Suomen sisäinen turvallisuus

Jos poliisin saapuminen kestää tunnin ja vartin ja jos asiat ruvetaan ratkomaan paikallisten ihmisten oikeustajun mukaan, niin ylijyrätyt saattavat todeta, että eivät hekään voi nostaa mistään mitään juttua kun kukaan yhteisön jäsen ei kuitenkaan tunnusta nähneensä mitään.
Suomessa joudutaan pohtimaan, että hyväksytäänkö yleisesti rinnakkaisten yhteiskuntajärjestysten muodostuminen? Jos hyväksytään yhdelle niin ehkä pitää hyväksyä toisellekin?
Toistaiseksi olemme lähinnä kritisoineet huolestuneina sitä, että maahan tulleilla siirtolaisilla olisi vetoa rinnakkaisyhteiskuntaisiin malleihin, mutta mikäli maaseudut jäävät turvattomiksi, alkaa sielläkin syntyä vaihtoehtoinen turvallisuusjärjestelmä kantasuomalaisten tavalla.
Huono juttu yleisesti jos syrjäseuduilla poliisi ei voi vaikuttaa nopeasti.
.
 
90 -luvun puolivälissä kävin vartijakurssin. Siellä eräs kouluttaja kertoi aina ulkomaille mennessään käyvän ensitöikseen ostamassa jonkun teräaseen. Silloin lintukotolaisena ihmettelin tätä, mutta en ihmettele enää.
Taitaa esim. Briteissä päästä "turvaan" joksikin aikaa jos puukko löytyy..
 
Taitaa esim. Briteissä päästä "turvaan" joksikin aikaa jos puukko löytyy..

Tuskimpa sielläkään satunnaisesti tarkistavat tavan kulkijoita. Parempi raudoissa kuin laudoissa. Puukolla varustautunut kansalainen ottaa sen esille paljon todennäköisemmin ryöstäjien/murhaajien edessä kuin poliisin.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa joudutaan pohtimaan, että hyväksytäänkö yleisesti rinnakkaisten yhteiskuntajärjestysten muodostuminen? Jos hyväksytään yhdelle niin ehkä pitää hyväksyä toisellekin?
Toistaiseksi olemme lähinnä kritisoineet huolestuneina sitä, että maahan tulleilla siirtolaisilla olisi vetoa rinnakkaisyhteiskuntaisiin malleihin, mutta mikäli maaseudut jäävät turvattomiksi, alkaa sielläkin syntyä vaihtoehtoinen turvallisuusjärjestelmä kantasuomalaisten tavalla.
Huono juttu yleisesti jos syrjäseuduilla poliisi ei voi vaikuttaa nopeasti.
.

Tähän loppuen lopuksi helppo ratkaisu: joko ujutetaan kansalaisilla oikeutta valvoa laki tai annetaan jonkin sattumanvaraisen bandidos-tai ählämijengin hallita aluetta. Ruotsissahan tästä jälkimmäisestä erittäin hyvää käytäntöä kun virkavalta vaan kylmästi ilmoittaa, että Ruotsin maaperällä on alueita jotka ovat riistäytyneet käsistä, mutta pitävät huolen ettei kansalaiset pysty vastaamaan ympäristön haasteisiin.

Valtiohan ei periaatteessa voi vapaaehtoisesti myöntää että homma alkaa riistäytyä kädestä vaan täytyy pitää ylläpitää kulissia siitä että turvallisuus on ihan huippuluokkaa, koska tämän jälkeen valtion kyseenalaistaminen leviää turvallisuudesta kaikkiin muihin toimintoihin kulovalkean tavoin. Tästä lähestymistavasta pitää huolen Taposen kaltaiset jantterit, jotka menevät keskellä päivää maijan kyydissä tutkimaan Vuosaaren tilannetta ja tokaisevat viiden minuutin kivien potkimisen jälkeen että ei mitään moitittavaa, pari autoa kärvähtänyt tupakansytyttimen takia.

Syrjäseudut saavat olla jokseenkin rauhassa, koska odotusarvoisesti sinne toteutetut rikoskeikat eivät ole kannattavia. Asutuskeskuksien alueella voi päiväsaikaan rullata monta kymmentä asuntoa verrattuna pariin kesämökkiin eli tuottavuus kärsii vaikka kiinnijäämisen riski olisikin heikompi. Ei Motombo ja Yusuf muutoin mene Kärsämäelle vaikka Kela Goldilla saisi viikonloppureissun budjettiin rahaa.
 
Aika monessa Euroopan maassa voi kävellä lentokentän jälkeen kauppaan ja ostaa kaasusumuttimen....viimeistään huoltsikan kulmilta sen löytää rekkamiehiltä, jos ei muilta. Rekkamiehillä löytyy usein ihan perhepakkauksia. :) Portsareilta niitä saa euroilla ja taksikuskeilta. Siis jos missä ei ole vapaasti kaupan. Jäsen @YJT tuntee varmasti asiaa.
 
Suomessa joudutaan pohtimaan, että hyväksytäänkö yleisesti rinnakkaisten yhteiskuntajärjestysten muodostuminen? Jos hyväksytään yhdelle niin ehkä pitää hyväksyä toisellekin?
Toistaiseksi olemme lähinnä kritisoineet huolestuneina sitä, että maahan tulleilla siirtolaisilla olisi vetoa rinnakkaisyhteiskuntaisiin malleihin, mutta mikäli maaseudut jäävät turvattomiksi, alkaa sielläkin syntyä vaihtoehtoinen turvallisuusjärjestelmä kantasuomalaisten tavalla.
Huono juttu yleisesti jos syrjäseuduilla poliisi ei voi vaikuttaa nopeasti.

Jos urbaaneille alueille alkaa muodostua Ruotsin, Saksan ja Ranskan mallin mukaisia rinnakkaisyhteiskuntia, niin seurauksena on lähes väistämättä että nykyinen kasvukeskusten satelliittivyöhykkeille muuttaminen lisääntyy ja entistä useammin muutetaan paljon kauemmaksikin kuin sinne Nurmijärvelle, Kaarinaan, Lempäälään tai Kempeleelle.

Ja kun muuttajat ovat yhä useammin niitä, joilla on varaa valita oma asuinympäristönsä, niin seurauksena on sekä hyvien veronmaksajien että yritysten liikettä ulospäin. Tämä taas tulee hankaloittamaan slummiutuvien alueiden tilannetta ennestään.

Palveluiden siirtymistä keskustoista kehävyöhykkeille on nähty jo 20-30 vuotta ja varsin isossa mittakaavassa. Joskus menneinä vuosikymmeninä kun suuret tavaratalot olivat keskustoissa ja nettikauppaa ei ollut, niin ajamiseen ja pysäköintiin tarvittavan puolen tunnin kehän koko oli tosi pieni ja tunnin kehäkin oli surkea.

Nykyisin isot liikekeskukset ovat usein vähintään puolen tunnin ajomatkan päässä kaupungin keskustasta eri puolilla kaupunkia, joten puolen tunnin ympyrä voi olla 60 kilsaa keskustasta ja 50 ostarialueelta jokaiseen suuntaan. Ja tunnin ympyrä voi olla sen 110 kilsaa keskustasta ja 100 ostareilta.

Ostareiden myötä siirtyy paljon muitakin työpaikkoja. Ja tällä tavoin työssäkäyntialue kasvaa.

Jos katson omaa tuttavapiiriäni, niin trendi näkyy selvästi. Valtava määrä ihmisiä oli noin 20 vuotta sitten perheettömiä kasvukeskuksessa asuvia korkeakoulu- tai yliopisto-opiskelijoita. Niistä jotka ovat nykyisin perheellisiä alle 10% asuu enää kasvukeskuksissa. Satelliittikunnat + lapsuuden maisemat ovat imuroineet lähes kaikki perheelliset. Sinkuista ja eronneista jokunen asuu isoissa kaupungeissa.

Se, että lapset saavat elää turvallisessa ja mahdollisimman puhtaassa ympäristössä on näissä lapsiperheissä ykkösjuttu. Työpaikka... Se määräytyy sen mukaan, että mitä vaihtoehtoja on tarjolla. Yksikään perhe ei ole missään vaiheessa edes harkinnut sitä että muuttaisi työn tai rahan perässä alueelle, jonka kokevat turvattomammaksi tai jossa koulujen taso on laskeva.
 
Jos urbaaneille alueille alkaa muodostua Ruotsin, Saksan ja Ranskan mallin mukaisia rinnakkaisyhteiskuntia, niin seurauksena on lähes väistämättä että nykyinen kasvukeskusten satelliittivyöhykkeille muuttaminen lisääntyy ja entistä useammin muutetaan paljon kauemmaksikin kuin sinne Nurmijärvelle, Kaarinaan, Lempäälään tai Kempeleelle.

Ja kun muuttajat ovat yhä useammin niitä, joilla on varaa valita oma asuinympäristönsä, niin seurauksena on sekä hyvien veronmaksajien että yritysten liikettä ulospäin. Tämä taas tulee hankaloittamaan slummiutuvien alueiden tilannetta ennestään.

Palveluiden siirtymistä keskustoista kehävyöhykkeille on nähty jo 20-30 vuotta ja varsin isossa mittakaavassa. Joskus menneinä vuosikymmeninä kun suuret tavaratalot olivat keskustoissa ja nettikauppaa ei ollut, niin ajamiseen ja pysäköintiin tarvittavan puolen tunnin kehän koko oli tosi pieni ja tunnin kehäkin oli surkea.

Nykyisin isot liikekeskukset ovat usein vähintään puolen tunnin ajomatkan päässä kaupungin keskustasta eri puolilla kaupunkia, joten puolen tunnin ympyrä voi olla 60 kilsaa keskustasta ja 50 ostarialueelta jokaiseen suuntaan. Ja tunnin ympyrä voi olla sen 110 kilsaa keskustasta ja 100 ostareilta.

Ostareiden myötä siirtyy paljon muitakin työpaikkoja. Ja tällä tavoin työssäkäyntialue kasvaa.

Jos katson omaa tuttavapiiriäni, niin trendi näkyy selvästi. Valtava määrä ihmisiä oli noin 20 vuotta sitten perheettömiä kasvukeskuksessa asuvia korkeakoulu- tai yliopisto-opiskelijoita. Niistä jotka ovat nykyisin perheellisiä alle 10% asuu enää kasvukeskuksissa. Satelliittikunnat + lapsuuden maisemat ovat imuroineet lähes kaikki perheelliset. Sinkuista ja eronneista jokunen asuu isoissa kaupungeissa.

Se, että lapset saavat elää turvallisessa ja mahdollisimman puhtaassa ympäristössä on näissä lapsiperheissä ykkösjuttu. Työpaikka... Se määräytyy sen mukaan, että mitä vaihtoehtoja on tarjolla. Yksikään perhe ei ole missään vaiheessa edes harkinnut sitä että muuttaisi työn tai rahan perässä alueelle, jonka kokevat turvattomammaksi tai jossa koulujen taso on laskeva.

Yritykset eivät muuta syrjäseuduille vaikka olisi varaa valita, koska investointipäätöksiä ei tehdä pääsääntöisesti kulujen perusteella vaan että saako investoinnille katetta. Kaikki kustannustehokkuuteen perustuva liiketoiminta on logistiikka-lähtöistä arvuuttelua joten aniharvalla yrityksellä on varaa muuttaa resurssien keskittymistä harvaan asutuille seuduille. Palvelut taas seuraavat perässä tuotantolaitosten ja yms. volyymipisnesten perässä.

Tavaratalot seuraavat keskiluokkaa omakotitaloasutusten perässä joten näiden pitää kokoajan siirrellä sijaintiaan kun taas Stockmanni voi pitää pääkonttoriaan vuodesta toiseen Kolmen Sepän patsaan vieressä koska yhteiskunnan creme de la kräämi ja (varakas) keskiluokka kulkee vuodesta toiseen heidän konttorin vierestä.

Koska keskiluokasta tulee jatkuvasti ohkaisempi demografia Suomessa, kuten muissakin maissa, niin heidän pisnes siirtyy lopulta nettiin. Tästä syystä vaikka Postin käsien kautta ei kuljekkaan kirjeitä enää kovin paljoa niin pakettilähetyksiä tulee sitäkin enemmän. Trendin loppupiste on että kaikesta pisneksestä tulee palvelutoimintaa Internetin välityksellä, mikä tarkoittaa että nykyisen talousjärjestelmän alla olevat ihmiset ovat yhden asutuskeskittymän piirissä ultimaattisen kustannustehokkuuden saavuttamiseksi kun katemarginaalit lähestyvät olematonta.
 
Sillähän se onkin hyvä varmistaa hyvä ja mieleenpainuva asiakaskokemus. Hyvä yhdistelmä tuollainen kuumakalle Lähi-itätaksimies varustettuna pesäpallomailalla.

Kai tuossa joku koulutus on käyty läpi jos peräkontin varustus vaihtuu machetetesta pesäpallomailaksi. :)
 
Joo, siitä on ollut aikaisemminkin puhetta. Kuljetus on jees, mutta jos sitä käytetään, on ehkä oltava selitys mukana ololle.
 
Joo, siitä on ollut aikaisemminkin puhetta. Kuljetus on jees, mutta jos sitä käytetään, on ehkä oltava selitys mukana ololle.

Paitsi, että nyt komisario Kanth ilmoitti, ettei mikään laki kiellä pesismailan kuljettamista. Ei vaikka olisi kollegan takalasi lyöty sisään.

Olen itse eri mieltä rva komisarion kanssa, mutta ei se taida mihinkään vaikuttaa.
 
Paitsi, että nyt komisario Kanth ilmoitti, ettei mikään laki kiellä pesismailan kuljettamista. Ei vaikka olisi kollegan takalasi lyöty sisään.

Olen itse eri mieltä rva komisarion kanssa, mutta ei se taida mihinkään vaikuttaa.
Kuljettajan syntymäkunta pitää huomioida näissä lausunnoissa, ettei tule mitään turhaa hässäkkää.
Avoimin kortein ja rajoin. Jaa, en minä tiedä oliko hän laajasuomalaisia.
 
Back
Top