Suomen sisäinen turvallisuus

Sinulla on ainakin mielikuvitusta, mikä on arvo sinänsä. Etenkin aamutuimaan pieni pakina piristää. Mutta ei tuossa jutussa missään niin lue. :D
Mielikuvitus on rikkaus. Ei näen vain jo luokanopettajan luokassa opettamassa ja kirjoittamassa päiväkirjaan, että ville-valtteri 9v piirtelee pyssyjä, mahdollinen tuleva punaniska ja oikeisto radikaali. Ilmoitus rehtorille ja sosiaaliviranomaisille.

Tällaiset hyvää tarkoittavat hommat on niin helppo kusta kuin vain voi. Sama se oli lastensuojelun kanssa. Ilmoituksia sataa päivittäin niin paljon, että kukaan ei enään ehdi tutkia tai hoitaa niitä. Kun saadaan tutkittua niin reilusti suurinosa johtaa päätökseen "ei tarvetta lastensuojelullisille toimenpiteille". Naapurit tekee kilvan toisistaan yms. Toisinsanoen hyvä tarkoitus kääntyi itseään vastaan. Pahaa pelkään, että tässä radikalisoitumis jutussa tehdään sama virhe. Jutussa ei mainittu mitä tapahtuu jos opettaja olevinaan havaitsee jotain mutta päätellä voi, että reitti on sama kuin muutoinkin eli huoli lapsesta josta seuraa lastensuojeluilmoitus.

Poliisit kurssittavat opettajia joka olisi ok jos kyse olisi esim. Varautumisesta luokka/oppilas väkivaltaan tms. Mutta tuossa puhutaan niin laajasta alueesta, että sitä ei vain muutaman tunnin/päivän kurssilla opita analysoimaan. Tulee mieleen, että tänne ollaan luomassa jotain stasin tyyppistä ilmianto koneistoa jonka kohteena ovat mahdollisesti väärin ajattelevat nuoret. Päästään puuttumaan vääriin mielipiteisiin ajoissa kun kasvualusta on tuore.
 
Poliisit kurssittavat opettajia joka olisi ok jos kyse olisi esim. Varautumisesta luokka/oppilas väkivaltaan tms. Mutta tuossa puhutaan niin laajasta alueesta, että sitä ei vain muutaman tunnin/päivän kurssilla opita analysoimaan. Tulee mieleen, että tänne ollaan luomassa jotain stasin tyyppistä ilmianto koneistoa jonka kohteena ovat mahdollisesti väärin ajattelevat nuoret. Päästään puuttumaan vääriin mielipiteisiin

Olet asian ytimessä...:salut:
 
Itse luin tuun niin, että kyse on juurikin peruskoulusta. Muksu piirtelee kuviksen tunnilla pyssyn = radikaalia = Lastensuojelu ja poliisi. Leikkii välitunnilla sotaa = radikaalia = lastensuojelu ja poliisi. jne.
Yläasteella kansalaistaidon/yhteiskunta opintunnilla arvostelee nykyistä hallistusta = radikaalia = Lastensuojelu ja poliisi

Mihin unohtui rasismi ja vihapuhe?
 
Mihin unohtui rasismi ja vihapuhe?
Ei ala-asteella vielä varmaan kovin paljoa kumpaakaan esiinny :) Ylä-asteessa sitten enemmän. Tosin aika suvaitsevia tuntuu olevan tuossakin iässä. Ne mielipiteet alkaa muodostua vasta sitten kun pääsee todellisuuden kanssa kosketuksiin eli törmää toistuvasti seinään työelämässä ja elämässä.
 
Tuosta jutusta ei mielestäni selvinnyt mistä koko tuo juttu on lähtöisin. Kokevatko opettajat niin, että radikalisoituminen on koulussa ongelma vai poliisi vai joku muu? Miten tämä näkyy koulussa? Mitä itse olen lukenut niin koulukiusaaminen on aika iso ja vaka ongelma joka voi johtaa moniin muihin ongelmiin. Samoin ongelmana tuntuu olevan opettajan kiusaaminen eli tuntien häiritseminen. Aihehan on siis mielenkiintoinen ihan ajatustasolla, että opettajia kurssitetaan tunnistamaan radikalisoitumista. Toivoisin, että asiaa avattaisiin hieman enemmän.
 
Ei ala-asteella vielä varmaan kovin paljoa kumpaakaan esiinny :) Ylä-asteessa sitten enemmän. Tosin aika suvaitsevia tuntuu olevan tuossakin iässä. Ne mielipiteet alkaa muodostua vasta sitten kun pääsee todellisuuden kanssa kosketuksiin eli törmää toistuvasti seinään työelämässä ja elämässä.
Kuvittelisin perusopetuksen olevan=yläaste ja kyllähän murkuilla alkaa olla jo kosketuksia todellisuuden kanssa.
 
Kuvittelisin perusopetuksen olevan=yläaste ja kyllähän murkuilla alkaa olla jo kosketuksia todellisuuden kanssa.
Perusopetus on kyllä molempia mutta puhun nyt ihan omista havainnoista. En ole huomannut, että yläasteikäiset olisivat mitenkään rasistisia. Toki otanta on pieni :) Liekö tuota edes tutkittu? Tarkoitan kuten myöhemmin kirjoittamassa viestissä kirjoitin, että koulu ei ole ainakaan julkituonut ongelmaa rasismin tai vihapuheen suhteen. Koulukiusaamisen ja oppitunnin häirinnän suhteen ulostuloja on ollut. Onko rasismi sitten ongelma peruskouluikäisillä jos koulu ei ole siitä ollut huolestunut tai raportoinut siitä, että kouluissa esiintyy rasismia tai vihapuhetta?

Vaikea nyt liittää mistä on muodostunut tarve puuttua koulussa 7-16 vuotiaiden radikalisoitumiseen? Mitä se 7-16 vuotiaiden radikalisoituminen on mitä nyt halutaan oppia tunnistamaan ja siihen puuttumaan?
 
Perusopetus on kyllä molempia mutta puhun nyt ihan omista havainnoista. En ole huomannut, että yläasteikäiset olisivat mitenkään rasistisia. Toki otanta on pieni :) Liekö tuota edes tutkittu? Tarkoitan kuten myöhemmin kirjoittamassa viestissä kirjoitin, että koulu ei ole ainakaan julkituonut ongelmaa rasismin tai vihapuheen suhteen. Koulukiusaamisen ja oppitunnin häirinnän suhteen ulostuloja on ollut. Onko rasismi sitten ongelma peruskouluikäisillä jos koulu ei ole siitä ollut huolestunut tai raportoinut siitä, että kouluissa esiintyy rasismia tai vihapuhetta?

Vaikea nyt liittää mistä on muodostunut tarve puuttua koulussa 7-16 vuotiaiden radikalisoitumiseen? Mitä se 7-16 vuotiaiden radikalisoituminen on mitä nyt halutaan oppia tunnistamaan ja siihen puuttumaan?

Eiköhän tarve ole tullut valtiohallinnolta eli viranomaisilta kuten vihapuhepoliisin lanseerauskin?...eli DDR Suomi ja Volk Polizei häämöttää jo nurkantakana..:confused:

Valtiohallintoa ja EU:ta ei sovi arvostella eikä kritisoida, koska eivät halua eivätkä kykene negatiivisisesti yhteiskuntaan vaikuttavaa kehityssuuntaa muutamaan, mutta pyrkivät hilittsemään vastareaktiota kansalaisten elämää kontroloimalla kokoajan kiristyvällä trendillä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittyisiköhän uutinen tähän syyskuiseen uutiseen?

Opettajia koulutetaan puuttumaan koululaisten radikalisoitumiseen – ”Nuoren elämäntavat ja ystäväpiiri voivat muuttua yhdessä yössä”

Sisäministeriön selvityksen mukaan 60 prosenttia opettajista on havainnut väkivaltaista ajattelua ja siihen viittaavia merkkejä ammattikouluissa ja lukioissa.

Opettajien keinoja puuttua nuorten väkivaltaiseen radikalisoitumiseen on alettu lisätä merkittävästi, sanoo sisäministeriön kehittämispäällikkö Tarja Mankkinen.

Viime vuonna tehdyn sisäministeriön selvityksen mukaan opettajat kokivat, ettei heillä ole riittävästi tietoa ja osaamista puuttua nuorten radikalisoitumiseen.

”Selvityksen jälkeen on ryhdytty tukemaan opettajien täydennyskoulutusta. Radikalisoitumisen merkkejä opitaan tunnistamaan esimerkiksi poliisien pitämien luentojen ja seminaarien avulla”, Mankkinen sanoo.

Hän kertoo, että uskonnollista radikalismia ilmenee kaikissa uskonnoissa. Lisäksi uhaksi koetaan oikeisto- ja vasemmistoradikalisoituminen sekä yksittäiseksi toimijaksi ryhtyminen, kuten Kauhajoen ja Jokelan koulusurmien tapauksissa.

Opettajia kannustetaan nyt siihen, että pienistäkin huolestuttavista merkeistä kerrottaisiin poliisille.

”Jos opettaja jää edes miettimään jotakin asiaa tai tilannetta, niin silloin voi vaikka nimettömänä ottaa yhteyttä poliisiin”, Mankkinen sanoo.

Helsingin kaupungin oppilashuollon päällikkö Vesa Nevalainen sanoo, että nuoren radikalisoituminen voi tapahtua nopeasti.

”Elämäntavat ja ystäväpiiri voivat muuttua jopa yhdessä yössä, ja uskonnollisuus voi nousta eri tavalla esiin.”

Nevalainen muistuttaa, että isoja muutoksia voi tapahtua kenelle tahansa nuorelle eivätkä ne ole aina merkki radikalisoitumisesta.

Hän kaipaa opettajille ammattitaidon kehittämistä niin, että he tunnistaisivat, milloin muutokset ovat normaaleja ja milloin huolestuttavia.

Sisäministeriön viimevuotisen selvityksen mukaan 60 prosenttia opettajista oli havainnut väkivaltaista ajattelua ja siihen viittaavia merkkejä ammattikouluissa ja lukioissa.

Nevalaisen mukaan vasta pieni määrä opettajia on saanut tietoa uusista varhaisen puuttumisen ohjeista.

Opettajien ammattijärjestön OAJ:n mukaan opettajien kouluttaminen radikalisoitumisen ehkäisyyn on hyvä asia.

”Kyseessä on uudehko ilmiö, josta opettajat tarvitsevat lisää koulutusta”, sanoo kehittämispäällikkö Nina Lahtinen.

Lahtisen mukaan opettajat ovat havainneet radikalisoitumisen merkkejä toiseen asteen oppilaitoksissa.

”Tapaukset ovat olleet esimerkiksi senkaltaisia, että opiskelijan käytös muuttuu väkivaltaa ihannoivaksi ja jotain ryhmää kohtaan halveksivaksi”, Lahtinen sanoo.

Turvallisuusalan lehtori Soili Martikainen Laurea-ammattikorkeakoulusta ei ole törmännyt radikalisoitumisen merkkeihin, mutta hän on välittänyt eteenpäin huolensa joistakin oppilaista. Hän reagoi, jos jonkun käytös muuttuu tai kiinnittää jollain tavalla hänen huomionsa ja herättää huolen.

Laureassa toimii sähköinen järjestelmä, johon huolen voi ilmaista. Lisäksi Martikainen on joskus kysynyt neuvoa turvallisuuspäälliköltä.

”Meillä huolta saa ilmaista pienistäkin asioista, jotka saavat miettimään, onko opiskelijalla tai työkaverilla kaikki asiat kunnossa. Se on hirveän hyvä, ettei tarvitse itsekseen pähkäillä, onko tämä vakavaa vai ei”, hän sanoo.

Joskus yhteydenotot ovat johtaneet jatkotoimiin esimerkiksi terveydenhuollossa tai oppilashuollossa.

Laureassa on parhaillaan käynnissä vuoden kestävä Ravet-hanket (Radikalisaation ja väkivaltaisen ekstremismin torjuntamalli korkeakouluille).

EU:n sisäasioiden rahaston rahoittamassa hankkeessa kehitetään mallia, jonka avulla oppilaitokset oppisivat toimimaan niin, etteivät ne tahattomasti mahdollista radikalisoitumista.

Projektin vetäjän, kriminologi Tuomas Tammilehdon mukaan on opittava huolehtimaan siitä, ettei oppilaitoksissa tapahdu koulun arvojen vastaista toimintaa.

”Isisin mestausvideon laittaminen pilvipalveluumme ei välttämättä ole laitonta, mutta se ei ole koulun arvojen mukaista toimintaa. Tai jos joku haluaa väsätä äärioikeistolaista vihapuhetta sisältäviä tarroja atk-luokassamme”, Tammilehto luettelee.

”On pohdittava, miten voimme ehkäistä tällaista ennalta.”

Radikalisoitumisen ehkäisy varhaisella puuttumisella voi tuoda mukanaan riskin. Entä jos väkivaltaisen radikalisoitumisen merkkejä aletaan nähdä silloinkin, kun siihen ei ole syytä?

”Pahinta, mitä voimme tehdä, on leimata joku oppilas radikalisoituvaksi, koska se voi olla itseään toteuttava ennustus”, sanoo oppilashuollon päällikkö Nevalainen.

Islamin opettajan Suaad Onniselän mielestä tällaiset ennakkoluulot voivat kohdistua erityisesti musliminuoriin. Ennakkoluuloja heitä kohtaan lisäävät Euroopassa tapahtuneet terrori-iskut ja äärijärjestö Isisin saama mediahuomio. Onniselkä kehottaa islamia heikosti tuntevia opettajia ja virkamiehiä tunnistamaan omia ennakkoluulojaan.

Onniselkä on juuri aloittanut syksyn ensimmäisen oppitunnin Vesalan yläasteen koulussa Helsingissä. Hän opettaa islamin lisäksi fysiikkaa ja matematiikkaa kaikille oppilaille.

Musliminuorten ongelmat ovat Onniselän mukaan täysin samanlaisia kuin muidenkin nuorten.

”Melkein aina heidän syrjäytymisvaaransa on liittynyt oppimisvaikeuksiin tai sosiaalisiin ongelmiin kotona”, Onniselkä sanoo.

Hän aloittaa ensimmäisen tunnin kysymällä, mitä seitsemäsluokkalaiset muslimioppilaat tietävät islaminuskosta entuudestaan.

”Meillä on moskeijat”, kuuluu takarivistä.

Onniselkä kertoo, että hän ei ole pitkän opettajanuransa aikana tavannut sellaista nuorta, jossa olisi näkynyt merkkejä väkivaltaisesta radikalisoitumisesta. Sen sijaan merkkejä syrjäytymisestä hän näkee vuosittain.

Ensimmäisen oppitunnin tavoite on selvä:

”Islamin opetuksessa on tärkeää luoda juuret Suomeen ja kertoa, mikä islamin asema Suomessa on. Juurien avulla ehkäistään syrjäytymistä.”

Uskonnon tunteminen ehkäisee ääri-ilmiöitä

Tänä syksynä voimaan tulleessa uudessa opetussuunnitelmassa korostetaan, että nuorilla pitää olla aiempaa parempi medialukutaito.

”Hyvä medialukutaito auttaa tunnistamaan väkivaltaisten ääriryhmien propagandaa, jolla nuoria houkutellaan mukaan”, sanoo sisäministeriön kehittämispäällikkö Tarja Mankkinen.

Uskontopohjaista radikalisoitumista voidaan Mankkisen mukaan ehkäistä uskonnonopetusta kehittämällä.

”Uskonnolliseen terrorismiin ryhtyvillä on vähäiset tiedot omasta uskonnostaan. Uskontojen heikko tuntemus lisää ennakkoluuloja ja voi johtaa syrjintään ja vihamielisyyteen”, Mankkinen sanoo.

Uskonnonopetuksen merkitystä radikalisoimisen ehkäisyssä korostaa myös aiheeseen perehtynyt tutkija ja teologian tohtori Inkeri Rissanen.

”Joissakin kouluissa uskontoja on haluttu piilottaa näkymättömiin, koska halutaan pyrkiä neutraaliin, uskonnottomaan tilaan.”

Piilottelun sijaan uskonnoista pitäisi tehdä näkyvää ja arkista, Rissanen sanoo. Hän muistuttaa, että islamin näkyminen kouluissa ei poista mitään perinteisestä suomalaisesta kulttuurista vaan voi jopa vahvistaa sitä.

”Jos ramadan näkyy koulussa, se antaa entistä suuremman syyn laulaa myös suvivirttä.”

.......

Fakta
Radikalisoituminen näkyy monin tavoin

Väkivaltaisella radikalisoitumisella tarkoitetaan väkivallan käyttämistä, sillä uhkailua tai yllyttämistä ja mahdollisesti äärijärjestöön liittymistä. Väkivalta oikeutetaan aatemaailmalla tai ideologialla.

Radikalisoitumisen voi huomata oppilaan ystäväpiirin äkillisestä vaihtumisesta tai ulkoisen olemuksen tai elämäntavan näkyvästä muutoksesta.

Se voi ilmentyä myös jyrkkinä mielipiteinä jotain ihmisryhmää kohtaan.

Yksi muutos ei vielä ole merkki radikalisoitumisesta.
http://www.hs.fi/m/kotimaa/a1473304746371
 
Liittyisiköhän uutinen tähän syyskuiseen uutiseen?


http://www.hs.fi/m/kotimaa/a1473304746371
Ok, eli lukio ja ammattikouluikäisiä. Sen ikäisiä, että todellisuus alkaa pikkuhiljaa käymään selville ja pitää löytää jonkinlainen lokero johon kuulua. Tulee työelämän haasteet, itsenäistymisen haasteet yms. Poliisin tavoite lienee taasen päästä varhaisessa vaiheessa tiedonkeruuseen ja kiinni mahdolliseen uhkaan ihmisille ja yhteiskunnalle. Käytännössä radikalisoituminen estäminen on oma haasteensa. Ajatuksista kun ei suoraan voi tuomiota antaa.

Olen joskus lukenut aihealueesta ja tällainen kirja kannattaa kiinnostuneen lukaista...
https://www.amazon.co.uk/Radicals-R...ords=Radicals,+Revolutionaries+and+Terrorists
 
Viimeksi muokattu:
Kysely taitaa olla keväältä 2015

Kysely: Kouluissa väkivaltaista ääriajattelua, vihaa ja suvaitsemattomuutta

Ammattikouluissa havaittin väkivaltaa ihannoivia tai pelkoa aiheuttavia asenteita lähes kaksi kertaa useammin kuin lukioissa.

Opettajille ja rehtoreille tehdyn kyselyn mukaan väkivaltaista ääriajattelua ja siihen viittaavia merkkejä ilmenee suomalaisissa lukioissa ja ammattikouluissa. Varsinaista väkivaltaa on vähän, mutta aatemaailmaan perustuvat väkivallanteot eivät ole pelkkä marginaali-ilmiö.

– Se yllätti, että vastaajista 60 prosenttia oli havainnut viitettä ääriajatteluun liittyvistä asenteista tai väkivallasta tai henkisestä väkivallasta kouluissa. Osuus oli korkeampi kuin oli odotettu etukäteen, päällikkö Tarja Mankkinen sisäministeriöstä sanoo.

Kyselyn mukaan vahvimmat merkit väkivaltaisesta ääriajattelusta näkyivät opiskelijoiden asenteissa, erityisesti poliittiseen tai uskonnolliseen aatemaailmaan perustuvana vihana tai suvaitsemattomuutena. Tulosten perusteella sitä ilmenee kouluissa kohtuullisen paljon.

Ammattikouluissa havaittin väkivaltaa ihannoivia tai pelkoa aiheuttavia asenteita lähes kaksi kertaa useammin kuin lukioissa. Ammattikouluopettajat havaitsivat myös fyysistä väkivaltaa enemmän kuin lukio-opettajat. Lukioissa havainnot liitettiin useimmin koulusurmakulttiin tai ihmisviha-ajatteluun, mutta tällöinkin vain 22 prosenttia vastaajista oli tätä mieltä.

Selvityksen mukaan opettajat haluavat lisää viranomaisten tuottamaa ajantasaista tietoa ääriliikkeistä.

– Välillä tuntuu, että koulut saavat tiedon viimeisenä ja muut viranomaiset tietävät asiat paljon aiemmin. Nuoret kuitenkin viettävät koulussa ison osan ajasta, eräs vastaaja huomautti.

Mankkisen mukan suomalaisissa kouluissa ei silti tarvitse olla huolissaan.

– Toisaalta ei kannata pistää päätä puskaan, vaan kannattaa tarttua tähän asiaan nyt, kun vielä pystytään paljon tekemään ennen kuin tästä tule isompi ongelma, Mankkinen sanoo.
http://yle.fi/uutiset/3-7824662
 
Tuossa on vain se ongelma että tarkempi tutustuminen Islamiin ei välttämättä auta ongelman ratkaisussa.

Ulkolinjan dokumentti ranskan iskuista toi hyvin karulla tavalla esiin sen, mitä on vastassa.
Jihadismi ja islamistinen ääriajatteluhan ei "virallisten kanavien" mukaan liity mitenkään "oikeaan islamiin", niin miksi tutustua sitten uskontoon joka ei mitenkään liity asiaan?
 
Asuukohan epäillyt läheisessä "yksityisessä tilassa"?
Sen verran on savolaista uutisointi tapauksesta..

Poliisi tutkii Kallion puukotuksia törkeänä pahoinpitelynä – molemmilla puukotetuilla on vammoja eri puolilla kehoa

Kaksi miestä on yhä poliisin huostassa tapauksen tutkintaan liittyen.

Kahta miestä puukotettiin perjantai-iltana Helsingin Kalliossa.

Poliisi kertoi perjantai-iltana ottaneensa tapahtumapaikalta tai sen läheisyydestä kiinni kuusi ihmistä, joiden osuutta tapahtumiin selvitetään. Poliisi kertoi myös, että puukotetut vietiin sairaalaan. Poliisin mukaan molemmilla puukotetuilla on vammoja eri puolilla kehoa.

Poliisi tiedotti lauantaiaamuna, että neljä henkilöä on päästetty pois alkuselvitysten jälkeen, mutta kahden henkilön kanssa selvittelyjä jatketaan.

Nämä pakkokeinojen kohteena olevat ovat mieshenkilöitä, kertoi rikoskomisario Sampo Suomala HS:lle.

”Tällä hetkellä asiaa tutkitaan törkeänä pahoinpitelynä, mutta nimekehän voi muuttua, kun esitutkinta etenee”, Suomala totesi.

Poliisi on toistaiseksi tutkinnallisista syistä melko vaitonainen tapaukseen liittyen.

”Motiivista ei ole vielä tässä vaiheessa tiedotettavaa”, totesi Suomala.

Tapahtumien selvittelyyn liittyen poliisi kuulustelee useita henkilöitä.

Silminnäkijä kertoi perjantai-iltana HS:lle, että paikalle tuli ambulansseja sireenit soiden vähän ennen iltakahdeksaa.

”Sen jälkeen tuli tavallisia poliisiautoja ja harmaita poliisiautoja”, kertoo HS:lle kuvan tilanteesta lähettänyt mies.

”Alepasta vietiin ambulanssiin paareilla henkilö, josta oli valunut verta.”

Vastapäisestä talosta tilannetta tarkkailleen henkilön mukaan poliisit ottivat paikalla valokuvia.

”He ovat olleet pitkään myös vieressä asuintalossa.”

Asiasta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
http://www.hs.fi/m/kaupunki/a1479450491242
 
Ulkolinjan dokumentti ranskan iskuista toi hyvin karulla tavalla esiin sen, mitä on vastassa.
Jihadismi ja islamistinen ääriajatteluhan ei "virallisten kanavien" mukaan liity mitenkään "oikeaan islamiin", niin miksi tutustua sitten uskontoon joka ei mitenkään liity asiaan?
Ehkä siksi että voitaisiin selittää jihadisteille miksi he eivät noudata korrektia islamia ja koko liike kaatuisi omaan mahdottomuuteensa? Sinänsä on varsin absurdia että ollaan huolissaan siitä että wahabistit levittävät uskonnollisia tekstejä mutta samaan aikaan samat henkiköt väittävät noiden tekstien tuomitsevan wahabistien toiminnan.
Eivätkä olleet edes rajuimmasta päästä. Esimerkiksi Ishaqista joka on ehkä historiallisesta näkökulmasta objektiivisin kuvaus Muhammedin elämästä, löytyy ilmiselvästi kannustamista kansanmurhaan ja useamman todistajan kuvaus proofeetan käskemästä etnisestä puhdistuksesta johon tämä myös osallistui henkilökohtaisesti.
Vihollisen voittamiseksi se pitää tuntea. Ei vain heidän taistelutaktiikkaansa ja strategiaa vaan myös heidän historia ja filosofia.

Edit: Sinänsä on jännää että lait ovat tässä täysin ristiriitaisia, jos joku opettaa oikeaoppista islamia kokonaisuudessaan kehoittaen joukkotuhontaan ja rikoksiin ihmisyyttä vastaan niin se on rikos mutta jos noiden oppien saarnaaminen kielletään niin se rikkoo uskonnonvapauslakia.
 
Viimeksi muokattu:
Jihadismi ja islamistinen ääriajatteluhan ei "virallisten kanavien" mukaan liity mitenkään "oikeaan islamiin", niin miksi tutustua sitten uskontoon, joka ei mitenkään liity asiaan?
Islamistista ääriajattelua tai oikeaa islamia - ihan sama. Terroritekojen tekijät itse ovat leimanneet toimensa islamiin snackbar-huudoillaan. On täysin islaminuskoisten oma asia pestä likapyykkiä, jota heidän uskontonsa sisältää.
Ymmärtääksemme islamin perussisältöä tottakai siihen uskontoon pitää perehtyä. Kun olemme perehtyneet islamiin, voimme olla avoimin mielin seuraamassa mitä tapahtuu ja punnita tapahtumia sen myötä kuinka islamilainen yhteisö ITSE tapahtumiin suhtautuu. Meillä ei tarvitse olla kuin seuraajan ja varautujan rooli ja islamilaisella yhteisöllä itsellään tulee olla pesukoneen rooli.

Islamilaisen yhteisön on tuomittava terroriteot ja toimittava aktiivisesti vihasaarnaajien ja vihaopettajien kitkemiseksi yhteisöstään. Tätä näkyy toistaiseksi aivan liian vähän. Eniten saavat olla länsimaisen yhteiskunnan edustajat vetovastuussa, jota ihmettelen.
.
 
Back
Top