Suomen sisäinen turvallisuus

Menee luokkaan polkupyörä varkaudet yms... eli ketään ei kiinnosta ellei satu ihan just rysänpäältä kiinni. Romufirmat ei paljon kysele mistä nämä on tullu. Ja myös rangaistukset on olemattomia.
Niin, paitsi että voivat olla aika arvokkaita noi katit. Ja auton omistajalle tulee aika kalliiksi korjaus. Ja sokerina pohjalla: vanhempien autojen katit sisältää enemmän jalometalleja joten osuvat kipeämmin vanhoilla autoilla ajeleviin. Tämäkin vitsaus osuu kipeämmin siihen vähäväkiseen kansanosaan joka on muutenkin jo monella tavalla raskautettu.
 
Niin, paitsi että voivat olla aika arvokkaita noi katit. Ja auton omistajalle tulee aika kalliiksi korjaus. Ja sokerina pohjalla: vanhempien autojen katit sisältää enemmän jalometalleja joten osuvat kipeämmin vanhoilla autoilla ajeleviin. Tämäkin vitsaus osuu kipeämmin siihen vähäväkiseen kansanosaan joka on muutenkin jo monella tavalla raskautettu.
Ilmeisesti Citroën C5:n (se tynnyrisaunaksikin ristitty malli) katalysaattori on aika arvokas.

Mulla on sellainen Sitikka "navetan takana" käytöstä poistettuna ja jo kahdesti on mustalaiset soittaneet, jotta myynkö osia. Viimeksi kertoi haluavansa ostaa pakoputken ja pienen mietinnän jälkeen peilin. :)

Ovat hakeneet Traficomilta listauksen tällä seudulla olevista liikennekäytöstä poistetuista autoista. Varmaan jollakin rajauksella kun tietävät missä on kalliit katit.
 
Niin, kyllä kai poliisi näitä kiinni ottaa jos kohdalle osuu. Samoin varmasti rajalla ryhtyvät toimenpiteisiin jos bongaavat auton peräkontti täynnä irti sahattuja katalysaattoreita.
 
Ja mitä pitäisi tehdä? Ei poliisi ainakaan jouda vartioida jokaista parkkipaikkaa. Perustaa yöpartioita omalla pysäköintipaikalla?
Jotain varmaan tarttis tehdä.. No varmaan lisää poliiseja ja resursseja, ja nollatoleranssi kaikkeen perseilyyn ja rötöstelyyn. Ja... No ei ole mahdollista js ei tule tapahtumaan. Se mikä on mahdollista on katalysaattoriton Suomi 2025..
 
Olisko jaettu suhteessa miesmäärään Rajan erkkareiden kesken? Harmaassa vaiheessa kun PV:llä ei ole vielä toimivaltaa. Tekemistä voi riittää.

Eikö toimivaltakysymykset nimenomaan ole ratkottu viime vuosina? Virka-apu...

Jatkaakseni tähän, ei sekään kyllä ihan optimilta kuulosta, että parhaat miehet kulutetaan kotietsinnöissä. Rauhan aikana ymmärrettävää, että onnistumisprosentit halutaan korkeiksi, mutta erikoisjoukoilla luulisi olevan tärkeämpiäkin tehtäviä kuin kuolla "tykinruokana" asutuskeskustaistelussa. Kuten joskus todettua, miehistä meillä ei tule ensimmäisenä pula.
 
Ja mitä pitäisi tehdä? Ei poliisi ainakaan jouda vartioida jokaista parkkipaikkaa. Perustaa yöpartioita omalla pysäköintipaikalla?
Varastetun tavaran ostajat pitäisi saada vastuuseen sillä tavalla, että niiden ei kannata ostaa varastettua tavaraa.
Esim. tämä toimija
kertoo ostavansa katalysaattoreita käteisellä tarkastamatta millään tavalla omistajuutta.

Tälle täydentävänä keinona: määrätään, että etelän laivalla kuljetettavien katalysaattorikuormien omistajuus pitää aina todistaa.

Keinoja olisi, mutta halua ei niinkään. Edellä mainitut vähentäisivät varkauksien houkuttelevuutta merkittävästi. Näiden lisäksi voitaisiin määrätä, että katalysaattoreita saa ottaa vastaan vain yhdessä auton kanssa.
 
Varastetun tavaran ostajat pitäisi saada vastuuseen sillä tavalla, että niiden ei kannata ostaa varastettua tavaraa.
Esim. tämä toimija
kertoo ostavansa katalysaattoreita käteisellä tarkastamatta millään tavalla omistajuutta.

Tälle täydentävänä keinona: määrätään, että etelän laivalla kuljetettavien katalysaattorikuormien omistajuus pitää aina todistaa.

Keinoja olisi, mutta halua ei niinkään. Edellä mainitut vähentäisivät varkauksien houkuttelevuutta merkittävästi. Näiden lisäksi voitaisiin määrätä, että katalysaattoreita saa ottaa vastaan vain yhdessä auton kanssa.
Kyllähän varastetun tavaran ostajalle vastuu saataisiin aikaiseksi nykyisillä pykälillä. Voiko enää tänä päivänä kukaan kauppias ihan oikeasti väittää, että ei ole epäilyttävää, jos joku esim. tuo useita eri autojen katalysaattoreita kierrätykseen. Ongelma vaan on se, että jos poliisi ratsaa kierrätysfirman, ei sieltä löytyvistä katalysaattoreista voi tietää, ovatko varastettuja vai rehellisin keinoin päätyneet kierrätykseen. Jos katalysaattoreita ei voi todistaa varastetuiksi, ei voi kierrätysyrittäjääkään syyttää mistään. Siinä mielessä olisikin järkevää tehdä katalysaattoriin jokin merkintä, jonka perusteella vastuu siirtyisi katalysaattorin ostajalle, esimerkiksi auton runkonumero tai rekisteritunnus. Siinä tilanteessa ehkä voisi jo vaatia, että kierrätysfirman täytyy selvittää auton omistajalta, onko katalysaattori luvallisesti autosta irti.
 
Back
Top