Suomen sisäinen turvallisuus

Minä olla poliisi, ettekä te rasitit mahda sille mitään!

Katso liite: 50149
Tähän voisi tietysti todeta,että ko.poliisi on hyvä siinä mitä tekee. Poliisissa tarvitaan erilaista osaamista ja innostumista. VATI-mies ottaa pyssymiehen kyllä kiinni,mutta jäätyy jos pitää lasta kuulustella. Kuitenkin kumpaakin osaamista tarvitaan organisaatiossa. Näin esimerkkinä.
 
Totta kai aina löytyy vaihtoehtoisia selityksiä.
Vaikka poliisi haluaa tuomion syyllisyydestä piittaamatta. :facepalm:


Kyse on henkirikoksesta vuodelta 2014. Nuoren naisen taposta tuomittu mies on pyytänyt kantelussaan eduskunnan oikeusasiamiestä arvioimaan, painostiko poliisi kuultavia esitutkinnassa muun muassa virheellisillä tiedoilla.


Lue lisää: Suomessa oikeusmurhia on paljastunut huomattavan vähän – alkaako nyt selvittely mahdollisesta poliisin painostuksesta ja virheellisestä tappotuomiosta?


Jutun avaintodistaja yritti myöhemmin perua lausuntojaan, mutta oikeus ei enää uskonut muuttunutta kertomusta. Tuomittu mies suorittaa yhä runsaan 10 vuoden vankeustuomiota taposta ja törkeästä huumerikoksesta.


ALKUJAAN koko tapaus nousi uudestaan esiin Ylen MOT:n laajasta tutkivasta jutusta, jossa toimittaja kävi esitutkintaa läpi ja arvioi sitä oikeustieteilijöiden kanssa. Oikeustieteilijät kritisoivat tutkintaa voimakkaasti.

Helsingin Sanomat on myös tutustunut rikosteknisen laboratorion lausuntoon, jonka perusteella kuristetun naisen kynsistä löytyi tuomitun sijasta aivan toisen henkilön dna:ta. Kynsissä oli myös verta.


Helsingin hovioikeus perusti laboratoriolausuntojen sijaan johtopäätöksensä poliisin tekemään havainnekuvaan. Sen perusteella oikeus päätteli, että uhrin käsistä taltioitujen näytteiden tarkkoja ottokohtia ei olisi mahdollista yksilöidä.


Vaikuttaa siltä, että hovioikeuden johtopäätökset eivät perustuneet kaikkeen oleelliseen näyttöön. Tuomittu ja hänen puolustuksensa aikovat hakea tuomion purkamista korkeimmasta oikeudesta.


TAPAUS on äärimmäisen vakava, ja sen eri vaiheiden avoin läpivalaisu on tärkeää.

Tätä on vaikeuttanut se, että poliisin ylimielisyys viranomaisten asiakirjojen julkisuutta säätelevää lakia kohtaan näyttää saavuttaneen jutussa yhden lakipisteensä.


Pöytäkirja muistuttaa salaustussin jäljiltä raidallista seepraa. Helsingin hovioikeus katsoi teon motiiviksi huumeiden varastamisesta aiheutuneen riidan, mutta poliisi on salannut esimerkiksi kaiken tähän viittaavan sekä pitkän liudan muita asioita.

Viranomaisen kuuluu tehdä salattuihin asiakirjoihin merkinnät, joista selviää kunkin salatun asian peruste. Pöytäkirjasta ei löydy yhtäkään tällaista merkintää.


Ilmeisesti Itä-Uudenmaan poliisi on tehnyt salaukset jo ennen kuin kysymys mahdollisesta oikeusmurhasta nousi esiin. Sillä ei kuitenkaan ole suurta merkitystä, milloin poliisi on tehnyt pöytäkirjasta osin lukukelvottoman perustelematta asiaa.


OIKEUSTOIMITTAJAT ovat vuosia varoittaneet, että poliisin ja muidenkin viranomaisten suhtautuminen asiakirjojen julkisuutta säätelevään lakiin on vaarallinen.

Oikeusvaltion yksi ydinperiaate on, että viranomaisten toiminnan täytyy perustua lakiin. Viranomaiset tuntuvat kuitenkin usein kiertävän ajatuksen oman toimintansa laittomuudesta sillä, että he eivät suhtaudu julkisuuslakiin ”oikeana lakina”.


Ilolan henkirikos on ennen kaikkea yhtä tuomittua koskeva tapaus, jossa media on avannut menneitä tapahtumia. Julkisuuden tarkoituksena on kuitenkin myös ehkäistä ongelmia ennalta.


UUTISTOIMISTO STT on toistuvasti kertonut siitä, kuinka vaikeaa valtioneuvoston kanslialta ja ministeriöistä on ollut saada asiakirjoja koronavirukseen liittyvistä rajoitustoimista.

Yksi ongelma näyttää olevan siinä, että viranomaiset tuntuvat virheellisesti pitävän valmistelua varten tuotettuja asiakirjoja salaisina. Näin ei kuitenkaan ole automaattisesti, vaan valmisteluvaiheen asiakirjojen julkisuus eri tilanteissa määräytyy julkisuuslain perusteella.


Omaa luokkaansa oli työ- ja elinkeinoministeriön vastaus, kun STT pyysi arvioita liikkumisrajoitusten aiheuttamista myyntimenetyksistä kaupoille.


”Valtioneuvoston koronatilannevarautumisen tilanteenhallintaan liittyvästä aikasidonnaisuusulottuvuudesta johtuen pyydetyt ministeriön turvallisuusluokitellut varautumisasiakirjatiedot eivät ole julkisia.”


Salausperuste muistuttaa George Orwellin fiktiivisten ministeriöiden uuskieltä, mutta kyse on oikean ministeriön käsialasta. Julkisuuslaista ei löydy salausperusteena ”koronatilannevarautumisen tilanteenhallintaan liittyvää aikasidonnaisuusulottuvuutta”.


Asiat STT:n pyytämien tietojen taustalla eivät voisi olla painavampia. Kyse on kansalaisten perusoikeuksien rajoittamisesta.


VIRANOMAISTEN tietojen julkisuutta säätelevää lakia ollaan uudistamassa, mikä voi olla hyvä uutinen. Lakiuudistus ei kuitenkaan ratkaise ongelmia, joita tässä jutussa on kuvattu.

Ilolan henkirikosjutussa poliisi on salannut tietoja perustelematta, ja työ- ja elinkeinoministeriötä koskevassa esimerkissä perusteet löytyivät viranomaisen omasta päästä.


Meno ei voi olla lakiuudistuksen jälkeen tämän parempaa, jos viranomaiset eivät vaivaudu lukemaan lakia.


JULKISUUSLAISTA voi olla myös perusteltuja erimielisyyksiä, mutta miten viranomaisten ilmeisimpään piittaamattomuuteen tulisi suhtautua?

Selvää on, että asenneongelmat eivät korjaudu lakia uudistamalla tai sillä, että hallinto-oikeus kehottaa vuoden päästä pohtimaan salauspäätöksen uusiksi.


Nyt julkisuutta yritetään edistää kerta toisen perään pitkissä hallinto-oikeusprosesseissa. Pitäisikö esimerkiksi toimittajien tai muiden kansalaisten tehdä räikeimmistä tapauksista tutkintapyyntö mahdollisesta rikoksesta?

Edes tutkintapyynnön tekeminen ei silti ole mikään patenttiratkaisu, koska kynnys tuomitsemiseen on virkarikoksissa tunnetusti korkea.


Lain rikkominen tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta on rikos. Salaamisessa viranomaiset pystyvät nyt kuitenkin toimimaan laittomasti ilman seurauksia.
 
Vaikka poliisi haluaa tuomion syyllisyydestä piittaamatta. :facepalm:


Kyse on henkirikoksesta vuodelta 2014. Nuoren naisen taposta tuomittu mies on pyytänyt kantelussaan eduskunnan oikeusasiamiestä arvioimaan, painostiko poliisi kuultavia esitutkinnassa muun muassa virheellisillä tiedoilla.


Lue lisää: Suomessa oikeusmurhia on paljastunut huomattavan vähän – alkaako nyt selvittely mahdollisesta poliisin painostuksesta ja virheellisestä tappotuomiosta?


Jutun avaintodistaja yritti myöhemmin perua lausuntojaan, mutta oikeus ei enää uskonut muuttunutta kertomusta. Tuomittu mies suorittaa yhä runsaan 10 vuoden vankeustuomiota taposta ja törkeästä huumerikoksesta.


ALKUJAAN koko tapaus nousi uudestaan esiin Ylen MOT:n laajasta tutkivasta jutusta, jossa toimittaja kävi esitutkintaa läpi ja arvioi sitä oikeustieteilijöiden kanssa. Oikeustieteilijät kritisoivat tutkintaa voimakkaasti.

Helsingin Sanomat on myös tutustunut rikosteknisen laboratorion lausuntoon, jonka perusteella kuristetun naisen kynsistä löytyi tuomitun sijasta aivan toisen henkilön dna:ta. Kynsissä oli myös verta.


Helsingin hovioikeus perusti laboratoriolausuntojen sijaan johtopäätöksensä poliisin tekemään havainnekuvaan. Sen perusteella oikeus päätteli, että uhrin käsistä taltioitujen näytteiden tarkkoja ottokohtia ei olisi mahdollista yksilöidä.


Vaikuttaa siltä, että hovioikeuden johtopäätökset eivät perustuneet kaikkeen oleelliseen näyttöön. Tuomittu ja hänen puolustuksensa aikovat hakea tuomion purkamista korkeimmasta oikeudesta.


TAPAUS on äärimmäisen vakava, ja sen eri vaiheiden avoin läpivalaisu on tärkeää.

Tätä on vaikeuttanut se, että poliisin ylimielisyys viranomaisten asiakirjojen julkisuutta säätelevää lakia kohtaan näyttää saavuttaneen jutussa yhden lakipisteensä.


Pöytäkirja muistuttaa salaustussin jäljiltä raidallista seepraa. Helsingin hovioikeus katsoi teon motiiviksi huumeiden varastamisesta aiheutuneen riidan, mutta poliisi on salannut esimerkiksi kaiken tähän viittaavan sekä pitkän liudan muita asioita.

Viranomaisen kuuluu tehdä salattuihin asiakirjoihin merkinnät, joista selviää kunkin salatun asian peruste. Pöytäkirjasta ei löydy yhtäkään tällaista merkintää.


Ilmeisesti Itä-Uudenmaan poliisi on tehnyt salaukset jo ennen kuin kysymys mahdollisesta oikeusmurhasta nousi esiin. Sillä ei kuitenkaan ole suurta merkitystä, milloin poliisi on tehnyt pöytäkirjasta osin lukukelvottoman perustelematta asiaa.


OIKEUSTOIMITTAJAT ovat vuosia varoittaneet, että poliisin ja muidenkin viranomaisten suhtautuminen asiakirjojen julkisuutta säätelevään lakiin on vaarallinen.

Oikeusvaltion yksi ydinperiaate on, että viranomaisten toiminnan täytyy perustua lakiin. Viranomaiset tuntuvat kuitenkin usein kiertävän ajatuksen oman toimintansa laittomuudesta sillä, että he eivät suhtaudu julkisuuslakiin ”oikeana lakina”.


Ilolan henkirikos on ennen kaikkea yhtä tuomittua koskeva tapaus, jossa media on avannut menneitä tapahtumia. Julkisuuden tarkoituksena on kuitenkin myös ehkäistä ongelmia ennalta.


UUTISTOIMISTO STT on toistuvasti kertonut siitä, kuinka vaikeaa valtioneuvoston kanslialta ja ministeriöistä on ollut saada asiakirjoja koronavirukseen liittyvistä rajoitustoimista.

Yksi ongelma näyttää olevan siinä, että viranomaiset tuntuvat virheellisesti pitävän valmistelua varten tuotettuja asiakirjoja salaisina. Näin ei kuitenkaan ole automaattisesti, vaan valmisteluvaiheen asiakirjojen julkisuus eri tilanteissa määräytyy julkisuuslain perusteella.


Omaa luokkaansa oli työ- ja elinkeinoministeriön vastaus, kun STT pyysi arvioita liikkumisrajoitusten aiheuttamista myyntimenetyksistä kaupoille.


”Valtioneuvoston koronatilannevarautumisen tilanteenhallintaan liittyvästä aikasidonnaisuusulottuvuudesta johtuen pyydetyt ministeriön turvallisuusluokitellut varautumisasiakirjatiedot eivät ole julkisia.”


Salausperuste muistuttaa George Orwellin fiktiivisten ministeriöiden uuskieltä, mutta kyse on oikean ministeriön käsialasta. Julkisuuslaista ei löydy salausperusteena ”koronatilannevarautumisen tilanteenhallintaan liittyvää aikasidonnaisuusulottuvuutta”.


Asiat STT:n pyytämien tietojen taustalla eivät voisi olla painavampia. Kyse on kansalaisten perusoikeuksien rajoittamisesta.


VIRANOMAISTEN tietojen julkisuutta säätelevää lakia ollaan uudistamassa, mikä voi olla hyvä uutinen. Lakiuudistus ei kuitenkaan ratkaise ongelmia, joita tässä jutussa on kuvattu.

Ilolan henkirikosjutussa poliisi on salannut tietoja perustelematta, ja työ- ja elinkeinoministeriötä koskevassa esimerkissä perusteet löytyivät viranomaisen omasta päästä.


Meno ei voi olla lakiuudistuksen jälkeen tämän parempaa, jos viranomaiset eivät vaivaudu lukemaan lakia.


JULKISUUSLAISTA voi olla myös perusteltuja erimielisyyksiä, mutta miten viranomaisten ilmeisimpään piittaamattomuuteen tulisi suhtautua?

Selvää on, että asenneongelmat eivät korjaudu lakia uudistamalla tai sillä, että hallinto-oikeus kehottaa vuoden päästä pohtimaan salauspäätöksen uusiksi.


Nyt julkisuutta yritetään edistää kerta toisen perään pitkissä hallinto-oikeusprosesseissa. Pitäisikö esimerkiksi toimittajien tai muiden kansalaisten tehdä räikeimmistä tapauksista tutkintapyyntö mahdollisesta rikoksesta?

Edes tutkintapyynnön tekeminen ei silti ole mikään patenttiratkaisu, koska kynnys tuomitsemiseen on virkarikoksissa tunnetusti korkea.


Lain rikkominen tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta on rikos. Salaamisessa viranomaiset pystyvät nyt kuitenkin toimimaan laittomasti ilman seurauksia.

Eipä tuossa mitään erikoista ole. Tuossa on noudatettu normaalia suomalaista oikeuskäytäntöä eli vapaata todisteluteoriaa ja todisteharkintaa ja sillä on toteutettu yleisen oikeusjärjestyksen pääperiaate.

Ainoa epäkohta on nyt syntynyt siitä, että asia on noussut julkisuuteen.

Onneksi lainsäädäntöä tehdään kovaa vauhtia tuon epäkohdan korjaamiseksi tulevaisuudessa.
 
Pieniä kulttuurillisia eroja.

Jo poliisitutkinnassa mies myönsi yrittäneensä surmata ex-puolisonsa oman kunniansa tähden. Tuomitun mukaan kunniamurha on osa hänen omaa kulttuuriaan.


– Tämä on pahinta, mitä minun kulttuurissa voi tapahtua. Vaikka minä olen tässä maassa, niin te ette voi viedä minun uskontoani, ette minun kulttuuria. Tiedän, että minun tulee tämän maan lakeja noudattaa, mutta ette voi viedä minulta näitä, mies sanoi poliisikuulusteluissa.
 
Lainaus muualta:
Jo poliisitutkinnassa mies myönsi yrittäneensä surmata ex-puolisonsa oman kunniansa tähden. Tuomitun mukaan kunniamurha on osa hänen omaa kulttuuriaan.


– Tämä on pahinta, mitä minun kulttuurissa voi tapahtua. Vaikka minä olen tässä maassa, niin te ette voi viedä minun uskontoani, ette minun kulttuuria. Tiedän, että minun tulee tämän maan lakeja noudattaa, mutta ette voi viedä minulta näitä, mies sanoi poliisikuulusteluissa.

Mutta voidaan potkia sinut vittuun täältä.
 

En tiedä mihin ketjuun kuuluisi, mutta tästä nousee vielä haloo.
Koitin tuossa miettiä mitä edellytyksiä yksittäisellä vartijalla olisi tuossa ollut kun joutunut painitilanteeseen ja pystyssä vieressä odottaa potentiaalinen seuraava uhka selvästi kiihtyneenä kamera kourassa (+takana huutaa joku oman elämänsä lakikirja käyneensä JV-kurssin kertomassa "et voi tehdä noin").

En keksinyt itse mitään ratkaisua tuosta kohtaa tilanteen purkamiseen vaarantamatta omaa työturvallisuutta kun maassa olija eikä tämä kamerahenkilö tottele käskytystä pitämään etäisyyttä tai pysyä maassa makuulla. Tai keksin kyllä ratkaisuja mutta en sellaisia jotka olisi perusteltavissa raastuvassa.
 
Koitin tuossa miettiä mitä edellytyksiä yksittäisellä vartijalla olisi tuossa ollut kun joutunut painitilanteeseen ja pystyssä vieressä odottaa potentiaalinen seuraava uhka selvästi kiihtyneenä kamera kourassa (+takana huutaa joku oman elämänsä lakikirja käyneensä JV-kurssin kertomassa "et voi tehdä noin").

En keksinyt itse mitään ratkaisua tuosta kohtaa tilanteen purkamiseen vaarantamatta omaa työturvallisuutta kun maassa olija eikä tämä kamerahenkilö tottele käskytystä pitämään etäisyyttä tai pysyä maassa makuulla. Tai keksin kyllä ratkaisuja mutta en sellaisia jotka olisi perusteltavissa raastuvassa.
Aika orpo olo yksinäisellä vartijalla tuollaisessa tilanteessa on...
 

En tiedä mihin ketjuun kuuluisi, mutta tästä nousee vielä haloo.
Siinä sivulliset aiheuttivat enemmän tilanteeseen jännitteitä kuin yrittivät poistaa. Ihmisten pitäisi uskoa kun sanotaan, että nyt kauemmas. Äkkiä en itse nähnyt, että vartija olisi toiminut väärin. Vastarinnan saa murtaa tarvittavia voimakeinoja käyttäen. Nykyään riskinä on myös, että vastapuolella on matkassa muutakin kuin räkää jota räkiä naamalle. Tuossakin oli "asiakkaalla" mahdollisuus toisenlaiseen lopputulokseen. Nyt valittiin se vaikeampia tie kaikkien kannalta.
 
Aika orpo olo yksinäisellä vartijalla tuollaisessa tilanteessa on...
Juu ei tuollaisessa ole kuin vaihtoehtona antaa mennä. Silloinkin olisi varmasti päässyt keskustelemaan kauppiaan kanssa ja silloinkin olisi voinut käydä työn päälle. Hyvin aliarvostettu ammatti jossa kuitenkin poliisien vähyydestä johtuen luodaan ja ylläpidetään turvallisuutta monessa paikassa ja tilanteessa vuorokauden jokaisena tuntina. Palkka sitten siivooja luokkaa ja mitä seurannut niin monesti ne työtehtävätkin. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun vartija on ollut harjan varressa tai kärryjä lykkäämässä. Siinä turvallisuusalan ammattilaisia käytätetään todella tärkeisiin tehtäviin.
 
Back
Top