Suomen sisäinen turvallisuus

Kulttuurista omimista :p
Noh kulttuurisesta onanoimisesta on kokemusta... Helsingin Yliopiston OHO! -järjestö (puhutaan siis ehkä vuosista 1992-1995), eli Opiskelijahomot ja -lesbot, joka oli ehkä militantein järjestö jonka kanssa olen ikinä joutunut tekemisiin. Veikkaan että kaikki on mennyt kuperkeikkaa suoraan helvettiin sen jälkeen, ja nyt on Tawja HYY:n hallituksessa... miten saatanassa se henkilö sai senkin sumplittua, nyt on sitten taloustieteen laitoksella työelämäprofessoria (juristi, pääministerin valinta vetämään tulevaisuustyöryhmää), ja ai niin se vitun Roope Uusitalo on nyt oikealla professuurilla siellä.
Jyväshyvän lipaston lahja maailmalle.

Joka tällä foorumilla sitkeästi väitti vuosikaudet, että hänen kenkänsä varastettiin intissä, joten koko maanpuolustus joutaa historian rupukoppaan.

WTF.
 
Joku random idari, kävelee punaisia päin ja hoksaa että Sipilä saatana ja alkaa mussuttamaan. Eka tönäisy ei näytä kovin vaaralliselta mutta palaa sitten tökkimään jotain lisää, videolta ei näy kuinka paljon voimaa niissä on käytetty.
Mutta joo, kyllä poliitikoilla pitää työrauha olla, pyttyyn vaan.
 
9366ffa4fb3d47f78a21825ca14657c9.jpg


Esitutkinta-aineistoa vuonna 2018 Pirkanmaan käräjäoikeudessa pidetyssä oikeudenkäynnissä:
äärijärjestö Isisin propagandavideo Camp Speicherissa Irakin Tikritissä tehdystä joukkomurhasta vuonna 2014.
KUVA: PIRKANMAAN KÄRÄJÄOIKEUS

Mistä terrorismitutkintojen vähäisyys Suomessa johtuu?​

Mies oli saanut aseellista koulutusta Isisin riveissä. Toinen mies taas toimi Isisin imaamina.
Kumpikaan tapauksista ei johtanut Suomessa terrorismisyytteeseen.
Suojelupoliisin mielestä lainsäädäntö on jäänyt jälkeen, mutta valtakunnansyyttäjä olisi uusien kiristysten kanssa varovainen.


Maria Manner HS, Paavo Teittinen HS

2:00 | Päivitetty 6:48

NUORI mies saapui Suomeen Syyriasta vuonna 2016. Ennen pitkää hänestä kirjattiin rikosilmoitus.

Keskusrikospoliisi oli saanut tietää, että miestä muistuttava henkilö oli esiintynyt Isis-terroristijärjestön videolla. Siinä joukko eri ikäisiä sotilaita saa koulutusta rynnäkkökiväärit kädessään.


Poliisin tekemän kasvovertailun perusteella videolla esiintyi hyvin todennäköisesti kyseinen Suomeen saapunut parikymppinen mies.


Videolla maastopukuiset henkilöt tekevät ohjeistuksen mukaan taisteluharjoituksia. Taustalla soi terroristijärjestön tunnuslauluja. Videolla puhutaan liittymisestä kalifaattiin ja vääräuskoisten tappamisesta.


Näin videota kuvaillaan keskusrikospoliisin asiakirjassa.


Poliisi teki päätöksen: rikoksen tunnusmerkit eivät täyty.


SUOMEN LAIN mukaan kouluttautuminen terrorismirikosta varten on rikos. Mutta pelkkä aseellisen koulutuksen saaminen terroristijärjestöltä ei vielä riitä, jotta rikoksen tunnusmerkit täyttyvät.

Keskusteltuaan syyttäjän kanssa keskusrikospoliisi päätyi siihen, että videolla ei ollut kyseessä kouluttautuminen jonkin konkreettisen, yksilöitävissä olevan rikoksen tekemistä varten.


Päätöksessä todetaan, että koulutuksen tarkoituksena on ollut pikemminkin ylläpitää valmiutta tarpeen tullen tehdä rikos. Se ei ole Suomen lain mukaan rikos.


Tutkintaa ei jatkettu.

TAPAUS oli siinä mielessä poikkeuksellinen, että siitä ylipäätään aloitettiin rikostutkinta.
Suomessa ei ole kahden viime vuoden aikana avattu lainkaan terrorismia koskevia rikostutkintoja, saati että tapauksia olisi päätynyt oikeuteen.
Terrorismirikoksia koskevaa lainsäädäntöä on kyllä kiristetty. Suojelupoliisille on annettu lisää valtuuksia ja resursseja. Silti terrorismiasiat eivät ole johtaneet rikosprosesseihin. Edellinen terrorismirikoksia koskeva esitutkinta aloitettiin 2018. Se oli nimenomaan alussa mainittu kouluttautumisrikos.
Muissa Pohjoismaissa on langetettu terrorismista useampia tuomioita kuin Suomessa.
Suomessa on annettu vain yksi lainvoimainen tuomio, jossa henkilön on todettu syyllistyneen terrorismirikokseen. Se koski Turun puukotusiskua, jossa marokkolaissyntyinen mies tappoi kaksi ihmistä. Kolmessa muussa oikeuteen edenneessä terrorismitapauksessa syytteet ovat kaatuneet.


NYKYINEN tilanne on luonut jännitteitä viranomaisten välille.

Vuosi sitten Helsingin Sanomat kertoi, että valtakunnansyyttäjäntoimiston ja suojelupoliisin välillä vallitsi erimielisyyttä terrorismitutkinnoista. Suomessa valtakunnansyyttäjä päättää rikostutkinnan aloittamisesta, jos kyseessä on ulkomaihin kohdistunut terrorismirikos. Myös kotimaisissa tapauksissa valtakunnansyyttäjän sana on painava.


Valtakunnansyyttäjä Raija Toiviaisen mukaan suojelupoliisin toimittamat tiedot eivät ole riittäneet esitutkinnan aloittamiseksi.

Raija Toiviainen

Raija ToiviainenKUVA: VILMA RIMPELÄ / HS
”On ollut monia tapauksia, joissa esitutkintaa on harkittu, mutta emme pystyneet edes ylittämään sitä pientä syytä epäillä -kynnystä”, Toiviainen sanoi tuolloin.

Suojelupoliisi puolestaan katsoi, että se on antanut tietoa vähintäänkin riittävästi esitutkintojen aloittamiseksi. Ja jos tutkintoja aloitettaisiin, tietoa myös saataisiin lisää.


Nyt Toiviainen sanoo, että tilanne on edelleen yhtä huono. Toiviaisen mukaan Supon välittämät tiedot ovat niin niukkoja, että esitutkintoja ei ole voitu lain mukaan aloittaa. Hän toteaa, että syyttäjällä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin soveltaa lakia parhaan ymmärryksensä mukaan.


Ulkopuolisen on vaikea arvioida tilannetta, koska kyse on salaisista tiedoista.


YKSI terrorismitutkintoja hankaloittanut asia on se, että kansainvälisen tiedustelutiedon käyttöä on usein rajoitettu siten, että sitä ei saa luovuttaa syyttäjälle eikä käyttää oikeudenkäynnissä. Tämä johtuu siitä, että tiedon alkuperä ei saa paljastua. Valtakunnansyyttäjä ei siten saa käyttöönsä kaikkea mahdollista tietoa. Toisaalta keskusrikospoliisista sanotaan, että käyttörajoitukset eivät ole ratkaisevassa roolissa, sillä tutkintoja ei olisi käytettävissä olevilla tiedoilla voitu muutenkaan aloittaa.

Ainakin joissain tapauksissa konkreettista tietoa on ollut saatavilla enemmän. Tästä huolimatta esitutkinta on joko lopetettu tai sitä ei ole aloitettu lainkaan. Näin oli esimerkiksi alussa kerrotun kouluttautumisvideon tapauksessa.


Valtakunnansyyttäjän alaisuudessa toimiva valtionsyyttäjä Tom Laitinen on erikoistunut terrorismirikoksiin. Hän oli mukana myös koulutusvideota koskevan tapauksen pohdinnassa.


Vaikka äkkiseltään voisi kuvitella, että tunnetun terroristijärjestön aseelliseen koulutukseen osallistuminen olisi rikollista, näin ei välttämättä ole. Laitinen sanoo, että mikä tahansa kouluttautuminen ei ole lain mukaan rangaistavaa.


”MEILLÄ lainsäädäntö on tekokeskeistä. Pitää pystyä yksilöidysti näyttämään, mitä konkreettista rikosta varten kouluttaudutaan”, Laitinen sanoo.

Kuka tahansa voi siis avoimesti osallistua vaikka Isisin sotilaskoulutukseen, kunhan ei ole näytettävissä, että koulutus tähtää jonkin tietynlaisen rikoksen tekemiseen. Sama pätee matkustamiseen terrorismirikoksen tekemistä varten. Viranomaisten pitää pystyä osoittamaan konkreettinen rikos, johon tähdätään. Aikaa, paikkaa ja kohdetta ei tarvitse tietää.


Käytännössä tällaisen yksilöidyn rikoksen näyttäminen voi olla Suomen viranomaisille mahdotonta. Eikä lopullinen rikos ole edes välttämättä koulutushetkellä tai konfliktialueelle matkustettaessa tiedossa.


Ilman varsinaista rikosepäilyä poliisi voi tehdä niin sanotun esiselvityksen, jossa se pyrkii selvittämään, onko asiassa syytä epäillä jotain rikosta. Esiselvityksessä poliisin valtuudet ovat kuitenkin vähäiset.


Tämä on HS:n tietojen mukaan näkynyt konkreettisesti joidenkin Syyrian al-Holin leiriltä palanneiden naisten tapauksista. Keskusrikospoliisilla on naisista käynnissä esiselvitys.

Ainakin yksi ja mahdollisesti useampi leiriltä palannut nainen on kieltäytynyt tulemasta poliisin kuultavaksi. Ilman esitutkintaa poliisi ei voi heitä siihen velvoittaa. Asian käytännön merkitys on tosin rajallinen, koska naisilla olisi joka tapauksessa oikeus kieltäytyä sanomasta mitään, mikä voisi asettaa heidät syytteen vaaraan
Olennaisempaa on se, että ilman esitutkintaa poliisi ei voi käyttää pakkokeinoja, esimerkiksi puhelinkuuntelua, viestiliikenteen lukemista tai tarkkailua.


OVATKO Suomen terrorismilait sitten ajan tasalla?
Asia nousi esiin edellisen kerran vuosi sitten, kun hallitus teki päätöksen al-Holin leirillä olevien suomalaisten kotiuttamisesta.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö vaati tuolloin kiristyksiä terrorismilakeihin. Sen jälkeen hallitus aloitti asiasta selvityksen. Oikeusministeriö onkin esittänyt joitain tiukennuksia rikoslakiin.


Lakiin halutaan lisätä terrorismijärjestön toimintaan osallistuminen. Rangaistavaksi ei tule mikä tahansa osallistuminen, vaan terroristijärjestön rikollisen toiminnan kannalta keskeisen tehtävän hoitaminen. Myös kehottaminen tai houkuttelu värväytyä terroristiryhmään tai tehdä terrorismirikos olisi vastaisuudessa rangaistavaa.


Suojelupoliisin päällikkö Antti Pelttari kiittelee esitettyjä kiristyksiä, mutta pitää niitä riittämättömänä. Suojelupoliisin mukaan koko rikoslain terrorismiluku pitäisi käydä läpi ja saattaa ajan tasalle.


Pelttarin mielestä Suomen terrorismilainsäädäntö on jäänyt jälkeen muista EU-maista.


”Rikosvastuu terrorismiasioissa ei toteudu, ja suurin syy siihen on lainsäädäntö”, Pelttari sanoo.

PELTTARIN MUKAAN Suomi on ainoa vierastaistelijailmiön laajemmin koskettama valtio, jossa yhtään Syyriaan matkustanutta ei ole tuomittu terrorismirikoksesta.

Suojelupoliisin mukaan Suomen tilanne terrorismitilanteen osalta on verrannollinen esimerkiksi Norjaan, jossa tuomioita on annettu viimeisen viiden vuoden aikana useita. Valtaosa Norjan tuomioista koskee terroristijärjestöön kuulumisesta.


”Joku selityshän tälle täytyy olla. Kun vierastaistelijoiden määrä ja viranomaisten tilannekuva on suurin piirtein sama, jäljelle jää lainsäädäntö ja osittain sen soveltaminen”, Pelttari sanoo.


Suomesta on suojelupoliisin arvion mukaan lähtenyt Syyrian ja Irakin konfliktialueille ainakin 80 ihmistä.


OIKEUSMINISTERIÖN asettaman työryhmän muistiossa kuitenkin todetaan, että Suomen terrorismilainsäädäntö on kattavaa suhteessa vertailumaihin. Arviointi on osittain hankalaa, sillä kyse ei ole pelkästään siitä, mitä rikosnimikkeitä lakiin on kirjattu.

Pelttarin mielestä käytännön kynnys terroristisen tarkoituksen näyttämiseksi on muodostunut Suomessa hyvin korkeaksi.


Suojelupoliisi laskee toimittaneensa keskusrikospoliisille tietoja terrorismiasioissa yli 800 kertaa viimeisen neljän vuoden aikana.


”Emme ole esitutkinnasta päättävä viranomainen, mutta mielestämme aika monessa tapauksessa olisi ylittynyt esitutkintakynnys, joka on Suomessa varsin matala. Jos esitutkintaa ei avata, jää saamatta tietoa, jonka perusteella voidaan päättää, pitääkö nostaa syyte.”


Suojelupoliisin listalla on nykyisin lähes neljäsataa terrorismintorjunnan kohdehenkilöä. He ovat ihmisiä, joilla on poliisin mukaan yhteyksiä terroristiseen toimintaan. Suojelupoliisin mukaan näiden ihmisten kontaktit ja toiminta ovat muuttuneet aiempaa vakavammiksi.


”Lainsäädäntö ei ole pysynyt tämän ilmiön perässä. Terrorismintorjunnan rikosvastuun ketju ei toteudu sillä tavalla, kuin tilanteen muutos mielestämme edellyttäisi”, Pelttari sanoo.


PELTTARI mainitsee esimerkkinä tapauksen, jossa viranomaisilla oli tietoa Suomeen palanneesta vierastaistelijasta, mutta hänestä ei aloitettu täällä esitutkintaa. Vierastaistelija meni toiseen EU-maahan, joka oli ”hyvinkin Suomeen vertailukelpoinen.”

”Siellä hän sai saman tiedon pohjalta neljän vuoden vankeustuomion.”


Pelttari ei halua yksilöidä, mikä maa oli kyseessä. Hänen kuvaukseensa sopii kuitenkin Tanskassa tuomitun Suomen kansalaisen tapaus, josta on uutisoitu aiemmin.


Mies syntyi Suomessa, mutta oli asunut teini-iästä lähtien Britanniassa. Hän liikkui siellä kaveripiirissä, jolla oli yhteyksiä Manchesterin vuoden 2017 pommi-iskun tekijään. Pop-konserttiin tehdyssä iskussa kuoli 23 ihmistä ja useita satoja haavoittui.


Monien tuttaviensa tavoin mies lähti taistelemaan Syyriaan. Hän sai Britanniaan maahantulokiellon, ja hänen varansa jäädytettiin.


Mies palasi Suomeen, mutta matkusti täältä jonkin ajan kuluttua Tanskaan.


Tanskassa hänet tuomittiin neljäksi vuodeksi terrorismijärjestön toimintaan osallistumisesta. Oikeus katsoi, että mies oli liittynyt Syyriassa Isisiin ja antanut Syyriassa uskonnollista opetusta koraanikoulussa ja toiminut imaamina tukien siten Isisin toimintaa.


VASTAISUUDESSAKAAN uskonnon opettamisesta terroristiryhmässä ei välttämättä joutuisi näillä näkymin tuomiolle.

Pelkästään Isisin imaamina tai koraanikoulun opettajana toimiminen ei suunniteltujen lainkiristyksien jälkeenkään olisi rikos, jos ei pystytä osoittamaan, että henkilö on saarnannut jotain lainvastaista.


Näin sanovat sekä valtionsyyttäjä Tom Laitinen että oikeusministeriön yksikönpäällikkö Jussi Matikkala, joka on ollut valmistelemassa lainsäädännön muutoksia.


Eikö islamistisen terroristijärjestön imaamina toimiminen sitten ole sen rikollisen toiminnan kannalta keskeinen tehtävä? Oikeusministeriössä asiaa ei nähdä näin yksioikoisena.


”Silloinhan käytännössä Koraanin opettaminen voisi olla rikos. Natsi-Saksan armeijassakin oli myös normaaleissa tehtävissä toimivia sotilaspappeja. Kyllä sillä on jonkin verran merkitystä, mitä siellä puhutaan”, Matikkala sanoo.


Myöskään pelkästään aseellisen koulutuksen saaminen, ilman mitään muita tietoja, ei jatkossakaan olisi näillä näkymin rangaistavaa. Sen sijaan esimerkiksi aseellinen partiointi voisi lainmuutoksen jälkeen olla rikos.


Pohjimmiltaan kyse on siitä, että Suomessa halutaan, että rangaistus kohdistuu pahoihin tekoihin, ei pelkästään jossain paikassa olemiseen ja ajatuksiin.


Suomessa ei ole haluttu kriminalisoida pelkästään terroristijärjestön jäsenyyttä. Oikeusministeriöstä on perusteltu asiaa muun muassa sillä, että terroristijärjestöt eivät pidä jäsenrekistereitä. Se ei tarkkaan ottaen pidä paikkaansa, sillä esimerkiksi Isisin tiedetään pitäneen jäsenrekistereitä.


Samankaltaista keskustelua on käyty perinteisen järjestäytyneen rikollisuuden osalta, Matikkala huomauttaa. Myös sen suhteen on päädytty siihen, että pelkkä jäsenyys ei sinällään vielä ole rangaistavaa, vaan rikolliset teot.


Valtionsyyttäjä Laitisen mukaan Suomessa on keskusteltu lakimuutosten yhteydessä esimerkiksi siitä, että terroristiryhmän toimintaan osallistuminen voitaisiin yleisesti säätää rangaistavaksi. Tämä ei ole mennyt läpi eduskunnassa, koska muotoilua on pidetty liian epämääräisenä. Tällöin voisi periaatteessa syntyä tilanne, että joku toimii tietämättään rikollisella tavalla. Myös oikeusministeriön työryhmä torppasi tällaisen muotoilun viime vuonna.


Tanskassa ja Norjassa lainsäädäntö on tältä osin väljempää, Laitinen sanoo.


”Näissä maissa on rangaistavaa toimia käytännössä missä tahansa tehtävässä terroristijärjestössä. Tämä poikkeaa esimerkiksi Suomesta, Ruotsista ja Saksasta. Maiden lainsäädäntö on kehittynyt eri suuntiin, ja siihen on vaikuttanut myös oikeuskäytäntö.”


TERRORISMI herättää pelkoa. Se on sen tarkoitus.

Syyriaan lähteneet vierastaistelijat ja Eurooppaan joitain vuosia sitten turvapaikanhakijoiden joukossa saapuneet henkilöt ovat tehneet terrorismista entistä ajankohtaisemman aiheen Suomessakin.


Keskusrikospoliisin Tero Haapalan mukaan tyypillinen poliisin tietoon tullut tapaus on sellainen, jossa ihminen on palannut terroristijärjestön alueelta ja esimerkiksi peukuttanut sosiaalisessa mediassa jotain terrorismiin liittyvää sisältöä, vaikkapa ilmaissut tukensa muualla tapahtuneelle iskulle.


”Totta kai viranomaisilla on yhteinen huoli tällaisista ihmisistä. Mutta ei se vielä riitä siihen, että voidaan katsoa, että henkilöä on syytä epäillä rikoksesta. Tiedustelutoimien ja tiedonhankinnan kohteeksi henkilö voi toki ohjautua.”

Haapalan mukaan ongelma on, että konkreettista näyttöä rikoksesta tai suunnitelmista on monesti saatavilla hyvin vähän, etenkin kun kyse on usein ulkomailla tapahtuneista asioista.


Kansainvälinen tiedustelutieto on usein yksilöimätöntä ja vaillinaista. Toisinaan poliisin huomion kohteeksi päätynyt ihminen on poistunut Suomesta, ja tutkinta on päätetty sen vuoksi.


”Meillä terrorismipykälät on kirjoitettu siten, että rikosepäilyissä on kyettävä näyttämään terroristinen tarkoitus. Nämä asiat säädetään eduskunnassa Arkadianmäellä. Ei niitä voi viranomainen, kuten krp, supo tai syyttäjä määritellä.”


Haapala arvioi, että Suomessa lainsäädäntö ja näyttökynnys on suurin piirtein samalla tasolla muihin Pohjoismaihin nähden, lukuun ottamatta terroristiryhmän toimintaan osallistumista. Siinä kynnys on joissain muissa maissa matalammalla.


Mitä tulee terrorismiuhkaan, Haapala huomauttaa, että muuta vakavaa rikollisuutta ja rikollisia on paljon enemmän kuin terrorismintorjunnan kohdehenkilöitä.


”Meillä on kymmenittäin enemmän sellaisia suomalaisia, jotka aiheuttavat huolta päivittäin väkivaltaisella käyttäytymisellä ja tekemisillään”, hän sanoo.


”Vankilasta voi vapautua kaksin-, kolmin- tai nelinkertainen murhaaja, eikä meillä ole mitään mahdollisuutta eikä oikeutta seurata tällaisen henkilön toimintaa, vaikka kokemus sanoo, että hyvin todennäköisesti hän syyllistyy väkivaltaiseen käyttäytymiseen jatkossakin.”


KAIKKI viranomaiset sanovat olevansa yhteisellä asialla, siis torjumassa terrorismia. Silti heidän välillään on eroja siinä, miten asioita painotetaan.

Valtakunnansyyttäjä Raija Toiviaisen mukaan ennen lainsäädännön uusia kiristämisiä tulisi tehdä kattava selvitys siitä, onko Suomen lainsäädäntö jotenkin pielessä siten, että aitoja terrorismirikoksia jää tutkimatta.


Hänen mukaansa Suomen lainsäädäntö on täysin kansainvälisten velvoitteiden mukaista ja peruslähtökohdiltaan linjassa esimerkiksi Ruotsin kanssa.


”Joissain verrokkimaissa lainsäädäntö on tiukempaa ja pienemmästäkin asiasta joutuu rikosepäilyn alaiseksi. En kuitenkaan ole valmis ajattelemaan, että jos muissa maissa on enemmän terrorismirikoksia, meidänkin pitäisi kiristää lainsäädäntöä.”


Terrorismilainsäädännön kiristyksissä on oltava varovainen, Toiviainen sanoo. Toiviaisen mukaan sillekin vaihtoehdolle on oltava aina avoin, että Suomessa ei yksinkertaisesti esiinny merkittävästi terroristista toimintaa.

”Kaikkein eniten pelkään perus- ja ihmisoikeuksien loukkauksia sellaisten ihmisten kohdalla, jotka eivät ole terrorismin kanssa tekemisissä, mutta jotka saadaan siltä näyttämään”, hän sanoo.

PS,

Valtakunnansyyttäjä Raija Toiviaisen mukaan suojelupoliisin toimittamat tiedot eivät ole riittäneet esitutkinnan aloittamiseksi.

Raija Toiviainen

Raija ToiviainenKUVA: VILMA RIMPELÄ / HS
On ollut monia tapauksia, joissa esitutkintaa on harkittu, mutta emme pystyneet edes ylittämään sitä pientä syytä epäillä -kynnystä”, Toiviainen sanoi tuolloin.



Valtakunnan syytäjillä on tärkeämpääkin tekemistä.


1610775628396.jpeg
Kyllä tällä kaverilla ainakin, löytyy intoa ja kykyä viilata pilkkua.
Kun on kyse nuoren varusmiehen kiusaamisetta :mad: :mad: :mad:

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus päätyi hylkäämään kaikki syytteet vuosi sitten antamassaan tuomiossa. Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jukka Rappe valitti käräjäoikeuden ratkaisusta Helsingin hovioikeuteen.:facepalm::facepalm::facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Supon päällikön Antti Pelttarin mielestä käytännön kynnys terroristisen tarkoituksen näyttämiseksi on muodostunut Suomessa hyvin korkeaksi.

– Emme ole esitutkinnasta päättävä viranomainen, mutta mielestämme aika monessa tapauksessa olisi ylittynyt esitutkintakynnys, joka on Suomessa varsin matala. Jos esitutkintaa ei avata, jää saamatta tietoa, jonka perusteella voidaan päättää, pitääkö nostaa syyte, Pelttari sanoi HS:lle.


 
Valtakunnansyyttäjällä ei toisaalta ole ollut ongelmaa määrätä esitutkintoja tapauksissa, joissa poliisi ei ole katsonut tarpeen käynnistää esitutkintaa. Toki näissä on ollut terrorismia paljon vakavampi asia kyseessä, eli Raamatun siteeraaminen.
 
Viimepäivän uutisista jää kyllä hassu olo, kun nämä parit uutisissa olleet terrorismikeissit ovat olleet käsiteltävinä:


Turkkia vastaan häröilevässä PKK:ssa on voinut olla johtajana sekä kouluttajana että pr-divisoonassa kurkunleikkausvideoita editoimassa, eikä syytettä tule Suomessa.

Isiksessä on puolestaan voinut kouluttaa, kouluttautua, johtaa toimintaa, eikä syytettä tule suomessa.

Pääargumentteina on että tarvitaan

1. Henkilön linkitys johonkin tiettyyn ja yksilöitävään terroristiseen hyökkäykseen tai tapahtumaan (esim. vaikka turun puukotus).

2. Henkilön pitää aktiivisesti osallistua varsinaiseen hyökkäykseen

Jos näitä kahta ei pystytä näyttämään toteen niin ei ole syytä evätä turvapaikkaa eikä pystytä saamaan syytteitä edes esitutkintavaiheeseen. Tällä linjalla voidaan myös arvioida että esimerkiksi itsemurhapommittajan tekoon kuljettanut autokuski ei välttämättä olisi suoraan attribuoitavissa varsinaiseen itsemurhapommitukseen.

Näillä on erittäin todennäköistä että nämä Suomalaiset kotiutetut rouvat eivät tule pääsemään edes esitutkinta-asteelle

---

Samaan aikaan kun supolla on oman ilmoituksen mukaan n. 800 tapausta viety poliisille tietoon ja noin 400 mahdollista tekijää on seurannassa, valtakunnan kristillisdemokraattien syyttäjä (toivisen raija) ilmoittaa että pitäisi olla sille avoin ettei suomessa yksinkertaisesti ole terroristista toimintaa
 
Halvemmaksi tulee antaa terroristin olla rauhassa. Toivoa hiljaa ettei koira pure ruokkijansa kättä.

 

Sotatieteiden tohtori: ”Nykyinen käytäntö on osoitus siitä, että terroristiseen toimintaan konfliktialueella voi ottaa osaa ilman pelkoa seuraamuksista”​

16.1.202113:09

Helsingin Sanomien mukaan Suomessa ei ole kahden viime vuoden aikana avattu lainkaan terrorismia koskevia rikostutkintoja.​

 
Suomessa politiikan toimijoihin on kohdistunut nyt kolme asiaa, tiettävästi, varsin lyhyen ajan sisällä.

Persu-työntekijä hakattiin vasaralla kotonaan. Sisäministerin uhkaaja sai rapsun. Sipilään kohdistettiin joku teko.

Tuleeko mieleen joitain muita nyt kohtuullisen ajan sisällä?
Silloinen elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen viskattiin niska-perse -otteella lumihankeen Lapissa Ylläksellä v. 2008.

Teon suoritti juovuksissa ollut poliisimies vapaalla ollessaan. Teon motiiviksi polliisimies kertoi vihaisena olon Pekkariselle, Stora Enson Kemijärven-tehtaan lopettamisen vuoksi.

Hän irtisanoutui työstään itse.
 
Viimeksi muokattu:
lvemmaksi tulee antaa terroristin olla rauhassa. Toivoa hiljaa ettei koira pure ruokkijansa kättä.

Tästäkö tässä lopulta on kyse? Olen nimittäin ihan samaa pohtinut. Sama kuin että "taustat tunnetaan"....tunnetaan, mutta mitkä ne ovat? Tyhjensikö Irakin hallinto vuosia sitten vankilansa ja pisti pojat solalle läppäisemään kohti pohjoista? Montako sotarikoksiin tai rikoksiin inhimillisyyttä vastaan taustaista on läppäissyt Eurooppaan?

Jos noudatetun politiikan ajoaineena on pyrkiä halaamaan ihmiset kivoiksi, niin voihan siinä tulla vielä rekyyliä ohimoonkin.

On aika irvokasta, jos kuka tahansa Etelän ristin alla hirmutekoja tehnyt voi paeta ansioitaan pohjoiseen suht huoletta seurauksista. Ja tuo inhoittava vääräuskoinen pohjoinen vielä elättää, hoitaa terveysasiat, vaatettaa ja kouluttaa ja naitattaa valmiiksi.....paljonko näitä on Euroopassa? Vailla huolta huomisesta tai maallisesta tuomiosta niistä teoista, joita on tullut tehtyä.

Tämä malli on perattava, siitä ei päästä mihinkään. Mutta tuleeko perattua, jos ajatus on halata kaikki kivoiksi riippumatta taustoista.

Olen jo vuosia sitten älissyt tästä, että Eurooppa on tavallaan oman politiikkansa panttivanki.

Kuntavaalikevät nyt nostaa esille kaikenlaista, siitä se taas kesään mennessä rauhoittuu ja voidaan jatkaa niinkuin ennenkin. Kiitos ja anteeksi.
 
Silloinen elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen viskattiin niska-perse -otteella lumihankeen Lapissa Ylläksellä v. 2008.

Teon suoritti juovuksissa ollut poliisimies vapaalla ollessaan. Teon motiiviksi polliisimies kertoi vihaisena olon Pekkariselle, Stora Enson Kemijärven-tehtaan lopettamisen vuoksi.

Hän irtisanoutui työstään itse.
Noilla meriiteillä on ainakin portsarin toimi varma, lahjomaton, ei kumarra kuvia :)
 
Back
Top