Suomen sisäinen turvallisuus

Tuollainen pahis-VOK jos on paikkakunnalla niin en tiedä mitä tekisi. Todennäköisesti pitäisi vahtia koko ajan lapsia ja läheisiä koska sitähän sitten vasta katuisi jos jotain sattuu ja sen estämiseksi ei ole tehnyt mitään.

Ongelmien hajauttaminen vaiko keskittäminen yhteen paikkaan jolloin vähät resurssit ehkä kykenevät jotain estämään?

Liittyvätköhän nämä jotenkin toisiinsa:
- useampi harjoitus laivoilla ja satamissa syyskuun aikana
- Paateron puheet järjestäytymisestä
- Suutarilan tapaus josta ollaan hiljaa
- Kajaanin lentoasema

Aika poikkeuksellista. Onko ensimmäinen kerta kun on kp-poliisi lentoasemalla vartioimassa sota-ajan jälkeen? Enpä ole nähnyt.

Pitäisikö lisätä huhut siitä että Saksaan ja Ruotsiin olisi kuskattu rekkalasteittain aseita. Kun eipä niitä rajoja vahdittu. No mutta natsithan ne sitä tekee.
Haluaisin vielä erityisesti painottaa ja muistuttaa että 40-60 nahkatukkanatsia ovat ne suomen suurimmat ja pahimmat turvallisuusuhat..
 
Kertoisko joku miten poliisi tunnistaa muka viharikoksia mutta kuitenkaan ei riitä näyttöä että viharikosta olisi tapahtunut, koska siitä ei voida syyttää eikä rangaistusta tuomita..? o_O
No tuo on käsittääkseni arkipäivää suomen pollllliisin toiminnassa. Näkevät joka päivä päin punaisia kävelevä henkilöitä, eikä liiku muu, kun poliisin leukaluut, kun donitsia jauhetaan... Asiaan kummemmin edes noteerausta ei tule. Kuitenkin autoilijoita syytellä koko ajan liikenteen vaarantamisesta, mutta kun ei jaksa kiinnostaa, niin so what.. ;)
 
Siis... mulla on ollut sellainen käsitys että meillä on julkisella lääkäripula, joka johtuu rahanpuutteesta. o_O
Itse pidän julkisen tehottomuutta laskelmoituna vetona. Ne, ketkä kiivaimmin ajavat julkisen terv.huollon rapauttamista, ovat oletettavasti niitä, ketkä keräävät suurimmat rahat yksityistämisestä. Et' niinku... ei kyse ole välinpitämättömyydestä vaan pahuudesta.

Lääkäripulaa on kahdenlaista.
Toinen johtuu lääkäreiden koulutusmääristä joiiden nostamista Lääkäriliitto on vastustanut, jokainen arvaa miksi.
Toinen on pula yleislääkäreistä, tai tarkemmin sanottuna terveyskeskuslääkäreistä. Terveyskeskus on nuorelle lääkärin alulle paskapaikka olla duunissa jos haluat kehittyä lääkärinä, syynä riittämätön ohjaus ja kova työtaakka. Näin ainakin väittävät tuntemani lekurit lusimastaan ajasta. Syrjäseutujen lääkäripula taas johtuu nuorista lääkäreistä, joita ei huvita muuttaa landelle josta puuttuu ne asiat joita he ovat oppineet arvostamaan.

Lääkärit ovat voineet sanella palkkansa ja yllätys, he ovat kehdanneet pyytää. Ei ihme että monelta pikku kunnalta ovat rahat loppu. Silti lääkäripula ei ole syy terveydenhuollon kriisiin.

Mitä tulee yksityistämiseen ja sen vaatijoihin. Aina voi jättää faktat unholaan ja syyttää ihmisiä ahneiksi, mutta todellisuutta on, että yksityinen sektori on halvempi kuin julkinen. Syykin on selvä, yksityisellä ei siedetä sellaista hallintoporrasta kuin julkisella puolella, siksi ei tarvita yhtä paljon tilaa hallinnolle, tai työkaluja heille. Ongelmaa ei myöskään helpota, että monessa paikassa esimiehet ovat sallineet suoranaisen laiskottelun jokun verukkeen, kuten kirjaamisen varjolla.

Potilaan kannalta ei ole oleellista, kuka palvelun tuottaa, vaan se, että ihminen saa tarvitsemansa hoidon. Yhteiskunnan kannalta on tärkeää kuinka paljon haluttu hoito maksaa. Fakta on, että julkinen puoli ei ole pystynyt kilpailemaan yksityisen kanssa. Siksi syytellään ahneudesta, eikä muisteta niitä toimistoja joita esim Meilahden sairaalan ylinpiin kerroksiin tehtiin potilasosastojen tilalle. No sehän oli vain kaksi osastoa, eikä sängystä voinut nauttia näköalasta, toisin kuin toimistotuolista. Lisäksi kannattaa muistaa, että yksityinen maksaa veroja (myös alv:n), julkishallinto ei.
 
[QUOTE="kimmo.j, post: 393808, member: 128

Suomessa tarve/halu yksityistää johtuu julkisenpuolen huonoudesta. Vuosia julkinen terveydenhuolto on keskittynyt lihottamaan itseään ja tehottomuus on kasvanut kokoajan.
Virkamiesten haluttomuus, tai kyvyttömyys laittaa asiatkuntoon on pakottanut johonkin ratkaisuun.

Asiaa senkummemmin tuntematta, onko Suomessa julkinen terveydenhoito todella tehotonta ja kasvaa kokoajan? kun mediaa seuraa, niin esim. hoitohenkilöstö valittaa tuon tuostakin olevansa äärirajoilla..?
Missä se tehottomuus piilee?[/QUOTE]

Kasvavassa hallinnossa.
Toisena tulee holtiton rahankäyttö erilaisten laitteiden ja tarvikkeiden hankinnoissa. Kilpailutuksissa saatetaan tehdä speksit sellaisiksi, että kallein voittaa, koska halutaan laite X, koska halutaan se. Halvemmallakin pärjäisi, mutta...

Hoitajat aivan kuten lääkäritkin ovat monessa paikassa ylityöllistettyjä. Toki on niitäkin paikkoja joihin hakeudutaan koska halutaan työpaikka jossa ei tarvitse tehdä töitä, esim Helsinkiläinen terveyskeskus.
Asia olisi korjattavissa, mutta siihen ei ole halua, koska kukaan ei halua sahata omaa oksaansa. Tuleva SOTE ratkaisu tuskin muuttaa mitään, jos riittävän isoa osaa palveluista ei yksityistetä, valitettavasti.
 
Lääkäripulaa on kahdenlaista.
Toinen johtuu lääkäreiden koulutusmääristä joiiden nostamista Lääkäriliitto on vastustanut, jokainen arvaa miksi.
Toinen on pula yleislääkäreistä, tai tarkemmin sanottuna terveyskeskuslääkäreistä. Terveyskeskus on nuorelle lääkärin alulle paskapaikka olla duunissa jos haluat kehittyä lääkärinä, syynä riittämätön ohjaus ja kova työtaakka. Näin ainakin väittävät tuntemani lekurit lusimastaan ajasta. Syrjäseutujen lääkäripula taas johtuu nuorista lääkäreistä, joita ei huvita muuttaa landelle josta puuttuu ne asiat joita he ovat oppineet arvostamaan.

Lääkärit ovat voineet sanella palkkansa ja yllätys, he ovat kehdanneet pyytää. Ei ihme että monelta pikku kunnalta ovat rahat loppu. Silti lääkäripula ei ole syy terveydenhuollon kriisiin.

Mitä tulee yksityistämiseen ja sen vaatijoihin. Aina voi jättää faktat unholaan ja syyttää ihmisiä ahneiksi, mutta todellisuutta on, että yksityinen sektori on halvempi kuin julkinen. Syykin on selvä, yksityisellä ei siedetä sellaista hallintoporrasta kuin julkisella puolella, siksi ei tarvita yhtä paljon tilaa hallinnolle, tai työkaluja heille. Ongelmaa ei myöskään helpota, että monessa paikassa esimiehet ovat sallineet suoranaisen laiskottelun jokun verukkeen, kuten kirjaamisen varjolla.

Potilaan kannalta ei ole oleellista, kuka palvelun tuottaa, vaan se, että ihminen saa tarvitsemansa hoidon. Yhteiskunnan kannalta on tärkeää kuinka paljon haluttu hoito maksaa. Fakta on, että julkinen puoli ei ole pystynyt kilpailemaan yksityisen kanssa. Siksi syytellään ahneudesta, eikä muisteta niitä toimistoja joita esim Meilahden sairaalan ylinpiin kerroksiin tehtiin potilasosastojen tilalle. No sehän oli vain kaksi osastoa, eikä sängystä voinut nauttia näköalasta, toisin kuin toimistotuolista. Lisäksi kannattaa muistaa, että yksityinen maksaa veroja (myös alv:n), julkishallinto ei.
Suomessa kasvaa erikoissairaanhoidon menot sitä vauhtia, että SOTE ratkaisukin on vain väliaikaisesti säästöjä tuova kokonaisuus. Nykyään tapahtuu paljon mielestäni ylihoitoa ja toisaalta ihmiset menevät valittamaan pikku ongelmista. On jännä ajatella, että aikoinnan lääkäri kävi tarpeenvaatiessa kotona, tutki ja määräsi hoidon ja lääkeet. Nykyään ei tuo ole enään mahdollista. Odotushuoneet pullistelevat ihmisiä samoin kuin vuode osastot. Erikoissairaan hoito kallistuu koko ajan kun tulee uusia ja kalliita välineitä ja tekniikoita. Toki nykyään tehokkuus mitä tulee siihen kuinka isoja vammoja ja sairauksia kyetään parantamaan on omaa luokkaansa. Toisaalta myös yhä vanhemmille ihmisille annetaan sellaisia hoitoja paljon joilla saadaan muutamia kuukausia tai vuosia lisää elinaikaa tai sitten elämän laatua "yritetään" kohottaa. Esim. 80 vuotias alkaa olemaan aika vanha mille tahansa operaatiolle ja itse olen taipuvainen uskomaan, että se elämän laatu tuossa iässä paranee vain harvoin isojen operaatioiden jälkeen. Rahaa toki sillä tavalla saadaan poltettua.
 
Poliisi haluaisi laajemmat oikeudet jakaa tietoa eri ryhmien sidoksista ja taustoista. Nyt oikeudet ovat kovin rajalliset tiedustelu- ja henkilötietojen osalta. Poliisihallituksen mukaan lakia täytyisi muuttaa.

Rikollisryhmät hakevat avustuksia niin kutsuttujen haamuyhdistysten kautta.

- Ne hakevat ja myös saavat avustuksia julkisista varoista. Tyypillisesti hakijana on rekisteröity bulvaaniyhdistys, toteaa ylikomisario Rabbe von Hertzen Keskusrikospoliisista.

Turun Sanomien mukaan kaikenlainen rikollisjengien tukeminen on Suomessa rikos, mutta laki on rikollisten puolella: Poliisi ei saa kertoa eteenpäin liiketoimintatietoja, vaikka tietäisi vastapuolen rikolliseksi.


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016093022393728_uu.shtml

Onhan tuo kieltämättä vähän omitusta, että verorahoilla ylläpidetään rikollisjärjestöjä ja poliisi joutuu pitämään turpansa kiinni...meno on kuin Italiassa :D

Poliisihallituksen ehdotuksesta voidaan olla montaa mieltä, mutta jotain pitäisi tehdä. Toinen asia on sitten se tehdäänkö, kun puolueillakin on omat kytköksensä kriminaaleihin...eivät ne omaan pesään kuseskele.
 
Viimeksi muokattu:
Siihen loppui "Aarniometsän" poliisin ura.... Tuskin enää muttuu KKO:ssa jos saa valitusluva..

Jari Aarnion Trevoc-tuomio koveni tuntuvasti hovioikeudessa

Julkaistu: 30.9. 10:06

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001272492.html

Helsingin hovioikeus tuomitsi Jari Aarniolle kolme vuotta vankeutta Trevoc-jutussa.
Hovioikeus hyväksyi syyttäjien kaikki rangaistusvaatimukset ja tuomitsi Helsingin huumepoliisin entisen päällikön Jari Aarnion kolmen vuoden vankeuteen. Lisäksi hänet määrättiin viralta pantavaksi, liiketoimintakieltoon ja menettämään sotilasarvonsa.

Hovioikeus tuomitsi Aarnion törkeistä virka-, lahjus- ja petosrikoksista.

Käräjäoikeudessa Aarnio oli selvinnyt vuoden ja kahdeksan kuukauden rangaistuksella, koska osa syyttäjien vaatimuksista hylättiin.

Seurantalaiteyhtiö Trevociin liittyneessä jutussa Aarnion on muun muassa epäilty osallistuneen esteellisenä hankintojen valmisteluun Helsingin poliisilaitoksella. Aarnio oli monimutkaisten järjestelyn kautta mukana Trevocissa sijoittajana ja omistajana.

Yhtiön rahoitusjärjestelyissä oli osallisena myös United Brotherhood -liivijengiä johtanut Keijo Vilhunen.

Lisää aiheesta hetken kuluttua.
Rami Mäkinen
 
Siihen loppui "Aarniometsän" poliisin ura.... Tuskin enää muttuu KKO:ssa jos saa valitusluva..

Voi hyvinkin olla että tuomio muuttuu ehdolliseksi, mutta tuskin tulee vapauttavaa päätöstä, kun pelissä on isot asiat.

Paljon enemmän kiinnostaa ne tulevat tynnyrioikeudenkäynnit. Vahvaa näyttöä on ainakin mediatietojen perusteella, niin vähän että tuskin menee syytteet läpi ja jos kuitenkin menee, niin siinä jää Anneli Auer sirkuskin toiseksi :D

Kummassakaan tapauksessa en epäile hetkeäkään syytettyjen syyllisyyttä, mutta se on ihan toinen asia se.

Poliisia Aarniosta ei enää tule, mutta yksityisellä puolella riittänee kysyntää jos tynnyrisyytteet hylätään.
 
Jännästi poliisin suomenkielisistä tiedotteista puuttuu tuorein..

http://poliisi.fi/sv/osterbotten/pressmeddelande

Polisen söker försvunnen 12 åring
30.09.2016Österbotten

2929b7f609d989c45c4bf163d23ab15bb48347ff.jpg


Polisen söker efter försvunna 12-åringen Ghazal Al Rajab. Hon såg senast tisdagen den 27.09.2016 klockan 13.50 i Oravais.

Ghazal Al Rajab är 163 cm lång och har långt mörkt hår med ljusare toppar och bruna ögon. Vid försvinnandet var hon klädd i mörka kläder.

Polisen ber att eventuella observationer av försvunna 12- åringen meddelas till Österbottens polisinrättning på telefonnummer 050 381 9810 eller epost [email protected]
 
Nämä luo aina uskoa oikeuslaitokseemme :confused:

Raiskaustuomiot lievenivät hovissa ehdollisiksi

Kainuun käräjäoikeuden helmikuussa kolmelle nuorukaiselle seksuaalirikoksesta langettamat vankeustuomiot ovat lieventyneet Rovaniemen hovioikeudessa.

Vuonna 1997 syntyneen miehen yli 3 vuoden ehdoton vankeustuomio muuttui hovissa vuoden ja 6 kuukauden mittaiseksi ehdolliseksi vankeusrangaistukseksi.

Vuonna 1996 syntyneen miehen rangaistus on hovioikeuden päätöksen mukaan yksi vuosi ja 3 kuukautta ehdollista vankeutta. Kainuun käräjäoikeus oli tuominnut miehen 2 vuodeksi ja 3 kuukaudeksi ehdottomaan vankeuteen.

Kolmas eli vuonna 1998 syntynyt nuorukainen oli käräjäoikeudessa tuomittu alentuneesti syyntakeisena 2 vuodeksi ja kolmeksi kuukaudeksi vankeuteen. Hovioikeus lievensi tuomio 6 kuukaudeksi ehdollista vankeutta.


Rikoksentekijöistä kaksi vanhinta oli ulkomaalaisia ja nuorin kajaanilainen. Rikos tapahtui Kajaanissa kesällä 2015.

Rikosnimikkeet muuttuivat hovioikeudessa. Käräjäoikeus oli tuominnut miehet törkeästä raiskauksesta ja törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Hovioikeus katsoi, että tuomituista kaksi ensin mainittua oli syyllistynyt törkeään lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Kolmannen henkilön tuomio tuli lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Rikoksen uhri oli 15-vuotias tyttö, joka käräjäoikeuden mielestä oli pakotettu oraaliseen sukupuoliyhteyteen yhden vastaajan kanssa.

Hovioikeus kuitenkin katsoi, että tilanteessa käyty keskustelu ei ollut sisältänyt sellaista uhkausta, että asianomistaja olisi ollut lain tarkoittamalla tavalla pakotettu sukupuoliyhteyteen.

Rikos tehtiin yksityisasunnossa. Tuomitut joutuvat maksamaan uhrilleen korvausta kärsimyksestä yhteensä 3 000 euroa.

http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sanomat/kainuu/raiskaustuomio-lieveni-hovioikeudessa/
 
Kasvavassa hallinnossa.
Toisena tulee holtiton rahankäyttö erilaisten laitteiden ja tarvikkeiden hankinnoissa. Kilpailutuksissa saatetaan tehdä speksit sellaisiksi, että kallein voittaa, koska halutaan laite X, koska halutaan se. Halvemmallakin pärjäisi, mutta...

Ja sitten pitäisi pureutua kiinni siihen, miksi kallein säännönmukaisesti valikoituu? Johtuuko se laitteiden ja palveluiden ylivertaisesta laadusta vai "tehokkaasta" markkinoinnista ja taitavista myyjistä? Aivan rikkumaton salaisuus ei ole se, että -markkinointi- osataan tällä sektorilla ja osataan lähestyä päätöksentekijöitä niin -puhuttelevilla- muodoilla, ettei kieltäytyminen ole ainakaan henkilötasolla kannustavaa. :rolleyes:

Miettikääs taannoista tietojärjestelmähanketta, joka olisi maksanut vaivaiset kolme miljardia euroa....jos olisi edes riittänyt, eikä mitään takeita olisi ollut sille, että se olisi vastannut mihinkään tarpeeseen. Puheita oli, takeita ei. Miettikää hetki: kolme miljardia. Vuosisadan puhallus oli tekeillä, ainoastaan rahanpuute esti tapahtuman....mutta ehkä se siitä vielä.

Minä en usko, että ns. julkinen sektori pystyy taipumaan niihin tavoitteisiin, joita maksaja eli valtio asettaa. Syitä siihen on paljon ja kimmoj. on varmasti kykenevä valottamaan halutessaan minua paremmin aihetta. Kannattaa huomata, että varsinaiset haasteet ovat vasta edessäpäin. Kunhan nämä paljon puhutut suuret ikäluokat tulevat siihen ikään, että hoidontarve kumuloituu tappiinsa, niin ollaan kyllä monen hassun edessä, ihan oikeesti. Eläkerasite tapissa ja hoidontarve tähdissä. Huoltosuhde tulee naukumaan liitoksissaan ja sitä kohti mennään.

Oloissamme aika radikaalejakin ratkaisuja tullaan näkemään ja kokemaan, siitä ei päästä mihinkään. Yhteiskunnan on pakko varata mahdollisuus katsoa, mihin raha tulee riittämään. Siinä yksityiset palvelut ovat -ketterämpiä-. Yhteiskunta nakkaa maksusitoumuksen kouraan ja siitä valitsemaan....katso sitten itse, että sitoumuksen nöyhtä riittää tai pane omistasi lisää. Tähän tähdätään ja on pakkokin. Tietty eriarvoistuminen on tosiasia, mutta ehkä rakensimmekin tietynlaisen illuusion, jota ei voida ylläpitää....tai ainakin siihen puuttuu halu.
 
"Bea Enbuske Niin umpirasistinen idiootti kuin vain voi olla. Päivän persupaska."

Mistä tuo viha oikein kumpuaa?

Suomalaiset ovat susia toisilleen. Siihen tulokseen minä olen hiljalleen elämänmyötä päätynyt. Autettavia ja hoidettavia löyty isi Suomestakin ihan kantisrintamalta, mutta ei riitä heihin hempeys, ei ole trendikästä jeesata sillanalusväkeä tai mt-potilaita kunnan rivareissa.....annahan olla, kun framille tulee erilaisia hoivattavia ja autettavia....siihen riittää helvetisti intoa ja valuuttapiikki on melko suopea. Vittulanväki tätä kansaa. Ikäänkuin meillä olisi pienenä kansana varaa toimia näin. Eikä olekaan, mutta mutta.

Sama kritiikki tosin voidaan osoittaa tämän aatesuunnan vastapoolinkin laitaäärelle. Ihmeellistä perseilyä ja politikointia. Jos poliittisen puolueen ainoa näkyvä agenda on maahanmuuton vastustamisessa, niin ei ansaitse ääntäni. Eikä sitä saa.
 
Ja sitten pitäisi pureutua kiinni siihen, miksi kallein säännönmukaisesti valikoituu? Johtuuko se laitteiden ja palveluiden ylivertaisesta laadusta vai "tehokkaasta" markkinoinnista ja taitavista myyjistä? Aivan rikkumaton salaisuus ei ole se, että -markkinointi- osataan tällä sektorilla ja osataan lähestyä päätöksentekijöitä niin -puhuttelevilla- muodoilla, ettei kieltäytyminen ole ainakaan henkilötasolla kannustavaa. :rolleyes:

Miettikääs taannoista tietojärjestelmähanketta, joka olisi maksanut vaivaiset kolme miljardia euroa....jos olisi edes riittänyt, eikä mitään takeita olisi ollut sille, että se olisi vastannut mihinkään tarpeeseen. Puheita oli, takeita ei. Miettikää hetki: kolme miljardia. Vuosisadan puhallus oli tekeillä, ainoastaan rahanpuute esti tapahtuman....mutta ehkä se siitä vielä.

Minä en usko, että ns. julkinen sektori pystyy taipumaan niihin tavoitteisiin, joita maksaja eli valtio asettaa. Syitä siihen on paljon ja kimmoj. on varmasti kykenevä valottamaan halutessaan minua paremmin aihetta. Kannattaa huomata, että varsinaiset haasteet ovat vasta edessäpäin. Kunhan nämä paljon puhutut suuret ikäluokat tulevat siihen ikään, että hoidontarve kumuloituu tappiinsa, niin ollaan kyllä monen hassun edessä, ihan oikeesti. Eläkerasite tapissa ja hoidontarve tähdissä. Huoltosuhde tulee naukumaan liitoksissaan ja sitä kohti mennään.

Oloissamme aika radikaalejakin ratkaisuja tullaan näkemään ja kokemaan, siitä ei päästä mihinkään. Yhteiskunnan on pakko varata mahdollisuus katsoa, mihin raha tulee riittämään. Siinä yksityiset palvelut ovat -ketterämpiä-. Yhteiskunta nakkaa maksusitoumuksen kouraan ja siitä valitsemaan....katso sitten itse, että sitoumuksen nöyhtä riittää tai pane omistasi lisää. Tähän tähdätään ja on pakkokin. Tietty eriarvoistuminen on tosiasia, mutta ehkä rakensimmekin tietynlaisen illuusion, jota ei voida ylläpitää....tai ainakin siihen puuttuu halu.

Syitä on monia, mutta monesti ne ovat inhimillisiä.
Eräässä Pelastuslaitoksissa Palomestareiden johotoautojen uusiminen lähestyi. Mestareiden keskuudessa vanhasta mallista pidettiin, joten hankintaan luotiin spekri jolla tuo yksi merkki oli käytänössä mahdollinen. Myös myyjä huomasi tämän ja hinta oli sen mukainen. Käytännössä olisi tullut halvemmaksi käydä ostamassa autot suoraan myyntirivistä. Syy tähän, "me halutaan koska se on makein". Toinen on keskunäinen kateus. JOs toisella viranomaisella on jotain mekin tarvitaa=halutaan sellainen, joskus halutaan isompi/kalliimpi. Molemmat hyvin inhimillisiä syitä ja kukapa ei tunnistaisi itsessään tuollaisia piirteitä.

Sitten on tällaisia omaa ideologiaansa ajavia ihmisiä.
Eräällä sairaanhoitoalueella päätettiin siirtää ensihoito yksityisestä palveluntuotannosta pelastuslaitoksen palveluntuotantoon. Seuraus hinta nousi 1,8 M€/vuosi ja valmius (valmiudessa olevien yksiköiden määrä laski) laski hiukan. Kun alueen kunnat vastustivat tätä hinnannousua, päätti SHP ottaa lisäkulun itselleen. Hienoa, mutta se tarkoitti, että kustannus jaettiin SHP:n muiden kuntien kesken, siis rasitti koko aluetta. Vaihdoksen jälkeen pelastuslaitos on käsittääkseni ylittänyt budjettinsa joka vuosi, eli se 1,8M€ kalliinpi ei riittänyt sekään.
Toinen ideologiansa läpitunkema lääkäri kehui, kuinka heidän maakuntansa malli on hieno ja hyvä. Malli on hyvä koska kukaan ei tee siellä voittoa. Yksityinen tekee voittoa, pelastuslaitos tekee voittoa omalla tavallaan, mutta he (SHP) eivät. No, toki heillä on parempi kalusto, se on rekrytointivaltti, onhan heillä hiukan paremmat palkat kuin muualla, rekrytointi valtti, ymmäräthän. Eli pointti oli, että lääkärin palkka oli nostettu häntä mielyttävälle tasolle, rekrytointi syistä tietysti. Lääkäri muisti kehua kuinka heidän mallinsa oli toiseksi kallein (per/capita) Suomessa. Toisen alueen lääkärin kanssa asiasta sitten kilpailtiin. Kaikki tämä julkisessä seminaarissa täysin yleisön edessä. Ylimielisyys veronmaksajaa kohtaan on hämmästyttävä.

Rahoitusta hakiessa on ylilääkärin helppo sanoa poliitikolle, ne meidän potilaat kuolee jos en myönnä lisärahoitusta. Valitettavasti poliitikot eivät muista kysyä, mihin ne varat ovat menneet.

Julkisella sektorilla olisi kaikki mahdollisuudet nousta nykyisestään suosta, mutta se on hyvin vaikeaa. Tärkeintä olisi saada tulevat SOTE-piirit todelliseen budjettivastuuseen. Eli lisärahaa ei tulisi kesken budjettikauden ja oikeutta lähettää lisälaskuja kuntiin ei saisi olla.
Itse pelkään, että SOTE:sta luodaan ilman ulkopuolista ohjausta toimiva organismi, jolla on oikeus verottaa kansalaisia ja kuntia, eivätkä kunnat voi hallita tätä hirviötä. Nykyiset sairaanhoitopiirit ovat jo lähellä tätä.
Silloin kustannukset karkaavat käsistä.
 
Back
Top