Lyhyt matematiikka autoritaarisen rujosti kertoo, että nisti-Tapsaa on pamputettava, jos haluaa tuloksia aikaan. Pitkä matematiikka kertoo, miksi Tapsaa pamputetaan, että saadaan tuloksia aikaan.
Nollalla ei saa jakaa. Nisti-Tapsa tehtävillä ja mustilla aukoilla on yllättävän paljon yhteistä, kun lähtee tapahtumaa tarkastelemaan noin laajemmassa mittakaavassa.
---
Omasta pitkästä matematiikasta on julmetusti aikaa, joten tuosta ylläolevasta en matemaattisessa loogisuudessa lähde takuuseen, mutta tuskin kovin kaukana totuudesta.
Omalla kohdalla sellainen kokemus, että todella paljon riippuu opettajasta ja opetustyylistä, miten jutut menee oppilaiden päähän.
Alkuvaiheessa pitkänmatikan opettaja teki niin, että oppilaat tuhersivat omia kotitehtäviään taululle. Äärimmäisen tehotonta ja turhaa, ja oppilaille stressaavaa. Huomasi nopeasti ettei tämä toimi, ja korjasi asian niin, että käsi reilusti pystyyn, jos jossakin tehtävässä oli ongelmia tai muuta kysyttävää. Parhaimmillaan käytiin sitten jotain laskun yksityiskohtaa syvällisesti läpi, että miksi näin.
Jos oli aikaa, niin sitten näytettiin matematiikan syvällisiä perusasioita esim. todistamalla sen miksi nollalla ei saa jakaa.
--
Hyvä poliisi pyrkii pienimpään arvoon siinä, miten Tapsaa pamputetaan - ja se on matemaattisesti mahdollista - mutta ei ole olemassa poliisia, joka ei ollenkaan joutuisi Tapsaa pamputtamaan, jotta Tapsat eivät riehuisi kadulla.