Keskiviikkona ajelin pitkän pätkän maatamme itä-länsi-suuntaan pahimman pyryn aikaan, aamulla läksin ja myöhään illalla tulin takaisin. Ei kovin montaa auraa matkalla näkynyt, surkea suoritus.
Hommahan menee niin, että valtio kilpailuttaa tiehoitourakat, muistaakseni viideksi vuodeksi. Isot pääurakoitsijat kilpailevat, ja esimerkiksi Keski-Suomen ja jonkun muun maakunnan valtion omistamien väylien kunnossapitourakan voitti YIT. Joka siis vastaa kahdesta maakunnasta. Muunkin kokoisia urakoita on.
YIT (Yritys Ilman Työntekijöitä) kilpailuttaa sitten aliurakoitsijat eri pätkille. Valtio valvoo, että YIT tekee klausuulien mukaista työtä. Tällä rivillä saa sitten alkaa nauramaan. Tai itkemään.
Nämä pääurakoitsijat saavat valtion siunauksella vetää itselleen voittoa niin paljon kuin ilkeävät. Ne oikeat työtätekevät portaat on kilpailutettu nälkäkuoleman rajoille. Tästä on seurauksena suuri vaihtuvuus. Se on meinaan taitolaji valtatien auraaminen. Siihen kestää vuosia oppia tekemään se kunnolla ja investoinnit taas kalustoon on suuria verrattuna katteeseen.
Sitten on vielä erikseen yhtiöiden kelikeskusten perustaminen lennosta, että ylipäänsä tiedetään milloin pitää lähteä tien päälle. Ja kaikesta yritetään säästää, etenkin pienempien teiden kunnospidosta, koska ei ole niin näkyvää kuin pienelle joukolle. Mutta kattokaapa vaikka Nelostien kunnossapitoluokituksia, pitäisi olla sellaiset klausuulit alla, että ei paljon ehtisi lumihuiutale siihen sijaansa saada, ennen kuin joku jo auraa sivuun. Ja kun katsoo niitä tosielämän kinoksia, jotka muuttavat kaksikaistaväylän yhteen suuntaan yksikaistaiseksi jokaisella lumisateella niin johan tokkiinsa perkele!
Valvonta se varsinainen vitsi onkin. Maakuntaa saattaa valvoa yksi kokonainen virkamies... Valvontaa ostetaan ulkoa, mutta miten paljon, siinäpä kysymys. Tienhoidon kriteerit on painettu ohjekirjaseksi ja ne ei ole muuttunut pitkään aikaan. 90-luvulla niitä noudatettiin, ei enää pitkään aikaan. Ja tätä katsotaan sormien läpi. On esim. tarkat senttimäärät milloin pitäisi lumisateella lähteä auraamaan jne. Ja sakkojärjestelmä, jos näitä rikotaan.
Kilpailutus ei toimi, kun valvonta ei toimi. Piste. Ja miksi ei toimi? Kertokaas joku minulle ensiksi vastaus tähän, niin minä kerron sitten.
Kiitos ja anteeksi, alkoi oikein vituttaa tätä kirjoittaessa