Suomen sisäinen turvallisuus

Valtiollinen taustavaikuttaja antaa tarpeeksi tönttöä reppuun, niin että kohdelaitos menee pois pelistä. Tietysti sekin kaikki maksaa ja jokainen kilogramma on jostain muualta pois.

Meillä on edessä menon vaihtuminen syvästä rauhasta pois. Tätä se toveri kenraali yrittää sanoa. Yrityselämä ja talous ja säännöt tulevat sitten joskus perässä. Juuri oli uutinen siitä, että meren takana John Deere siirtää traktorituotantoa Meksikoon. Melkein maanpetoksellista puuhaa, kun pitäisi päinvastoin tuoda tuotantokyky takaisin Kiinasta.
Totta kai se onnistuu.
Siinä vaiheessa sitten onkin monta muuttujaa matkalla,poliisin resurssit suuremmat jos alkaa paukekäymään ja tuomiot kovemmat yms yms verrattuna nykyiseen toimintaan joka nyt vielä menee ihan murtotasolla.
 
Edellä mainitsemani aktiivireserviläisten hyödyntäminen voisi perustua kameravalvontaan. Eli valitussa ringissä mukana olevat saavat hälyn kännykkään ja silloin liikkuu ennalta harjoitetulla tavalla.

Etu yhteiskunnalle tulee siitä, että paikkaa vartioivat ovat lähellä ja heitä on valittu joukko joka tietää mitä tehdä. Hälyjärjestelmä auttaa siihen että paikalla ei tarvitse olla fyysisesti 24/7.

.
Lähtisikö hälytys samalla suoraan viranomaisille? Vai jääkö tässä skenaariossa poliisi ihan pimentoon näistä tapahtumista ja sille ilmoitetaan vasta kun paska on osunut tuulettimeen oikein kunnolla?

Jos hälytys taas lähtee myös suoraan poliisille, niin mitä hyötyä on siitä reserviläisen hälyttämisestä? A-tehtävälle lähtevä poliisipartio on suurimmassa osassa Suomea nopeammin kohteessa kuin peittojen alta heräilevä reservin korpraali. Poikkeuksena Lapin erämaa.

Ongelma on se, ettei noissa ilmeisesti ole minkään valtakunnan hälytysjärjestelmää, koska murrot havaitaan päiviä tai viikkoja myöhässä. Ei siinä tarvita lainsäädäntömuutoksia tai rynnäkkökiväärimiehiä päivystämään, vaan liiketunnistimet ja kamerat.
 
Joista kumpikaan ei pysty varsinaisesti estämään tekoa. Parempi olisi kun pienennettäisiin sabotööri riskiä vaikka sillä, että katsotaan ketä tähän maahan päästetään ja jos löytyy epäillyttäviä kytköksiä niin pistetään maasta pihalle. Seurataan vähän tarkemmin mitä tunnetut ja tiedetyt viidennen kolonnan porukat touhuavat. Toki kamerat voivat olla tänä päivänä vaikka vartiointiliikkeen etävalvonnassa ja pitää sisällänsä liikkeen tunnistuksen mutta jos samaan aikaan on menossa kotiväkivalta tilanne niin kyllä tuollainen prioriteetissa tipahtaa. Turvallisuusviranomaisten määrää pitäisi Suomessa ylipäätään lisätä vastaamaan paremmin tarvetta.

Jännä juttu, että sitä ollaan monella mittarilla maailman kärkimaita mutta kun aletaan katsomaan teiden kuntoa, palveluiden saatavuutta tai vaikka sitä miten hyvin poliisin saa paikalle ja mitä poliisi joutaa tekemään niin ei ollakaan enää kärkijoukossa.
 
Joista kumpikaan ei pysty varsinaisesti estämään tekoa.
Juu ei pysty täysin estämään, mutta lyhentää vasteaikaa parhaimmillaan päivistä minuutteihin.

Yhtään vaikeampi homma jää kesken kun aika loppuu ja tieto valvonnasta nostaa kynnystä edes yrittää.

Ja vaikka valvonta ei kykenisi täysin estämään, ajoissa saatu tieto voi auttaa vahinkojen torjunnassa kun saadaan tieto sabotaasista heti kun se tapahtuu, eikä vasta sitten kun 15000 ihmistä on jo sairastunut.

Jos kohteella saa rauhassa rälläköidä yön läpeensä, niin se on auttamatta liian helppo ja houkutteleva kohde. Riskitekijä.
 
Vesihuollon päällikkö kertoo varautumisesta. Muistuteltu on, varauduttu on, ei yllättävää.

Silti murtoja tapahtunut ja tekijät vapaalla jalalla. Ei ihan vakuuta vielä, vaikka jämäkkää puhetta piisaa.

Tosiaan jos huomataan vasta seuraavana päivänä ja "sattui ehkä illalla, ehkä yöllä", niin ei kyllä osoita mitään varautumista.

Tai onhan se munalukkokin varautumista, minulla on pihavajassakin lukko, olen siis varautunut hybridiuhkiin.
 
Jatkoajatuksena vielä, että viranomainen on tuossa ilmoitellut muistuttaneensa, että suojaukset yms. ovat kunnossa.

Lähtökohta on kuitenkin se, että kaikki vakava ilkivalta ja sabotaasi on lopulta yhteiskunnan kustannus. Silti viranomainen odottaa, että yksityiset toimijat maksavat suojauksen. Suojauksesta on joko tehtävä pakollista ja toimilupakysymys ja toimijan on se kyettävä hinnoittelemaan palveluunsa tai sitten viranomainen sen suojauksen maksaa.

Yllä oleva esimerkki 15000 ihmisen sairastumisesta maksaa yhteiskunnalle ihan poskettoman määrän rahaa sairaskuluina, sairaspoissaoloina jne. sekä tuottaa kilometrin korkuisen paperipinon eri viranomaisten työpöydille. Miksi yksityisen toimijan odotetaan suojaavan yhteiskunta omalla kustannuksellaan?
 
Useimpien rooli tulevassa kenties jonkin verran perkelöityvässä konfliktissa on tehdä normaalisti duunia. Valmistaa, markkinoida ja myydä sampoota ym. Kokonaisuus marssii vatsallaan eli talous luo kovien osien edellytykset toimia. Pelko keskeyttää investoinnit, lähettää nuoret rakentamaan elämää jonnekin muualle jne. Pitää löytää se uusi asento vähän kaikelle.

Näkisin itse että olemme tällä hetkellä monen muunkin länsimaan tapaan itänaapurin erinäisten epäsuorien vaikuttamisyritysten kohteena kuten on nähty. Keinoja siellä on paljon ja vertaisin tilaa jossain määrin siihen mitä nähtiin niihin aikoihin kun näitä Isis/Al-Qaeda yms. ääri-islamilaisia terrori-iskuja pelättiin ilman toki itsemurhapommittajia sun muuta.

En nyt sanoisi että olemme suoranaisesti "sodassa" vaikka niinhän asia tietysti voidaan nähdä, mutta nämä erinäiset teot minkä kohteeksi joudutaan testaavat sitä että miten yhteiskuntamme turvallisuusrakenteet nyt sitten reagoivat tällaisiin juttuihin. Olen luottavainen sen asian suhteen että mitään radikaalia nämä FSB:n sun muiden Venäjän turvallisuuselinten rahoituksella toimivat eivät saa aikaan satunnaisista yrityksistään huolimatta.

Varmasti maassamme on soluja valmiina toimimaan, mutta siihen vaikuttaa moni asia että onnistuvatko ne tavoitteissaan kun ovat muualla euroopassa kumminkin jääneet aika yksittäisiksi jutuiksi ja välillä hutiloiden tehdyiksikin vieläpä. Toki yksittäisiä onnistumisiakin ovat saaneet aikaiseksi, mutta kyllä tuo nyt toistaiseksi aika huonosti koordinoidulta ja suunnitellulta toiminnalta vaikuttaa ainakin tässä vaiheessa.
 
Lainsäädäntö mahdollistaa nyt jo aseistetut vartijat. Vesihuolto ei vain ole luokiteltu sinne ydinvoimala sarjaan.
Tämän muutoksen jälkeen alkaisi tekninen puolikin päivittymään.

Pitäisi löysätä kahdesta paikkaa. Ensimmäinen kysymys on se, että mikä on "huomattavan yleisen edun kannalta merkittävä vartioimisalue". Toinen on se, milloin olosuhteet ovat sellaiset, että ne edellyttävät välttämättä aseen kantamista. Kiinteiden kohteiden suojaamisen tapauksessa aseenkannon vartiointitehtävässä voisi mielestäni hyvin siirtää poliisin hyväksyttäväksi (samaan tapaan kuin JLJV:eiden asettaminen), tilanne selkeytyisi huomattavasti.

Ampuma-asetta saa kantaa vain henkivartija- tai arvokuljetustehtävissä sekä huomattavan yleisen edun kannalta merkittävän vartioimisalueen vartioinnissa, jos tehtävän suorittaminen olosuhteiden johdosta sitä välttämättä edellyttää.

Lisäksi jää pohdittavaksi, pitäisikö sallia se tukiase, kun nykylaki sallii vain lyhyet aseet. Jos ei haluta olla liian räyhäköitä, niin voihan tukiaseen rutiininomaisen kantamisen kieltää ja säätää sen säilytettäväksi vaikkapa asekaapissa valvomotiloissa. Asetuksella sitten vielä määriteltäisiin, että millainen se saa olla, ettei Safetorin ukot rupea laittamaan jotain PKM:ää... POHA saisi paskahalvauksen.

Väliaikainen vartijahan ei nykyiselläänkään pyssyä saa kantaa... Mutta voisi miettiä myös sitä, että aseenkannolle asetettaisiin jokin työkokemusvaatimus alalta pelkkien koulutusvaatimusten ohelle. Esim. puoli vuotta tai yksi vuosi. Sekin rauhoittaisi tilannetta ja vähentäisi ylilyöntien riskejä.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi se vesilaitos (tai joku sähköverkon kohde tai tietoliikennemasto) on sikäli vartionnin kannalta aikakriittinen, että hyvin nopeasti saadaan paljon vahinkoa aikaan, aivan eri tavalla kuin murtovarkaana. Jos on tarkoitus tehdä sabotaasia, niin hälytettävän osaston pitää olla todenna lähellä ja suuressa valmiudessa, jotta se kyetään estämään. Eihän se vesilaitoksessa vaadi kuin sen mukana olevan paskaämpärin kippaamista veteen, ja koko vesilaitos on poissa pelistä viikkokausia. Tietysti etävartiointi mahdollistaa sen nopean havaitsemisen ja vahingon minimoinnin, mutta sabotaasia se ei estä, jos kiinnijäämisen psykologinen puoli ei riitä.

Joo, tuo on myös ongelma. Tosin rakenteillahan sitäkin voidaan viivyttää, jos pitää tunkeutua useamman ulomman kehän läpi ennen kuin pääsee kohteen kriittisille alueille. Ja tietynlainen etu on sekin, jos hyökkääjä saadaan kiinni tämän ollessa poistumassa, koska sitten se ei iske uudelleen toiseen kohteeseen...

Bin Ladenillahan oli Abbottabadin turvatalossaan useita ovia ja käytäviä, jotka ei sitten johtaneet yhtään mihinkään. Siinäkin yksi tapa hidastaa satunnaista tekijää.
 
Ehkä paras tapa suojata kriittistä infraa olisi vaikuttaa uhkatekijöihin suoremmin eikä niinkään koettaa suojat yksittäisi pisteitä joita on kuten sanoit niin jumalaton määrä hyvin laajalla alueella. Kuitenkin pääkaupunkiseudullakin sopivaa ainetta sopivaan paikkaan jonka seurauksena saadaan vaikka massamainen paska epidemia joka kuormittaa sote toimintoja hyvin nopeasti ja hyvin vakavasti niin vaikutus on kuitenkin itse välitöntä vaikutusaluetta huomattavasti suurempi ja kuormittavampi.

Samaan aikaan sote toimintoja keskitetään joka omalta osaltaa vielä lisää näiden toimintojen järjestämisen kriisi haavoittuvuutta.

Maailma vain on kovin toisennäköinen kuin kekkoslandian aikoihin. Tarkoitan sitä, että avoimien rajojen yli voi tulla vaikka mitä porukkaa Schengenin sisältä. Samalla humanitäärisen maahanmuuton myötä on muodostanut muusta yhteiskunnasta irrallisia ihmisryhmiä.

Tietysti ennenkin oli taistolaiset, mutta saa olla kovan linjan kommunisti, että tekee massamurhan kippaamalla novitsokit vesitorniin... Uudet toimijat ovat luultavasti valmiimpia myös sellaiseen toimintaan.
 
Tuo on se ongelma että pelkästään vesihuollon kriittisiä kohteita on jokaisen kylän, taajaman ja kaupunkien alueilla useita. Eli käytännössä järkyttävä määrä. Sitten kaikenlaiset muut kriittiset infran kohteet päälle. Kyllä vartioimista riittää. Lisäksi nämä tietyt kohteet sijaitsevat usein kaukana toisistaan ja välillä myös kaikesta. Ja jos pk-seudusta puhutaan erityisesti, niin sinne johtaa vettä Päijännetunneli joka erilaisine huoltotunneleineen ja välipumppaamoineen kulkee aika hiljaisten seutujen kautta. Toivottavasti ne luukut on lukossa nykyään, eivät kuulemma ole aina olleet..

Monessa tapauksessa pitäisi myös suojata se järvi tai joki josta vettä otetaan.
 
Monessa tapauksessa pitäisi myös suojata se järvi tai joki josta vettä otetaan.

Jos halutaan varmistaa vesihuollon toimivuus, niin kyllä. Toisaalta jos halutaan estää myrkytys, niin voihan sitä puhdistettavaa ja verkostoon ajettavaa vettä koettaa anturoida, että onko siinä jotakin mitä ei pitäisi olla. (Siis siltä osin kuin puhdistusjärjestelmä ei ko. aineita suodata.) Sitten hätäseis, jos mittarit alkaa huutaa punaista.
 
Varmasti, mutta olisihan se perhepäivien päätös, kun isi lähtee maijan mukana ja poliisi ohjaa juopot kävelemään kotia kohti.
Nyt joudun ottamaan takaisin, suoritettiin siviilipidätys.

Puoli tuntia joutuivat ukon kanssa odottamaan, että poliisi tuli paikalle. Järjestyksenvalvojilla oli jotain ns. parempaa tekemistä.

 
Nyt joudun ottamaan takaisin, suoritettiin siviilipidätys.

Puoli tuntia joutuivat ukon kanssa odottamaan, että poliisi tuli paikalle. Järjestyksenvalvojilla oli jotain ns. parempaa tekemistä.


Paikalla Iltalehden mukaan eräs Gleb Simanov.
 
Melkein voisit, tosin ei pelkille vesilaitoksille. Laajemmin voisi ketjussa käsitellä kriittiseen infrastruktuuriin Suomessa kohdistuva uhka ja toiminta. Veikkaan, että uusia tulee ja eikä tule rajoittumaan vesilaitoksiin. (Tai hybridi laajemminkin)

Nyt luotu uusi ketju näihin vesilaitostapahtumiin liittyen:

Thread 'Suomen kriittiseen infrastruktuuriin kohdistuva uhka ja toiminta'
https://maanpuolustus.net/threads/s...truktuuriin-kohdistuva-uhka-ja-toiminta.8603/
 
Olikos tämä se meidän vanha tuttumme? Ei tainnut olla sattumalta paikalla.
Juu siis tämä riihimäkeläinen (?), joka potkittiin fidduun paikallisesta Maakista. Taisi sittemmin hakea kaupunginvaltuustoonkin jossain kohtaa ja on tietyissä yhteyksissä tullut määräajoin vastaan...
 
Pitäisi löysätä kahdesta paikkaa. Ensimmäinen kysymys on se, että mikä on "huomattavan yleisen edun kannalta merkittävä vartioimisalue". Toinen on se, milloin olosuhteet ovat sellaiset, että ne edellyttävät välttämättä aseen kantamista. Kiinteiden kohteiden suojaamisen tapauksessa aseenkannon vartiointitehtävässä voisi mielestäni hyvin siirtää poliisin hyväksyttäväksi (samaan tapaan kuin JLJV:eiden asettaminen), tilanne selkeytyisi huomattavasti.



Lisäksi jää pohdittavaksi, pitäisikö sallia se tukiase, kun nykylaki sallii vain lyhyet aseet. Jos ei haluta olla liian räyhäköitä, niin voihan tukiaseen rutiininomaisen kantamisen kieltää ja säätää sen säilytettäväksi vaikkapa asekaapissa valvomotiloissa. Asetuksella sitten vielä määriteltäisiin, että millainen se saa olla, ettei Safetorin ukot rupea laittamaan jotain PKM:ää... POHA saisi paskahalvauksen.

Väliaikainen vartijahan ei nykyiselläänkään pyssyä saa kantaa... Mutta voisi miettiä myös sitä, että aseenkannolle asetettaisiin jokin työkokemusvaatimus alalta pelkkien koulutusvaatimusten ohelle. Esim. puoli vuotta tai yksi vuosi. Sekin rauhoittaisi tilannetta ja vähentäisi ylilyöntien riskejä.

Tuolta löytyy hyvä setti vartijan aseenkantamisesta.

Lyhyesti merkittävä vartioimisalue , ydinvoimala, PV alue. Poliitikot.

Poliisi päättää aseen mahdollisuudesta toimeksi annoilla.

Riskiarvioiden perusteella pidetäänkö asetta.


Tukiase olisi kyllä hyvä homma ja jopa turvallisempi vaihtoehto kuin pistooli. Esim konepistoolilla osuu tarkemmin kuin pistoolilla sekä käsittely on turvallisempaa.
Tosin puolarit riittää niinkuin poliiseillakin.

Ne vartijat kenellä on useampi vuosi vaativista kohteista laitetaan yleensä koulutukseen. Kertauksia pitää uusia vuosittain. Tämä maksaa ,ei paljoa mutta liikaa. Näin ollen mikäli kys tehtäviä ei ole firmalla niin eipä ole oikeuksia pitää asettakaan.Tämä tuo oman haasteensa mikäli tarvitsee saada useampi ase luvallinen vaksi töihin nopeasti.

Edit. Viim lause.
 
Olikos tämä se meidän vanha tuttumme? Ei tainnut olla sattumalta paikalla.
Tämä kaveri ilmestyy aina paikalle kun sovitellaan "sankarin" tai "uhrin" viittaa. Nimi lehteen ja näkyvyyttä. Mitä tällä aina haetaan? Onko tämä jopa suora tapa viestiä "piilossa" oleskeleville. Tiedetään toimia suunnitelman mukaan kun kaverin nimi näkyy lehdissä? Erikoinen tapaus.
 
Back
Top