Suomen sisäinen turvallisuus

Turkkilaistaustaisia... eli veikkaan Kurdeja. Yhteys siihen asetakavarikkoon, eli taitaa olla ihan oikea homma kyseessä. Eikä joku Pensalan muisto.
"LAPPEENRANTALAISMIESTEN epäillään"
 
Olisikohan sekin turvallisuuspuute jos joudutaan kiertäviin sähkökatkoihin? Nyt voisi olla hyvä hetki varautua.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010097748.html

Fingrid nostaa valmiuttaan poikkeushintojen takia, ja pyytää: Vähentäkää sähkön käyttöä​

...
"Fingridin johtaja Tuomas Rauhala sanoo HS:lle, että voimalaitoksissa Meri-Porissa, Äänekoskella ja Helsingin Vuosaaressa on ilmennyt korjausta vaativia vikoja, joiden takia sähköverkosta uupuu noin 1 000 megawattia. Sen takia Fingrid toivoo, että sähkön käyttöön kiinnitettäisiin huomiota ja että sähköntuotantolaitokset tuottaisivat energiaa mahdollisimman suurella teholla.

”Kyseessä on merkittävä tuotantomäärä, joka vastaa yhtä Olkiluodon yksikköä”, hän sanoo.

Rauhalalla ei ole tietoa, mistä viat johtuvat. Hänen tämänhetkisen tietonsa mukaan laitoksista kaksi saataisiin korjattua torstain aikana ja kolmas perjantaina."
-----------------------
FB:n ilmastofoorumilla eräs vähän epämääräinen kirjoittaja toi esille, että Meri-Porin voimalaitos kuuluisi tehoreserviin, joka aktivoidaan vain häiriötilanteissa, mutta nyt voimalaitoksessa on ilmennyt vika joka estää sen aktivoinnin.

Googlailin vähän hakusanoilla Meri-Porin voimalaitos ja Fingrid ja näyttää tosiaan ainakin v. 2023 loppuun saakka olleen tehoreservissä:

https://www.fortum.fi/tietoa-meista...ratkaista-nykyiset-sahkomarkkinoiden-haasteet

Ilmeisesti nyt tehoreserviin kuuluvaa laitosta on koitettu polkea käyntiin huomista ennakoiden, mutta se ei ole niin vain onnistunutkaan?
 
Viimeksi muokattu:
Olisikohan sekin turvallisuuspuute jos joudutaan kiertäviin sähkökatkoihin? Nyt voisi olla hyvä hetki varautua.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010097748.html

Fingrid nostaa valmiuttaan poikkeushintojen takia, ja pyytää: Vähentäkää sähkön käyttöä​

...
"Fingridin johtaja Tuomas Rauhala sanoo HS:lle, että voimalaitoksissa Meri-Porissa, Äänekoskella ja Helsingin Vuosaaressa on ilmennyt korjausta vaativia vikoja, joiden takia sähköverkosta uupuu noin 1 000 megawattia. Sen takia Fingrid toivoo, että sähkön käyttöön kiinnitettäisiin huomiota ja että sähköntuotantolaitokset tuottaisivat energiaa mahdollisimman suurella teholla.

”Kyseessä on merkittävä tuotantomäärä, joka vastaa yhtä Olkiluodon yksikköä”, hän sanoo.

Rauhalalla ei ole tietoa, mistä viat johtuvat. Hänen tämänhetkisen tietonsa mukaan laitoksista kaksi saataisiin korjattua torstain aikana ja kolmas perjantaina."
-----------------------
FB:n ilmastofoorumilla eräs vähän epämääräinen kirjoittaja toi esille, että Meri-Porin voimalaitos kuuluisi tehoreserviin, joka aktivoidaan vain häiriötilanteissa, mutta nyt voimalaitoksessa on ilmennyt vika joka estää sen aktivoinnin.

Googlailin vähän hakusanoilla Meri-Porin voimalaiton ja Fingrid ja näyttää tosiaan ainakin v. 2023 loppuun saakka olleen tehoreservissä:

https://www.fortum.fi/tietoa-meista...ratkaista-nykyiset-sahkomarkkinoiden-haasteet

Ilmeisesti nyt tehoreserviin kuuluvaa laitosta on koitettu polkea käyntiin huomista ennakoiden, mutta se ei ole niin vain onnistunutkaan?
Sähkön toimittajakin lähetti sms:n tästä pyynnöstä alkuillasta.
 
Olisikohan sekin turvallisuuspuute jos joudutaan kiertäviin sähkökatkoihin? Nyt voisi olla hyvä hetki varautua.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010097748.html

Fingrid nostaa valmiuttaan poikkeushintojen takia, ja pyytää: Vähentäkää sähkön käyttöä​

...
"Fingridin johtaja Tuomas Rauhala sanoo HS:lle, että voimalaitoksissa Meri-Porissa, Äänekoskella ja Helsingin Vuosaaressa on ilmennyt korjausta vaativia vikoja, joiden takia sähköverkosta uupuu noin 1 000 megawattia. Sen takia Fingrid toivoo, että sähkön käyttöön kiinnitettäisiin huomiota ja että sähköntuotantolaitokset tuottaisivat energiaa mahdollisimman suurella teholla.

”Kyseessä on merkittävä tuotantomäärä, joka vastaa yhtä Olkiluodon yksikköä”, hän sanoo.

Rauhalalla ei ole tietoa, mistä viat johtuvat. Hänen tämänhetkisen tietonsa mukaan laitoksista kaksi saataisiin korjattua torstain aikana ja kolmas perjantaina."
-----------------------
FB:n ilmastofoorumilla eräs vähän epämääräinen kirjoittaja toi esille, että Meri-Porin voimalaitos kuuluisi tehoreserviin, joka aktivoidaan vain häiriötilanteissa, mutta nyt voimalaitoksessa on ilmennyt vika joka estää sen aktivoinnin.

Googlailin vähän hakusanoilla Meri-Porin voimalaitos ja Fingrid ja näyttää tosiaan ainakin v. 2023 loppuun saakka olleen tehoreservissä:

https://www.fortum.fi/tietoa-meista...ratkaista-nykyiset-sahkomarkkinoiden-haasteet

Ilmeisesti nyt tehoreserviin kuuluvaa laitosta on koitettu polkea käyntiin huomista ennakoiden, mutta se ei ole niin vain onnistunutkaan?

Ministeriö varoittaa. Onneksi meillä on muuri lämpimänä molemmilta puolilta sekä leivinuunin että saunan kiukaan toimesta. Aggregaatille on kolattu oma alueensa ja maadoitussauva samoin kaivettu lumesta esille. Myös nuorten jääkiekon MM-kisoja katsotaan. Koira on käytetty iltalenkillä.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010099264.html

Ministeriö varoittaa sähköpulan mahdollisuudesta​

...
"Fingrid käyttää sähkön tuotanto- ja kulutustilanteen kiristyessä kolmiportaista asteikko: sähköpula on mahdollinen, sähköpulan riski suuri ja sähköpula.

Jos sähköpulaan jouduttaisiin, pyytäisi Fingrid jakeluverkonhaltijoita toteuttamaan kulutuksen rajoituksia. Ne koskisivat vain rajallista määrää asiakkaita muutaman tunnin kerrallaan.

”Sähkökatkot kohdistetaan siten, että yhteiskunnan kannalta tärkeät toiminnot rajattaisiin niiden ulkopuolelle. Rajoitusten määrä olisi arviolta alle kaksi prosenttia Suomen kokonaiskulutuksesta”, ministeriö toteaa tiedotteessa.

SÄHKÖJÄRJESTELMÄ toimii edelleen normaalisti, mutta ministeriö kehottaa kuluttajia, yrityksiä ja muita loppukäyttäjiä sähkön säästöön ja kulutusjoustoihin. Tämä varmistaisi sähkötehon riittävyyden Suomessa ja vähentäisi omaa sähkölaskua."

Pörssisähköasiakkailla perjantain sähkölasku voi olla liki 20-kertainen keskiarvopäivään verrattuna.

Myös Fingrid kehotti torstaina suomalaisia rajoittamaan sähkön käyttöä suurimman kulutuksen tunteina. Torstai-iltana sähkön kulutus vastasi kuitenkin ennusteen mukaista kulutusta.

PITKÄÄN jatkunut erittäin poikkeuksellinen pakkaskausi Suomessa nostaa sähkön huippukulutuksen hetkittäin liki 15 000 megawattiin. Kotimaista sähköntuotantoa täydennetään tuonnilla Ruotsista ja Virosta."
-------------------

Mutta ei ne saatanat usko:

https://www.hs.fi/talous/art-2000010098882.html

Kehotukset sähkön säästämiseen voimistuvat, mutta kulutuksessa ei näy muutosta: lue vastaukset tärkeimpiin kysymyksiin​

 
No nyt:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010099380.html

Keravalla laaja sähkökatko, sähköt poikki lähes 14 000 asiakkaalta​

Vian syystä ei ollut heti saatavilla tietoa. Asukkaan mukaan sähkökatkoksen kestoksi on arvioitu 1–3 tuntia.

Helmi Muhonen HS

21:52 | Päivitetty 22:14
KERAVALLA on käynnissä laaja sähkökatko. Keravan energian keskeytyskartan mukaan sähkö oli poikki lähes 14 000 asiakkaalta noin kello 21.45 torstaina.

"Keravan keskusta on pimeänä. Pakkasta täällä on parikymmentä astetta. Keravalla paljon omakotitaloja, myös sähkölämmitteisiä", kertoo Keravalla oleva HS:n toimittaja Anni Lassila.

Suurin osa sähkökatkoista on Keravan pohjoisosassa. Myös Keravan eteläosassa ja Sipoossa on kartan mukaan katkoja sähkönjakelussa.

HS:n Keravalla asuva lukija kertoo saaneensa noin kello 22 Keravan Energialta tiedotteen, jossa arvioidaan sähkökatkoksen kestoksi 1–3 tuntia.

Vian syystä ei ollut heti saatavilla tietoa."

EDIT: Kerava kunnossa klo 22:58.
 
Viimeksi muokattu:

Puolustusministeriö huolissaan: Sähköautojen yleistyminen uhkaa huoltovarmuutta​



…………………

Oikein vaan todella hyvä, että tämäkin asia tulee pohdintaan ja puheeksi.
Sähköautot hyytyvät näillä paukkupakkasilla teiden varsille, range on puolet siitä mitä pitäisi ja korjaaminenkin on kuulemma aika paljon hankalampaa mitä polttomoottoriautojen.
Ei tainnut edellinen viisikko (hallitus) ottaa kaikessa viherhypetyksessä tätä huomioon!?
Toki EU-tasollakin vaaditaan tätä autokannan sähköistämistä ja päästöttömyyttä, mutta niin kun näkyy niin vihreäsiirtymä ei todellakaan ole niin yksinkertainen asia. Varsinkaan nykyisessä maailmantilanteessa jossa huoltovarmuus on ehdottomasti otettava huomioon. Myös liikenteessä. Sähköä kun ei varastoida ihan yhtä helposti kuukausien hätävaraksi kuin bensaa ja dieseliä.
Eli eipä taida polttomoottoriautojen aika olla ohi ihan heti.

Ja korostan, että pidän luonnon suojelua erittäin tärkeänä. Harrastan itsekin vaellusta.
Huoltovarmuuden kustannuksella vihreää siirtymää ja sähköistymistä ei kuitenkaan saa tehdä milloinkaan.
 
Kuinkahan iso akku tarvittaisiin vaikka Leopardiin, jotta se suorituskyky sähköisenä olisi sama kuin nykyisin?
Polttoainesäiliö 1160 l(?). Tuossahan on noin 11 000 kWh, dieselin hyötysuhde abt 35 %: 3850 kWh
Akkujen energiatiheys parhaimmillaan 0,2 kWh/kg.
Painaaskohan tuo jonku 20 tonnia? Teslan 85 kWh:n akku painaa 540 kg, jonka energiatiheydellä paino olisi lipo 25 tonnia.
Sittenko akku tyhjenis tuotas saatanallinen dieselgenu viereen ja pantais se tulille että voisi ympäristöystävällistä sodankäyntiä jatkaa pikku lataustuokion jälkeen.
Taikka tuotas takalinjoilla aurinkokennolla ladattu akku ja vaihdettas se akku niin ei joutus niin pitkään odotteleen patterin täyttymistä ja ei ku silimien välliin jne.

Ed. Komatsulla 700 kWh ja 4500 kiloa eli juurikin himpun alle 25 t tuolla suhteella laskettuna-


Edit 2: On siinä vielä semmoinen jutska että polttoainetankki painaa täytenä vajaan kaksi tonnia ja kevenee ajellessa. Akun perkele ei kevene havaittavasti vaikka sieltä se energia (E=Mc2) purkautuukin pois, joten se vaunu painais lähes akun painon verran enemmän, joten ei se tuolla akulla jaksais samaa matkaa kuin polttomoottorilla. Pitäs olla varmaan pauttiarallaa kolmanneksen painavampi se akkukin että jaksais saman kuin dieselillä.
Dieselimoottorin paikalle saisi tietysti mukavan tavaratilan, missä miehistö voisi kuljettaa kaffeenkeitto yms. välineitä, jotta voisi niitä kahvitaukoja pitää latauksien aikana. Eikö ne niin patteriautoilijoitakin ohjeista.
 
Viimeksi muokattu:
Pääsyynä teon tutkimiseen epäiltynä murhana on poliisin mukaan teon raakuus ja julmuus. Mahdollinen suunnitelmallisuus on yhä selvittelyssä.

– En voi kertoa teon yksityiskohtia tai tekotapaa todennäköisesti esitutkinnan aikana uhrin lasten suojelemisen vuoksi. Tämä on aika raaka juttu. Osa uhrin lapsista osaa jo lukea lehtiä, tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Rauno Jämsä Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta toteaa.

 
Back
Top