Suomen sisäinen turvallisuus

Joo, pelastusopiston on käynyt läpi kymmenisen naista. Moottoripyöräskoudeksi on päässyt kolme naista. Pelastusopiston suhteen kaikki varmaan ymmärtävät että sääntöjen ja vaatimusten pitää olla tasan samat miehille ja naisille. Helvetin kovia mimmejä ovat olleet nuo jotka läpi ovat päässeet. Kaveri sinne haki pari kertaa ja toisella kerralla pääsikin. Treenasi Malawissa testejä varten ja sanoi, että hänen "on pakko tuuttata fyysisistä täydet kun ei tuo suomen kielen kirjoittaminen ja lukeminen ole ihan niin helppoa". Oli näes viettänyt lapsuutensa sinihattu-isin ja perheen kanssa hiekkapaikoissa ja opinnot sitten jenkeissä.

Moottoripyöräilijöillä vissiin karsii se pyörän tönäämisen koe. Taitaa olla 450 metriä kolmessa minuutissa suoritettavana. Ymmärrän kyllä että fillari on saatava pystyyn omin voimin jos se kaatuu ja tietysti työntämällä voi joutua joskus starttaamaankin mutta mitä virkaa tuolla kokeella noin oikeasti on? Jos pyörä on kaputt eikä lähde muutaman kymmenen metrin tönäämisellä käyntiin niin eiköhän se silloin ole syytä ottaa trailerille ja viedä pajalle?

Noin yleisesti olen toki sitä mieltä että samat pääsykokeet kaikille viidelletuhannelle sukupuolelle.
Samaa mieltä, samat vaatimukset kaikille noilla aloilla. Siitä mp:n työntämisestä ja sen tärkeydestä niin näkisin että se varmaankin mittaa hakijan kuntoa ja voimaa tehokkaasti ja se itse pyörän työntäminen ei ole SE JUTTU tässä asiassa. Voisihan se koe olla vaikka samanpainoisen kotyikärryn työntöä mutta se ei ehkä näyttäisi yhtä mediaseksikkäältä.
 
Samaa mieltä, samat vaatimukset kaikille noilla aloilla. Siitä mp:n työntämisestä ja sen tärkeydestä niin näkisin että se varmaankin mittaa hakijan kuntoa ja voimaa tehokkaasti ja se itse pyörän työntäminen ei ole SE JUTTU tässä asiassa. Voisihan se koe olla vaikka samanpainoisen kotyikärryn työntöä mutta se ei ehkä näyttäisi yhtä mediaseksikkäältä.
Kyllä mäkin tuon kuntotestipuolen tajuan. Tuo 450 metriä kolmessa minuutissa vastaa tahtia yhdeksän kilsaa tunnissa. Itse pääsen tuohon vauhtiin kyllä ja pystyn sitä pitämään ylläkin ainakin puolisentoista tuntia. Mutta että semmoinen 250 kg moottoripyörää siihen vielä työnnettäväksi? Ei se moottoripyörällä ajo nyt niin rankkaa hommaa ole että tuon pitää sujua... Meikäläiselle on ihan sama mitä sukupuolta sieltä miekkafirman fillarin päältä löytyy mutta aika rajulta tuo kuullostaa, varsinkin kun verrataan siihen että tavallisessa partioinnissa nainen kyllä "saa" olla mukana. Toki on sitten niinkin että motskarihommissa polizei on usein ihan ittekseen, eli ehkä siinä sitten pitää olla valmiutta siihen fyysisyyteenkin enämpi.
 
Meikäläiselle on ihan sama mitä sukupuolta sieltä miekkafirman fillarin päältä löytyy mutta aika rajulta tuo kuullostaa, varsinkin kun verrataan siihen että tavallisessa partioinnissa nainen kyllä "saa" olla mukana. Toki on sitten niinkin että motskarihommissa polizei on usein ihan ittekseen, eli ehkä siinä sitten pitää olla valmiutta siihen fyysisyyteenkin enämpi.

Moottoripyöräpoliisin hommissa se moottoripyörä on lähinnä väline toiminnan toteuttamiseen. Homman raskaus ja vaarallisuus piilee jossain ihan muualla. Ei laskuvarjojääkärilläkään se hyppääminen ole kuin pieni osa ammattitaitoa.
 
Kyllä mäkin tuon kuntotestipuolen tajuan. Tuo 450 metriä kolmessa minuutissa vastaa tahtia yhdeksän kilsaa tunnissa.
Ja yhdeksän kilsaa tunnissa vastaa vauhtia 216 kilsaa vuorokaudessa tai 78 840 kilsaa vuodessa. Mutta kun sitä pyörää ei työnnetä tuntia tai vuorokautta tai vuotta, vaan maksimissaan kolme minuuttia.

Toisaalta jos katsotaan että jonkinlainen kuntotesti on hyvä olla olemassa, niin miksi ei lajinomainen testi? Kai tuollainen funktionaalinen testi kuitenkin on parempi kuin joku penkkipunnerrus?
 
Ja yhdeksän kilsaa tunnissa vastaa vauhtia 216 kilsaa vuorokaudessa tai 78 840 kilsaa vuodessa. Mutta kun sitä pyörää ei työnnetä tuntia tai vuorokautta tai vuotta, vaan maksimissaan kolme minuuttia.

Toisaalta jos katsotaan että jonkinlainen kuntotesti on hyvä olla olemassa, niin miksi ei lajinomainen testi? Kai tuollainen funktionaalinen testi kuitenkin on parempi kuin joku penkkipunnerrus?
Aiheeseen löyhästi liittyen niin eikö se palomiesten rengastesti vasta tyhmä olekin? Se jossa työkonerengasta siirretään lekalla hakkaamalla x-matka x-ajassa. Miksi eivät pyöritä sitä?
 
Itse en ymmärrä tuota moottoripyörän työntämistä. Toki on niin, että mp-poliisi joutuu ehkä tilanteisiin useammin yksin kuin normipartiossa, mutta onko työntäminen oikea mittari tuolle? Tuntuu siltä, että naisia ei haluta moottoripyöräpoliiseiksi :rolleyes:
 
Minkälainen testi olisi parempi? Miksi juuri pyörän työntäminen on naisille erityisen hankala, jos kuitenkin testistä halutaan raskas niin se olisi joka tapauksessa naisille paha? Olisiko esim leuanvetojen, penkkipunnerruksen tai 3000 m juoksun työelämävastaavuus parempi?

Tuossa pyörän työntämisessähän on hyvää mm se, että se on helppo toteuttaa, on yhteismitallinen kaikille, työtehtävissä saattaa oikeastikin joutua työntämään pyörää esim irti jostain hiekasta tms, jne.

Edit: Minä en puolusta henkeen ja vereen nimenomaan tätä pyöräntyöntämistestiä. En vain ole kuullut, miksi se olisi huono testi. Mielestäni testistä ei tee huonoa se, että se on naisille raskas, koska ei elämäkään toimi siten että "et voi lyödä minua, koska minä olen lapsi"
28895
 
Viimeksi muokattu:
Aiheeseen löyhästi liittyen niin eikö se palomiesten rengastesti vasta tyhmä olekin? Se jossa työkonerengasta siirretään lekalla hakkaamalla x-matka x-ajassa. Miksi eivät pyöritä sitä?

Ovien, seinien ym särkeminen lekalla kirveellä ja vastaavilla on palomiesten hommaa. Testi mitannee ainakin noihin hommiin tarvittavia ominaisuuksia.
 
Minkälainen testi olisi parempi? Miksi juuri pyörän työntäminen on naisille erityisen hankala, jos kuitenkin testistä halutaan raskas niin se olisi joka tapauksessa naisille paha? Olisiko esim leuanvetojen, penkkipunnerruksen tai 3000 m juoksun työelämävastaavuus parempi?

Tuossa pyörän työntämisessähän on hyvää mm se, että se on helppo toteuttaa, on yhteismitallinen kaikille, työtehtävissä saattaa oikeastikin joutua työntämään pyörää esim irti jostain hiekasta tms, jne.
Itse mietin juuri samoja asioita. Voisihan se olla cooper, leuanvetoa, penkkipunnerrusta ym se testi. Tai joku gladiaattorit- temppurata. Mutta tämä nykyinen on kaikille sama, helppo järjestää ja mittaa taatusti aerobista kuntoa ja lihasvoimaa luotettavasti. En keksi mitään syytä miksi tästä pitäisi luopua.
 
Mun mielestä testien ja vaatimusten tulee olla samat sukupuolesta riippumatta.

Palomiehillä tuo on sikäli tärkeää että sammutusparin on kyettävä hoitamaan mahdollisesti se pari palavasta rakennuksesta ulos. Painoa voi varusteineen olla toistasataa kiloa ja lämpöä se +800 astetta, näkyvyys nolla.

Poliisi puolella tulisi näin tasa-arvon aikana olla myös samat testit ja vaatimukset kummallekin sukupuolelle. Tai sitten jos vaatimus on toisella sukupuolella kovempi niin myös palkan tulisi olla. Samoja hommia siellä käsittääkseni tehdään sukupuolesta riippumatta.

Muutoinkin en minä ainakaan henkilökohtaisesti haluaisi olla työpaikalla sen enempää kiintiö henkilö kuin ns. Helpommalla sisään päässyt.
 
Ryöstön kohteena ollutta 81-vuotiasta epäillään tapon yrityksestä
Vangittuna on edelleen kaksi miestä, jotka murtautuivat vanhuksen asuntoon Hartolassa.

Nämä ei mene mun oikeustajuun. Ei pitäisi edes mennä syyteharkintaan koska:
- puolustautui väkivältaa vastaan omassa kodissaan
- lopetti väkivallan käytön kun vastapuoli luovutti
- räikeä voimasuhteiden epätasapaino puolustajaa vastaan
 
Mies puolusti kotiaan pesäpallomailalla, asunnon haltijaa epäillään törkeästä pahoinpitelystä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...la-saivat-pesapallomailasta/7350656#gs.46b8qb

Näissä tapauksissa, joissa henkilö käyttää väkivaltaa puolustaakseen henkeään, oli keissi mikä hyvänsä, pitää tapaus tutkia, ja aina epäillään pahoinpitelystä tms. Lain mukaan näin on pakko toimia, vaikka maallikosta koko touhu tuntuu turhalta. Samaan tapaan kun eräs henkilö kävi kirveellä poliisin kimppuun ja osui kypärään, jonka jälkeen poliisi päästi ko. henkilöstä ilmat. Sekin tutkittiin, vaikka oli päivän selvää, että kyse oli hätävarjelusta. Lähtökohta lienee se, että on parempi tutkia kuin viitata kintaalla, jotta kynnys väkivallan käyttämiseen on jokaisella tässä maassa mahdollisimman korkea.

Ja jotta ei jää epäselvyyttä mitä mieltä olen näistä keisseistä: hyvä että uhri pisti kampoihin ja käytti sitä voimaa mitä oli käsillä. Toivon saatavilla olevien tietojen perusteella, että molemmat (ampuminen ja pesismaila) tulkitaan hätävarjeluksi.
 
Viimeksi muokattu:
Minkälainen testi olisi parempi? Miksi juuri pyörän työntäminen on naisille erityisen hankala, jos kuitenkin testistä halutaan raskas niin se olisi joka tapauksessa naisille paha? Olisiko esim leuanvetojen, penkkipunnerruksen tai 3000 m juoksun työelämävastaavuus parempi?

Tuossa pyörän työntämisessähän on hyvää mm se, että se on helppo toteuttaa, on yhteismitallinen kaikille, työtehtävissä saattaa oikeastikin joutua työntämään pyörää esim irti jostain hiekasta tms, jne.

Edit: Minä en puolusta henkeen ja vereen nimenomaan tätä pyöräntyöntämistestiä. En vain ole kuullut, miksi se olisi huono testi. Mielestäni testistä ei tee huonoa se, että se on naisille raskas, koska ei elämäkään toimi siten että "et voi lyödä minua, koska minä olen lapsi"
Varmaan pitkälti noin. Minä olen vähän yksniittinen, että jos jotakin mitataan niin mitataan sitä sitten.

Kuinkas normipoliisien kyky vääntää tositilanteessa mitataan? Voidaanko lähteä aina siitä, että pienellä naispoliisilla on aina sitäkin rotevampi kaveri, joka hoitaa pääosan voimankäytöstä, siis lihasvoiman käytöstä. Mitä sitten, kun naisten osuus kasvaa yli puolen, onko mahdollista laittaa kaksi naista samaan partioon, kukas sitten painii jos tarvitaan?

Vai pitäisikö kaikki poliisit laittaa lykkäämään moottoripyörää?

Asia ei ole minulle mitenkään merkityksellinen eikä tähän tarvitse palata. En vain aina tajua juttuja, joita perustellaan täysin eri asioilla. Haluan selvittää itselleni asiayhteyden.
 
Niin, se onkin hyvä kysymys miksi poliisissa on syrjivät kuntotestit eri sukupuolille. Ilmeisesti on katsottu, että poliisissa tarvitaan tietty määrä naisia (kuten varmasti tarvitaankin), ja toisaalta poliisin työ on pääasiassa jotain muuta kuin painimista. On toisaalta niin, että jos naisten (tai nk. heikkojen miesten) määrä kasvaa liikaa, niin tulee tiettyjä ongelmia (jotka eivät välttämättä liity voimankäyttöön, vaan yleisemmin fyysiseen suorituskykyyn).

En ole moottoripyöräihmisiä, mutta olen ymmärtänyt että moottoripyörällä ajaminen saattaa olla fyysisesti raskasta - erityisesti jos ajellaan jotan muuta kuin huviajelua. Tämä puolustaisi erillisiä kuntotestejä; samalla tavalla kuin joissakin muissakin erityistehtävissä on.
 
Back
Top