Suomen sisäinen turvallisuus

Ja taas joku päässyt suojatiellä hengestään
Ja taas sama skenario että kääntyvä kuorma-auto ja samasta suunnasta tullut, suoraan jatkava, jalankulkija. Ja molemmilla vihreät valot. Eli kuorma-autoilija ei taas huomannut taka-oikealta tulevaa.
 
Ja kyllä, olin tuon uudistuksen taustavaikuttajana. Tai en minä, mutta työnantajani. Nyt taustalla tehdään työtä ajokortti-iän alentamiseksi 17-vuoteen ilman poikkeuslupaa, kun kevytautot torpattiin.

Mielestäni yöaikainen ajokielto voisi olla ok. Aikuisen kyydissä olemista vaatiminen on aikalailla älytöntä.
Kasikympin lätkä takasi. Rajoituksen rikkomisesta kunnon sanktio.
 
Jos tahtoa on, suojatien valo saadaan punaiseksi ajoneuvolle tarkoitetun vihreän valon palaessa.
Tuolle on nimikin, se on ruuhka. Valot ovat noin koska sekä autojen, että ihmisten pitää kyetä liikkumaan. Punainen valo tuo pysähtymisen ja silloin liikenne ei kulje. Kaupungeissa on nytkin ruuhkia ja liikenne hidastuisi entisestään. Siksi joka paikassa ei voida mennä tuohon "vain yksi taho liikkuu" malliin.

En tiedä varmuudella, mutta olen miettinyt miksi näitä onnettomuuksia tapahtuu. Kun katsoo ihmisiä liikkumassa moni kulkee napit korvissa ja/tai tuijottaa puhelintaan. Onko osassa kyse heikosta ympäristön havainnoimisesta?
 
Varmasti lohduttaa omaisia kun siunaustilaisuudessa voidaan sanoa, "oli oikeassa". Pienemmän kannatta katsoa mihin menee. Vaikka olisikin oikeassa.
Eli omaa typerryytä pääsi hengestään?

Anteeksi vain, mutta suututta lukea näitä "olisi ollut varovaisempi" komentteja jotka syyllistävät, tässä tapauksessa jo edesmennyttä, uhria kun toinen tulee päälle. Joku tolkku tälle retoriikalle. Ymmärtäisin, jos ylinopeutta ajettaisin ajoradalta ulos, mutta jos tiiviissä keskustassa vihreillä katua ylittävää jalankulkijaa aletaan moittimaan, niin kyyllä, vedän herneen nenään.

Voisi ihan aidosti sattua kenelle tahansa, vaikka sinulle.
 
Joku on ehdottanut että suojatien pitäisi olla hieman kauempana risteyksestä, eikä siis korttelin kulmassa. Tällöin jalankulkija/pyöräilijä ei tulisi kääntyvän rekan takaa vaan sivulta.
 
Joku on ehdottanut että suojatien pitäisi olla hieman kauempana risteyksestä, eikä siis korttelin kulmassa. Tällöin jalankulkija/pyöräilijä ei tulisi kääntyvän rekan takaa vaan sivulta.
Niin kirjoitin tuossa aiemmin. Toki tiiviissä katuympäristössä sille tilan löytyminen on haastavaa, ellei mahdotonta. Hämeenpuisto kuuluu näihin haastaviin paikkoihin kun ajoradat nuolevat rakennusten seiniä.

Oma mielipide on, että puisto pitäisi laittaa osin uusiksi, mutta taitaa nämä puistotilat olla joillekin pyhiä lehmiä, joihin ei kosketa pitkällä tikullakaan. Siellä on muuten sattunut ennenkin.
 
Tuolle on nimikin, se on ruuhka. Valot ovat noin koska sekä autojen, että ihmisten pitää kyetä liikkumaan. Punainen valo tuo pysähtymisen ja silloin liikenne ei kulje. Kaupungeissa on nytkin ruuhkia ja liikenne hidastuisi entisestään. Siksi joka paikassa ei voida mennä tuohon "vain yksi taho liikkuu" malliin.

En tiedä varmuudella, mutta olen miettinyt miksi näitä onnettomuuksia tapahtuu. Kun katsoo ihmisiä liikkumassa moni kulkee napit korvissa ja/tai tuijottaa puhelintaan. Onko osassa kyse heikosta ympäristön havainnoimisesta?
Tässä kirjoitat aivan oikein: valooiittymien suunnittelussa pyritään pitämään liikenne mahdollisimman sujuvana ja turvallisena. Pahimmat konfliktit on kyllä karsittu, mutta kaikista ei päästä eroon, jos vielä halutaan, että jotenkin liikenne virtaa eteenpäin.
 
Ja taas sama skenario että kääntyvä kuorma-auto ja samasta suunnasta tullut, suoraan jatkava, jalankulkija. Ja molemmilla vihreät valot. Eli kuorma-autoilija ei taas huomannut taka-oikealta tulevaa.
Tää on minullekin tuttu skenaario. Olen itsekin ollut lähellä kaataa pyöräilijän.
Ja yhtä naista autoin joka jäi tällaisessa tilanteessa kuorma-auton alle. Oli aika pahat vammat, mutta jäi henkiin. Kuorma-auton ensiapulaukun siteet loppui muistaakseni kesken, koska paitanikin käyttää sidemateriaalina. Kuski pystyi jotakin tekemään käskyistäni. Ja yksi vanhempi turvapaikanhakija tuli siihen auttamaan käskemättä, piti pääasiassa shokissa ollutta loukkaantunutta paikallaan. Yleisöä oli n. 15 henkeä ja kukaan ei tullut kysymään tarviiko apukäsiä. Olis tarvittu. Ambulanssimiehet ihmetteli, kun oli hyvin sidottu ja kerroin mitä siteiden alla oli ja luettelin myös luunmurtumat. Autoin naisen vielä baareille ja ambulanssiinkin, kun tiesin mistä kohtaa häntä voi kääntää ja siirtää. Meni kuulemma sairaalan teholle asti täysin minun sitomana. Ja kuulin myöhemmin luunmurtuma-analyysieni osuneen kohdalleen.
Olen käynyt ensiapu ykkösen ja kakkosen moneen kertaan ja puolustusvoimien kursseja. Tärkeintä näissä ensiaputilanteissa on kuitenkin se, että pystyy tekemään jotakin. Todella iso osa ihmisistä ei kykene.
 
Tää on minullekin tuttu skenaario. Olen itsekin ollut lähellä kaataa pyöräilijän.
Ja yhtä naista autoin joka jäi tällaisessa tilanteessa kuorma-auton alle. Oli aika pahat vammat, mutta jäi henkiin. Kuorma-auton ensiapulaukun siteet loppui muistaakseni kesken, koska paitanikin käyttää sidemateriaalina. Kuski pystyi jotakin tekemään käskyistäni. Ja yksi vanhempi turvapaikanhakija tuli siihen auttamaan käskemättä, piti pääasiassa shokissa ollutta loukkaantunutta paikallaan. Yleisöä oli n. 15 henkeä ja kukaan ei tullut kysymään tarviiko apukäsiä. Olis tarvittu. Ambulanssimiehet ihmetteli, kun oli hyvin sidottu ja kerroin mitä siteiden alla oli ja luettelin myös luunmurtumat. Autoin naisen vielä baareille ja ambulanssiinkin, kun tiesin mistä kohtaa häntä voi kääntää ja siirtää. Meni kuulemma sairaalan teholle asti täysin minun sitomana. Ja kuulin myöhemmin luunmurtuma-analyysieni osuneen kohdalleen.
Olen käynyt ensiapu ykkösen ja kakkosen moneen kertaan ja puolustusvoimien kursseja. Tärkeintä näissä ensiaputilanteissa on kuitenkin se, että pystyy tekemään jotakin. Todella iso osa ihmisistä ei kykene.
Näinhän se on, on tekijöitä ja on kokijoita. Nykyään taitaisi olla kännykämerat kuvaamassa joka kulmasta tapausta...
 
Niin kirjoitin tuossa aiemmin. Toki tiiviissä katuympäristössä sille tilan löytyminen on haastavaa, ellei mahdotonta. Hämeenpuisto kuuluu näihin haastaviin paikkoihin kun ajoradat nuolevat rakennusten seiniä.
Tätä suojatien siirtämistä risteyksen välittömästä läheisyydestä vähän keskemmälle korttelia ehdotettiin jo joitakin vuosia sitten, kun Helsingin Töölössä pieni tyttö jäi kääntyvän kuorma-auton alle ja kuoli. Vaikka toki tällaisia järjestelyjä on toteutettu joissakin paikoissa jo paljon aikaisemminkin, mutta tämän tapauksen yhteydessä esitettiin että näin tehtäisiin laajemminkin.

Siinähän on ongelmana ainakin se, että suojatien siirtäminen tällä tavalla vähentäisi kadunvarsipysäköintipaikkoja, joska välittömästi suojatien eteen ei saa pysäköidä; kun suojatie on ihan korttelin reunassa ei siihen muutenkaan voi pysäköidä mutta keskellä korttelia suojatien edestä lähtee yksi autopaikka. Tietenkään kaikissa paikoissa ei muutenkaan saa pysäköidä, ja joissakin paikoissa asia olisi muilla tavoin järjestettävissä. Lisäksi tietenkin jalankulkuvirrat menevät siitä mistä menevät, joten suojatien siirtäminen ei välttämättä siirtäisi jalankulkijoiden reittejä. Mutta kyllä se liikenneturvallisuutta parantaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Eli omaa typerryytä pääsi hengestään?

Anteeksi vain, mutta suututta lukea näitä "olisi ollut varovaisempi" komentteja jotka syyllistävät, tässä tapauksessa jo edesmennyttä, uhria kun toinen tulee päälle. Joku tolkku tälle retoriikalle. Ymmärtäisin, jos ylinopeutta ajettaisin ajoradalta ulos, mutta jos tiiviissä keskustassa vihreillä katua ylittävää jalankulkijaa aletaan moittimaan, niin kyyllä, vedän herneen nenään.

Voisi ihan aidosti sattua kenelle tahansa, vaikka sinulle.
Maailma on vaarallinen paikka ja sielä kannattaa kulkea valot päällä.

Pointtini on, että ihmiset tekevät virheitä, tässä tapauksessa kuljettaja, mutta jokaisen kannattaa katsoa ympärilleen oman turvallisuuden takia. Oikeassa olo ei lohduta.
Siksi jokainen meistä on vastuussa myös itsestään ja omasta turvallisuudestaan.

Saa vapaasti olla toista mieltä ja vetää herneen neppariin.
 
Maailma on vaarallinen paikka ja sielä kannattaa kulkea valot päällä.

Pointtini on, että ihmiset tekevät virheitä, tässä tapauksessa kuljettaja, mutta jokaisen kannattaa katsoa ympärilleen oman turvallisuuden takia. Oikeassa olo ei lohduta.
Siksi jokainen meistä on vastuussa myös itsestään ja omasta turvallisuudestaan.

Saa vapaasti olla toista mieltä ja vetää herneen neppariin.
Kyllä kaikkien kannattaisi liikenteessä kulkea valot ja virrat päällä: ei kännykkä kädessä ja napit korvissa. Ja sitä päätä olisi suotavaa kääntää molempiin suuntiin kaikkien kulkijoiden.
Taitaa olla tositapaus sellainenkin, että jalankulkija ylitti suojatien oikealle kääntyvän kuorma-auton jälkeen, mutta putkinäkö ja jäykkä niska esti huomaamasta perässätulevaa täysperävaunua..
 
En voinut lukea tätä edes loppuun.
 
Maailma on vaarallinen paikka ja sielä kannattaa kulkea valot päällä.

Pointtini on, että ihmiset tekevät virheitä, tässä tapauksessa kuljettaja, mutta jokaisen kannattaa katsoa ympärilleen oman turvallisuuden takia. Oikeassa olo ei lohduta.
Siksi jokainen meistä on vastuussa myös itsestään ja omasta turvallisuudestaan.

Saa vapaasti olla toista mieltä ja vetää herneen neppariin.
Olen kanssa opettanut junioria että "perikuntaa ei kiinnosta oliko sinulla oikeus ja olitko oikeassa jos jäät auton alle". Henkilökohtaisesti olen mieltä että järkevä ihminen luopuu oikeudestaan sen sijaan että antautuu vaaraan. Liikenne on opettanut ettei tämä ole kaikille filosofiana mitenkään tuttu.
 
Back
Top