leikkimään ja osoittelemaan muita ihmisiä kohden ampuma-aseilla. Silläkään ei ole mitään merkitystä että kyseisessä tapauksessa aseet olivat lataamattomia..ymmärtänet miksi.

Enkä tarkoitukseni ollut enää moralisoida Pudasjärven onnettomuutta. Toin se esille vain siinä merkityksessä että poliisilla ei välttämättä ole omissakaan toimissa käytännön asiat täysin hoidossa. Pudasjärven tapaus ei ole ainutlaatuinen sarjassaan.Tiedän kyllä (ja viestissänikin koetin tuoda sitä esille) että suurin osa poliiseista hallitsee ampuma-aseisiin liittyvän "etiketin" asianmukaisesti. Mutta, tiedän myös etteivät kaikki sitä hallitse. Ja, olen myös nöyrä. Vahinkoja sattuu kaikille, vaikka kuinka koetamme huolehtia turvallisuudesta.

Siksi esitin ajatuksen että Poliisin johdon tulisi ensimmäiseksi huolehtia oman porukan osaamisesta. Eikä pyrkiä viimeaikaisia asioita/tapahtumia vääristellen työntämään kollektiivista syyllisyyttä tavallisten ammunnanharrastajien suuntaan. (vrt. myös aikaisempi Mikko Niskasaaren kirjoitus).

En nyt ihan täysin ymmärrä, että mihin pyrit tällä kirjoituksella ja miten se liittyy Suomen sisäiseen turvallisuuteen. Eikö tuon viimeisen kappaleesi logiigan mukaan nimenomaan pitäisi tavallisilta harrastajilta kerätä aseet pois, koska taatusti sattuu perus-penoilla enemmän erilaisia haavereita ampuma-aseilla kuin viranomaistoiminnassa? Koska en tiedä, mihin Niskasaaren kirjoitukseen viittaat, en voi ottaa siihen kantaa.

Poliisissa - aivan kuten missä tahansa muussakin isossa joukossa - on sekä hyviä että huonoja yksilöitä ja kaikkea siltä väliltä. Poliisi voi olla turvallisuusalan ammattilainen mutta eivät siellä taatusi kaikki ole ampuma-aseiden ammattilaisia. Uskoisin kuitenkin, että myös poliisissa asiat kehittyvät ja muuttuvat vähitellen kokemusten myötä. Niinhän se PV:ssakin on mennyt: vahinkojen myötä varomääräyksiä on tullut lisää ja vanhoja on täsmennetty. Tästä syystä en ihan täysin allekirjoita sitä, että nostat yli 5 v vanhan uutisen esimerkiksi jonkin organisaation tämän hetken toiminnasta.

Rehellisyyden nimissä pitää sanoa myös se, että kirjoituksesi perusteella kuulostat niiltä 'perinteisiltä' ampumaratamiehiltä, jotka muistuttavat, että "lukko auki radalla liikuttaessa". Ehkä olen väärässä, mutta siltä kuulostaa, kun käytät ilmaisuja leikkimisestä ja ihmisten osoittelusta. Ainakin itse olen osoitellut satoja ellei tuhansia kertoja ihmisiä ampuma-aseilla. Olen osoitellut satojen metrien päästä ja kosketusetäisyydeltä, olen osoitellut ulkona, ajoneuvoissa, portaikoissa, erilaisissa huoneissa. Usein piipun suussa on ollut sysäyksenvahvistin mutta ei aina. Olenko siis leikkinyt ja syyllistynyt moraalittomuuteen ja etiketin rikkomiseen?

On aivan selvä, ettei Pudasjärven onnettomuutta olisi koskaan saanut tapahtua mutta millä tavalla tapauksen moralisointi auttaa ketään? Ei se ainakaan valtion sisäistä turvallisuutta paranna. Oikealla tavalla tapahtuva harjoittelu parantaisi varmasti enemmän.
 
Mikko Niskasaari kieltämättä näpäyttelee Poliisihallitusta, johon on rakentunut hiukan erikoinen kulttuuri. Niskasaaren jutuista on kyllä vaikea löytää isompia virheitä. Pitäisikö Poliisihallituksen katsoa peiliin? En ylläty, että kommenttejaan laukova poliisi on ollut juuri tuossa paikassa hommissa. Ikään kuin Jokelan ja Kauhajoen jälkeen ei lupakäytänteisiin olisi tehty aika dramaattisiakin muutoksia.

Tuossa yksi Niskasaaren juttu. Etsikää virheet.

http://www.mikkoniskasaari.fi/node/206
 
Nyt olisi hyvä muistaa, että onnettomuus ei uutisen mukaan sattunut ampumaradalla vaan voimankäytön harjoittelussa. Et voi tietää mitään siitä, olisiko kyseisen onnettomuuden osallisilla ollut ampumaradalla jotain "villinlännen meininkiä". Luultavasti ei olisi. Toisaalta sattuu niitä haavereita esim. puolustusvoimien toiminnassakin vaikka siellä on hyvinkin tarkast varomääräykset ja niitä on noudatettava. Ihminen on erehtyväinen, jokainen meistä.
Hämärä muistikuva on itselläkin tästä uutisesta, muistelen jo silloin ihmetettelleeni että miten tuollaisessa tilanteessa voi sattua tuollainen vahinko? Aseen olisi pitänyt olla tyhjä, ehdottomasti ja satavarmasti!
 
En nyt ihan täysin ymmärrä, että mihin pyrit tällä kirjoituksella ja miten se liittyy Suomen sisäiseen turvallisuuteen. Eikö tuon viimeisen kappaleesi logiigan mukaan nimenomaan pitäisi tavallisilta harrastajilta kerätä aseet pois, koska taatusti sattuu perus-penoilla enemmän erilaisia haavereita ampuma-aseilla kuin viranomaistoiminnassa? Koska en tiedä, mihin Niskasaaren kirjoitukseen viittaat, en voi ottaa siihen kantaa.

Pyrin kirjoituksillani siihen että yleisemminkin ymmärrettäisiin kuinka POHA:n tiedottaminen ampuma-aseista sekä niihin liittyvistä asioista on monessa tapauksessa vääristelevää ja asiantuntematonta. Tällaisella jopa suorastaan valheellisella informaatoilla on monella tavalla kielteistä merkitystä lähes 700.000 suomalaiselle ampuma-aseenomistajalle, ampumaurheilijalle, reserviläiselle, metsästäjälle, asekeräilijälle jne. Tavallisille perus-penoille sattuu äärimmäisen harvoin vahinkoja. Suhteessa huomattavasti harvemmin kuin poliisille. Jollei sitten lasketa luvattomien aseiden kanssa juopuneina räyhääviä ja/tai aseita käyttäviä rikollisia perus-penoiksi.

Mikko Niskasaari:
POLIISI LEVITTÄÄ DISINFORMAATIOTA

Aseasioissa tärkein disinformaation lähde on Poliisihallituksen asehallinto, mutta myös kenttäpoliisit osaavat jakaa perättömiä väitteitä. Erityisesti tilanteessa, jossa poliisi on tappanut kansalaisen, on taipumusta selittää tapaus yleensä aseenomistajien viaksi. Ja niin rymäytetään lepikkoon.
STT:n levittämässä uutisessa esiintyvä ylikomisario Jussi Huhtela kuuluu niihin, joiden tietolähteeksi ei kelpaa Hgin yliopiston vuosittain päivittämä Henkirikoskatsaus. Hänelle kelpaa vain itse sepitetty mutu.
Henkirikoskatsauksesta (joka löytyy googlaamalla) selviää, että tapoista & murhista 7-8 % tehdään luvallisella ampuma-aseella. Tämä on keskiarvo, mukana ovat siis Jokela ja Kauhajoki. Myymäkeähän ei ole lupa muistaa, koska käytössä oli "väärä" ase: pommi.
Luvallisten a-aseiden osuus on siis marginaalinen, mutta meille on iskostunut pekkasaurilainen ajatustapa, jonka mukaan vain ampumalla tapetut ovat tapettuja, muut ovat pelkkää tilastokohinaa.
Luvattomia a-aseita käytetään henkirikoksissa hieman enemmän ja ne nostavat a-aseiden koko osuuden henkirikoksissa 16-18 prosenttiin. Tavallisin rikokseen käytetty luvallinen a-ase on muuten haulikko.
Joka 4. kotitaloudessa on luvallinen ampuma-ase tai lupa sellaisen hallussapito. Silti luvallinen a-ase on tappovälineenä vain joka 14. henkirikoksessa. Ristiriita tukee vahvasti arviota, jonka mukaan a-aseen omistajat syyllistyvät henkirikokseen harvemmin kuin väestö keskimäärin. Aseen omistaminen korreloi siis ei-tappavuuden, eikä suinkaan tappavuuden kanssa.
Ollakseen satavarma tämä vaatisi vähän lisätutkintaa (aseenomistajakin voi tappaa puukolla), mutta aivan ilmeisesti näin on. Joku fiksu ylikomisario uhraisi sille ajatuksen, vähemmän fiksu ei piittaa.
Muun muassa Saksassa, Kreikassa ja Itävallassa on siviileillä ampuma-aseita per capita enemmän kuin Suomessa. Niissä ovat myös EU:n alhaisimmat henkirikosluvut. Ruotsissa ja Norjassa on aseita per capita sama määrä kuin Suomessa tai hiukka enemmän, mutta murhia ja tappoja vähemmän. Näin myös Ranskassa. Sveitsissä on enemmän a-aseita per capita kuin missään muussa Euroopan maassa, mutta henkirikosten määrä paljon alle maanosan keskiarvon; määrä on pieni.
Ampuma-aseiden määrällä ja henkirikosten määrällä ei maailmanlaajuisestikaan ole korrelaatiota. Paitsi negatiivinen. Korkeimmissa henkirikosmaissa kansalaisilla on yleensä vähän ampuma-aseita.
Suomalainen tappaa puukolla tai leipäveitsellä (noin 40 %) ja paljan nyrkein (22-24 %). Kaikkein tärkein yhdistävä tekijä on kuitenkin viina. Viina on mukana 75-80 prosentissa henkirikoksia. Viinasta ja mielenterveysongelmista syntyy tappo.

* * *
Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen kertoi 16.10.2015 Ampuma-asefoorumin seminaarissa, että luvan hakemisesta tehtiin viimeisillä lakimuutoksilla liian monimutkaista. Asevauhkoilijoiden aselakiin uittama "pällitesti" on osoittautunut hyödyttömäksi, mitä samaa ovat kertoneet lupa-asioita käsittelevät poliisit.
Kolehmainen oli käynnistänyt heti valintansa jälkeen lakimuutoksen valmistelun. Luvan myöntämisen perusteet eivät muuttuisi, mutta tarpeetonta monivaiheisuutta purettaisiin.

Eivät siis kaikki poliisit ole jussihuhteloita.

Tarkoitin mm. tätä yllä olevaa Mikko Niskasaaren tekstiä.

Yhteiskunnan turvallisuudelle on oma positiivinen merkityksensä sillä että meillä Suomessa on mahdollista harjoittaa urheiluammuntaa, metsästystä, ylläpitää armeijassa hankittua ampumataitoa reserviläisenä jne.
 
Mikko Niskasaari kieltämättä näpäyttelee Poliisihallitusta, johon on rakentunut hiukan erikoinen kulttuuri. Niskasaaren jutuista on kyllä vaikea löytää isompia virheitä. Pitäisikö Poliisihallituksen katsoa peiliin? En ylläty, että kommenttejaan laukova poliisi on ollut juuri tuossa paikassa hommissa. Ikään kuin Jokelan ja Kauhajoen jälkeen ei lupakäytänteisiin olisi tehty aika dramaattisiakin muutoksia.

Tuossa yksi Niskasaaren juttu. Etsikää virheet.

http://www.mikkoniskasaari.fi/node/206
Harmillista miten mätiä yksilöitä Suomen poliisissa näytää olevankaan... Yhden aloittelevan poliisin tunnen ja häneen moraalitajuunsa on kyllä täysi luotto ainakin minun osalta. Onko kyse siitä, että jotkut kokevat olevan oikealla asialla aseita pois kerätessä, ja pyhittävät sillä kaikki keinot? Vai onko taustalla joku muu motiivi?

Jos nuo mikkonsaaren jutut pitävät paikkansa, niin eikö asioita ilmeisen tietoisesti vääristelleille poliiseille sietäisi tulla jotain sanktioitakin asiasta? Minusta peiliin katsominen tässä tapauksessa ei edes riitä.
 
Onko kyse siitä, että jotkut kokevat olevan oikealla asialla aseita pois kerätessä, ja pyhittävät sillä kaikki keinot? Vai onko taustalla joku muu motiivi?

Kyllä tämä on tullut havaittua vuosien kuluessa todeksi.

Käsittämättömintä tässä on se miten poliisista on tullut asepolitiikan tekijä eikä sen valvoja. Poliisijohto ei pysy pelkästään lakien ja asetusten noudattajana/toimeenpanijana vaan väsää ihan omia linjauksiaan ja antaa hyvinkin arveluttavia "käskyjä" = ohjeistuksia aselupahallinolle miten lupahakemuksia käsitellään ja tulkitaan nykyisen lain ja mahdollisesti tulevaa lakia sekä direktiiviä ennakoiden.

Aselupahallinto on muuttunut aseluvanhakijalle lähes irrationaalisten lupapäätösten keskukseksi ja kun hallinto-oikeus useinmiten vahvistaa poliisin päätöksen niin voi kysyä mikä on suomen kansalaisten oikeusturvan tila?

Mitä on tapahtunut ja miksi?

Mikä on tällaisen toiminna perinmäinen tarkoitus ?
 
Aselupahallinto on muuttunut aseluvanhakijalle lähes irrationaalisten lupapäätösten keskukseksi ja kun hallinto-oikeus useinmiten vahvistaa poliisin päätöksen niin voi kysyä mikä on suomen kansalaisten oikeusturvan tila?

Minä taas olen ollut siinä uskossa, että se on ollut sitä aina? Siis tuossa joskus olevinaan yhtenäistivät käytäntöjä, en tiedä miten paljon ne todellisuudessa sai asioita muutettua, mutta eikö tuossa aikoinaan pitänyt hakea lupia jopa ammuksien ostamiseen?
 
Minä taas olen ollut siinä uskossa, että se on ollut sitä aina? Siis tuossa joskus olevinaan yhtenäistivät käytäntöjä, en tiedä miten paljon ne todellisuudessa sai asioita muutettua, mutta eikö tuossa aikoinaan pitänyt hakea lupia jopa ammuksien ostamiseen?

Kyllä on pitänyt mutta ennen tätä viimeistä aselakiveivausta lupahallintotoiminta oli sentään jonkinmoisessa tolkussa. Kun veit aselupahakemuksen ja perusteet kunnossa aselupa tipahti tiskiin. Nyt on tilanne aselupaa hakevalla ihan eri tasolla kuin "silloin ennen"
 
Kyllä on pitänyt mutta ennen tätä viimeistä aselakiveivausta lupahallintotoiminta oli sentään jonkinmoisessa tolkussa. Kun veit aselupahakemuksen ja perusteet kunnossa aselupa tipahti tiskiin. Nyt on tilanne aselupaa hakevalla ihan eri tasolla kuin "silloin ennen"

No ehkä tuossa välillä homma oli kunnossa hetken aikaa, ehkä se korjaantuu kunhan suurimmat hysteerikot ja diktaattori wannabeet saataisiin pysymään poissa hallituksesta.
 
No ehkä tuossa välillä homma oli kunnossa hetken aikaa, ehkä se korjaantuu kunhan suurimmat hysteerikot ja diktaattori wannabeet saataisiin pysymään poissa hallituksesta.

Jotenkin nyt vaan on sellainen fiilis foliohatun alla että ei tämä kyllä helpotu eikä kaikkea olla vielä nähty eikä koettu mitä aseiden yksityisomistukseen tulee :confused:

Mutta toivottavasti olen ihan väärässä:oops:
 
Käsittämättömintä tässä on se miten poliisista on tullut asepolitiikan tekijä eikä sen valvoja. Poliisijohto ei pysy pelkästään lakien ja asetusten noudattajana/toimeenpanijana vaan väsää ihan omia linjauksiaan ja antaa hyvinkin arveluttavia "käskyjä" = ohjeistuksia aselupahallinolle miten lupahakemuksia käsitellään ja tulkitaan nykyisen lain ja mahdollisesti tulevaa lakia sekä direktiiviä ennakoiden.
Eikä vain Suomessa vaan myös Ruotsissa. Ruotsissa on korkea poliisiviranomainen Peter Thorsell hylännyt metsäästysaselupahakemuksia (aseita jotka ovat Ruotsin luonnonsuojeluviranomaisen hyväksymiä) ja perustellut hylkäämisiä lailla joka ei ole vielä laki vaan vasta EU;ssa käsittelyssä oleva lakiehdotus.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/03/polisen-avslar-vapenlicenser-pa-ej.html

Polismyndigheten avslår licenser på jaktvapen godkända av Naturvårdsverket, genom att hänvisa till EU-komissionens förslag till EU-direktiv, som inte ens är klubbat och kommer omarbetas. Detta framgår av ett uttalande om "Tillämpning av vapenlagen" som Polismyndighetens Peter Thorsell gjort enligt handlingar jag har fått tillgång till.

Ärendet gäller en halvautomatisk studsare, som fått avslag på licensansökan. Vid överklagan till förvaltningsrätten hänvisar polisens Peter Thorsell till EU-komissionens förslag till EU-direktiv kring vapen. Ett direktiv som svenska regeringen enligt Anders Ygeman inte stöder och som EU-kommissionen kommer omarbeta.

Svensk polis fattar alltså beslut och gör uttalanden utifrån lagstiftning som inte existerar och aldrig heller kommer existera. Polisen går alltså emot lagstiftningen (=riksdagen) och även den svenska regeringen.
 
Sanoisin että poliisin johdossa kannattaisi kiinnittää ensiksi huomiota viranomaisten omaan aseenkäsittelyyn. Kuten olisi lupaviranomaisten pitänyt noudattaa voimassa olevaa aselakia siinä vaiheessa kun aikoinaan myönnettiin aseenhankintaluvat ns. kouluampujille.
Miltä osin aselakia ei noudatettu? Sen tiedän että Kauhajoen luvan peruuttamatta jättämisestä annettiin hovissa tuomio/huomautus/tms, mutta mitä muuta?
 
Eikä vain Suomessa vaan myös Ruotsissa. Ruotsissa on korkea poliisiviranomainen Peter Thorsell hylännyt metsäästysaselupahakemuksia (aseita jotka ovat Ruotsin luonnonsuojeluviranomaisen hyväksymiä) ja perustellut hylkäämisiä lailla joka ei ole vielä laki vaan vasta EU;ssa käsittelyssä oleva lakiehdotus.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/03/polisen-avslar-vapenlicenser-pa-ej.html

Eli tuo antaa osviittaa siitä miten toiminta on koordinoitua /yhteneväistä joidenkien Eu maiden poliisien lupatoiminnassa...? Euroopasta (saksa) olen kuullut vastaavaa miten poliisi olisi jo pyytäny kohteliaasti luovuttamaan puolareita jo ennen kuin direktiivi tulee voimaan...eli ei hyvältä vaikuta ...:confused:
 
Kysymys settiin kuulukin kuinka monta värväriä suomessa on? Kuinka aktiivista on toiminta? Missä värväystä ja toimintaa tapahtuu ja keitä nämä ovat?


Tosin hovioikeus tyrmäsi syytteet ja vapautti terrorismin rahoittamisesta syytetyt tyypit näytön puutteesta...eli sen pituinen se juttu joka on ennakkotapaus seuraavia ajatellen

Suomen ensimmäinen epäilty terrorismirikos: Hovioikeus kumosi kaikki syytteet

http://m.mtv.fi/uutiset/rikos/artik...i-tuomiot-terrorismin-rahoittamisesta/5804724




Yle: Isisin vuodetulla jäsenlistalla viisi suomalaista
Tänään klo 13:50

http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016032321315414_uu.shtml?ref=juurinyt_mobile

Isisin vuodetulla jäsenlistalla on ainakin viisi suomalaista taistelijaa, kertoo Yle.

Ylen haltuunsa saamien asiakirjojen mukaan kaksi heistä on tiettävästi edelleen alueella ja yksi on kuollut.

Sotilaista yksi on Ylen mukaan kantasuomalainen. Myös kahdella muulla on Suomen kansalaisuus, kahdella ei.

Suomalaistaistelijoiden etsintä listalta jatkuu, ja heitä voi löytyä vielä lisää, Yle kertoo.

Lähde: Ylehttp://yle.fi/uutiset/isisin_vuodetulla_jasenlistalla_on_ainakin_viisi_suomalaistaistelijaa/8759501
Lainaus:
Kantasuomalainen matkusti somalin kanssa
Neljä viidestä miehestä on ollut kytköksissä toisiinsa. He ovat merkinneet suosittelijoikseen samoja nimiä, saapuneet Syyriaan samoihin aikoihin ja saman raja-aseman, Jarabulusin, kautta.

Keskeinen hahmo heidän joukossaan näyttää olleen parikymppinen somalinuorukainen, joka saapui Syyriaan kesäkuun alussa 2014. Hän on jo Ylen aiempien tietojen mukaan ollut hyvin verkottunut muihin Syyrian-matkaajiin. Hän on Pirkanmaalta.

Yksi hänen perheenjäsenistään oli matkustanut alueelle jo ennen häntä.

Lomakkeessa mies kertoo matkustaneensa aiemmin Saudi-Arabiassa, Egyptissä, Hollannissa ja Iso-Britanniassa ja työskennelleensä telemarkkinointialalla.

Ylen tietojen mukaan hän oli pyrkimässä yliopistoon ennen lähtöään.

Somalimies pitää lomakkeiden perusteella itseään muita parempana šarian eli islamilaisen oikeuskäytännön tuntijana. Kun muut suomalaisnimet ruksasivat "perustason", somalimies ruksasi "keskitason" šariatuntemuksen.

Samana päivänä hänen kanssaan Syyrian rajan yli tuli kantasuomalainen mies, joka on samoin Pirkanmaalta. Kantasuomalainen merkitsi yhdeksi suosittelijakseen juuri somalialaisen matkakumppaninsa.

Kantasuomalainen oli lähdön hetkellä 20-vuotias ja suorittanut keskiasteen opinnot. Hän kertoi käyneensä aikaisemmin ulkomailla vain Ruotsissa.

Bangladeshilaiset töissä kaupassa Helsingissä
Somalinuorukaisella oli tiiviit yhteydet myös häntä seuranneeseen bangladeshilaiseen. Samanikäinen bangladeshilaismies saapui Syyriaan Suomesta kolme viikkoa myöhemmin, juhannuksen tienoilla 2014.

Ennen lähtöään hän oli käynyt harjoittelemassa ampumista helsinkiläisellä ampumaradalla. Ylen tietojen mukaan parikymppinen nuorukainen oli asunut Suomessa pari vuotta ja opiskellut ammattikorkeakoulussa.

Hän oli töissä kaupassa Helsingissä, samoin kuin toinen vanhempi Bangladeshista kotoisin oleva mies. Vanhempi, yli kolmekymppinen bangladeshilainen tuli Syyrian Turkin-vastaisen rajan yli kuukautta nuoremman jälkeen, heinäkuussa 2014.

Hän kertoi maahantulolomakkeessa olevansa naimisissa ja matkustaneensa laajasti Euroopassa.

Kummallakaan bangladeshilaisella ei ole Suomen kansalaisuutta.

Värvärit somalitaustaisia?
Kaikki neljä mainittua miestä kertovat matkansa "välittäjäksi" saman miehen: Abu Muhammad al-Šamalin.

Yhdessä lomakkeessa suosittelijan kohdalla lukee Mahmud al-Sumali, joka voi olla saman nimen eri kirjoitusasu.

Ensimmäisenä saapuneen suomalais–somalialainen kaksikon suosittelijana on toiminut Abu Sumayya -niminen henkilö. Lomakkeen mukaan hän on oleskellut Manbijin kaupungissa Pohjois-Syyriassa.

Ylen tietojen mukaan Abu Sumayya saattaa viitata Syyriassa jo olleeseen suomensomaliin, joka kuoli samoihin aikoihin.

Hänen serkkunsa julkaisi Twitterissä kuolinilmoituksen ja valokuvan, jossa kutsuu miestä Abu Sumayaksi. Yle ei ole pystynyt vahvistamaan, onko kyseessä sama henkilö vai joku muu.

Kyseinen serkkukin oli jo tuolloin Syyriassa.
 
Viimeksi muokattu:
:solthum:

Terrorismi kuriin itsesensuurilla ja muslimiyhteisöjen tuella
http://professorinajatuksia.blogspo...d:+blogspot/Ipsas+(Professorin+ajatuksia)&m=1

Brysselin iskut osoittivat jälleen kerran, että meillä on käsissämme valtava ongelma, joka kytkeytyy islamilaisista kulttuureista suuntautuvaan humanitaariseen maahanmuuttoon. Ongelma näyttäisi juuri nyt korostuvan Belgiassa, jonka asukkaista vain 5,9 prosenttia tunnustaa Muhammedin profeetakseen.

Eilisten iskujen valossa oli mielenkiintoista kuulla, mitä terrorismiasiantuntija Hussein al-Taeella oli sanottavana tapahtuneesta. Hänen ykkösviestinsä ainakin edellä linkitetyn uutisen mukaan on tässä tilanteessa se, että poliitikkojemme pitäisi "yrittää olla kalastelematta poliittisia irtopisteitä sanomalla esimerkiksi, että tässä on tämä sallivuus tai tämä on sen suvakkitoiminnan tulosta".

Lisäksi hän kertoi, että "suurin osa näistä ihmisistä, jotka ovat tähän maahan tulleet, ovat lähteneet ISIS:iä ja kuolemaa karkuun, ja ne muut, tai suurin osa heistä, ovat tulleet paremman elämän toivossa, mutta ISIS ei ole lähettänyt ihmisiä."

Terrorismiasiantuntijan sanoma on siis lähinnä se, että vaikka osa muslimeista harrastaakin terrorismia, ei heidän virtaansa Eurooppaan saa lopettaa. Päin vastoin, se olisi taipumista terroristien tahtoon, sillä ISIS pyrkii kertomaan Euroopan sydämessä tapahtuvilla terroriteoilla, että "pakolaisuutta ei kannata harrastaa... koska teidän elämänne tulee olemaan todella tukalaa, olitte sitten leireissä Irakissa ja Turkissa tai sitten muualla".

Asiantuntijan mukaan tekojen kaksi muuta motiivia olivat länsimaiden painostaminen poistumaan Irakista ja Syyriasta sekä sen osoittaminen, että muslimimaissa tapahtuneissa terroriteoissa kuolleista ei välitetä yhtä paljon kuin länsimaissa tapahtuneiden iskujen uhreista. Eli länsimaalaisiin kohdistuvan katkeruuden herättäminen ja vahvistaminen muslimeissa.

Asiantuntijalla oli myös ehdotus siitä, kuinka meidän tulisi torjua muslimiterrorismia. Hänen mukaansa "niiden yhteisöjen ja erityisesti muslimiyhteisöjen, jotka ovat täällä ja vakiintuneet tänne, intressinä on estää ISIS:iin rekrytoitumista ja radikalisoitumista. He haluavat näyttää hyvältä ja antaa islamista paremman kuvan. Yhteistyö näiden kanssa poikii yleensä sen, että ideologiaa vastaan taistellaan ideologialla. Eli käytetään islamia siihen, että estetään Isistä ja värväytymistä siihen. Se on erittäin tärkeää, ja sitä täytyy tapahtua laajemmin Suomessa."

Summa summarum. Asiantuntijamme mukaan johtopäätös Brysselin terrori-iskuista on siis se, että poliitikkojemme tulee harrastaa vahvaa itsesensuuria, jatkaa maahamme kohdistuvaa muslimi-invaasiota sekä luottaa täällä jo oleviin muslimiyhteisöihin terrori-iskujen torjunnassa.

Sitä hän ei kuitenkaan tullut maininneeksi, että länsimaiden muslimiyhteisöstä iso osa kannattaa terroritekoja. Eikä sitäkään, että Pariisin viimesyksyisten tapahtumien perusteella itse tulijoita hanakampia terroristeja ovat heidän länsimaissa syntyneet lapsensa. Entä mahtaako hän olla tietoinen siitä, että jo ennen eilisiä iskuja 96% suomalaisista halusi rajoittaa muslimien maahanmuuttoa?

Tämä on enemmän kuin mielenkiintoista.

Onneksi sentään suojelupoliisi lienee tilanteen tasalla, koska ylitarkastaja Tuomas Portaankorva totesi samassa uutisessa, että "viranomaisten on kyettävä hankkimaan tietoa myös sellaisilta alueilta, joita kutsutaan tiedustelukatveiksi. Eli alueita, joilla esimerkiksi ympäröivä yhteisö sallii laittoman toiminnan ja sen valmistelun, ja joista on äärimmäisen hankala – joskus jopa mahdotonta – saada sellaista tietoa, jonka perusteella voitaisiin puuttua siihen toimintaan."

Voiko tuon sanoa suoremmin: meilläkin esiintyy yhteisöjä, jotka suojelevat ja tukevat terroristeja. Toivottavasti ylitarkastaja ei kuitenkaan tarkoittanut terrorismiasiantuntijan mainitsemia vakiintuneita muslimiyhteisöjä, vaan joitakin vähäisempiä ja löyhempiä porukoita.

Portaankorvakaan ei puuttunut Suomeen kohdistuvan terrorismiuhan perimmäiseen syyhyn, eli maahamme kohdistuvaan muslimi-invaasioon. Onneksi siinä asiassa aktiivinen toimija löytyi tasavallan poliittiselta huipulta.

Presidentti Sauli Niinistö nimittäin sopi venäläisen kollegansa Vladimir Putinin kanssa eilen siitä, että rajaliikennettä rajoitetaan Lotta–Raja-Joosepin ja Sallan raja-asemilla. Rajoitukset koskevat kolmansien maiden kansalaisia, siis juuri niitä ihmisiä, jotka ovat tulleet Suomeen hakemaan turvapaikkaa. Ja jotka esimerkiksi Belgian, Ranskan, Espanjan jaIso-Britannian kokemusten valossa ovat turvallisuusriski myös meidän maallemme.
Jutusta kommentti:


Anonyymi23. maaliskuuta 2016 klo 8.27
Eurooppalaisjohtajien eilisiä reaktioita lukiessani huomasin erään mielenkiintoisen piirteen: jos terrorismia ei ole, rajat on syytä pitää auki (koska mitään vaaraa ei ole), jos terrorismia on, silloinkin rajat on syytä pitää auki (koska niiden sulkeminen olisi juuri se, mitä terroristit toivovat). Nyt aiheellinen kysymys on: mitä pitäisi tapahtua, että eurooppalaisjohtajien mielestä rajat kannattaisi sulkea? Ilmeisesti sellaista katastrofia ei olekaan.

Fanaatikon tunnistaa siitä, että mikään uusi informaatio tai argumentaatio ei saa hänen mieltään muuttumaan. Fanaatikkoja ovat paitsi jihadistit, myös ne eurooppalaisjohtajat, joille avoimet rajat ovat samanlainen pyhä kuin profeetta on jihadisteille.

Harva muuten on kyseenalaistanut sitä väitettä, että terroristit haluaisivat saada rajat kiinni. Mitä se heitä kiinnostaa? Heillehän avoimista rajoista on vain hyötyä, kun he pääsevät Eurooppaan toteuttamaan väkivaltafantasioitaan. Se, että rajat heidän toimintansa seurauksena suljettaisiin, olisi vain eräs väistämätön takaisku. Eurooppalaisjohtajat siis vain haluavat käyttää terrorismia oman fanaattisen politiikkansa selkänojana
 
Viimeksi muokattu:
Miltä osin aselakia ei noudatettu? Sen tiedän että Kauhajoen luvan peruuttamatta jättämisestä annettiin hovissa tuomio/huomautus/tms, mutta mitä muuta?

Vanhassa aselaissa velvoitettiin lupaviranomaista selvittämään hakijan soveltuvuus ampuma-aseen haltijaksi. Aivan samalla tavalla kuin nykyisessäkin aselaissa. Siitä huolimatta kummallakaan (=kouluampujan kohdalla) kerralla lupaviranomainen ei millään tavoin selvittänyt hakijan taustoja vaan tyytyi luottamaan hakijan antamaan selvitykseen (joka oli valheellinen). Tapaukset olivat lähes identtisiä, aseen merkkiä, mallia ja ostopaikankin osalta.
Luvat myöntäneiden viranomaisten harkintaan vaikutti todennäköisesti sen aikaisen poliisin aselupahallintaviraston ohjeet, joissa suositeltiin ensimmäistä aselupaansa hakevalle myönnettäväksi pienoispistoolin lupa. Ne kun olivat siihen aikaan poliisin aseyksikön mielestä vaarattomampia aseita. Vastaavasti 9mm pistoolin hankintalupaa ei ensikertalaisella juurikaan myönnetty.

Näistä aselupiin liittyvistä asioista keskusteltiin paljon ja perusteellisesti kyseiseen aikaan. Tapahtumien taustalla oli monia tekijöitä ja osaamattomuutta, väärää ohjeistusta ja virheitä. Siksi en näe erityistä aihetta ryhtyä liian ankarasti syyllistämään yksittäisiä lupaviranomaisia. En silloin enkä näin jälkeenpäinkään. Kuten sanottu, taustalla vaikutti jo silloisen poliisin lupahallinnon heikko asiantuntemus varsin laajasta ja moninaisesta asiakokonaisuudesta. Silloin voimassa olleessa aselaissa ei ollut mitään vikaa.

Mielestäni nimim. "Bushmaster" osuu asian ytimeen tässä kommentissaan:

Käsittämättömintä tässä on se miten poliisista on tullut asepolitiikan tekijä eikä sen valvoja. Poliisijohto ei pysy pelkästään lakien ja asetusten noudattajana/toimeenpanijana vaan väsää ihan omia linjauksiaan ja antaa hyvinkin arveluttavia "käskyjä" = ohjeistuksia aselupahallinolle miten lupahakemuksia käsitellään ja tulkitaan nykyisen lain ja mahdollisesti tulevaa lakia sekä direktiiviä ennakoiden.

Aselupahallinto on muuttunut aseluvanhakijalle lähes irrationaalisten lupapäätösten keskukseksi ja kun hallinto-oikeus useinmiten vahvistaa poliisin päätöksen niin voi kysyä mikä on suomen kansalaisten oikeusturvan tila?

Mitä on tapahtunut ja miksi?

Mikä on tällaisen toiminna perinmäinen tarkoitus ?
 
Back
Top