Heippa,
Sen minä vaan tähän tulin sanomaan, että kyllä pelottaa kävellä Helsingin rautatieaseman ohitse. Nykyään päivälläkin. Ihan riippumatta siitä, mitä uskontokuntaa, etnistä taustaa tai nykyään jopa sukupuolta vastaantulijat ovat. On se maailmanmeno vaan muuttunut on se.
Minun mielestäni tässä koko tapauksessa on muutama pointti mitä varmasti tullaan vielä puimaan ja mihin hovioikeus ja ehkä enemmänkin tulee kiinnittämään huomiota.
* Se kuoliko uhri heti vai viikon päästä on toisarvoinen asia. Varmasti löytyy ennakkotapauksia missä lyönti tai potku mahaan on aiheuttanut sisäisen verenvuodon ja uhri on kuollut päivien kuluttua. Sama juttu aivoruhjeiden kanssa. Pointti on siinä, mikä on tuon elintoimintoja heikentävän tapahtumasarjan aloittanut. En usko, että hovioikeus tulee tätä setvimään.
* Torniaisen puolustus on rakentunut argumentointiin, mitä Torniainen yksilönä on tehnyt
* Syyttäjän kommentit ovat siihen suuntaan, mitä Torniainen ”liikkeen” jäsenenä on tehnyt ja mikä on ollut Torniaisen omaa ja mikä liikkeen mielipidettä.
* Torniainen itse on käyttänyt sanamuotoja että kyseessä oli ”hyökkäys liikettä vastaan”, ”liikkeen toiminnan puolustaminen”,
* Liike itse on käyttänyt sanamuotoja ”kurinpalautus”, ”järjestön puolustaminen”
Epäilen vankasti että hovissa pääpointti tulee olemaan siinä, jos ilmoitetun yleisötapahtuman takana on ”liike” tai yhdistys jonka ideologiassa on käyttää omaa harkintaa kuka on heitä vastaan ja kuka ei ja omankäden oikeutta ”kurinpalautukseen”, niin onko väkivaltainen teko alunalkaenkin jo harkittu ja törkeä.
Melkein voisin väittää, että hovissa yleinen yhteiskuntarauha ja kaikenlainen väkivaltaa ihannoiva järjestäytynyt toiminta tulee painamaan eniten päätöksenteossa ja Torniaisen tuomio tulee kovenemaan. Vastuu teoista on aina yksilöllä eikä ”liikkeellä”, puolueella tai järjestöllä.
Tässä se mitä minä tästä tapauksesta ammennan.
Simpauttaja