Suomen sisäinen turvallisuus

Tuossa on linkki siihen haastatteluun; siitä voi katsoa mitä on sanottu. Mitä ei ole sanottu mutta on uutisoitu sanottavan, on jonkun muun tuotoksia:

Viesti @ 'Aselaki ja hallussapitolupa, luvalliset ja luvattomat aseet' https://maanpuolustus.net/threads/a...alliset-ja-luvattomat-aseet.5198/post-1231038

Tokihan tätä on uutisoitu muuallakin kuin tällä palstalla, mutta viittasin siihen että palstalainen on itse kertonut liioitelleensa ja vieläpä ilmeisen tahallisesti:

Viesti @ 'Aselaki ja hallussapitolupa, luvalliset ja luvattomat aseet' https://maanpuolustus.net/threads/a...alliset-ja-luvattomat-aseet.5198/post-1230853
Kyllä, ja myös perustelin, miksi liioittelu oli aivan aiheellista. Mutta ryssän kätyriksi en poliisia väittänyt missään kohdassa, sellainen tulkinta että niin olisin tehnyt, on jokaisen omaa tulkintaa.
 
Tuossa on linkki siihen haastatteluun; siitä voi katsoa mitä on sanottu. Mitä ei ole sanottu mutta on uutisoitu sanottavan, on jonkun muun tuotoksia:

Viesti @ 'Aselaki ja hallussapitolupa, luvalliset ja luvattomat aseet' https://maanpuolustus.net/threads/a...alliset-ja-luvattomat-aseet.5198/post-1231038

Tokihan tätä on uutisoitu muuallakin kuin tällä palstalla, mutta viittasin siihen että palstalainen on itse kertonut liioitelleensa ja vieläpä ilmeisen tahallisesti:

Viesti @ 'Aselaki ja hallussapitolupa, luvalliset ja luvattomat aseet' https://maanpuolustus.net/threads/a...alliset-ja-luvattomat-aseet.5198/post-1230853
Mikä tässä nyt on taas ongelma? Ahlgren, KRP, YLE ja/tai/kaikki -puhuu paskaa. Yllätyitkö?
 
Ei siinä ole minulle ollut ongelmaa; ellei ongelma muodostu silloin kun puolustaa poliisia aiheettomilta syytöksiltä tai epäilyiltä.
 
Ei kai se nyt voi kenellekään yllätyksenä tulla, että kun aseita on paljon niin niitä päätyy myös rikollislle ja mustaan pörssiin?

Ottamatta nyt kantaa siihen olisiko poliisi saanut tämän todeta julkisesti.
 
Luin tuon viestiketjun. Jos taposella olisi edes pieni tarkoitus jakaa informaatiota kansalaisten ja yhteiskunnan hyväksi, hän osallistuisi asiallisesti keskusteluun ja selventäisi kantojaan.

Tuo hänen toimintatapansa on on silkkaa trollaamista, eikä sen tarkoituksena voi olla mikään muu kuin eripuran lisääminen.

En tiedä tapaus Ahlgrenista ja KRP:stä mitään. Ulostulo aseiden leviämisestä saattaa perustua tietoon jota ei voida julkistaa, arvaukseen, mielipiteeseen, pätemisen tarpeeseen, yritykseen lisätä määrärahoja tai venäjän syöttämään tietoon. Mutta useimmat ymmärtävät, että taustalla on asia johon törmätään jossakin vaiheessa, jossakin määrin. Mutta törmätään.

Eli onko ennakkoon varautuminen pahempi asia kuin asioiden piilottelu - ei meillä mitään tapahdu eikä voi mitään tapahtuakaan. Ja kun tapahtuu, väitetään ettei täällä mitään tapahdu.

Uutisointi on toinen juttu, eikä YLE ole käsittääkseni missään vaiheessa julkisesti kertonut, että se on lopettanut propagandan levittämisen.
 
Jep. Taposen twiitin informaatioarvo on nolla, eikä siinä edes käy ilmi selvästi, mihin viitataan. Hyvin kuitenkin hämmentää soppaa, ja joillekin Taponen kelpaa silloin kun twiitti sopii tukemaan omia näkemyksiä, vaikka muuten onkin Putinin trolli.

Mutta mitä tulee niihin Ahlgrenin kertomiin asioihin, niin samasta asiasta ovat varoittaneet myös useiden maiden poliisi ja Europol, minkä lisäksi Ukrainasta lähtöisin olevia aseita on tavattukin joissakin maissa. Eli jos on Putinin disinformaatiota, niin aika hyvin on operaatio onnistunut.
 
Jep. Taposen twiitin informaatioarvo on nolla, eikä siinä edes käy ilmi selvästi, mihin viitataan. Hyvin kuitenkin hämmentää soppaa, ja joillekin Taponen kelpaa silloin kun twiitti sopii tukemaan omia näkemyksiä, vaikka muuten onkin Putinin trolli.
Onko poliisin tehtävä hämmentää?

Tässä Taposen ulostulojen ongelma juurikin yleensä on.
 
Tämä on juuri se kysymys, ainakin minusta. Ja toinen kysymys, johon ei tunnuta saatavan vastausta, on se että tekeekö Taponen tuota poliisijohdon suostumuksella vai suostumuksetta..
Olen ennenkin sanonut, että olisi parempi jos Taponen olisi aikanaan hakeutunut kokonaan toiselle alalle. Se - varsinkin nykyisessä tehtävässään - on aiheuttanut ja luultavasti tulee jatkossakin aiheuttamaan vahinkoa poliisin uskottavuudelle ainakin joissakin piireissä. Toisaalla (heitetään lonkalta että puna-vihreissä piireissä) siitä varmasti tykätäänkin. Toisaalta, Taposen ura toimii osoituksen siitä että poliisihallinnossa ei ole yhtä Politbyron linjaa jota kaikki joutuvat noudattamaan koska mielipiteitä on laidasta laitaan - oli tämä sitten hyvä tai huono asia.

Se ei ollut nyt kuitenkaan pointtini vaan se, että arkkivihollisen twiittiä voi näköjään peukuttaa kun se sopii tilanteeseen, vaikka ukko on muuten Saatanasta.

Edit: tämän oli tarkoitus olla vastaus @hansai :n viestiin, mutta menköön nyt näin.
 
Ja toinen kysymys, johon ei tunnuta saatavan vastausta, on se että tekeekö Taponen tuota poliisijohdon suostumuksella vai suostumuksetta..
En tiedä keneltä aiot sitä vastausta saada. Kannattanee kysyä esim joltain sellaiselta joka on poliisijohdossa.

Itse olen kuitenkin todennut että jo julkisuudessakin olleiden tietojen perusteella Taposen ulostuloihin on puututtu, ja jos on jotain sanktioita saanut joita ei julkisuuteen ole tullut, niin voi olla että eivät ole julkisia. En siis ota kantaa siihen, onko tällaisia sanktioita tullut vai ei, vaan siihen että mahdolliset sanktiot eivät välttämättä tule julkisuuteen.
 
En tiedä keneltä aiot sitä vastausta saada. Kannattanee kysyä esim joltain sellaiselta joka on poliisijohdossa.

Itse olen kuitenkin todennut että jo julkisuudessakin olleiden tietojen perusteella Taposen ulostuloihin on puututtu, ja jos on jotain sanktioita saanut joita ei julkisuuteen ole tullut, niin voi olla että eivät ole julkisia. En siis ota kantaa siihen, onko tällaisia sanktioita tullut vai ei, vaan siihen että mahdolliset sanktiot eivät välttämättä tule julkisuuteen.
Ainakin omina kouluaikoina opetettiin niin, että retoriseen kysymykseen ei vastata eikä siihen edes odoteta vastattavan. Eli kyseessä on enemmänkin ko aiheen pohdintaa omassa ja kuulijan/ lukijan mielessä. Eli en varsinaisesti odota että taustalta tulisi esiin joku joka sanoisi valtuuttaneensa Taposen antamaan näitä lausuntojaan . Mutta toisaalta taas salliminenkin on aktiivinen teko.
Edit Jos ja kun on puututtu niin ei ole ollut suuremmin ainakaan vaikutusta
 
Olen ennenkin sanonut, että olisi parempi jos Taponen olisi aikanaan hakeutunut kokonaan toiselle alalle. Se - varsinkin nykyisessä tehtävässään - on aiheuttanut ja luultavasti tulee jatkossakin aiheuttamaan vahinkoa poliisin uskottavuudelle ainakin joissakin piireissä. Toisaalla (heitetään lonkalta että puna-vihreissä piireissä) siitä varmasti tykätäänkin. Toisaalta, Taposen ura toimii osoituksen siitä että poliisihallinnossa ei ole yhtä Politbyron linjaa jota kaikki joutuvat noudattamaan koska mielipiteitä on laidasta laitaan - oli tämä sitten hyvä tai huono asia.

Se ei ollut nyt kuitenkaan pointtini vaan se, että arkkivihollisen twiittiä voi näköjään peukuttaa kun se sopii tilanteeseen, vaikka ukko on muuten Saatanasta.

Edit: tämän oli tarkoitus olla vastaus @hansai :n viestiin, mutta menköön nyt näin.
Varmasti Taposesta tykätään ns punavihreissä piireissä. Siellähän ollaan usein enemmän ja vähemmän poliisi- ja viranomaisvastaisia. Ja kaikki mikä näitä organisaatioita nakertaa on aina Hyvää ja kannatettavaa.
 
Ainakin omina kouluaikoina opetettiin niin, että retoriseen kysymykseen ei vastata eikä siihen edes odoteta vastattavan. Eli kyseessä on enemmänkin ko aiheen pohdintaa omassa ja kuulijan/ lukijan mielessä. Eli en varsinaisesti odota että taustalta tulisi esiin joku joka sanoisi valtuuttaneensa Taposen antamaan näitä lausuntojaan . Mutta toisaalta taas salliminenkin on aktiivinen teko.
Edit Jos ja kun on puututtu niin ei ole ollut suuremmin ainakaan vaikutusta
Retorinen kysymys on kyllä ihan tuttu asia; kunhan kommentoin että ei kenellekään jää sellaista käsitystä että jätetään vastaamasta; jos ei tunnisteta retoriseksi.
 
Itse olen kuitenkin todennut että jo julkisuudessakin olleiden tietojen perusteella Taposen ulostuloihin on puututtu, ja jos on jotain sanktioita saanut joita ei julkisuuteen ole tullut, niin voi olla että eivät ole julkisia. En siis ota kantaa siihen, onko tällaisia sanktioita tullut vai ei, vaan siihen että mahdolliset sanktiot eivät välttämättä tule julkisuuteen.
Jos ajan ylinopeutta ja saan sakot, tarkoittaako se sitä että saan jatkaa ylinopeudella ajelua? Tuskinpa vaan.

Jos Taposen linja on aiheuttanut sanktioita - muistan että sen kirjoittelu bannattiin joksikin ajaksi - ei kai sitä tarkoita, että se saisi jatkaa esimiesten kielloista huolimatta, kun sitä on kerran rankaistu.

Eli vähintään hiljainen hyväksyntä ylhäältä on. Ei ole vaihtoehtoja sille.
 
Jep. Taposen twiitin informaatioarvo on nolla, eikä siinä edes käy ilmi selvästi, mihin viitataan. Hyvin kuitenkin hämmentää soppaa, ja joillekin Taponen kelpaa silloin kun twiitti sopii tukemaan omia näkemyksiä, vaikka muuten onkin Putinin trolli.

Mutta mitä tulee niihin Ahlgrenin kertomiin asioihin, niin samasta asiasta ovat varoittaneet myös useiden maiden poliisi ja Europol, minkä lisäksi Ukrainasta lähtöisin olevia aseita on tavattukin joissakin maissa. Eli jos on Putinin disinformaatiota, niin aika hyvin on operaatio onnistunut.


Noin yleisänä huomiona ja päätelmänä: hämmennystä päästään tehokkaasti tekemään siinä tilassa, minkä omat journalistit ovat jättäneet täyttämättä.

---

Ja tilaa on, varsinkin USA:n ja Suomen mediakenttien välillä. Osa uutisoinnin puutteesta saattaa johtua geopoliittisista kuvioista, mutta se tietysti ei poista hämmennyksen mahdollisuutta, ties mistä opportunisesta syystä. Eikä välttämättä edes pelkästään Venäjän suunnalta, vaan myös jonkun omista syistä.

Tuolla muualla ollaan ihmetelty, kun amerikkalaisten poliitikkojen tuuli muuttuu Ukrainan suhteen - minä en :D

Greta Thunbergin länsimaiden yhteiskunnan nurin vetämisestä ollaan yllättyen kauhistuttu - minä en ainakaan ole yllättynyt.

Toisaalta, presidentti Biden jo kautensa alussa tokaisi, että kaikki kapitalismin vastaiset voimat ovat Yhdysvaltojen vihollisia. Ehkä poliittinen kuvio vain toimii niin, että nyt oli sopiva hetki ottaa Thunbergin maski pois kasvoilta, mutta ei aikaisemmin.

Alta paljastui kylmä, geopolitiikkaan liittyvä vääntö.
 
Viimeksi muokattu:
Olen ennenkin sanonut, että olisi parempi jos Taponen olisi aikanaan hakeutunut kokonaan toiselle alalle. Se - varsinkin nykyisessä tehtävässään - on aiheuttanut ja luultavasti tulee jatkossakin aiheuttamaan vahinkoa poliisin uskottavuudelle ainakin joissakin piireissä. Toisaalla (heitetään lonkalta että puna-vihreissä piireissä) siitä varmasti tykätäänkin. Toisaalta, Taposen ura toimii osoituksen siitä että poliisihallinnossa ei ole yhtä Politbyron linjaa jota kaikki joutuvat noudattamaan koska mielipiteitä on laidasta laitaan - oli tämä sitten hyvä tai huono asia.

Se ei ollut nyt kuitenkaan pointtini vaan se, että arkkivihollisen twiittiä voi näköjään peukuttaa kun se sopii tilanteeseen, vaikka ukko on muuten Saatanasta.

Edit: tämän oli tarkoitus olla vastaus @hansai :n viestiin, mutta menköön nyt näin.
Toisaalta jos ajatellaan, että poliisin tulisi olla neutraali toimija niin silloin optimaalista olisi, että poliisista ei sen enempää tykättäisi kuin vihattaisikaan. Sen vuoksi voisi olla hyvä, että poliisi keskittyisi lain valvomiseen, rikosten tutkintaan ja torjuntaan; ei poliitikan tekemiseen ja poliittisiin asioihin kantaa ottamaan. Poliisi voisi tuottaa julkista tietoa rikoksista yms. mutta ei ne asiat kaipaa poliittisesti värittynyttä mielipidettä. Poliisi on kuitenkin siinä mielessä onnellisessa asemassa, että tieto jota se pystyy tuottamaan perustuu faktoihin (jos näin halutaan)
 
Olen ennenkin sanonut, että olisi parempi jos Taponen olisi aikanaan hakeutunut kokonaan toiselle alalle. Se - varsinkin nykyisessä tehtävässään - on aiheuttanut ja luultavasti tulee jatkossakin aiheuttamaan vahinkoa poliisin uskottavuudelle ainakin joissakin piireissä. Toisaalla (heitetään lonkalta että puna-vihreissä piireissä) siitä varmasti tykätäänkin. Toisaalta, Taposen ura toimii osoituksen siitä että poliisihallinnossa ei ole yhtä Politbyron linjaa jota kaikki joutuvat noudattamaan koska mielipiteitä on laidasta laitaan - oli tämä sitten hyvä tai huono asia.

Minä ihmettelen vaa et jos se aikoinaan jo joutui twiitti kieltoon ni sen jälkeen on tullut pahempia twiittejä vaan. Miksi siihen ei puutu kukaan? Todellakin aiheuttaa ISOA vahinkoa poliisin imagolle. Minä voin suoraan sanoa et mun silmissä poliisien pojot on tippunut ihan tämän idiootin takia enkä varmasti ole yksin. Kyllä varmasti keinot löytyy saada ukko toiselle alalla jos haluja olisi. Työkaverit saisi sen kyll lopettaa tuon jos porukalla niin päättäisivät. Tuon tekemiset aiheuittavat enemmän pahaa kuin hyvää.
 
Back
Top