Ilmeisesti olen yksi harvoista (tyhmistä?
), jotka ovat katsoneet homman loppuun asti. Sain puhelun marraskuussa, jolloin intialaisittain englantia murtanut naishenkilö soitti ja esitteli itsensä Financial Timesin toimeksiannosta kyselyä tekeväksi. Kysymykset olivat luokkaa ikä, onko sosiaaliturvavakuutusta, onko eläkevakuutusta, onko osakeomistuksia, mihin tuloluokkaan kuulut (low income ei kelvannut vastaukseksi! vain keski- tai suurituloinen olivat vaihtoehdot), miten näet tulevaisuudennäkymät markkinoilla, onko sähköpostia (en antanut) jne. Lopuksi kysyttiin, kuinka nimeni äännetään (vastasin oikealla nimellä, mutta niin nopeasti, että tuskin itsekään osaisin kirjoittaa sitä ylös) ja että saako yhteistyökumppani ottaa minuun yhteyttä vielä, johon vastasin, ettei saa.
Nähdäkseni tässä oli kyseessä jonkinasteinen profilointipuhelu. Omasta mielestäni en myöskään antanut mitään niin tarkkoja tietoja, että niitä voisi suoraan käyttää minua vastaan (ikä vain vuoden tarkkuudella jne., ei tietoja luottokorteista tms.). Toki foorumin OSINT-tuntijat varmasti tässä kohtaa valistavat minun olleen väärässä.
Noin viikkoa myöhemmin soitti tuntematon numero, tällä kertaa brittienglantia puhuva mies, joka alkoi kertoa sijoitusmahdollisuudesta. Heillä oli kuulemma tietoa eräästä tulevasta isosta yrityskaupasta, josta hän alkoi selittää. Sanoin, etten ole kiinnostunut, mutta puhe jatkui. Kysyin, mikseivät itse käytä tietoa hyväkseen, jos kerran moisesta tietävät. Alkoi entistä yksityiskohtaisempi ja monimutkainen selitys (joka ei kyllä vastannut kysymykseeni), mutta todettuani kolmannen kerran, ettei kiinnosta, mies katkaisi puhelun.
Tässä olen luottanut tähän:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/12/20/voiko-puhelun-vastaanottaja-joutua-maksamaan-puhelusta
Mutta ehkäpä joku tietää paremmin, myös sen vaikuttaako operaattori maksuasiaan, itselläni kun ei ole Soneraa.