Suomen sisäinen turvallisuus

Jos halutaan varmistaa vesihuollon toimivuus, niin kyllä. Toisaalta jos halutaan estää myrkytys, niin voihan sitä puhdistettavaa ja verkostoon ajettavaa vettä koettaa anturoida, että onko siinä jotakin mitä ei pitäisi olla. (Siis siltä osin kuin puhdistusjärjestelmä ei ko. aineita suodata.) Sitten hätäseis, jos mittarit alkaa huutaa punaista.
Sellaista anturia ei valitettavasti ole olemassa joka tunnistaisi kaikki pieninä pitoisuuksina esiintyvät myrkyt. Käsittääkseni veden laadun monitorointi tapahtuu pääosin ottamalla näytteitä joita labran tädit (ja satunnaiset sedät) tutkivat menetelmillään. Labrassakin on haasteellista löytää pienen pitoisuuden omaava ainesosa, jos ei ole ennakkotietoa, että mitä pitäisi etsiä.

Onneksi virtaama etenkin Päijännetunnelissa on sen verran suuri, että kovin pienellä määrällä lisättävää ainetta ei ole mitään merkitystä. Aineen pitäisi lisäksi selviytyä tekojärveen sekoittamisesta ja puhdistamon prosesseista. Valtava vesimäärä pitäisi saada pilattua, että asialla olisi mitään merkitystä. Saattaa olla, että joku muu keppostelun muoto olisi helpompi toteuttaa.
 
Sellaista anturia ei valitettavasti ole olemassa joka tunnistaisi kaikki pieninä pitoisuuksina esiintyvät myrkyt. Käsittääkseni veden laadun monitorointi tapahtuu pääosin ottamalla näytteitä joita labran tädit (ja satunnaiset sedät) tutkivat menetelmillään. Labrassakin on haasteellista löytää pienen pitoisuuden omaava ainesosa, jos ei ole ennakkotietoa, että mitä pitäisi etsiä.

Käsittääkseni suojelutiedustelussa on vehkeet, joilla havaitaan äärimmäisen pieniäkin pitoisuuksia erilaisia aineita - sellaisiakin pitoisuuksia, jotka eivät vielä aiheuta ainakaan välitöntä hengenvaaraa. Firmahan aloitti hiljattain kouluttamisen kovilla taisteluaineilla, ja olettaisin sen olevan pelkokertoimen ohella juuri siksi, että voidaan harjoitella realistisesti aineiden havainnointia. Vesilaitoksilla tällaisia laitteita ei luonnollisesti liene, mutta pitäisikö kenties olla?


Se on sitten toinen juttu, jos tulee vastaan jotakin ihan uutta. Novitsok oli aiemmin tällainen - sehän kehitettiin osin sillä silmällä, ettei NATO:n sen ajan suojelutiedusteluvälineillä pystyisi myrkkyä havaitsemaan. Mutta toisaalta sen ajan vehkeetkin oli aika köyhiä nykymittapuulla... perustuivat vielä näyteputkilon värin vaihtumiseen ja sensellaiseen, nykymittapuulla vanhentuneeseen teknologiaan.

Muutamia linkkejä:

 

Tuolta löytyy hyvä setti vartijan aseenkantamisesta.

Lyhyesti merkittävä vartioimisalue , ydinvoimala, PV alue. Poliitikot.

Poliisi päättää aseen mahdollisuudesta toimeksi annoilla.

Riskiarvioiden perusteella pidetäänkö asetta.


Tukiase olisi kyllä hyvä homma ja jopa turvallisempi vaihtoehto kuin pistooli. Esim konepistoolilla osuu tarkemmin kuin pistoolilla sekä käsittely on turvallisempaa.
Tosin puolarit riittää niinkuin poliiseillakin.

Ne vartijat kenellä on useampi vuosi vaativista kohteista laitetaan yleensä koulutukseen. Kertauksia pitää uusia vuosittain. Tämä maksaa ,ei paljoa mutta liikaa. Näin ollen mikäli kys tehtäviä ei ole firmalla niin eipä ole oikeuksia pitää asettakaan.Tämä tuo oman haasteensa mikäli tarvitsee saada useampi ase luvallinen vaksi töihin nopeasti.

Edit. Viim lause.
Eikö KP/pistoolikaliiperin karbiini ole jo aika huono kohteeseen vaikuttamiseen, kun nykyään on suojaliivit aika yleisiä? Varsinkin jos se on joku vieraan vallan operaattori kyykkypaskalla vesilaitoksella. Edes joku lyhyttä kiväärinpatruunaa ampuva puolari ja pistin siihen, niin voisi toimia vesilaitoksen suojaamiseen.
Mideast-Iraq-Inside-t_Horo-7.jpg
Plus olisi kiva nähdä Safetorin videoita pistinharjoituksista :cool:
 
Tukiase olisi kyllä hyvä homma ja jopa turvallisempi vaihtoehto kuin pistooli. Esim konepistoolilla osuu tarkemmin kuin pistoolilla sekä käsittely on turvallisempaa.
Tosin puolarit riittää niinkuin poliiseillakin.
Mitään kp tarvitse, haulikko johon 5.5-6mm volframi haulia saadaa vähän peittoa ja läpäisyä samalla paukulla vaikka vähän edemmäskin.
 
Eikö KP/pistoolikaliiperin karbiini ole jo aika huono kohteeseen vaikuttamiseen, kun nykyään on suojaliivit aika yleisiä? Varsinkin jos se on joku vieraan vallan operaattori kyykkypaskalla vesilaitoksella. Edes joku lyhyttä kiväärinpatruunaa ampuva puolari ja pistin siihen, niin voisi toimia vesilaitoksen suojaamiseen.
Plus olisi kiva nähdä Safetorin videoita pistinharjoituksista :cool:
Jos sieltä joku operaattori tulee vastaan niin tuskimpa sillä mitään kevyitä liivejä on päällänsä ja tällöin ei tod näk mene rynkyn kuulat lävitse.


Jos nyt lähtökohta on kuitenkin toiminta rauhanajan aikana,ympäristössä ja ne ns jalkaosumat niin pistooli kaliiberit on turvallisempia ja kevyempi siirtyminen lakia ajatellen.
Eikä se arska nyt kuitenkaan mahdottomuus ole koska se on poliiseillakin käytössä mutta koulutuksen määrät olisivat kyllä sitten pidempiä ja yms.
 
Jos sieltä joku operaattori tulee vastaan niin tuskimpa sillä mitään kevyitä liivejä on päällänsä ja tällöin ei tod näk mene rynkyn kuulat lävitse.


Jos nyt lähtökohta on kuitenkin toiminta rauhanajan aikana,ympäristössä ja ne ns jalkaosumat niin pistooli kaliiberit on turvallisempia ja kevyempi siirtyminen lakia ajatellen.
Eikä se arska nyt kuitenkaan mahdottomuus ole koska se on poliiseillakin käytössä mutta koulutuksen määrät olisivat kyllä sitten pidempiä ja yms.
Ihan hyviä ajatuksia, olen kuitenkin kanssasi eri tavoin lähestymässä tätä asiaa. Itse ehdottomasti suosittaisin pitkää asetta siksi että sillä sählääminen hankalampaa ja tuli aina tarkempaa huolimatta käyttäjän taitotasosta, se tuttua varusmiespalveluksen suorittaneille sekä helpommin koulutettavissa riittävälle tasolle kuin lyhyet aseet. Tämä aika pitkään noiden erilaisten pyssyjen kanssa touhunneen reserviläisen silmin. Vain silloin pistooli paikallaan kun se pitää saada piiloon. Sillä ei ole loppujen lopuksi niin hirveästi asutuksessa puuhatessa väliä ampuuko se pitkä ase 9mm vai 5,56x45 patruunaa koska etäisyydet yleensä lyhyitä mutta kun samalla vaivalla sillä voi olla se myös pitkälle kantava AR-15 5.56x45 kuin 9mm MP-5 yms niin mitään järkeä ei silloin ole 9mm valinnassa. Rauhan aikana kun ei ole osumasta laajeneva luoti "haram" kansainvälisten lakien puitteissa niin yliläpäisykään ei muodostu kiväärikaliberin käytössä ongelmaksi. Ja jalkaosumat jättäisin pääsääntöisesti poliisin voimankäyttöön kun kyseessä on kesähelteissä kuumentunut veronmaksaja eikä vihollisvallan agentti, suora tai alihankinta sellainen. Lisäksi pitkällä on helpompi vaikuttaa suojaamattomaan alueeseen jos kohteella PC tai muu suojaliivi päällään.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyviä ajatuksia, olen kuitenkin kanssasi eri tavoin lähestymässä tätä asiaa. Itse ehdottomasti suosittaisin pitkää asetta siksi että sillä sählääminen hankalampaa ja tuli aina tarkempaa huolimatta käyttäjän taitotasosta, se tuttua varusmiespalveluksen suorittaneille sekä helpommin koulutettavissa riittävälle tasolle kuin lyhyet aseet. Tämä aika pitkään noiden erilaisten pyssyjen kanssa touhunneen reserviläisen silmin. Vain silloin pistooli paikallaan kun se pitää saada piiloon. Sillä ei ole loppujen lopuksi niin hirveästi asutuksessa puuhatessa väliä ampuuko se pitkä ase 9mm vai 5,56x45 patruunaa koska etäisyydet yleensä lyhyitä mutta kun samalla vaivalla sillä voi olla se myös pitkälle kantava AR-15 5.56x45 kuin 9mm MP-5 yms niin mitään järkeä ei silloin ole 9mm valinnassa. Rauhan aikana kun ei ole osumasta laajeneva luoti "haram" kansainvälisten lakien puitteissa niin yliläpäisykään ei muodostu kiväärikaliberin käytössä ongelmaksi. Ja jalkaosumat jättäisin pääsääntöisesti poliisin voimankäyttöön kun kyseessä on kesähelteissä kuumentunut veronmaksaja eikä vihollisvallan agentti, suora tai alihankinta sellainen. Lisäksi pitkällä on helpompi vaikuttaa suojaamattomaan alueeseen jos kohteella PC tai muu suojaliivi päällään.
Ne jalka osumat kuuluvat lainsäädäntöön vartijoilla,poliiseilla ja muilla ketkä käyttävät ammatikseen asetta. Kohde henkilön toiminnan mukaan toimenpiteet joita sitten jälkeen päin puidaan oikeudessa.
Se mikä on kohden henkilön tausta ja motiivit selviää jälkeen päin ei niitä etukäteen juurikaan tiedetä.

Sota aika on erikseen ja tällöin vartijoiden tilalla on esim spollet ja eri lainsäädäntö ,aseistus ja jne.

Vartijoilla aseistus tehtävä ja tilanne kohtaisesti.
Ei sen mukaan mikä on helpoin kouluttaa.
Jos on korkeampi riski niin pitkää asetta ja jos on matalampi niin pelkästään pistooli. Aivan kuten poliiseillakin.


Se on itselle aivan sama onko kyseessä Arska vai mp5 mutta kun viimeksi katsoin ballistiikka tauluja niin 5.56 lentää kyllä pidemmälle ja omaa paremman läpäisyn joka altistaa sille että esim läpilaukauksessa taikka ohilaukauksessa vaara alue on pidemmällä.

Ja mikäli halutaan hyödyntää Arskan pidempää kantamaa niin sitä pitäisi kyllä lisäksi harjoitellakkin. Näin ollen enemmän koulutusta verraten mp5 ja lyhyempi kantama.
 
Ne jalka osumat kuuluvat lainsäädäntöön vartijoilla,poliiseilla ja muilla ketkä käyttävät ammatikseen asetta. Kohde henkilön toiminnan mukaan toimenpiteet joita sitten jälkeen päin puidaan oikeudessa.
Se mikä on kohden henkilön tausta ja motiivit selviää jälkeen päin ei niitä etukäteen juurikaan tiedetä.

Sota aika on erikseen ja tällöin vartijoiden tilalla on esim spollet ja eri lainsäädäntö ,aseistus ja jne.

Vartijoilla aseistus tehtävä ja tilanne kohtaisesti.
Ei sen mukaan mikä on helpoin kouluttaa.
Jos on korkeampi riski niin pitkää asetta ja jos on matalampi niin pelkästään pistooli. Aivan kuten poliiseillakin.


Se on itselle aivan sama onko kyseessä Arska vai mp5 mutta kun viimeksi katsoin ballistiikka tauluja niin 5.56 lentää kyllä pidemmälle ja omaa paremman läpäisyn joka altistaa sille että esim läpilaukauksessa taikka ohilaukauksessa vaara alue on pidemmällä.

Ja mikäli halutaan hyödyntää Arskan pidempää kantamaa niin sitä pitäisi kyllä lisäksi harjoitellakkin. Näin ollen enemmän koulutusta verraten mp5 ja lyhyempi kantama.
Sen verran, että poliisissa 9 mm pistooli, 9 mm tai 4,6 mm konepistooli ja 5,56 partiokivääri ovat yhteismitallisia lainkäytön silmissä. Eli jos on virtaa ampua yhdellä, niin on virtaa ampua toisella.

Pistoolia kannetaan samasta syystä kuin kannetaan TKP:tä eikä pitkää patukkaa: suurimman osan ajasta sitä todellakin vain kannetaan.

Tarinan mukaan pikkukaupungin sheriffi meni virkavaatteissa jumalanpalvelukseen. Kirkossa rouvashenkilö kysyi, että odottaako sheriffi ongelmia, kun tuli aseen kanssa kirkkoon, mihin sheriffi vastasi että jos hän odottaisi ongelmia, olisi ottanut haulikon.
 
Ne jalka osumat kuuluvat lainsäädäntöön vartijoilla,poliiseilla ja muilla ketkä käyttävät ammatikseen asetta. Kohde henkilön toiminnan mukaan toimenpiteet joita sitten jälkeen päin puidaan oikeudessa.
Se mikä on kohden henkilön tausta ja motiivit selviää jälkeen päin ei niitä etukäteen juurikaan tiedetä.

Sota aika on erikseen ja tällöin vartijoiden tilalla on esim spollet ja eri lainsäädäntö ,aseistus ja jne.

Vartijoilla aseistus tehtävä ja tilanne kohtaisesti.
Ei sen mukaan mikä on helpoin kouluttaa.
Jos on korkeampi riski niin pitkää asetta ja jos on matalampi niin pelkästään pistooli. Aivan kuten poliiseillakin.


Se on itselle aivan sama onko kyseessä Arska vai mp5 mutta kun viimeksi katsoin ballistiikka tauluja niin 5.56 lentää kyllä pidemmälle ja omaa paremman läpäisyn joka altistaa sille että esim läpilaukauksessa taikka ohilaukauksessa vaara alue on pidemmällä.

Ja mikäli halutaan hyödyntää Arskan pidempää kantamaa niin sitä pitäisi kyllä lisäksi harjoitellakkin. Näin ollen enemmän koulutusta verraten mp5 ja lyhyempi kantama.
En edellisessä ottanut tämän hetkiseen vartijan ase-asetukseen mitään kantaan, ainoastaan koitin kuvata sitä mikä olisi mahdollisimman tarkoituksen mukainen aseistus reserviläistaustaiselle sotilaskoulutuksen saaneelle henkilölle jonka tehtävä on suojata merkittävän kansallisen merkityksen kohdetta kuten vaikkapa vedenpuhdistamo rauhan ajan lain puitteissa hybridivaikuttamisen ilkivallalta.
 
En edellisessä ottanut tämän hetkiseen vartijan ase-asetukseen mitään kantaan, ainoastaan koitin kuvata sitä mikä olisi mahdollisimman tarkoituksen mukainen aseistus reserviläistaustaiselle sotilaskoulutuksen saaneelle henkilölle jonka tehtävä on suojata merkittävän kansallisen merkityksen kohdetta kuten vaikkapa vedenpuhdistamo rauhan ajan lain puitteissa hybridivaikuttamisen ilkivallalta.
No siinä tapauksessa sitten tehtävä ja koulutus kohtainen.
Eli rynkyllä taidetaan mennä pääsääntöisesti

Tietysti pitää huomioida että ressuilla ei ole oikeutta käyttää asetta ennenkuin on pvllä vetovastuu.
Eli hybridi vaiheen aseenkäyttö jää tod näk ammattilaisille.
 
No siinä tapauksessa sitten tehtävä ja koulutus kohtainen.
Eli rynkyllä taidetaan mennä pääsääntöisesti

Tietysti pitää huomioida että ressuilla ei ole oikeutta käyttää asetta ennenkuin on pvllä vetovastuu.
Eli hybridi vaiheen aseenkäyttö jää tod näk ammattilaisille.
Heittelin tässä ajatusta enempi uudistettavan ajattelun kautta (joka nykytilassa just kuten kirjoitat on täysin lain puitteissa hankalaa = lue mahdotonta). Sitoumuksen ennalta tehneethän voidaan kutsua nopeastikin paikalle nytkin ja valtuudet niille on silloin pitkälti sellaiset kuin ne laissa halutaan uudistusvaiheessa säätää. Nykyisen lainsäädön puitteissahan tuo kaikki on käytännössä mahdotonta käyttää ressua muuhun kuin tukitoimintoihin mutta kun elämme uusia aikoja niin myös lainsäädännön uudistaminen (kuten nyt mm käännytyslaki) voi muuttaa joskus suht nopeastikin tuon juridisen puolen. Ja reserviläiset (mielestäni ihan oikein ja pitää aina ollakin) PV:n takana ja vastuulla. Ehkä jos omaa ajatusta pitäisi kuvata niin "sotilasmaailman sopimuspalokunta, " olisi konsepti millä mentäisiin taklaamaan hybridivaiheen perkelöitymisiä laajemmalla peitolla mihin palkatulla väellä mahdollisuuksia valtakunnallisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Heittelin tässä ajatusta enempi uudistettavan ajattelun kautta (joka nykytilassa just kuten kirjoitat on täysin lain puitteissa hankalaa = lue mahdotonta). Sitoumuksen ennalta tehneethän voidaan kutsua nopeastikin paikalle nytkin ja valtuudet niille on silloin pitkälti sellaiset kuin ne laissa halutaan uudistusvaiheessa säätää. Nykyisen lainsäädön puitteissahan tuo kaikki on käytännössä mahdotonta käyttää ressua muuhun kuin tukitoimintoihin mutta kun elämme uusia aikoja niin myös lainsäädännön uudistaminen (kuten nyt mm käännytyslaki) voi muuttaa joskus suht nopeastikin tuon juridisen puolen. Ja reserviläiset (mielestäni ihan oikein ja pitää aina ollakin) PV:n takana ja vastuulla. Ehkä jos omaa ajatusta pitäisi kuvata niin "sotilasmaailman sopimuspalokunta, " olisi konsepti millä mentäisiin taklaamaan hybridivaiheen perkelöitymisiä laajemmalla peitolla mihin palkatulla väellä mahdollisuuksia valtakunnallisesti.
Jaa a. Aika näyttää .olen kyllä epäilevä asian suhteen.
Itse odotan esim vesihuollon panostamista omiin turvallisuus puolen asioihin. Sinänsä huvittavaa että pelkästään jossakin metalli pajassa asiat on hoidettu paremmin.
Ja rahasta se ei ainakaan ole kiinni.

Edit kirj virhe
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top