Suomen sisäinen turvallisuus

Näin luulisi, mutta arkikokemus ei tue tätä. Toki en tiedä, kuinka kokeneita kuskeja nämä persiissä roikkujat ovat.
Eikös jokaisessa suomalaisessa asu Vatanen? ;) Näin voisi ainakin luulla. Joskus itseasiassa toivoisi, että liikennevalvonta kiinnittäisi niiden pienten ylinopeuksien sijaan huomiota noihin turvaväleihin. Eikä sen ratsiankaan aina tarvitsisi olla puhallusratsia vaan vaikka turvaväli ratsia. Vaikka siinä sitten samalla puhallutettaisiinkin. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun on saanut liikenteessä edetä näin 80km/h alueellakin niin, että siellä on rekka niin lähellä takapuskuria, että ei näy kuin keulamerkki. Eikä ole edes ollut tarve ottaa vauhtia ylämäkeen. Eikä johdu myöskään, että olisin ajanut alle tuon 80k/h. Tätä on sitten havainnut jopa keleillä joilla ei voi itseään ja muita vaarantamatta ajella kunnolla tuota maksimi nopeutta.
 
Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun on saanut liikenteessä edetä näin 80km/h alueellakin niin, että siellä on rekka niin lähellä takapuskuria, että ei näy kuin keulamerkki. Eikä ole edes ollut tarve ottaa vauhtia ylämäkeen. Eikä johdu myöskään, että olisin ajanut alle tuon 80k/h.
Ne tapaavat ajamaan rajoitinta vasten, ja pyrkivät kertomaan tuolla että nyt mennään alle. Jos oma mittari vähänkään fuskaa, niin sen pitäisi näyttä jonkun verran yli 90.

En puolustele käytäntöä, mutta raskaalla liikenteellä on omat haasteensa joten tyhjällä tiellä minä huolehdin turvavälistä taaksepäin silloin, kun kotimainen raskaan liikenteen auto takana.
 
Juu ymmärrän tuon mutta kun tuntuu, että aina ei tuo 90km/h riitä ja ruuhkassa sitten ei sille itse mahda mitään kun jonon ensimmäinen määrittelee nopeuden. Jos joutuu äkkijarrutuksen tekemään vaikka hirven tms. takia niin ei ole kivaa ensin saada hirvi syliin ja sen jälkeen rekkaa takaluukusta sisään.
 
Juu ymmärrän tuon mutta kun tuntuu, että aina ei tuo 90km/h riitä ja ruuhkassa sitten ei sille itse mahda mitään kun jonon ensimmäinen määrittelee nopeuden. Jos joutuu äkkijarrutuksen tekemään vaikka hirven tms. takia niin ei ole kivaa ensin saada hirvi syliin ja sen jälkeen rekkaa takaluukusta sisään.
Joskus kun oikein joku puukenkäkuski hiillostaa perässä, esim jonossa ajaessa niin sopivaan ylämäkeen pienehkö hidastus vaikka vaihteella saa sen turvavälin usein kohdilleen. Eihän se oikein ole eikä varsinkaan fiksua mutta tietty käytös liikenteessä saa itsellä joskus keittämään yli. On niiden isojenkin autojen ratissa joskus täysiä kusipäitä.
 
Joskus kun oikein joku puukenkäkuski hiillostaa perässä, esim jonossa ajaessa niin sopivaan ylämäkeen pienehkö hidastus vaikka vaihteella saa sen turvavälin usein kohdilleen. Eihän se oikein ole eikä varsinkaan fiksua mutta tietty käytös liikenteessä saa itsellä joskus keittämään yli. On niiden isojenkin autojen ratissa joskus täysiä kusipäitä.
Itse nautin Vuosaaren satamatunnelista. 70 rajoitus. Satamasta tullessa rekat ei saa kelattua tarpeeksi vauhtia jolloin ongelmaa ei ole, mutta satamaan päin on aina joku rekkapena takapuskurissa kiinni, ihan kuin muka saisivat sen viimeisen kilometrin matkalla aikataulua kiinni ajamalla rajoitinta vasten. Huolimatta siitä, että vakkari näyttää itsellä 80, todellinen nopeus 77. Navigaattorikin toistelee mulle ”pysy vasemmalla” kun tuppaan olemaan siinä tieliikenteen vauhdikkaimmassa neljänneksessä.

Se ylämäki tunnelin pohjalta pinnalle on hämäävän jyrkkä. Joskus, kun vilkuilen sitä koko takaikkunan täyttävää rekan maskia, vauhti putoaa epähuomiossa melkein neljäänkymppiin. Hupsista.
 
Omasta mielestäni autoilijoiden taso on laskenut viime vuosina ainakin pk-seudulla, ei noudateta stop-merkkiä, ajetaan todella vanhoista punaisista läpi, ei käytetä vilkkua, jne...
Täysin samaa mieltä. Hienointa on se, että nopeusrajoituksen noustessa yli 60km/h tai nopeuskameran lähestyessä nuo samat apinat tulee perä edeltä vastaan, kun ei uskalleta/muisteta/jakseta ajaa kovempaa. Kun ensimmäinen uutisotsikko mainitsee talven, kaikilla pääväylillä putoaa keskivauhti 10km/h.

Tänään viimeksi nautin, kun joku Foodora-talentti jauhoi Kehä1:llä 60km/h Pukinmäessä Mätäkeskukseen asti - vasenta kaistaa tottakai. Ja silti joka kameran kohdalla paloi jarruvalot. Otsasuonet on koetuksella.
 
Maryamin aikuinen poika istuu Riihimäen vankilassa tuomiota huumausainerikoksesta. Viranomaisten mukaan pojalla on yhteyksiä espoolaisiin katujengeihin.
Maryam on suurperheen äiti pääkaupunkiseudulta. Pojan vankilatuomio on ollut hänelle vaikea paikka. Meni paljon aikaa sisäistää se. Leimautumisen pelon ja turvallisuutensa vuoksi hän ei esiinny jutussa omalla nimellään.

Maryam antaa haastattelun somaliksi. Suomea hän puhuu vähän, vaikka on asunut täällä pitkään. Maryam muutti Suomeen pakoon Somalian sisällissotaa yli 30 vuotta sitten. Nyt hän miettii, oliko se väärä päätös.

– Mietin ja murehdin paljon. Pohdin välillä, että oli virhe tulla tähän maahan.

Hän on harkinnut jopa sitä, että veisi nuorimmat lapsensa pois maasta, turvaan jonnekin ulkomaille
. Mutta hänen muut lapsensa ja lapsenlapsensa tarvitsevat häntä täällä.

Hän ymmärtää vanhempia, jotka vievät lapsensa ulkomaille. Hän sanoo, että sellaistakin tapahtuu.

Maryamin mielestä nuorilla on liikaa vapauksia Suomessa.

 
Maryamin aikuinen poika istuu Riihimäen vankilassa tuomiota huumausainerikoksesta. Viranomaisten mukaan pojalla on yhteyksiä espoolaisiin katujengeihin.
Maryam on suurperheen äiti pääkaupunkiseudulta. Pojan vankilatuomio on ollut hänelle vaikea paikka. Meni paljon aikaa sisäistää se. Leimautumisen pelon ja turvallisuutensa vuoksi hän ei esiinny jutussa omalla nimellään.

Maryam antaa haastattelun somaliksi. Suomea hän puhuu vähän, vaikka on asunut täällä pitkään. Maryam muutti Suomeen pakoon Somalian sisällissotaa yli 30 vuotta sitten. Nyt hän miettii, oliko se väärä päätös.

– Mietin ja murehdin paljon. Pohdin välillä, että oli virhe tulla tähän maahan.

Hän on harkinnut jopa sitä, että veisi nuorimmat lapsensa pois maasta, turvaan jonnekin ulkomaille
. Mutta hänen muut lapsensa ja lapsenlapsensa tarvitsevat häntä täällä.

Hän ymmärtää vanhempia, jotka vievät lapsensa ulkomaille. Hän sanoo, että sellaistakin tapahtuu.

Maryamin mielestä nuorilla on liikaa vapauksia Suomessa.

On näillä kyllä logiikka: veisivät lapsensa ja perheensä turvaan täältä, Suomesta? Mihin, somaliaan? Voi helvetin vittu sentään: Tämähän on oikeasti yksi turvallisimmista maista maailmassa kaikille. Suurimman riskin tälle kehitykselle taitavat muodostaa juuri nämä sompanssien ja muiden etnojengit jotka mellastavat isommissa kaupungeissa.
Edit Tuo että ei 30 vuoden jälkeenkään osaa suomea juuri ollenkaan kertoo kyllä jostain jotain..
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä pk-seutulais-suomalaisen ajokulttuurin kruunu on liittymäajo. Sujuuhan se vetoketju kun ajetaan 10 kmh parin kilometrin ajan. Kuka kertoisi että sen vetoketjun toisessa päässä on tilaa, ramppi vetää, mutta ei kun poistuvien kaistalle pitää päästä heti. Minä kai sitten olen mulkku kun ajan sadan auton ohi ja liityn joukkoon sen toisessa päässä. Jossa on oikein hyvin tilaa.
 
Kyllä pk-seutulais-suomalaisen ajokulttuurin kruunu on liittymäajo. Sujuuhan se vetoketju kun ajetaan 10 kmh parin kilometrin ajan. Kuka kertoisi että sen vetoketjun toisessa päässä on tilaa, ramppi vetää, mutta ei kun poistuvien kaistalle pitää päästä heti. Minä kai sitten olen mulkku kun ajan sadan auton ohi ja liityn joukkoon sen toisessa päässä. Jossa on oikein hyvin tilaa.
Tuosta kuvauksesta ei nyt saanut selvää, kuka on menossa mihinkin ja missä on tilaa.

Mulkkuja ovat ainakin ne, jotka vasemman kaistan yhtyessä oikeaan ajavat jonon ohi ja puskevat jonoon siellä viime hetkellä. Oikea kaista saa odotella loputtomiin, vaikka liittyvällä kaistalla ajavilla on se velvollisuus väistää.
 
Pitäisi piirtää kuva. Kyseessä on Lahden moottoritien (etelään) ja Kehä I:n liittymä jossa ensin Porvoosta tulijoiden kaista liittyy motariin ja sitten kaksi kilometriä myöhemmin erkanee Kehälle ramppi. Alkuun tehdään sumppu, seuraavan kilometrin matkalla kiihdytetään taas, eikä minkäänlaista ruuhkaa olisi jos osattaisiin tehdä vetoketju vauhdissa eikä paikallaan. Jos sumppu johonkin syntyy, sen pitäisi olla siinä missä kaistat yhtyvät eikä kilometri sitä ennen.

Kenellekään ei tehdä vääryyttä ohittamalla sumppu. Ihmettelen vain miksi siihen sumppuun halutaan. Tyhjän kaistan pelko?
 
Pitäisi piirtää kuva. Kyseessä on Lahden moottoritien (etelään) ja Kehä I:n liittymä jossa ensin Porvoosta tulijoiden kaista liittyy motariin ja sitten kaksi kilometriä myöhemmin erkanee Kehälle ramppi. Alkuun tehdään sumppu, seuraavan kilometrin matkalla kiihdytetään taas, eikä minkäänlaista ruuhkaa olisi jos osattaisiin tehdä vetoketju vauhdissa eikä paikallaan. Jos sumppu johonkin syntyy, sen pitäisi olla siinä missä kaistat yhtyvät eikä kilometri sitä ennen.

Kenellekään ei tehdä vääryyttä ohittamalla sumppu. Ihmettelen vain miksi siihen sumppuun halutaan. Tyhjän kaistan pelko?
Sekava paikka kaikkiaan. Ei ramppien väli kahta kilometriä ole, alle yhden.

Puolet Porvoon suunnasta tulevista yrittää kaistaltaan heti pois, vaikka samalla kaistalla voisi jatkaa myös suoraan. Toki siten Lahden suunnasta kehälle meneville tulee tilaa.

Mielestäni oli virhe pistää se oikeanpuoleisin kaista umpeen, ehkä se lisäsi vielä enemmän siellä ykkösen rampin tuntumassa kaistanvaihtoja ja sitä kautta rytinää.

1707123057840.png
 
On näillä kyllä logiikka: veisivät lapsensa ja perheensä turvaan täältä, Suomesta? Mihin, somaliaan? Voi helvetin vittu sentään: Tämähän on oikeasti yksi turvallisimmista maista maailmassa kaikille. Suurimman riskin tälle kehitykselle taitavat muodostaa juuri nämä sompanssien ja muiden etnojengit jotka mellastavat isommissa kaupungeissa.
Edit Tuo että ei 30 vuoden jälkeenkään osaa suomea juuri ollenkaan kertoo kyllä jostain jotain..

On tää kyllä mahtavaa uhriutumista, että rikollisuuden tänne tuoneet uhkaavat lähteä maasta kun kokevat vaaroja itseäänkin kohtaan.
No eihän ne mihinkään tietenkään valitettavasti täältä lähde.

On tuokin mamma ollut kallis Suomen valtiolle, jos 30 v täällä ollut kuluttamassa resursseja. Sitten vielä ymmärtääkö, kuinka paljon tuo jälkikasvu rasittaa julkista taloutta noilla vankilakeikoillaan.

"Pohdin välillä, että oli virhe tulla tähän maahan." Kyllä se oli todella iso virhe, mutta ei tulijan, vaan meidän maksajien näkökulmasta.
 
Sekava paikka kaikkiaan. Ei ramppien väli kahta kilometriä ole, alle yhden.

Puolet Porvoon suunnasta tulevista yrittää kaistaltaan heti pois, vaikka samalla kaistalla voisi jatkaa myös suoraan. Toki siten Lahden suunnasta kehälle meneville tulee tilaa.

Mielestäni oli virhe pistää se oikeanpuoleisin kaista umpeen, ehkä se lisäsi vielä enemmän siellä ykkösen rampin tuntumassa kaistanvaihtoja ja sitä kautta rytinää.

Katso liite: 92700
Seison korjattuna. Vitsi on kuitenkin että tilaa olisi, rampille noustessa ei tarvitse koskaan kiilata ketään. Ja luonnollisesti kaistalle pyrkivä on se joka väistää jos tilaa ei ole.
 
Maryamin aikuinen poika istuu Riihimäen vankilassa tuomiota huumausainerikoksesta. Viranomaisten mukaan pojalla on yhteyksiä espoolaisiin katujengeihin.
Maryam on suurperheen äiti pääkaupunkiseudulta. Pojan vankilatuomio on ollut hänelle vaikea paikka. Meni paljon aikaa sisäistää se. Leimautumisen pelon ja turvallisuutensa vuoksi hän ei esiinny jutussa omalla nimellään.

Maryam antaa haastattelun somaliksi. Suomea hän puhuu vähän, vaikka on asunut täällä pitkään. Maryam muutti Suomeen pakoon Somalian sisällissotaa yli 30 vuotta sitten. Nyt hän miettii, oliko se väärä päätös.

– Mietin ja murehdin paljon. Pohdin välillä, että oli virhe tulla tähän maahan.

Hän on harkinnut jopa sitä, että veisi nuorimmat lapsensa pois maasta, turvaan jonnekin ulkomaille
. Mutta hänen muut lapsensa ja lapsenlapsensa tarvitsevat häntä täällä.

Hän ymmärtää vanhempia, jotka vievät lapsensa ulkomaille. Hän sanoo, että sellaistakin tapahtuu.

Maryamin mielestä nuorilla on liikaa vapauksia Suomessa.

Joko tämä maryam pesee vasemmistoliittolaisten ja kokoomustoliittolaisten perseitä ja vaihtaa vaippoja? Siksihän te nämä tänne toitte.
 
Kenellekään ei tehdä vääryyttä ohittamalla sumppu. Ihmettelen vain miksi siihen sumppuun halutaan. Tyhjän kaistan pelko?
Siinä lienee syynä se, että ei haluta olla niitä jotka ohittavat jonon ja kiilaavat väkisin viime hetkellä haluamalleen kaistalle.

Toki jos on varma että edempänä pystyy vaihtamaan kaistaa, voi sinne saakka ajaa paremmin vetävää kaistaa. Ja jos huomaa että kaistan vaihtaminen ei onnistu, niin jatkaa omalla kaistalla ja menee seuraavasta liittymästä. Sitä näkee jonkin verran että autoilija ajaa viime hetkeen saakka paremmin vetävällä kaistalla ja joko kiilaa väkisin toiselle kaistalle kun on syönyt oman pelivaransa sopivan raon etsimiseen, tai aletaan hidastamaan sillä omalla kaistalla kunnes tulee sopiva rako vaihtaa kaistaa. Dynaamisimmat autoilijat onnistuvat tekemään molemmat.

Tätä ongelmaa voisi vähentää huomattavasti oikealla vilkun käyttämisellä: tuossa kohdassa vaihdetaan paljon kaistaa molempiin suuntiin, ja jos kaikki kaistan vaihtajat alkaisivat näyttää suuntamerkkiä hyvissä ajoin eikä vasta silloin kun ovat jo vaihtamassa kaistaa, niin sitä tilaa voisi tulla kuin itsestään.
 
Siinä lienee syynä se, että ei haluta olla niitä jotka ohittavat jonon ja kiilaavat väkisin viime hetkellä haluamalleen kaistalle.

Toki jos on varma että edempänä pystyy vaihtamaan kaistaa, voi sinne saakka ajaa paremmin vetävää kaistaa. Ja jos huomaa että kaistan vaihtaminen ei onnistu, niin jatkaa omalla kaistalla ja menee seuraavasta liittymästä. Sitä näkee jonkin verran että autoilija ajaa viime hetkeen saakka paremmin vetävällä kaistalla ja joko kiilaa väkisin toiselle kaistalle kun on syönyt oman pelivaransa sopivan raon etsimiseen, tai aletaan hidastamaan sillä omalla kaistalla kunnes tulee sopiva rako vaihtaa kaistaa. Dynaamisimmat autoilijat onnistuvat tekemään molemmat.

Tätä ongelmaa voisi vähentää huomattavasti oikealla vilkun käyttämisellä: tuossa kohdassa vaihdetaan paljon kaistaa molempiin suuntiin, ja jos kaikki kaistan vaihtajat alkaisivat näyttää suuntamerkkiä hyvissä ajoin eikä vasta silloin kun ovat jo vaihtamassa kaistaa, niin sitä tilaa voisi tulla kuin itsestään.
Niitä riittää kyllä, jotka haluavat ohittaa jonon päättyvää kaistaa pitkin ja kiilaavat sitten jonoon väkisin. Joskus tuntuu odotellessa, että pian sitä on takaperin takaisin kotona kun yrittää kiltisti odotella jatkavalla kaistalla, ja muut porhaltaa ohi.

Vaikka tuossa Lahdentien - ykkösen liittymässä näkee kyllä, että vilkulla etsitään tilaa kaistanvaihdolle. Usein sitä löytyy kun toinen vaihtaja näkee avautuvan paikan ja ilmoittaa halustaan omalla vilkulla.

Väitän, että olisi kansantaloudellinen ja ympäristöteko ottaa se suljettu kaista Porvoosta tulijoille uudelleen käyttöön, ja rakentaa 500 metriä lisää kaistaa sinne joutomaalle niin, että kehälle menijät voisivat ryhmittyä jo ajoissa omalle kaistalleen. Pääsisivät suoraan kehälle eikä tarvitsisi käydä Lahdenväylällä härväämässä ollenkaan. Ruuhka Porvoon suunnalla vähenisi myös.
 
Back
Top