Suomen sisäinen turvallisuus

etsitään tilaa kaistanvaihdolle. Usein sitä löytyy kun toinen vaihtaja näkee avautuvan paikan ja ilmoittaa halustaan omalla vilkulla.
Itselleni vastaten.

Me käytetään joskus sovellusta tuosta prätkillä porukalla ajettaessa. Ensimmäinen ilmoittaa tulevasta kaistanvaihdosta vilkulla ja muut näyttää myös. Takimmainen vaihtaa kaistaa ja hidastaa hiukan, jolloin aukeaa rako edessä ajaville. Ei toimi kovin pitkällä pitkällä letkalla.
 
Täällähän on kaikki naapurit koolla näköjään! Yksi osatekijä on Malmin suuntaan meneville tulevat liikennevalot melkein heti liittymän jälkeen. Silloin harvoin kun rampilla on oikeasti tungosta, syy on ettei Kehä vedä länteen. Molempiin suuntaan menevät ovat samassa jonossa.

Olen seurannut rampin ja liittymän elämää viidesti viikossa kohta 20 vuotta ja kypsynyt ohittamaan sumpun, kunhan pääsen liittymääni turvallisesti ja kiilaamatta. Aina on onnistunut.

Sitten iltapäivällä ihmettelen samaa ilmiötä samassa liittymässä toiseen suuntaan. Siellä idästä ja lännestä tulevilla olisi ehkä 200 m (arvio) tilaa tehdä joustava vetoketju, mutta niin vain se sumppu tehdään tämän pätkän alkuun eikä loppuun, mihin se tehdään esimerkiksi Pariisin Periferiquella, jota cruisailin 3½ vuotta, ilman kolhuja ja vain muutamaa käsimerkkiä rikkaampana... Olen luopunut toivosta että suomalainen kuski tottuisi toisen auton läheisyyteen.
 
Niitä riittää kyllä, jotka haluavat ohittaa jonon päättyvää kaistaa pitkin ja kiilaavat sitten jonoon väkisin. Joskus tuntuu odotellessa, että pian sitä on takaperin takaisin kotona kun yrittää kiltisti odotella jatkavalla kaistalla, ja muut porhaltaa ohi.

Vaikka tuossa Lahdentien - ykkösen liittymässä näkee kyllä, että vilkulla etsitään tilaa kaistanvaihdolle. Usein sitä löytyy kun toinen vaihtaja näkee avautuvan paikan ja ilmoittaa halustaan omalla vilkulla.

Väitän, että olisi kansantaloudellinen ja ympäristöteko ottaa se suljettu kaista Porvoosta tulijoille uudelleen käyttöön, ja rakentaa 500 metriä lisää kaistaa sinne joutomaalle niin, että kehälle menijät voisivat ryhmittyä jo ajoissa omalle kaistalleen. Pääsisivät suoraan kehälle eikä tarvitsisi käydä Lahdenväylällä härväämässä ollenkaan. Ruuhka Porvoon suunnalla vähenisi myös.
Tuo on paha paikka rakentaa mitään lisää, moottoritien pätkä on oikeasti silta suon päällä...
 
Tuo on paha paikka rakentaa mitään lisää, moottoritien pätkä on oikeasti silta suon päällä...
Tästä saadaan linkki takaisin Suomen sisäiseen turvallisuuteen, ja vältetään OT:n ankarat sanktiot :rolleyes:

Sanonta "Jäljet johtavat sylttytehtaalle" liittyy tuohon paikkaan. Joskus aikanaan Tattarisuolta alkoi löytymään ihmisten jäseniä, ja niiden alkuperää ihmeteltiin. Joku nerokas journalisti keksi epäillä, että ne voisivat olla peräisin Sörkassa sijaitsevalta sylttytehtaalta ja otsikoi: Jäljet johtavat sylttytehtaalle.

Pula-aikaan kaikessa säästettiin, ja Malmin hautuumaalla ei nimettömien hautoja luotu kokonaan umpeen vaan pistettiin vähän maata päälle, jolloin sinne voitiin haudata lisää ruumiita. Sieltä jotkut hörhöt kävivät niitä hakemassa rituaaleihinsa, ja niitä joutui sinne Tattarisuon silmäkkeisiin.

Lisäys: Piti googlettaa tuo muistinvaraninen tarina, ja osoittautui että kyseinen toimittaja oli ilmavoimien entinen komentaja Arne Somersalo. Komentajana 1920 - 1926 ja erosi lähteäkseen politiikkaan. Iikollien lehden "Ajan Sanan" päätoimittaja, jossa tuo juttu sylttytehtaasta myös julkaistiin.
 
Viimeksi muokattu:
Maryamin mielestä nuorilla on liikaa vapauksia Suomessa.

Suomessa asuvien somaliperheiden vanhemmat kokevat hyvin usein, ettei heillä ole valtaa lapsiinsa. Somaliassa asenne on se, että lapsi joko tottelee tai sitten saa keppiä ja tottelee. Kun taas Suomessa kasvatuskulttuuri on hyvin keskusteleva, eikä lapsen rankaisemista tai pakottamista katsota kovin hyvällä tai suurelta osin edes sallita. Eli niin kuin tuossa artikelissakin osittain sanotaan, niin Somaliassa lapset pelkäävät vanhempiensa antamia rangaistuksia ja Suomessa taas vanhemmat pelkäävät lastensuojeluilmoituksia.

Suuri osa somaliperheistä Suomessa on enemmän tai vähemmän kriisitilassa, mikä on yksi selityksistä sille, että miksi somalilapsilla ja -nuorilla on ne ongelmat mitä heillä on. Paitsi tämä kurinpitoasia, niin syynä ovat myös monet muut asiat missä suomalaisen yhteiskunnan rakenteet eivät vaan alkuunkaan sovi yhteen somalialaisen perhemallin kanssa.
 
On näillä kyllä logiikka: veisivät lapsensa ja perheensä turvaan täältä, Suomesta? Mihin, somaliaan? Voi helvetin vittu sentään: Tämähän on oikeasti yksi turvallisimmista maista maailmassa kaikille. Suurimman riskin tälle kehitykselle taitavat muodostaa juuri nämä sompanssien ja muiden etnojengit jotka mellastavat isommissa kaupungeissa.
Edit Tuo että ei 30 vuoden jälkeenkään osaa suomea juuri ollenkaan kertoo kyllä jostain jotain..
Turvaan meidän länsimaiseltä vapaudelta, tuolta pahuudelta jota täällä ei saa edes hakata kepillä pois lapsesta.
 
Enskapyörällä voikin ohittaa metsähallituksen puolelta :cool:
Jonnet ei edes tunnista 🤭

aja-paremmin.jpg
 
Mikä voi tehdä lovia junien pyöriin? Itselle tulee mieleen mahdollisuus, että joku olisi laittanut erittäin kovasta metallista tehtyjä esineitä radalle, tarkoitukseen valmistettuja?

Hiukan mukaellen:
"Mitä, kuka se voisi olla?"
"Niin, mitäs itte luulet, kukakohan tuollaista voisi tehdä?"

MAANANTAINA iltakahdeksalta ei vielä ollut tietoa siitä, mikä radassa voisi aiheuttaa lovia junan pyöriin, kertoo ratojen kunnossapito-osaston johtaja Jukka Valjakka. Tiedossa ei myöskään ollut, missä kohtaa rataa vika voisi olla.
Tilanne on Valjakan mukaan poikkeuksellinen. Hän kertoo, että junankuljettajat huomaavat tavallisesti, jos jossain kohtaa rataa on esimerkiksi töyssy.

Hänen mukaansa maanantain junaliikenteen lakko ei ole vaikuttanut ratojen kunnossapitoon.
 
Mikä voi tehdä lovia junien pyöriin? Itselle tulee mieleen mahdollisuus, että joku olisi laittanut erittäin kovasta metallista tehtyjä esineitä radalle, tarkoitukseen valmistettuja?

Hiukan mukaellen:
"Mitä, kuka se voisi olla?"
"Niin, mitäs itte luulet, kukakohan tuollaista voisi tehdä?"



Onkohan tuollaiset lovet junien pyörissä kuinka poikkeuksellisia? Jutusta se ei suoraan välity, mutta jotain outoa tässä on..
 
Onkohan tuollaiset lovet junien pyörissä kuinka poikkeuksellisia? Jutusta se ei suoraan välity, mutta jotain outoa tässä on..

Veturien ja matkustajavaunujen pyörissä lovet ovat harvinaisia mutta eivät tavattomia. Kotimaisissa tavaravaunuissa ne ovat aika yleisiä ja venäläisissä tavaravaunuissa hyvin yleisiä. Yleensä lovet tulevat jarrutuksissa (esim. lukkojarrutus) tai pyörän metallin materiaalivikojen seurauksena.
 
Back
Top