Sotakentiltä tihkuu aina aseita myös siviileille, niin se on aina ollut. Veikkaanpa kuitenkin, että merkittävämpi osa Suomessa rikollisten käsissä olevista rynnäkkökivääreistä on peräisin ihan kotimaamme armeijalta.
Kirjaimellisesti ei suurin osa rikollisten rynnäkkökivääreistä ole suomen armeijalta. Tarkoitit varmaan suomen armeijan käyttämiä rynnäkkökivääreitä, että ne eivät ole kiertäneet Ukrainan kautta.
AK-47 on rikollisilla ollut ymmärtääkseni kohtalaisen helposti saatavilla.
Sitten pitää vielä pitää erillään se, että kaikki laittomat aseet eivät ole turvallisuusuhka. Rikollisen mielen ja/tai toiminnan omaavien hallussa olevat laittomat aseet ovat turvallisuusuhka. Laittomista aseista taitaa edelleen suurin osa olla ns. "hyvissä käsissä". Olen päätynyt tähän oletukseen, kun olen seurannut poliisille omatoimisesti luovutettavien aseiden määrää ja lajia. Itsekin ostin kerran yhdeltä leskeltä mieheltään jääneen aseen pois ja vein sen poliisilaitoksella ja hain siihen luvat ja sain pitää aseen itselläni ilman seuraamuksia.
Olen myöskin varma, että Ukrainasta tulee suomeen laittomia aseita sodan päätyttyä ja ehkä jo nyt. En pidä sitä virheenä, että poliisi mainitsee tästä riskistä ja mahdollisuudesta jo ennakoivasti.
Enkä pidä sitäkään virheenä, että poliisi pyrkii saamaan lisää rahoitusta. Suomen poliisilla on resurssipula. Osin ehkä itse aiheutettua hallinnon pullistumisen osalta.
Katsoin yleareenasta alkuperäisen uutisen aiheesta ja siinä poliisi ilmaisee, että ko. riskistä huolimatta Ukrainaa tulee tukea aseellisesti.
Otsikointi ei kyllä ole kaikilla onnistunut. Jos on vain ennakkoarvauksia siitä, että aseita on tulossa, niin ei saa ilmaista, että niitä on tullut jo. Jos olisi varmaa tietoa, että niitä on tullut, niin kyseiset yksilöt olisi jo takavarikoitu.
KRP:n järjestäytynyttä rikollisuutta vastaan toimivaa poliisin osastoa tulisi kuunnella herkällä korvalla myös lainsäädäntöasioissa. Mielestäni siellä ei ole ryssämielisiä hoblofoobikkoja.