Suomen sisäinen turvallisuus

@Fremen Mitähän ne tuumaisi jos ne tänne tulisi, meillä 37cm lunta. Tässä viereisellä parkkipaikalla n. 3 metriä korkea lumikasa jonka kauha-kuormaaja saanut aikaa lykätessä lunta parkkipaikalta.

Viimeisin säähavainto: La 30.1. 19:10


Lämpötila −8,7 ℃
Kastepiste −10,5 ℃
Kosteus 87 %
Tuuli 3 m/s
Tuulen suunta koillistuulta (60°)
Tuulen puuska 6 m/s
Sade 0.1 mm (18:00-19:00)
Lumensyvyys 37 cm
Toi ei ole hauskaa... -9c ja 6m/s. Alkaa jo tuntua... täällä lunta 2cm, 128moh (meter over havet). Ja pakkasta.

EDIT: ton saa muuten myös kveenin-kielisenä!

 
Keskiviikkona ajelin pitkän pätkän maatamme itä-länsi-suuntaan pahimman pyryn aikaan, aamulla läksin ja myöhään illalla tulin takaisin. Ei kovin montaa auraa matkalla näkynyt, surkea suoritus.
Hommahan menee niin, että valtio kilpailuttaa tiehoitourakat, muistaakseni viideksi vuodeksi. Isot pääurakoitsijat kilpailevat, ja esimerkiksi Keski-Suomen ja jonkun muun maakunnan valtion omistamien väylien kunnossapitourakan voitti YIT. Joka siis vastaa kahdesta maakunnasta. Muunkin kokoisia urakoita on.

YIT (Yritys Ilman Työntekijöitä) kilpailuttaa sitten aliurakoitsijat eri pätkille. Valtio valvoo, että YIT tekee klausuulien mukaista työtä. Tällä rivillä saa sitten alkaa nauramaan. Tai itkemään.
Nämä pääurakoitsijat saavat valtion siunauksella vetää itselleen voittoa niin paljon kuin ilkeävät. Ne oikeat työtätekevät portaat on kilpailutettu nälkäkuoleman rajoille. Tästä on seurauksena suuri vaihtuvuus. Se on meinaan taitolaji valtatien auraaminen. Siihen kestää vuosia oppia tekemään se kunnolla ja investoinnit taas kalustoon on suuria verrattuna katteeseen.

Sitten on vielä erikseen yhtiöiden kelikeskusten perustaminen lennosta, että ylipäänsä tiedetään milloin pitää lähteä tien päälle. Ja kaikesta yritetään säästää, etenkin pienempien teiden kunnospidosta, koska ei ole niin näkyvää kuin pienelle joukolle. Mutta kattokaapa vaikka Nelostien kunnossapitoluokituksia, pitäisi olla sellaiset klausuulit alla, että ei paljon ehtisi lumihuiutale siihen sijaansa saada, ennen kuin joku jo auraa sivuun. Ja kun katsoo niitä tosielämän kinoksia, jotka muuttavat kaksikaistaväylän yhteen suuntaan yksikaistaiseksi jokaisella lumisateella niin johan tokkiinsa perkele!

Valvonta se varsinainen vitsi onkin. Maakuntaa saattaa valvoa yksi kokonainen virkamies... Valvontaa ostetaan ulkoa, mutta miten paljon, siinäpä kysymys. Tienhoidon kriteerit on painettu ohjekirjaseksi ja ne ei ole muuttunut pitkään aikaan. 90-luvulla niitä noudatettiin, ei enää pitkään aikaan. Ja tätä katsotaan sormien läpi. On esim. tarkat senttimäärät milloin pitäisi lumisateella lähteä auraamaan jne. Ja sakkojärjestelmä, jos näitä rikotaan.
Kilpailutus ei toimi, kun valvonta ei toimi. Piste. Ja miksi ei toimi? Kertokaas joku minulle ensiksi vastaus tähän, niin minä kerron sitten.
Kiitos ja anteeksi, alkoi oikein vituttaa tätä kirjoittaessa :mad::mad:
Asiaa joka sana! Toimimattomuuteen varmaan pääsyyy on, että asioita valvovat ja kilpailuttavat eivät ymmärrä asiasta oikeasti yhtään mitään jota ovat tekemässä. Mutta voivat saada ne näyttämään teoriassa toimivilta excel-taulukoissaan..
 
Keskiviikkona ajelin pitkän pätkän maatamme itä-länsi-suuntaan pahimman pyryn aikaan, aamulla läksin ja myöhään illalla tulin takaisin. Ei kovin montaa auraa matkalla näkynyt, surkea suoritus.
Hommahan menee niin, että valtio kilpailuttaa tiehoitourakat, muistaakseni viideksi vuodeksi. Isot pääurakoitsijat kilpailevat, ja esimerkiksi Keski-Suomen ja jonkun muun maakunnan valtion omistamien väylien kunnossapitourakan voitti YIT. Joka siis vastaa kahdesta maakunnasta. Muunkin kokoisia urakoita on.

YIT (Yritys Ilman Työntekijöitä) kilpailuttaa sitten aliurakoitsijat eri pätkille. Valtio valvoo, että YIT tekee klausuulien mukaista työtä. Tällä rivillä saa sitten alkaa nauramaan. Tai itkemään.
Nämä pääurakoitsijat saavat valtion siunauksella vetää itselleen voittoa niin paljon kuin ilkeävät. Ne oikeat työtätekevät portaat on kilpailutettu nälkäkuoleman rajoille. Tästä on seurauksena suuri vaihtuvuus. Se on meinaan taitolaji valtatien auraaminen. Siihen kestää vuosia oppia tekemään se kunnolla ja investoinnit taas kalustoon on suuria verrattuna katteeseen.

Sitten on vielä erikseen yhtiöiden kelikeskusten perustaminen lennosta, että ylipäänsä tiedetään milloin pitää lähteä tien päälle. Ja kaikesta yritetään säästää, etenkin pienempien teiden kunnospidosta, koska ei ole niin näkyvää kuin pienelle joukolle. Mutta kattokaapa vaikka Nelostien kunnossapitoluokituksia, pitäisi olla sellaiset klausuulit alla, että ei paljon ehtisi lumihuiutale siihen sijaansa saada, ennen kuin joku jo auraa sivuun. Ja kun katsoo niitä tosielämän kinoksia, jotka muuttavat kaksikaistaväylän yhteen suuntaan yksikaistaiseksi jokaisella lumisateella niin johan tokkiinsa perkele!

Valvonta se varsinainen vitsi onkin. Maakuntaa saattaa valvoa yksi kokonainen virkamies... Valvontaa ostetaan ulkoa, mutta miten paljon, siinäpä kysymys. Tienhoidon kriteerit on painettu ohjekirjaseksi ja ne ei ole muuttunut pitkään aikaan. 90-luvulla niitä noudatettiin, ei enää pitkään aikaan. Ja tätä katsotaan sormien läpi. On esim. tarkat senttimäärät milloin pitäisi lumisateella lähteä auraamaan jne. Ja sakkojärjestelmä, jos näitä rikotaan.
Kilpailutus ei toimi, kun valvonta ei toimi. Piste. Ja miksi ei toimi? Kertokaas joku minulle ensiksi vastaus tähän, niin minä kerron sitten.
Kiitos ja anteeksi, alkoi oikein vituttaa tätä kirjoittaessa :mad::mad:
Valvonta ei toimi koska virkamieshen ei tarvitse, jos ei huvita/ehdi/jaksa. Pistetaan pari virkamiestä potkujen kautta vaihtoon, saatta seuraajia kiinnostaa valvontatyö. Lisäksi kun tiettyä menoa on jatkettu vuosia, ei muutosta voi tehdä edes kovin nopeasti, vaan tulee odottaa sopimuskauden vaihtumista. En tiedä mistä valvonta ostetaan, mutta tuntuu oudolta jos tästä on tehty liian vaikeaa, kun kriteeritkin on olemassa.

Kaikessa ulkoistetussa toiminnassa tärkeää on osata kilpailuttaa "urakat" oikean kokoisiksi. Kun palveluntuottajia on monta, ei yhden konkurssi häiritse, koska urakalle on ottajia. Sama koskee tilannetta jossa palveluntuottaja kössii hommansa kunnolla ja sopimus tarvitsee irtisanoa. Silloin paikalliset toimiat kykenevät ottamaan osaa kilpailutukseen ja oman työn hinnalla voi kilpailla isoja vastaan.
 
Ihan arvauksena korruptio ja puhdas laiskuus...
Ensimmäiseen en pysty ottamaan kantaa, toinen voi hyvinkin pitää paikkaansa.
Kun vanha THV/TL hajotettiin eli avattiin tienhoito kilpailulle, niin siinähän alkoi firmoilla hirmuinen kilpajuoksu, että mistä saada ammattilaisia tienpitoon. Keskijohtoon nyt esim.
Viimeiset 20 vuotta siinä on monet monet vanhat nuoruutensa työkaverit pöydän eri puolilla. Eli kilpailevat yksityiset firmat ja toisaalta se kihoporras joka jäi elyyn tiepuolelle. Siinä ei virkamies sitten kovin aktiivisesti kaverinsa silmää noki.

@kimmo.j olet oikeassa, että urakat pitäisivät olla oikean kokoisia. Nyt ne ovat liian isoja, siinä miljoonat hukkuvat ja valvonta ei pysy perässä. Joskus vuosituhannen vaihteessa oli vielä välimalli, missä tiepiirin muodosti yksi maakunta. Siellä oli johto ja valvojat ja kilpailutus valtion puolelta, yhden maakunnan alueelle. Ei iso poppoo, mutta riittävä.
Niissä pärjäsivät kilpailutuksissa vielä pienemmätkin firmat. Nyt voi tulla kylmä soitto, että höylääpäs yks kakssataa tuhatta tarjouksesta pois, niin saatat päästä meille. Jos et höylää niin sama se meille, joku tekee kuitenkin. No tekee, mutta sillä halvimman tarjouksen tehnelle ketjun aivan toisessa päässä olevalla firmalla ei yleensä ole ennakkokokemusta alasta. Siihen ei pelkkä maansiirtokokemus riitä. Yksi suuri syy nykyiseen tienhoidon tasoon on, että siinä on tien päällä liian paljon harjoittelevia, jotka kun ovat homman oppineet, niin uudella sopimuskaudella kiristetään lisää hintaa entisestäkin nälkärajalla olevasta sopimuksesta, ja taas alkaa kierre alusta.
Tuossa maakuntamallissa nykyisen YIT:n ym. isot pojat korvaa siis valtion ely. Jää pois se pääurakoitsija, ja sillä on yllättävän iso merkitys miten paljon miltäkin tienpätkältä yritetään katetta kiristää.

Sekin on vielä todettava, että pääurakoitsijoiden röyhkeydessä on tiettävästi iso tyyliero. Sen huomaa vastuualueiden vaihtuessa tienhoidon laadussa.
 
urakat pitäisivät olla oikean kokoisia. Nyt ne ovat liian isoja, siinä miljoonat hukkuvat ja valvonta ei pysy perässä. Joskus vuosituhannen vaihteessa oli vielä välimalli, missä tiepiirin muodosti yksi maakunta. Siellä oli johto ja valvojat ja kilpailutus valtion puolelta, yhden maakunnan alueelle. Ei iso poppoo, mutta riittävä.
Niissä pärjäsivät kilpailutuksissa vielä pienemmätkin firmat.
Tiepiirithän oli isoja. Eikai niitä yhtenä kokonaisuutena kilpailutettu?

Nythän kilpailutus alueet on aika pieniä.
Pienempiäkin voisi olla, niin vielä enemmän tarjoajia, mutta jossainhan sen raja menee hyödyssä.
Screenshot_20210130-221354.jpg
 
Tiepiirithän oli isoja. Eikai niitä yhtenä kokonaisuutena kilpailutettu?

Nythän kilpailutus alueet on aika pieniä.
Pienempiäkin voisi olla, niin vielä enemmän tarjoajia, mutta jossainhan sen raja menee hyödyssä.
Katso liite: 47119
Tienpidon järjestelmän muuttumiseen on kuulunut monta vaihetta. Kun en ole asiantuntija, niin saatoin hyvinkin käyttää väärää termiä. Minulla on tietoa tuosta Jyväskylän alueesta. Se katsottiin silloin toimivaksi kooksi kilpailutuksen/valvonnan suhteen. Nykyistä mallia on useampi alalla toimiva tuttavani pitänyt liian ison, että pienemmät urakoitsijat siinä kunnolla pärjäisivät.
 
Viimeksi muokattu:
Entisessä systeemissä vaikutti myös tienpidon laatu suuresti urakoitsijoiden valintaan. Nyt mennään käytännössä liikaa edullisimman hinnan perässä.
Tai enhän minä tiedä, täällä saattaa olla paljonkin nykyiseen tienpitoon täysin tyytyväisiä. Mutta kertokaa toki ratkaisunne asiaan, minä olen mielipiteeni sanonut. Paljon puhuttu virkamiesten erottaminen ei kuitenkaan näytä olleen toimintamallina ainakaan Keski-Suomessa, jossa sama kaveri kuuntelee tienkäyttäjien haukut vuodesta toiseen.
 
Puukko hommattu samana iltana sit viel uhri juostu kiinni ja pari toveria piti kiinni yhden runkkarin lyödessä moraa uudestaan sisään. Luulisi tosiaan et tuossa ois kyse murhasta mut ihanat nappisilmät vähän vahingossa innostui ja tappoi vain. On kyll melkosta paskaa.
Suomessa on jotenkin tuo Murha tulkinta mielenkiintoinen. Aikamoista runtua saa antaa, että murhaksi tulkitaan. Paitsi jos kohteena on poliisi.
 
Hups. Näin minulle eräs jo manoille siirtynyt monikymmenvuotinen lautamies kertoi jo ajat sitten. Ajattelin, että näkemys oli suppea. Hän sanoi ihan suoraan, että nainen yllyttäjänä jää kutakuinkin aina ilman rapsua. ???????

Suomen tarkimmin varjeltu oikeuspolittiinen salaisuus on naisten miehiin kohdistama kotiväkivalta. Tilastot ja tutkimukset ovat jo kauan selkeästi osoittaneet, että naiset kohdistavat miehiin väkivaltaa vähintään saman verran kuin toisin päin. Mutta tämä on tabu jota ei julkisuudessa voi tuoda esiin. Loppuu määrärahat ja itku on hirmuinen jos se tuodaan esille. Myytti "väkivaltaisista miehistä ja avuttomista naisista" on elää ja voi hyvin. Vähän samoin kuin aina vain tosteltu "naisen euro".

Nainen yllyttäjänä on myös todella yleinen tapaus ja aivan yhtä säännönmukaisesti nainen vapautetaan epäilyistä. Ehkä tunnetuin tapaus on Kampin autopommitapaus jossa kaikki osallistuneet miehet saivat elinkautisen, mutta tapahtumat tosiasiassa käynnistänyt nainen vapautettiin täysin vastuusta.
 
Tiepiirithän oli isoja. Eikai niitä yhtenä kokonaisuutena kilpailutettu?

Ei ole ei. Mutta sen sanon monikymmenvuotisella kokemuksella, että autoa ajaessa huomaa erot piireittäin. Tuo keltaiselta vihreälle ajaminen on jo legendaarinen. Tai toisinpäin. Kun ajat vihreältä keltaiseen niin monesti talvella se on kuin ajaisi seinään, uskokaa tai älkää. Siitä on niin monen kymmenen vuoden kokemus, että kyllä sen jo muistaa. Sama homma oli jo ennen, kun oltiin Läänijaossa. Kyllä huomasi muutoksen, kun ajaa syyhälsi PKn läänistä Kuopion lääniin päin. Lääninrajalla huomasi eron.
 
Ei ole ei. Mutta sen sanon monikymmenvuotisella kokemuksella, että autoa ajaessa huomaa erot piireittäin. Tuo keltaiselta vihreälle ajaminen on jo legendaarinen. Tai toisinpäin. Kun ajat vihreältä keltaiseen niin monesti talvella se on kuin ajaisi seinään, uskokaa tai älkää. Siitä on niin monen kymmenen vuoden kokemus, että kyllä sen jo muistaa. Sama homma oli jo ennen, kun oltiin Läänijaossa. Kyllä huomasi muutoksen, kun ajaa syyhälsi PKn läänistä Kuopion lääniin päin. Lääninrajalla huomasi eron.
Kyllä, tuo on taivaan tosi. Keski-suomi on hyvänä esimerkkinä. Läpiajaessa huomaa, että ruoho on rajan takana vihreämpää ja saattaa nopeusrajoituksetkin nousta samalla tiellä.
 
Ei ole ei. Mutta sen sanon monikymmenvuotisella kokemuksella, että autoa ajaessa huomaa erot piireittäin. Tuo keltaiselta vihreälle ajaminen on jo legendaarinen. Tai toisinpäin. Kun ajat vihreältä keltaiseen niin monesti talvella se on kuin ajaisi seinään, uskokaa tai älkää. Siitä on niin monen kymmenen vuoden kokemus, että kyllä sen jo muistaa. Sama homma oli jo ennen, kun oltiin Läänijaossa. Kyllä huomasi muutoksen, kun ajaa syyhälsi PKn läänistä Kuopion lääniin päin. Lääninrajalla huomasi eron.
Parhaiten muistan sen eron mitä oli Kouvolan tiellä ysärillä. Kouvolan puoli oli kuin pienen kesäsateen jälkeen mutta lääninrajalta Heinolaan päin kahlattiin sitten umpihangessa. Toinen on sitten nykyisin tuolla Äänekosken ja Konginkankaan välillä. Luulisi sen bussiturman olevan vieläkin muistissa, mutta toisin tuntuu olevan. Konginkankaalta kun käännyt eteläänpäin nelostietä niin se ylämäki on joskus vähän jäinen. Silleen vähän että takavetoinen pakettiauto tyhjänä ei meinaa päästä ylös... paranee sitten 10-15km:n jälkeen..

Toinen tuntuu olevan noiden tietyömaiden kierto-opasteet. Ilmeisesti Googlemaps ja lyhyin reitti on ollut apuna teossa. Ainakaan järjellä niitä ei ole aina tehty. Oli kerran siltatyömaa ja sitä myötä tie poikki ja opastetaulu kiertoreitille. No mikäs siinä, olin talvella mökille menossa ja tiedän reitit sen verran hyvin että pärjään ilmankin. Kaikki eivät tunne reittiä ulkoa, kuten tämäkin rekkakuski joka huitoi autoni pysähdyksiin ja kyseli onko tuo opastaulun reitti se minkä hän luulee sen olevan. Sieltä ja sieltä kautta. Vastasin sen olevan mutta kehoitin olemaan käyttämättä sitä, koska sen talvikunnossapito on mitä on. Kapea mutkainen tie johon joihinkin ylämäkiin pitää ottaa henkilöautollakin vauhtia, paitsi että sen mäen puolessavälissä on S-mutka...ja ylämäen jälkeen luonnollisesti alamäki... siitä on varmaan muinoin lehmät kävelleet ja sitä mukaa syntynyt polku johon on myöhemmin tehty tie. Ei sitä mutkaisuutta voi muuten selittää.
Kehoitin ajamaan moottoritietä vielä 20km ja kääntymään vasta sitten toiselle valtatielle. Reitti on ~20km pidempi mutta kesälläkin ajallisesti nopeampi. Ja kunnossapito toimii.
 
Parhaiten muistan sen eron mitä oli Kouvolan tiellä ysärillä. Kouvolan puoli oli kuin pienen kesäsateen jälkeen mutta lääninrajalta Heinolaan päin kahlattiin sitten umpihangessa. Toinen on sitten nykyisin tuolla Äänekosken ja Konginkankaan välillä. Luulisi sen bussiturman olevan vieläkin muistissa, mutta toisin tuntuu olevan. Konginkankaalta kun käännyt eteläänpäin nelostietä niin se ylämäki on joskus vähän jäinen. Silleen vähän että takavetoinen pakettiauto tyhjänä ei meinaa päästä ylös... paranee sitten 10-15km:n jälkeen..

Toinen tuntuu olevan noiden tietyömaiden kierto-opasteet. Ilmeisesti Googlemaps ja lyhyin reitti on ollut apuna teossa. Ainakaan järjellä niitä ei ole aina tehty. Oli kerran siltatyömaa ja sitä myötä tie poikki ja opastetaulu kiertoreitille. No mikäs siinä, olin talvella mökille menossa ja tiedän reitit sen verran hyvin että pärjään ilmankin. Kaikki eivät tunne reittiä ulkoa, kuten tämäkin rekkakuski joka huitoi autoni pysähdyksiin ja kyseli onko tuo opastaulun reitti se minkä hän luulee sen olevan. Sieltä ja sieltä kautta. Vastasin sen olevan mutta kehoitin olemaan käyttämättä sitä, koska sen talvikunnossapito on mitä on. Kapea mutkainen tie johon joihinkin ylämäkiin pitää ottaa henkilöautollakin vauhtia, paitsi että sen mäen puolessavälissä on S-mutka...ja ylämäen jälkeen luonnollisesti alamäki... siitä on varmaan muinoin lehmät kävelleet ja sitä mukaa syntynyt polku johon on myöhemmin tehty tie. Ei sitä mutkaisuutta voi muuten selittää.
Kehoitin ajamaan moottoritietä vielä 20km ja kääntymään vasta sitten toiselle valtatielle. Reitti on ~20km pidempi mutta kesälläkin ajallisesti nopeampi. Ja kunnossapito toimii.
Keski-suomen yksi Mestari on saanut kuulemma oikein lisänimenkin, Pakki-Pirtala ;)
 
Jo Viänäs-Kalle tiesi aikoinaan savolaisrunossaan kertoa, kuinka mustassa Ahriikassa syödään immeisen lihhoo. Nyt taas Suomen virkavalta joutuu näitä ratkomaan ja tuomaroimaan.

Syyttäjä: Tampereella asuva mies murhasi Liberian sisällissodassa kymmeniä, raiskasi useita, teetti ruokaa vangeista ja söi ihmisiä​

Mies eli Tampereella vuosia hiljaiseloa, mutta ei yrittänyt piileskellä. Vastaaja kiistää kaikki syytteet.
 
Jo Viänäs-Kalle tiesi aikoinaan savolaisrunossaan kertoa, kuinka mustassa Ahriikassa syödään immeisen lihhoo. Nyt taas Suomen virkavalta joutuu näitä ratkomaan ja tuomaroimaan.

Syyttäjä: Tampereella asuva mies murhasi Liberian sisällissodassa kymmeniä, raiskasi useita, teetti ruokaa vangeista ja söi ihmisiä​

Mies eli Tampereella vuosia hiljaiseloa, mutta ei yrittänyt piileskellä. Vastaaja kiistää kaikki syytteet.
Laitoin aiemmin jo pahkasika ketjuun, koska koko tapaus on niin mielipuolinen. Itseasiassa vähän asia jos toinenkin alkaa olla yhtä pahkasikaa tätänykyä
 
Jo Viänäs-Kalle tiesi aikoinaan savolaisrunossaan kertoa, kuinka mustassa Ahriikassa syödään immeisen lihhoo. Nyt taas Suomen virkavalta joutuu näitä ratkomaan ja tuomaroimaan.

Syyttäjä: Tampereella asuva mies murhasi Liberian sisällissodassa kymmeniä, raiskasi useita, teetti ruokaa vangeista ja söi ihmisiä​

Mies eli Tampereella vuosia hiljaiseloa, mutta ei yrittänyt piileskellä. Vastaaja kiistää kaikki syytteet.
Kuulostaa ihan sopivalta henkilöltä demarien kunnallisvaaliehdokkaaksi, kunhan nyt vähän katuu ensin.
 
Kun täällä puhutaan rahan tuhlaamisesta, korruptiosta ja valvonnan puutteesta niin pistetään nyt tämä tänne. Ei taida olla ihan penneillä pelaamista tämä meidän sairaanhoitobisnes... Pari sataa miljoonaa epäselvää. Ja mikä hauskinta: Selvityksen materiaalin antoi HUS:in johto. Mitäköhän löytyisi, jos kaikki käytäisiin läpi:).

 
Kun täällä puhutaan rahan tuhlaamisesta, korruptiosta ja valvonnan puutteesta niin pistetään nyt tämä tänne. Ei taida olla ihan penneillä pelaamista tämä meidän sairaanhoitobisnes... Pari sataa miljoonaa epäselvää. Ja mikä hauskinta: Selvityksen materiaalin antoi HUS:in johto. Mitäköhän löytyisi, jos kaikki käytäisiin läpi:).

Ottamatta kantaa noihin syytöksiin/väitteisiin, jutussa selviää millaisia summia terveydenhuoltoon menee. Yksin HUS ostaa vuodessa miljardilla eurolla laitteita ja tarvikkeita.
 
Back
Top