Säännöt ovat sinällään melko ok. Ongelma on enemmän liikennesuunnittelun ja -kulttuurin puolella, missä on otettu tavaksi rinnastaa polkupyörät jalankulkuun ("kevyt liikenne"). Sillä keinolla syntyy sitten tilanteita, missä pyöräilijät tulevat risteyksiin kuin puskista jalankulkijoiden joukosta ja pahimmillaan täysin kuolleesta kulmasta talojen seiniä viistäen. Pääosa ongelmasta poistuisi jos pyöräilijöitä alettaisiin kohdella johdonmukaisesti ajoneuvoina, eli sen periaatteen mukaan mistä tieliikennelaki lähtee. Esim. Tanskassa voisi käydä katsomassa esimerkkiä järkevistä pyöräilyreiteistä.
Nykyinen infra on todellakin ongelmallinen. Liikennesuunnittelukin on, sillä vanhat suunnittelijat eivät tunnut oppivat uusia käytäntöjä juuri näissä asioissa. Säännöistä muuten vielä, että kyllä nekin ovat varsin ongelmallisia jopa uuden liikennelain voimaanastumisen jälkeen; varsinkaan, kun sen liikennekasvatus on suomen kouluissa edelleen nollassa eikä uusistakaan laeista tiedoteta riittävästi. Tässäkin tapauksessa 7-vuotiashan saisi ajaa myös jalkakäytävällä, joten olisi hyvinkin voinut saapua myös siltä ajorataa ylittävälle osuudelle.
Niinkuin yllä olevasta voidaan päätellä, liikkuu etuajo-oikeutettuina jalkakäytävillä ja pyöräteillä aina niitä, jotka jostain syystä eivät osaa havannoida riittävästi väistääkseen liikennettä, joka olisi heihin nähden väistämisvelvollinen. Lapsia, näkövammaisia, juopuneita...
On siis vain ja ainoastaan kuskin vastuulla hoitaa tuo havainnointi ja väistäminen tässsä tilanteessa. Infran taas on oltava sellaista, joka tekee havainnoinnin mahdolliseksi ja myös itse korostaa väistämisvelvollisuuksia.
Ratkaistu näihin liittymiin: AINA väh. 6m erotus 2-suuntaisenpyörätien/jalkakäytävän ja rinnakkaisen ajoradan välille, jotta auto olisi pääosin kääntynyt ja pysyisi paremmin havainnoimaan risteävää jalankulkua ja pyöräilyä. Lisäksi jos siirrytään alemmalle katuverkolle, tulisi pyörätien/jalkakäytävän olla korotettu tai "ylijatkettu", mikä selkeyttäisi väistämisvelvollisuuksia ja hidastaisi ajonopeuksia.
TAI
Yksisuuntainen pyörätien tuodaan ennen liittymää kaistaksi tai korotetuksi pyörätieksi aivan ajorataan kiinni, jolloin kuski rekisteröi sen ylitettäväksi ajoradan osaksi, jota tulee väistää.
Niin kauan kuin infra on sitä mitä on ja kuskien havainnointi ja autojen turvallisuustekniikka kehittymätöntä, niin nämä onnettomuudet ovat tilastollisesti aivan satavarmoja toistumaan jatkossakin.