Suomen sisäinen turvallisuus

Onhan se pitkälti poliittisen vaikuttamisen seurausta, että poliisissa on näitä taposia. Eli miksipä ei esimerkiksi sisäministeriön kautta voitaisi vaikuttaa myös päinvastaiseen suuntaan? Nollatoleranssi virkapuvussa tapahtuvan politikoinnin suhteen näin aluksi. Myös virkamiehen siirtäminen toiselle vakanssille on perinteinen julkisen sektorin keino jolla voidaan vaikuttaa asioihin ilman, että hankalaan erottamisprosessiin tarvitsee ryhtyä.

Taposesta kun on puhetta, ja laajemmin taposista, niin onko kukaan törmännyt miehen some-päivityksiin viime aikoina? Yhteen aikaan niitä nostettiin mediassa esille ihan urakalla, mutta en muista pitkään aikaan törmänneeni miehen some-postauksiin.

Taposen työtehtäväthän ovat muuttuneet pariinkin kertaan sen jälkeen kun oli ennaltaestävän toiminnon päällikkönä. Pesti PolAMK:ssakin jäi varsin lyhyeksi. Olen kuullut käytettävän mm. "maitojuna" -termiä tässä yhteydessä...

Niin kauan kuin tuolla pyörii "taposia" on aivan välttämätöntä säästää.
Niistä voisikin säästää, mutta säästöjen kohdentaminen taitaa olla vaikeaa? Tai ainakin poliittisesti "vaikeaa" - tuskin kukaan rivikansalainen ihmettelisi tai vastustaisi, jos sanottaisiin, että poliisin johtoporrasta kevennetään ja kenttäväkeä lisätään?

Taitaa vain olla kokoomuksellekin vaikeaa vähentää poliisin akateemisia ja johtovirkoja, kun taas kenttäviroista on heille helpompi leikata.

Taposesta kun on puhetta, ja laajemmin taposista, niin onko kukaan törmännyt miehen some-päivityksiin viime aikoina? Yhteen aikaan niitä nostettiin mediassa esille ihan urakalla, mutta en muista pitkään aikaan törmänneeni miehen some-postauksiin.

Taposen työtehtäväthän ovat muuttuneet pariinkin kertaan sen jälkeen kun oli ennaltaestävän toiminnon päällikkönä. Pesti PolAMK:ssakin jäi varsin lyhyeksi. Olen kuullut käytettävän mm. "maitojuna" -termiä tässä yhteydessä...
Mitä se nykyään tekee?

Mitä se nykyään tekee?
Sillä on paikka työvuorosuunnitteluporukan pomona.

Käsittääkseni tarkoitus on suunnitella uudet työvuororungot; oma veikkaukseni on että työvuorotaulukoiden uusimisella ei pyritä lisäämään maksettavien haittatyökorvausten määrää.

Ne säästöt vaan eivät kohdistu virassa oleviin taposiin, vaan tuoreisiin poliiseihin, joiden määräaikaisuuksia ei jatketa. Sekä kalustoon, varusteisiin, kulutustavaraan, järjestelmiin ja henkilöstön työhyvinvointiin.

Tämä on hyvin tiivistetty.

Näinä aikoina (sekä tilanne Suomessa että maailmalla huomioiden) minä ainakaan en ilakoisi ja vääntäisi huonoa huumoria mistään turvallisuusviranomaisiin kohdistuvista säästöistä. Olisi sitten kyseessä sisäisen turvallisuuden viranomaiset (poliisi, rvl, pelastus) tai ulkoisen turvallisuuden (pv).

Tämä oikeistohallitus kun piti olla se viranomaismyönteisin aikoihin ja resurssia piti saada lisää niin poliisin kuin puolustusvoimiin. Mites tässä näin kävi? Varsinkin kun sisäministeri puolueena on PS.

Sillä on paikka työvuorosuunnitteluporukan pomona.

Käsittääkseni tarkoitus on suunnitella uudet työvuororungot; oma veikkaukseni on että työvuorotaulukoiden uusimisella ei pyritä lisäämään maksettavien haittatyökorvausten määrää.
Siinäpä tohtorismiehelle puuhaa, ei mennyt opinnot hukkaan.

Minä keksin yhden säästökohteen, jossa ei hyvä häviäisi eikä kaunis katoaisi.

Destialla eivät oikein pysy paukut hyppysissä. Muillakin on ollut vaativia louhintoja mutta Destian kulttuuri on herättänyt jo paljon huomiota.

Eikös.Destia ole entinen TVH?

On pitkään ollut erikoinen sekoitus ylimielisyyttä, välinpitämättömyyttä ja ammattitaidottomuutta tuo firma.

Destialla eivät oikein pysy paukut hyppysissä. Muillakin on ollut vaativia louhintoja mutta Destian kulttuuri on herättänyt jo paljon huomiota.

Eikös.Destia ole entinen TVH?

On, mutta tuskin siellä enää ketään TVH:laista töissä on kun siitä on aikaa jo noin 40 vuotta.

Destia on nykyään ranskalainen firma.

Näinä aikoina (sekä tilanne Suomessa että maailmalla huomioiden) minä ainakaan en ilakoisi ja vääntäisi huonoa huumoria mistään turvallisuusviranomaisiin kohdistuvista säästöistä. Olisi sitten kyseessä sisäisen turvallisuuden viranomaiset (poliisi, rvl, pelastus) tai ulkoisen turvallisuuden (pv).

Tämä oikeistohallitus kun piti olla se viranomaismyönteisin aikoihin ja resurssia piti saada lisää niin poliisin kuin puolustusvoimiin. Mites tässä näin kävi? Varsinkin kun sisäministeri puolueena on PS.
rahat loppu. Virallisesti.

Olen perusajatuksestasi samaa mieltä, mutta olen samalla aivan varma, että kaikissa on paljonkin turhaa byrokratiaa jota olisi hyvä nyt karsia.
Valitettavasti nyt hallintoa ei karsita, mikä tietysti kertoon hallinnosta kaiken.

Valtion velka.

Niin kauan kuin tuolla pyörii "taposia" on aivan välttämätöntä säästää.

Toisaalta some-poliisin toiminta on Poliisille erittäin kustannustehokasta toimintaa. Kulut on minimaaliset ja huomioarvo tekemisellä suuri.

Tapostelussa ei tarvitse tehdä muuta kenttätyötä kuin selata nettiä, ja tehdä postauksia jossa väärintekijöitä nostetaan tikunnokkaan. Vanhanaikainen poliisityö on vaivalloista, hidasta ja kallista: Täytyy liikkua ihmisten parissa ja ihan fyysisesti tehdä asioita.

Ei nettipoliisitoiminnassa sinänsä olekaan mitään vikaa; siitä on käsittääkseni saatu jopa ihan hyviä tuloksiakin. Taponen ei kuitenkaan ollut netti- tai some-poliisi, vaan muuten vain sometti omaa maailmankuvaansa tukevia postauksia.

Sinänsä rikostutkinta ei muutenkaan välttämättä sisällä paljoa kentällä työskentelyä, vaikka television poliisisarjoista saakin ihan erilaisen käsityksen.

Back