Suomen sisäinen turvallisuus

Asiaa enempi tuntematta väitän, että tuo nyt ei pidä paikkaansa. Pääkaupunkiseudu lähiöissä ja aivan keskustojenkin tuntumassa on lumitalvina sellaisia paikkoja, ihan ihmisasumuksia, että pääsy henkilöautoilla on siinä ja tuossa. Eiköhän siihen pitäisi löytyä rahaa vaikka sitä tarvittaisiin, kuten Sundman sanoi, vitusti tonnia.

Tulipa tuosta mieleen, on näitä isompia "kaupunkiambulansseja" joita käytetään potilaiden kuljettamiseen terveyskeskuksista sairaaloihin. Eipä ole nelivetoja. Oli tuossa viime talvena tilanne että jäi jumiin aivan tosi helppoon paikkaan josta jopa tavallinen henkilöauto pääsi ongelmitta.

Toinen tapaus, ei rohjennut ajaa ihan perille asti joten kannettiin sata metriä sohjossa hoitokodista. Minä kun sitä seurasin ja henkilökunnalta kyselin. Miksi? Raha

Pelastuslaitoksen nelivetoiset ovat varmaa tiettyjä merkkejä ja malleja siitä syystä että kun mallikanta ei ole kaikenkirjava niin se on helpompi pitää kunnossa poikkeusolosuhteissa. Ehkä on tasapainoiltava sen kanssa otetaanko Land Cruiser jonka kestävyyteen luottavat melkeinpä kaikki vaiko citymaasturi joita saa kaksi samalla hinnalla, on jonkinlainen "neliveto" ja jolla pärjätään hyvin tälläisinä aikoina.

Kaikenlaista diesel-urea ja kusiruiskua noihin citymaastureihinkin nykyään laitettu. Litraista turboa ja kinnereitä. Jos citymaasturin kone ja/tai vaihteisto kestää 200 tuhatta niin mitä sillä tekee (poikkeustilanteessa joka saattaa kestää vuosia).

Noiden pelastuslaitosten johtajien autot, niille on tiukassa paikassa muutakin käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei näy "etelän metioissa" mittään tästä..

Viitasaarella meneillään poliisioperaatio

Paikalla on panssariajoneuvo sekä useita poliisiautoja, moottoripyöräpoliisi ja ambulanssi.

Viitasaarella on meneillään poliisioperaatio.

Paikalla on useita poliisin yksiköitä, ainakin yksi ambulanssi, panssariajoneuvo sekä sotilaspoliisi.

Tapahtumapaikka sijaitsee Viitasaaren taajaman eteläpuolella, Soliskyläntiellä. Soliskyläntielle käännytään Siniseltätieltä. Alueella on omakotitaloasutusta.

Poliisi on eristänyt Soliskyläntien molemmista päistä noin kilometrin matkalta. Liikenne on ollut poikki noin kello 15.30 lähtien. Sulkupaikan lähellä asuvan silminnäkijän mukaan paikalle tuli neljä poliisiautoa sekä ambulanssi. Sulkupaikalta eteenpäin olevalta Jurvansalon työväentalolta poliisien nähtiin liikkuvan jalkaisin suojavarusteissa.

Niin ikään Soliskyläntien varrella asuva mies kertoi Keskisuomalaiselle, että Vaasan suunnasta tultaessa poliisi on estänyt piikkimatolla pääsyn Soliskyläntien eristetylle alueelle.

– Täällä edes asukkaat eivät pääse koteihinsa, jotka sijaitsevat eristetyllä alueella.

Mies sanoi, että operaatio on herättänyt ihmetystä paikkakunnalla.

– Kukaan ei tunnu tietävän mistään mitään. Kyllä tämmöinen tapahtuma herättää kiinnostusta pienellä kylällä.

Keskisuomalainen tavoitti poliisin, joka ei tässä vaiheessa kertonut asiasta enempää. Poliisi tiedottaa asiasta kello 19 mennessä.

ksml.fi seuraa tilannetta.
http://www.ksml.fi/kotimaa/Viitasaa...wbi=cd29759864c461d43b436bb83d4755f7#comments
 
Asiaa tarkemmin tietämättä oletan että pelastuslaitoksen autot ovat autoverovapaita...vai?
Pakkohan ne etuautot on kooltaan isompia olevan että edes jotain mahtuu kyytinkiin! Eihän tuollaisessa normikokoisessa maasturissa ole minkäänlaisia sisätiloja. Ja eiväthän ne voi olla mitään "lelunelivetoja" vaan ihan oikeasti sellaisia joissa sitten löytyy varmasti sellaiset lukot joilla pääsee. Eihän nyt noissa hommissa millään cittari-nelkulla välttämättä pärjää.
Onhan noita nelivetopakujakin mutta jos uazit lasketaan pois niin se maavara, se maavara...
Ja neliveto pickupit alkaa olla ihan pirun kalliita myöskin.
Ovat verovapaita. En ole noilla ikinä nähty menevän pahaan paikkaan ja monasti ne paikat on niin ahtaita että ei sinne tarvita yhtään tarpeetonta autoa eteen pyörimään. Ne ovat johto autoja mutta ei se heppu siellä autossa istu tilannetta johtamassa vaan paikan päällä.
 
Asiaa tarkemmin tietämättä oletan että pelastuslaitoksen autot ovat autoverovapaita...vai?
Pakkohan ne etuautot on kooltaan isompia olevan että edes jotain mahtuu kyytinkiin! Eihän tuollaisessa normikokoisessa maasturissa ole minkäänlaisia sisätiloja. Ja eiväthän ne voi olla mitään "lelunelivetoja" vaan ihan oikeasti sellaisia joissa sitten löytyy varmasti sellaiset lukot joilla pääsee. Eihän nyt noissa hommissa millään cittari-nelkulla välttämättä pärjää.
Onhan noita nelivetopakujakin mutta jos uazit lasketaan pois niin se maavara, se maavara...
Ja neliveto pickupit alkaa olla ihan pirun kalliita myöskin.

Palomestarien maasturitko ne ovat se turhin rahanreikä tässä maassa? Kyseisillä ajoneuvoilla kun ajetaan keikkaa yötäpäivää.

Sen sijaan rähinämielenosoituksissa näkyy ainakin pääkaupunkiseudulla niitä rajavartiolaitoksen rankasti modattuja pakettiautoja joissa on tikkaat katolla. Missä niitä on todella tarvittu?
 
Asiaa tarkemmin tietämättä oletan että pelastuslaitoksen autot ovat autoverovapaita...vai?
Pakkohan ne etuautot on kooltaan isompia olevan että edes jotain mahtuu kyytinkiin! Eihän tuollaisessa normikokoisessa maasturissa ole minkäänlaisia sisätiloja. Ja eiväthän ne voi olla mitään "lelunelivetoja" vaan ihan oikeasti sellaisia joissa sitten löytyy varmasti sellaiset lukot joilla pääsee. Eihän nyt noissa hommissa millään cittari-nelkulla välttämättä pärjää.
Onhan noita nelivetopakujakin mutta jos uazit lasketaan pois niin se maavara, se maavara...
Ja neliveto pickupit alkaa olla ihan pirun kalliita myöskin.
Ovat verovapaita. En ole noilla ikinä nähty menevän pahaan paikkaan ja monasti ne paikat on niin ahtaita että ei sinne tarvita yhtään tarpeetonta autoa eteen pyörimään. Ne ovat johto autoja mutta ei se heppu siellä autossa istu tilannetta johtamassa vaan paikan päällä.
Palomestarien maasturitko ne ovat se turhin rahanreikä tässä maassa? Kyseisillä ajoneuvoilla kun ajetaan keikkaa yötäpäivää.

Sen sijaan rähinämielenosoituksissa näkyy ainakin pääkaupunkiseudulla niitä rajavartiolaitoksen rankasti modattuja pakettiautoja joissa on tikkaat katolla. Missä niitä on todella tarvittu?
Tässä maassa on paljon turhaa. Monesta pienestä purosta tulee aika iso virta.
 
Poliisi kirjoitti:
Poliisioperaatio Viitasaarella on päättynyt
01.10.2016 Sisä-Suomi
Poliisioperaatio Viitasaarella on päättynyt. Operaatio alkoi kello 14.25 aikaan hätäkeskukseen tulleella ilmoituksella, jossa mieshenkilö uhkasi aseella toisen ihmisen henkeä. Poliisi kohdisti toimenpiteitä miehen asumaan kiinteistöön, josta mies neuvottelun jälkeen otettiin kiinni. Operaatiossa ei sattunut henkilövahinkoja kenellekään. Mies otettiin kiinni rikoksesta epäiltynä laittomaan uhkaukseen ja pahoinpitelyyn. Asiasta ei tiedoteta enempää.
http://www.poliisi.fi/tietoa_poliis...isioperaatio_viitasaarella_on_paattynyt_52240
 
Saattaa olla. Toisaalta sinne on päästävä myös sammutus autolla. Jokatapauksessa johtoautona kelpaisi varmasti jokin muu nelivetoinen. Sen ei tarvitsisi olla suurin piirtein kallein luokassaan. Tuollaisen vehkeen hinta pyörii jossain 70-80k€ hujakoilla veroineen. Sitten sillä ajetaan se muutama vuosi ja laitetaan vaihtoon.

Noi esimerkkini autot ovat alkaen +100 000€. Tietenkin pelastuslaitos jättää maksamatta alv:n ja autopveroakaan ei hälytysajoneuvosta tarvitse maksaa, mutta silti niitä halvempiakin on ja on hiukan vaikea uskoa, ettei niillä pärjäisi.
 
Asiaa tarkemmin tietämättä oletan että pelastuslaitoksen autot ovat autoverovapaita...vai?
Pakkohan ne etuautot on kooltaan isompia olevan että edes jotain mahtuu kyytinkiin! Eihän tuollaisessa normikokoisessa maasturissa ole minkäänlaisia sisätiloja. Ja eiväthän ne voi olla mitään "lelunelivetoja" vaan ihan oikeasti sellaisia joissa sitten löytyy varmasti sellaiset lukot joilla pääsee. Eihän nyt noissa hommissa millään cittari-nelkulla välttämättä pärjää.
Onhan noita nelivetopakujakin mutta jos uazit lasketaan pois niin se maavara, se maavara...
Ja neliveto pickupit alkaa olla ihan pirun kalliita myöskin.

Palomestarin varusteet mahtuvat pienimpään KIA:n. Se nelivetokin on vähän niin ja näin, kun ambulanssiin ei ole katsottu tarpeelliseksi nelivetoa, eikä sillä palomestarin maasturilla ole itsetarkoitus ajaa ensimmäisenä pihaan.
Etu-auto on ammattikielellä hööki, virallisesti sammutusyksiksikkö. Niiden alusta on kuorma-auton alusta ja varsinkin landella neliveto on ilahduttavasti lisääntymässä. Höökit ovat eri asia, mutta nyt ei puhuttu niistä.
Johtamisessa ollaan koko ajan menossa enemmän ns. tilannekeskusjohtamiseen, jossa palomestari johtaa tilannetta keskuspelastusaseman tilannekeskuksesta.
 
Tuo pelastuslaitosten johtoauto hankinnat on muuten sellainen, että ihmettelen miksei siihen ole puututtu. Heput ajavat ehkä kalleimmilla mahdollisilla maastureilla. Mikään seikka ei ylipäätään puolla sitä, että pelastuslaitoksen johtoauton tulisi olla maasturi. On näkynyt niin Land Cruiseria kuin Land Roveria.

Puoli päivää miettinyt tätä. Tämmöinen ajatus tuli.
Pelastus- jne toimen kalusto on poikkeustilanteessa instant-valmiina, se voidaan myös heti siirtää vakavampaan käyttöön militaaripuolelle ja kaivaa muuta hieman kevyempää tavaraa tilalle. Tärkeää on kaluston olemassaolo silloin kun sitä nopeasti tarvitaan vakavaan paikkaan. Tehtaalta ja maahantuojalta poikkeustilanteessa tulee ei-oota.
 
Puoli päivää miettinyt tätä. Tämmöinen ajatus tuli.
Pelastus- jne toimen kalusto on poikkeustilanteessa instant-valmiina, se voidaan myös heti siirtää vakavampaan käyttöön militaaripuolelle ja kaivaa muuta hieman kevyempää tavaraa tilalle. Tärkeää on kaluston olemassaolo silloin kun sitä nopeasti tarvitaan vakavaan paikkaan. Tehtaalta ja maahantuojalta poikkeustilanteessa tulee ei-oota.
Kyllä sillä on varaus ihan pelastuspuolella. Ei niitä kriisin alettua minnekään siirrellä. Ne on valmiiksi varusteltu tehtäväänsä sopivaksi ja oletettavaa on että tehtävää riittää kun rähinät alkaa
 
Puoli päivää miettinyt tätä. Tämmöinen ajatus tuli.
Pelastus- jne toimen kalusto on poikkeustilanteessa instant-valmiina, se voidaan myös heti siirtää vakavampaan käyttöön militaaripuolelle ja kaivaa muuta hieman kevyempää tavaraa tilalle. Tärkeää on kaluston olemassaolo silloin kun sitä nopeasti tarvitaan vakavaan paikkaan. Tehtaalta ja maahantuojalta poikkeustilanteessa tulee ei-oota.

Komppaan Ravenia.
Pelastustoimelta ei lähde PV:lle yhtään mitään koska pelastuksella on kädet täynnä hommia.
Pelastustoimi varautuu aivan kuten PV:kin erilaisiin skenaarioihin ja yksi niistä on sota. Silloin kaivetaan sitä raskaampaa kamaa, ei kevyempään.
Toisaalta pelastustoimella on hyvin vähän kalustoa jolla olisi käyttöä PV:lle.
 
Palomestarien maasturitko ne ovat se turhin rahanreikä tässä maassa? Kyseisillä ajoneuvoilla kun ajetaan keikkaa yötäpäivää.

Sen sijaan rähinämielenosoituksissa näkyy ainakin pääkaupunkiseudulla niitä rajavartiolaitoksen rankasti modattuja pakettiautoja joissa on tikkaat katolla. Missä niitä on todella tarvittu?

No ei ne Palomestereiden maasturit ihan jumalattomasti aja. Halvemmallakin autolla voi ajaa yöllä ja päivällä. Pelastustoimen työjuhta on hööki, eli sammutusyksikkö.
Pelastuslaitoksen eniten keikkaa ajavat yksiköt taas eivät edes ole pelastustoimea, vaan terveystoimea, eli ambulanssit.
Turhia nuo autot eivät ole, mutta tarkoitus oli esittää kuinka julkishallinnossa käytetään rahaa holtittomasti.

Rajavartiolaitoksen autoista en osaa sanoa mitään kun asia ei ole tuttu.
 
Vähemmän poliiseja kansalaisten auttamiseen, mutta lisää rahaa ja poliiseja kansalaisten vahtimiseen. Tämän on kyllä pakkotoimia.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001273920.html?ref=rss
Poliisijohtaja KSML:lle: Viharikosten määrä Suomessa kasvanut selvästi
4bcbad22fc7c4ab7830795765b28a454.jpg

Sisäministeriön poliisijohtaja Sanna Heikonheimon mukaan viharikokset ovat lisääntyneet Suomessa.

Julkaistu: 2.10. 5:00


RIKOS
Viharikosten määrä on kasvanut Suomessa huomattavasti, sanoo sisäministeriön poliisijohtaja Sanna Heikinheimo Keskisuomalaiselle.
Poliisijohtaja Sanna Heikinheimon mukaan ei ole kyse enää yksittäistapauksista vaan kasvavasta ilmiöstä.

Ministeriön ennakkotietojen mukaan viharikosten lisääntyminen käy ilmi viime vuotta koskevasta raportista. Poliisiammattikorkeakoulussa tehty raportti julkaistaan nyt syksyllä.

Kaikki tapaukset eivät liity viime päivinä esillä olleisiin, väkivaltaisiin ääriliikkeisiin.

Poliisijohtaja Heikinheimo sanoo, että poliisilla on valmiudet puuttua viharikosten kasvuun, kunhan rahoitus on riittävä.

Poliisijohtaja kertoo, että Suomen hallituksen strategiapalaverissa tehtiin juuri periaatepäätös siitä, että lisärahoitusta ohjataan viharikosten tutkimiseen. Sitä tekee muiden muassa nettipoliisi.

STT
 
Noi esimerkkini autot ovat alkaen +100 000€. Tietenkin pelastuslaitos jättää maksamatta alv:n ja autopveroakaan ei hälytysajoneuvosta tarvitse maksaa, mutta silti niitä halvempiakin on ja on hiukan vaikea uskoa, ettei niillä pärjäisi.

Ymmärrän pointtisi. Esität tämän autoesimerkin esimerkkinä siitä asenteesta, jolla hankintoja tehdään verovaroilla, eikö niin. Kun tuo asenne läpäisee koko julkisen sektorin hankintaketjun, niin summalla alkaa olla kokoa. Se summa saattaisi peljästyttää, jos se jumpattaisiin framille.

Verovarojen käyttäminen on pakko saada vastaamaan yksityisen sektorin omiltaan vaatimaa kuria. Mieluummin vielä siitä tiukempaakin. Joissain kunnissa tätä on kyetty jo harjoittamaan ja tulokset ovat olleet lohdullisia. Tästä esimerkkinä vaikkapa kunnan kiinteistöhuollon ajoneuvojen vaihtotahti: ennen 3-5 vuotta, nyt ajetaan kalut siunattuun päätyyn. Hyvä dieselpaku on meikällä kestänyt kohtuudella rytyyttää reilu 400 tuhatta kilsaa ja kilsat eivät suinkaan ole syntyneet tasaisella asfaltilla. Sitten alkaa korjauskulut ylittää sietorajan. Saman on pädettävä julkisellakin. Isolla julkisella sektorilla jokainen olemattomalta vaikuttava puro on oikeasti iso, kun pannaan koko hoito pakettiin.
 
No ei ne Palomestereiden maasturit ihan jumalattomasti aja. Halvemmallakin autolla voi ajaa yöllä ja päivällä. Pelastustoimen työjuhta on hööki, eli sammutusyksikkö.
Pelastuslaitoksen eniten keikkaa ajavat yksiköt taas eivät edes ole pelastustoimea, vaan terveystoimea, eli ambulanssit.
Turhia nuo autot eivät ole, mutta tarkoitus oli esittää kuinka julkishallinnossa käytetään rahaa holtittomasti.

Rajavartiolaitoksen autoista en osaa sanoa mitään kun asia ei ole tuttu.
Vapaa aika kilometrejä kuitenkin tuntuu tulevan kun tuossa päivänä eräänä ja itseasiassa ei olllut edes eka kerta kun näin paremman puoliskon istuvan hanttarin paikalla ja isännän ajavan johtoautoa. Niin tärkeää ajoa sitten :) Taitaa olla vain niin, että tuollaista sadan tonnin vehjettä on mukavampi ajella kuin viidenkymmenentonni ja onhan ne näyttäviä pelejä. Sama se tuntuu olevan monella palokunna.. Äijät mahtuisi sinne 17 takapenkille vaikka se olisi poliisimaisesti volkkari mutta aika paljon on näkynyt mersun vitoja. Sinänsä mulle on sama mihin rahansa käyttävät mutta tuo lähinnä kertoo, että ainakin palo puolella sitä käytetään mielummin kalustoon kuin tekeviin käsiin. Toki onhan se väärin, että palopuolella eläkeikää nostettiin 55v > 65v. Siinä ollut mitään järkeä. Nyt laitokset täyttyvät henkilöstöstä joka ei ole savusukellus kelpoista ja sitten mietitään mihin nämä henkilöt sitten laitetaan. Yleensä varmaankin tarkaskastajiksi tai koulutustehtäviin jos ei pätevyys riitä.
 
Ymmärrän pointtisi. Esität tämän autoesimerkin esimerkkinä siitä asenteesta, jolla hankintoja tehdään verovaroilla, eikö niin. Kun tuo asenne läpäisee koko julkisen sektorin hankintaketjun, niin summalla alkaa olla kokoa. Se summa saattaisi peljästyttää, jos se jumpattaisiin framille.

Verovarojen käyttäminen on pakko saada vastaamaan yksityisen sektorin omiltaan vaatimaa kuria. Mieluummin vielä siitä tiukempaakin. Joissain kunnissa tätä on kyetty jo harjoittamaan ja tulokset ovat olleet lohdullisia. Tästä esimerkkinä vaikkapa kunnan kiinteistöhuollon ajoneuvojen vaihtotahti: ennen 3-5 vuotta, nyt ajetaan kalut siunattuun päätyyn. Hyvä dieselpaku on meikällä kestänyt kohtuudella rytyyttää reilu 400 tuhatta kilsaa ja kilsat eivät suinkaan ole syntyneet tasaisella asfaltilla. Sitten alkaa korjauskulut ylittää sietorajan. Saman on pädettävä julkisellakin. Isolla julkisella sektorilla jokainen olemattomalta vaikuttava puro on oikeasti iso, kun pannaan koko hoito pakettiin.
Samaa mieltä kun rahaa ei ole niin on ehdottoman tärkeää katsoa koko ketju läpi. Sieltä täältä voi tulla pieniä jopa olemattomia säästöjä mutta kun ruvetaan ynnäilemään niin voidaankin puhua jo mittavista säästöistä. Voisi monessa kunnassa jäädä kunnallisveron korotus väliin kun otettaisiin rönsyt pois.
 
"Poliisijohtaja Heikinheimo sanoo, että poliisilla on valmiudet puuttua viharikosten kasvuun, kunhan rahoitus on riittävä. Poliisijohtaja kertoo, että Suomen hallituksen strategiapalaverissa tehtiin juuri periaatepäätös siitä, että lisärahoitusta ohjataan viharikosten tutkimiseen"

Otetaan rahaa pois jostain muualta jolloin saadaan aikaiseksi lisää "vihapuhetta" jota voidaan sitten tutkia. Ei hyvä sylvi sentään.

Paljonkos ohjattiin lisärahaa liikennevalvontaan vai sieltäkö tuo otettiin???
 
Viimeksi muokattu:
"Poliisijohtaja Heikinheimo sanoo, että poliisilla on valmiudet puuttua viharikosten kasvuun, kunhan rahoitus on riittävä. Poliisijohtaja kertoo, että Suomen hallituksen strategiapalaverissa tehtiin juuri periaatepäätös siitä, että lisärahoitusta ohjataan viharikosten tutkimiseen"

Otetaan rahaa pois jostain muualta jolloin saadaan aikaiseksi lisää "vihapuhetta" jota voidaan sitten tutkia. Ei hyvä sylvi sentään.
Tuo on jotenkin huvittavaa. Poliisi kärsii isosta resurssi pulasta, esim. normaalin tutkinnan puolella eli esimerkiksi omaisuus rikoksia ja lieviä väkivalta rikoksia ei ehditä tutkia. pimeiden rikosten selvitysprosentit ovat myös ilmeisen karua katseltavaa ja kaikki tämä siksi kun ei ole henkilöstöä jota kiinnittää tutkitaan. Järjestyspoliisin puolella ei ehditä kiireaikoina puuttumaan pikkurikkeisiin ja kiireden ulkopuolella ei ilmeisesti motivaatio riitä. Nyt sen sijaan viharikosten tutkintaa resursseja ja rahaa löytyy. Rikosten joista aiheutunut paha on lähinnä jonkun mielipahaa. Se on kuulkaa hieno huomata kun joku ottaa tuntemattomalta kadulla nyrkistä päähän tai puukosta rintaan niin kukaan ei ehdi tutkia kun poliisit on nenä kiinni ruudussa etsimässä pahaa toisista sanovia. Tietysti tässä on tarkoitus taas vähän kerätä valuuttaa valtiolle. Helppoa sakotettavaa porukkaa ja törkeimmilli voidaan jakaa käräjillä pikatuomioita ja vähän isompia sakoja. Menee samaan kastiin tämän rikesakko rajan pudottamisen kanssa jolla ei ole mitään tekemistä liikenne turvallisuuden kanssa vaan tavoite on vain saada lisää sakkorahoja.

Poliiseista on tainnut vähän tulla sellaisia rahan kerääjiä. Sillä turvallisuudella niin väliä kunhan rahaa kilisee kirstuun. Talousrikos tutkintahan "tuottaa" hyvin mutta sieltä on nyt ilmeisesti vähennetty porukkaa?
 
Joo ei maailma kaadu muutamaan maasturiin, mutta nimenomaan ne pienet purot. Voitaisiin kalustokuluissa säästää 25% heti kun ajettaisiin vaikka Volvolla Mersun sijaan.
 
Back
Top