Suomen sisäinen turvallisuus

Yksi asia pistää silmään, ei välttämättä tässä keskustelussa, mutta esim. Tukholman tapahtumia koskevia keskusteluja yleensä katsoessa.
Jos tarkastellaan näitä Euroopassa tapahtuneita iskuja, on tekijät olleet säännönmukaisesti kohdemaassa syntyneitä, maan kansalaisuuden omanneita henkilöitä, jotka ovat pimahtaneet ja/tai muuten radikalisoituneet ja sen seurauksena ryhtyneet tekoihinsa.
Yhteys radikaali-islamismiin on, se lienee selvä. Yhteys turvapaikanhakijoihin taas on kaikkea muuta kuin selvä. Silti nämä teot pyritään kovasti yhdistämään tiiviisti turvapaikanhakijoihin.
Ongelman ratkaisu ei ole kaikkien ulkomaalaisten välitön poistaminen Suomesta, Ruotsista ja Euroopasta.
Radikalisoituminen on ongelma, siihen johtavat syyt olisi minimoitava. Rasismi ja viha on vihonviimeinen ratkaisu siihen asiaan.

olen samaa mieltä, että yhteys turvapaikanhakijoihin on epäselvä, yhteys tiettyyn kansalaisuuteen on epäselvä, yhteys ulkomaalaisiin yleensäkin on epäselvä, yhteys mihinkään tiettyyn etnisyyteen on epäselvä.

Ainoa yhteinen tekijä ja täysin selvä yhteys kaikilla näillä terroriteoilla, on kyseessä sitten Tukholma, Pietari, Lontoo, Berliini, Pariisi, Brysseli, Boston, New York tai mikä vaan, on tietty nimeltä mainitsematon rauhanuskonto. Tämä on se nimittäjä. Turha lähteä hakemaan selitystä siitä, oliko tekijä ruotsalainen vai ulkomaalainen, ei sillä ole merkitystä. Ei silläkään, oliko tekijä turvapaikanhakija vai ei. Ainoastaan sillä on merkitystä, mitä uskontoa hän tunnusti. Sieltä se yhteinen nimittäjä löytyy. Tämä on päivän selvä tosiasia, jota ei Suomessa haluta tunnustaa.

Tästä tosiasiasta myös lähtee Donald Trumpin muslimien maahantulokielto. Tosin kuten edellä todetaan, tekijät ovat usein kohdemaan kansalaisia. Näin ollen maahantulokielto ei sinänsä ratkaise ongelmaa, jos se koskee vain ulkomaalaisia.

Heitän lopuksi ilmaan kysymyksen, johon en itse uskalla vastata: Loppuisivatko terrori-iskut, jos kaikki rauhan uskonnon edustajat poistettaisiin maasta alkuperämaihinsa riippumatta kansalaisuudesta ja oleskelulupastatuksesta? Huom. vihapuhepoliisi: Tämä oli kysymys, ei mielipide.
 
Yksi asia pistää silmään, ei välttämättä tässä keskustelussa, mutta esim. Tukholman tapahtumia koskevia keskusteluja yleensä katsoessa.
Jos tarkastellaan näitä Euroopassa tapahtuneita iskuja, on tekijät olleet säännönmukaisesti kohdemaassa syntyneitä, maan kansalaisuuden omanneita henkilöitä, jotka ovat pimahtaneet ja/tai muuten radikalisoituneet ja sen seurauksena ryhtyneet tekoihinsa.
Yhteys radikaali-islamismiin on, se lienee selvä. Yhteys turvapaikanhakijoihin taas on kaikkea muuta kuin selvä. Silti nämä teot pyritään kovasti yhdistämään tiiviisti turvapaikanhakijoihin.
Ongelman ratkaisu ei ole kaikkien ulkomaalaisten välitön poistaminen Suomesta, Ruotsista ja Euroopasta.
Radikalisoituminen on ongelma, siihen johtavat syyt olisi minimoitava. Rasismi ja viha on vihonviimeinen ratkaisu siihen asiaan.

2016: Pariisi, Charlie Hebdon vuosipäivän poliisiasemahyökkäys: Tunisialainen 2011 maahan saapunut tekijä
2016 Berliini: Tunisialainen turvapaikanhakija Anis Amri
2016 Nizza: Tunisialainen tekijä, tullut maahan kymmentä vuotta aiemmin
2017 Louvre, Pariisi: Egyptiläinen tekijä, joka oli tullut maahan vain viikkoa aiemmin


Siinä nyt on pari tapausta ihan viime vuosilta, joissa tekijä ei ollut kohdemaassa syntynyt tai sen kansalainen. Ei näitä tapahtumia pitäisi millään pimahtamisella, vähäosaisuudella tai rasismilla selitellä, vaan antaa kunnia sille mille se kuuluukin eli poliittiselle islamille. Ja kun turvapaikanhakijat tulevat sellaisista maista, joissa tämä ideologia on voimissaan, on varovaisuus paikallaan. Parhaimmassakin tapauksessa turvapaikanhakijat näistä maista kasvattavat potentiaalisen rekrytointipoolin kokoa pelkällä läsnäolollaan.

Radikalisoitumista taas ei voi estää niin pitkään, kuin islamia ei reformoida sisältä päin ja poliittista islamia lakkauteta. Sitä odotellessa muslimit on parempi pitää Euroopan ulkopuolella. Eurooppalaisten arvojen ja poliittisen islamin välinen ristiriita on nykyisellään niin suuri, että avoimen vihanpidon alkaminen on enää vain ajan kysymys (eli milloin eurooppalaisten sietokyky ylittyy; tällä tämän kevään vauhdilla tuskin tarvitsee odotella montaa vuotta enää). Suomen luisuminen samaan kuiluun länsi-Euroopan kanssa olisi vielä estettävissä, mutta hyssyttelyllä ja vihamieliselle ideologialle porkkanaa tarjoilemalla Ruotsin tyyliin sitä ei tulla välttämään. Sillä vain viivytetään seurausten konkretisoitumista.
 
Kapiaisen aloittama keskustelu on erittäin hyvä ja tarpeellinen. Keskustelua pitäisi voida käydä myös avoimesti julkisuudessa siten,että myös
ajs178 ja vessaharjamiehen esittämät näkökulmat nostetaan pöydälle.

Lisäksi haluaisin kuulla päättäjiltä ja tutkijoilta miksi Nato maissa esim. Viro, unkari ja puola ei ole esiintynyt terroritekoja vaikka maat osallistuvat Naton operaatioihin, joiden kerrotaan olevan yksi kimmoke terrorismille.
 
Yhteys radikaali-islamismiin on, se lienee selvä. Yhteys turvapaikanhakijoihin taas on kaikkea muuta kuin selvä. Silti nämä teot pyritään kovasti yhdistämään tiiviisti turvapaikanhakijoihin.
Väärin. Yhteys siirtolaisiin on täysin päivänselvä asia.
Suomeen hallitsemattomasti tulleiden joukossa oli radikalisoituneita ja samalla potentiaalisia rikosten tekijoita ja näitä ei kyetty identifioimaan. Missään muussa joukossa potentiaalisia radikaaleja ei ole tullut Suomeen kuin siirtolaisten seassa häviteyilla passeilla ja muulla hämärällä taustatiedolla. Potentiaalisuus on aivan riittävä peruste mainitsemasi yhteyden muodostamiseen.

Ongelman ratkaisu ei ole kaikkien ulkomaalaisten välitön poistaminen Suomesta, Ruotsista ja Euroopasta.
Ongelman ratkaisu on jarruttaa potentiaalisten terrrostien sisääntuloa. Tämä jarruttaminen on Suomessa laiminlyöty viimeisen kahden vuoden ajan. Pääsyyllinnen on Petteri Orpo, edellinen sisäministeri.

Radikalisoituminen on ongelma, siihen johtavat syyt olisi minimoitava. Rasismi ja viha on vihonviimeinen ratkaisu siihen asiaan.
Kukaan ei pysty vaikuttamaan siihen mitä toisen ihmisen päässä liikkuu ja milloin joku vinksahtaa ja ryhtyy väkivallan tekoihin. Poliisilta kannattaa kysellä asiasta, heillä on tätä tukev vankka näkemys.
Rasismi ei liity asiaan millään tavalla koska vinksahtaminen ei ole ihonväristä riippuvainen. Oleellinen pointti on että toisen päähän ei voi ulkopuoliset vaikuttaa.

.
 
Sitä mä ihmettelen, miksi kristinuskon nimissä tai varjolla tehdyissä pahuuksissa "ME teimme sen" vaikka minä en ole syyllinen mihinkään noihin asioihin, saati kolonialismiin (jossa Suomi ei kylläkään edes ollut osallisena siinä määrin että kolonialismiin perustuisi millään tavalla nykyinen hyvinvointi, toisin kuin vaikka Belgian kanssa).

Eihän muslimejakaan saa kollektiivisesti syytellä jonkun toisen eilen tekemästä terrori-iskusta. Miksi "meitä" saa syyttää kollektiivisesti tuhannen vuoden takaisistakin asioista?

Näin on. Sama!

En kuulu kirkkoon, en usko ja pidän uskovia pikkuisen taruolentoihin uskovina hömppä-ihmisinä. Uskossa olevaa on vaikea ottaa täysin vakavasti koska takaraivossani ääni sanoo: "puhut juuri henkilön kanssa joka uskoo taruolentoon". Mielestäni heidän ei oman etunsa vuoksi kannattaisi uskoa mihinkään sellaiseen, mitä ei tieteellisesti voi edes tulevaisuudessa verifioida. Henkilöt jotka identifioivat itsensä uskovaksi ovat mun mielestä tyhmiä. En tietenkään kohteliasta esittävänä sano ääneen näin, en ole mikään Charles Ryder joka kirjassa käy uskon tuulimyllyjä vastaan eikä voita sillä mitään. Ajatella saa mitä haluaa ja olla silti korrekti. Tosielämässä näyttelen siis menestyksellisesti korrektia, en esim. ole eläissäni väitellyt, enkä aio väitellä (en tämänkään kirjoituksen mahdollisiin vastineisiin) tästä kenenkään kanssa, uskonasiat ovat mulle kohteliaan puheen ulkopuolisia asioita. Sanottakoon myös, että ilman muuta olen umpiliberaalina uskonvapauden kannalla: kukin tulee autuaaksi uskollaan. Harmittaa, että joskus olen kuulunut kirkkoon. Mulla on henkisesti sen takia epämääräisen "saastunut" olo edelleen ja ehkä olen hieman kateellinen niille, jotka eivät ole kirkkoon ikinä kuuluneet. Mutta se oli sitä aikaa.

Suomalainen kristitty sentään on monessa mielessä harmiton, hän lähinnä kuuluu kirkkoon juhlien ja tavan vuoksi, enkä näe siinä todellakaan mitään moitittavaa. Esim. fundamentti-kristityt jotka kieltävät evoluutio-teorian ovat jo kerrassaan sietämätöntä porukkaa. Minimissään kirkko ja kaikki muutkin uskontokunnat olisi ihan perusjuuria myöten ja täydellisesti erotettava valtion rakenteista. Mä en halua olla uskonnollisten yhteisöjen kanssa tekemisissä muuten kuin tavanomaisen rauhallisen yhteiselon merkeissä eli sen verran kuin se on pakollista urbaanissa asuinympäristössä. Sam pätee kyllä muhamettilaisuuteen ja ihan mihin uskoon vaan, mutta pysytään nyt kristinuskossa.

Silti vaan tuota "kristityt sitä ja tätä ja SINÄKIN kuulut tuohon sakkiin" -narratiivia saa lukea vaikka mulla ei ole asian kanssa absoluuttisesti mitään tekemistä. Ei mitään. En allekirjoita kristillisiä aatteita, en olisi kimpassa uskovaisen kumppanin kanssa, en hyväksy julkiuskovia esim. some-kavereiksi, en kuulu uskonnolliseen yhteisöön, en tunne yhteisön jäseniä, jälkikasvu on nimetty nimenomaisesti epä-kristillisesti (perisuomalaisen nimiperimän mukaan!), mulla ei ole heidän kanssa oikeastaan mitään yhteistä. Eikä se vain ole niin, että olen kristikunnan ulkopuolinen. Se on vieläpä niin, että tuomitsen uskon nimissä tehdyt teot erittäin jyrkästi ja olen niistä hyvin surullinen. Irtisanoudun niistä ja kaikesta uskoon liittyvästä täydellisesti. Hillitsisin Kristinuskon symboleja, merkkejä ja muutenkin haluaisin uskon olevan niin näkymätöntä kuin se uskovien laillisia oikeuksia rikkomatta mahdollista on. Mulla ei siis ole tuon touhun kanssa yhtään mitään tekemistä. En liity tuohon kuvioon mitenkään.

Kai mä nyt sentään saan päättää olenko osa kristikuntaa koskapa saan päättää kuulunko kirkkoon. Tai saan päättää minkä maan kansalainen olen. Kun en kuulu kirkkoon niin onko siis ainoa keino olla olematta osa tuota ottaa jonkun toisen valtion kansalaisuus? Näinkö kapea on näkemys suomalaisuudesta Suomen 100-vuotis juhlavuonna?

Mulle on siis hyvin tärkeää se, että nimenomaan en ole osa tuota. Ajatus älyllisistä ja tieteellisistä perusteluista on keskeinen osa identiteettiä jonka kanssa usko olisi ristiriidassa. Niinpä se, että Imagen blogi noin yleistää on tosi loukkaavaa. Se on mulle loukkaus, koska siinä mut niputetaan sellaiseen väkeen jota ihan spesifisti vastustan. Se olisi vähän sama kuin jos yleistäisin lujasti uskossa olevia kuuluvaksi ateistisiin ryhmittymiin tai muihin uskokuntiin. Vaikka tämä loukkaus ehkä olikin suoritettu silkkaa ajattelemattomuutta samalla kun on pyritty kirkasotsaiseen "hyvän asian" somekirjoitukseen. Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.

Suomi ei enää ole agraarinen monokulttuuri-valtio (jos se sitä koskaan olikaan) jossa kaikki veisaavat kirkossa maaseudun tulevaisuus vasuskorissa, lottoavat ja katsovat linnan juhlia. Tätähän se Image meille tuputtaa, että tällaisia tuulipukuja me olemme. Mielestäni olisi johdonmukaista käyttäytyä siten kuin se olisi niin kuin se on. Meitä on erilaisia ja se on totuus. Erilaisuus ei rajoitu ihonväriin tai kansallisuuteen. Se, että ei kuulu kristikuntaan on myös "erilaisuutta", sikäli kuin erilaisuus joku päämäärä tai itseisarvo nyt edes onkaan. Eihän meidän tulisi edes huomata erilaisuutta! On se vähintään osa yhteiskunnan moniarvoisuutta ja -muotoisuutta. Vaikka mulle ei koidu tästä yhtä suuria haittoja kuin syrjinnästä koituu syrjittävälle, niin eikö se nyt edes ihan vähän nauti image-väen arvostusta se monimuotoisuus?

Ilmeisesti kukaan siellä Imagessa ei itsekään usko siihen monimuotoisuuteen, siis siihen mistä itse saarnaa. Niinpä motiivi onkin ehkä joku toinen. Kenties asettua muiden yläpuolelle saarnaamaan hyvää asiaa, vähän kuten uskossakin tapahtuu... Sehän on oikein hienoa. Paitsi tietysti silloin jos se tehdään jonkun sivullisen kustannuksella. Ja nyt tässä keississä mä olen yksi niistä tuhansista sivullisista joiden kustannuksella omaa asiaa nostetaan. Toiseus on ilmeisesti hienoa vain kun sen kohde on joku toinen kuin suomalainen. Suomalainen ei kaiketi voi poiketa Imagen vaalimasta "juntti-suomalaisen" muotista. Jos Image&NYT&punaviher-kuplan blogosfääri nyt tunnustaisi suomalaisuuden monimuotoisuuden, ei kuplassa olisi enää rakasta vihollista! Kuvitelkaas, ennakkoluulo ja vastakkainasettelu saattaisi vähetä sekä yksilölähtöinen dialogi lisääntyä. Ihmiset otettaisiin ensisijaisesti ihmisiä, kuten itse teen, eikä jonkun yhteisönsä edustajina. Vaikka mä kyllä edustan ihan mielelläni (sivistys-)suomalaisuuttakin. Mutta en sitä suomalaisuutta mitä mulle joku imagen ylemmyydentuntoinen lapsi tuputtaa, enkä ainakaan ota osallisuutta kristikunnan sisäisissä teoista.

Saanko suomalaisena olla edes ihan pikkuisen sellainen suomalainen kuin nyt vaan satun olemaan? Sopiikohan se Imagen bloggaajille? En ihan suostu olemaan sellainen kuin image-lehti hybriksessään luulee kaikkien muiden suomalaisen olevan. Yleistäminen kun oli ilmeisesti hiukan pahasta. Paitsi kun yleistetään suomalaisia? Ja tietenkin ne voi yleistää jotka kuuluu image-kansaan, käy flow-festareilla ja joilla on ironiset viikset. Heillä on mielipidejohtajina luonnollinen oikeus ja he voivat kertoa millainen suomalainen projisoidaan: tyhmänä, ennakkoluuloisena ja kristittynä. Mitä siitä, että pisa-tulokset ja ÄO-ovat korkeaa tasoa. Mitä siitä, että ennakkoluuloa esiintyy kaikkialla maailmassa ihmiselle lajityypillisenä käytöksenä jota kitketään koulutuksella joka taas on Suomessa korkeaa tasoa. Mitä siitä, että alle puolet suomalaisista uskoo Jumalaan. Mitä siitä, että suurin osa suomalaisista ei allekirjoita ns. ääripäiden mietteitä. Mitäs pikkuseikoista. Fakta on usein hyvin tarinan este ja ianhan ihan pikkuisen voi oikoa ja liitoiella. Se oli tyyliseikka, tehokeino. Se on ok kun kohde on suomalainen jolla ei ole uhripääomaa. Onneksi tällä palstalla saa anonyymisti olla ihan vähäsen isänmaallinen.

Älkää ottako siellä kuplassanne noita premissejä ihan noin annettuina. Se on vähän liian helppoa ja halpahintaista populismia. Juuri teidän tulisi olla tässä tarkkoja ja parempia. Paremmuus kun edellyttää, aivan niin, paremmuutta. Ei helppoutta, ei kyseenalaistamatta jättämistä, ei oikomista. Ei edes silloin, kun kohteena on sallittu riista eli suomalainen. Ennakkoluulottomuus on ennakkoluulottumuutta ihmistä kohtaan. Suomalainen on ihminen. Suomalaisena en halua olla alistettavaa yleistys-massaa jota voi käyttää hyväksi milloin minkäkin ylevän asian eteen. Suomalaisella on muukin arvo kuin mielipidekirjoituksen objektifioitu välinearvo. Yleistys, pelko ja ennakkoluulo on rasismin alku ja juuri.

Harmittaa tää tekopyhä hyvän karman -pisteiden kerjääminen toisten, aivan sivullisen kustannuksella. Olen tähän kuvioon täysin sivullinen, en liity siihen mitenkään, en halua liittyä siihen. Tämä ei ole, ei ole ollut eikä tule olemaan mitenkään mun syytä. Ei mitenkään. Mussa on paljon vikaa ja olen syyllinen moniin virheisiin. Mutta tähän Tukholman iskuun mulla ei ole absoluuttisesti yhtään mitään osaa eikä arpaa. En liity siihen mitenkään. Mua ette perkele tästä syyllistä.
 
Eihän tuosta Yrjön valtaisasta tekstiseinästä voi olla pitämättä, vaikkei ihan kaikessa samaa mieltä olisikaan :) Harvoin näkee noin pitkiä monologeja täällä.

Kai mä nyt sentään saan päättää olenko osa kristikuntaa koskapa saan päättää kuulunko kirkkoon. Tai saan päättää minkä maan kansalainen olen. Kun en kuulu kirkkoon niin onko siis ainoa keino olla olematta osa tuota ottaa jonkun toisen valtion kansalaisuus?

Et saa päättää. Koska (jos?) olet valkoinen mies (naiset voivat vedota rajoitettuihin vaikutusmahdollisuuksiinsa) niin olet kollektiivisesti syyllinen kaikkeen ristiretkistä lähtien. Et siitä vapaudu edes kansallisuuden vaihdolla. Valkoisen miehen taakka.
 
Eihän tuosta Yrjön valtaisasta tekstiseinästä voi olla pitämättä, vaikkei ihan kaikessa samaa mieltä olisikaan :) Harvoin näkee noin pitkiä monologeja täällä.

toi on mulle ihan oikeasti tärkeä asia

Olen varma että @yrjö hätyyttelee tällä hetkellä ylikuumenneesta näppäimistöstä kohoavaa savua pihalle... Oli tuo sellainen suoritus. :)
No vähän joo. Mutta sehän tässä onkin tärkeää, että on kanavia ilmaisuun. Jos kertoisin tuon todellisessa elämässä, silloinhan saattaisi olla tuloksena ilmiriita. Enkä halua riidellä ihmisten kanssa.
 
"Kun jokin ryhmä yhteiskunnassa ottaa elämäntavakseen rosvoamisen, se luo ennenpitkää oikeusjärjestelmän, joka oikeuttaa rosvoamisen ja moraalikoodiston, joka ihannoi sitä."

Frederic Bastiat

Tuossa on hyvin määriteltynä nykyisen monikulttuurimädätyksen olemus. Monikulttuurisuus ja maahanmuutto ovat rikoksia suomen kansaa kohtaan. Monikulttuurisuudesta elävät virkaloiset, papit, järjestöt ja mamubisneksestä elävät tahot tulevat hokemaan "pelolle ei saa antaa valtaa" vaikka heidän huippuosaajansa kaappaisi koneen Helsinki-Vantaalta ja lentäisi sen ruotsinlaivan kylkeen ja tuloksena olisi 2000 kuollutta.

Suomi ei tarvitse maahanmuuttoa. Vielä vähemmän Suomi tarvitsee pakolaisia. Jos maahanmuutto ja pakolaisten vastaanottaminen todella hyödyttäisivät Suomea, niin laskelmia kyllä esiteltäisiin tiedotusvälineissä 24/7. Maahanmuuton tuomat ongelmat ovat jo onnistuneet tuhoamaan suomalaisten luottamuksen valtamediaan. Jos maahanmuuton tuhovyöry jatkuu se onnistuu, myrkyttämään myös muita yhteiskunnan osa-alueita.

Seuraava mahdollisuus vaikuttaa on huomenna. Jokainen voi päättää kannattaako internatsismin omaksuneita puolueita.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ne luulee tekevänsä. Poliisia supistettu viimeinen 10 vuotta rankalla käellä. Ei ole miehiä töissä. Jos kutsutaan vapaalla olevat töihin, se on lisää ylityökustannuksia ja ne tunnit on pois todennäköisesti myöhemmin. Painopisteen kohdentaminen, juu turha soitella apua, ellei sinua juuri joku tapa..... Kun ei ole resursseja, niin ei ole. Ei niitä tyhjästä taiota.

16 tykkääjää viestilläsi. Ihan hyvin..

Pitää vaan kysyä, että mitäs se yksittäinen passipoliisi olisi eilenkään Tukholmassa voinut tehdä. Kun karttaa katsoo ja ajatellaan että konstaapeli olisi seissyt Adolf Fredriks Kyrkogatanin ja Drottninggatan kulmassa ja kenties havainnut oudosti kävelykaudlle kääntyvän kuorma-auton. Mitä hän olisi siinä parissa sekunissa pitänyt tehdä? Huutaa seis! Viheltää pilliin vai mitä? Jos tilanne näyttää lievältä liikennerikkomukselta, niin ei kai kuskia voi kysymättä ampuakaan? Drottninggatanilla pysäyttäminen olisikin jo vaatinut konetykkiä tai jotain muuta raskasta aseistusta. Sekin olisi varsin hurjaa syytää kuteja sinne ihmisiä täynnä olevalle kävelykadulle vaikka kuinka olisi tähtäimissä vain kuorma-auto.

Valitettava tosiasia taitaa olla, että tuollainen kävelykadulle kaahaaminen pitää estää rakenteellisin estein eli useamman tonnin painoisilla betoniesteillä, pylväillä ym.

Siltikin kaupungissa jää väkisin paikkoja, joita ei pysty suojaamaan. Mitä jos vaikka kurvaa bussipysäkille, jossa on kymmeniä ihmisiä odottamassa bussia? Kuinka paljon poliiseja pitäisi kaupungilla ollakaan, että sellainen ratinkääntö voitaisiin estää? Aikaa jää ehkä 1-2 sekuntia siitä kun suoraan ajavalta näyttävä kuorma-auto kurvaakin pysäkille. Ja miten poliisi sen kuormurin siinä ajassa pysäyttäisi?

0884dd5a-ea67-4d9e-a95c-3a01b4f4dbe4
 
Näissä keisseissä aina puhutaan turvallisuudentunteesta. Sanaa tunne nimenomaisesti käytetään korostamaan turvallisuuden subjektiivista tunnepitoisuutta. Turvallisuus on tilastollisesti sama tai lähes sama iskun jälkeen. Näin nyt virallisesti ainakin esitetään, vaikka käsikranaatti-iskujen Ruotsissa tuota on aivan mahdoton uskoa edes rationaalisen matemaattisestikaan esitettynä. Todennäköisyys on silti tietenkin pieni. Mutta onhan tapaturmaisen kuoleman, haihyökkäyksen tai syövänkin todennäköisyys pieni. Kyllä niitä silti kannattaa välttää jos riskiä mihinkään sellaiseen on...

Poliisin näkyvyys liittyy turvallisuudentunteeseen ja se osaltaan liittyy myös siihen, millaiseksi potentiaalinen iskijä kokee mahdollisuutensa onnistua. Se, tunteeko kansa turvallisuutta vai ei, ei se sekään ole ihan vähäpätöistä. Niinpä tätä tai vaatimuksia poliisin resursoinnista ei voida arvioida pelkästään siten, olisiko poliisi tätä voinut estää. Realistisesti ajatelleen tuskin. Ja on se poliisi tiukilla ihan poliisin arkityössäkin. Ehkä nostettavat pylväät olisi voinut estää Drottningsgatanille ja muille tärkeille kävelyalueille ajon. Ehkä. Silti terroristi olisi saattanut ohjata rekan sitten jonkun muun kohteen päälle. Olisi se silti ollut terroristin tavoitteleman maksimaalisen syboliarvon kannalta vähäisempi isku kun Tukholman sydän, mikä ei ole vain Ruotsin vaan koko Pohjolan keskus monessakin asiassa. Näissä on monta monessa.
 
Velipoika kertoi yli kymmenen vuotta sitten ajelleensa kuorma-autolla rekka perässä pikku pätkän pyörätietä pitkin kun oli hieman eksynyt Etelä-Suomen jossain taajamassa. Saattaisi tänä päivänä olla henki katkolla tuommoisesta inspiraatiosta.
 
Mutta onhan tapaturmaisen kuoleman, haihyökkäyksen tai syövänkin todennäköisyys pieni. Kyllä niitä silti kannattaa välttää jos riskiä mihinkään sellaiseen on...

Syöpään sairastumisen todennäköisyys on 30 %:n luokkaa, joten en sanoisi sitä pieneksi. Onneksi kuolleisuus on roimasti pienempi.

Poliisin näkyvyys liittyy turvallisuudentunteeseen ja se osaltaan liittyy myös siihen, millaiseksi potentiaalinen iskijä kokee mahdollisuutensa onnistua. Se, tunteeko kansa turvallisuutta vai ei, ei se sekään ole ihan vähäpätöistä. Niinpä tätä tai vaatimuksia poliisin resursoinnista ei voida arvioida pelkästään siten, olisiko poliisi tätä voinut estää. Realistisesti ajatelleen tuskin.

Samasta oli kyse, kun sisäministeri ja poliisijohto vakuutti Suomen poliisin tuntevan ja tietävän jokaisen maahamme tulleen turvapaikkaturistin taustat ja sijainnin. Arkijärjellä ajateltuna se oli silkkaa valetta jo tuoreeltaan kuultuna, eikä sen jälkeiset tapahtumat ole ainakaan vahvistaneet uskoa ministerin ja poliisijohdon puheisiin.

Joku raja se pitää valehtelullakin olla, jotta se lisäisi turvallisuudentunnetta.
 
Näissä keisseissä aina puhutaan turvallisuudentunteesta. Sanaa tunne nimenomaisesti käytetään korostamaan turvallisuuden subjektiivista tunnepitoisuutta. Turvallisuus on tilastollisesti sama tai lähes sama iskun jälkeen. Näin nyt virallisesti ainakin esitetään, vaikka käsikranaatti-iskujen Ruotsissa tuota on aivan mahdoton uskoa edes rationaalisen matemaattisestikaan esitettynä. Todennäköisyys on silti tietenkin pieni. Mutta onhan tapaturmaisen kuoleman, haihyökkäyksen tai syövänkin todennäköisyys pieni. Kyllä niitä silti kannattaa välttää jos riskiä mihinkään sellaiseen on...

Poliisin näkyvyys liittyy turvallisuudentunteeseen ja se osaltaan liittyy myös siihen, millaiseksi potentiaalinen iskijä kokee mahdollisuutensa onnistua. Se, tunteeko kansa turvallisuutta vai ei, ei se sekään ole ihan vähäpätöistä. Niinpä tätä tai vaatimuksia poliisin resursoinnista ei voida arvioida pelkästään siten, olisiko poliisi tätä voinut estää. Realistisesti ajatelleen tuskin. Ja on se poliisi tiukilla ihan poliisin arkityössäkin. Ehkä nostettavat pylväät olisi voinut estää Drottningsgatanille ja muille tärkeille kävelyalueille ajon. Ehkä. Silti terroristi olisi saattanut ohjata rekan sitten jonkun muun kohteen päälle. Olisi se silti ollut terroristin tavoitteleman maksimaalisen syboliarvon kannalta vähäisempi isku kun Tukholman sydän, mikä ei ole vain Ruotsin vaan koko Pohjolan keskus monessakin asiassa. Näissä on monta monessa.

Tätä turvallisuudentunteen ylläpitämisestä se on kiinni esim. Ranskassakin. Kun kävelee hetken kaupungilla niin väkisin törmää liiveissä ja rynnäkkökiväärein varustettuun partioon. Rivikansalainen voi ajatella, että kylläpäs hallitus nyt ottaa turvallisuutemme viimeinkin vakavasti. Tosiasiassa jokaista aluetta kohti jossa partioi sotilaita löytyy 99 suojaamatonta, pehmeää ja otollista kohdetta. Partioinnin käytännön vaikutukset siis ovat hyvin rajalliset. Kaikenlaisilla esteillä voi yrittää rajoittaa tätä viimeisimmän muodin mukaista iskutapaa, mutta ongelmana on se, että niitä tapoja löytyy kyllä aina uusia. Kaikki muu kuin ongelmien lähtösyihin (eli islaminuskoisten maahanmuuttoon, maassa oleskeluun ja moskeijoissa tapahtuvaan indoktrinointiin) puuttuminen on turhaa näpertelyä.

Suomessa on niin vähän poliiseja, että jos tällaista länsi-Euroopan kaltaista jatkuvaa läsnäoloa joutuu ylläpitämään yhtään pidempään niin taitavat ukot loppua äkkiä kesken tai kuluvat loppuun.
 
Esteillä voidaan huolehtia että ajoneuvot eivät pääse nostamaan vauhtiaan erityisen korkeaksi mutta huoltoajot voidaan tehdä edelleen normaalisti. Samalla saisivat olla mielellään painevaikutusta vähentäviä. Ja lisäksi esteet jotka estävät ajoneuvon ajamisen rakennuksen kylkeen.
Samalla sitten vaikka suihkulähteitä, penkkejä, erilaisia istutuksia, kioskeja, patsaita/taideteoksia, jne. Onnistuisi ajan kuluessa ihan normaalilla budjetilla kun jätetään pois vähemmän käytännölliset vastaavat.

Poliisin, tullin ja rajavartioston tietojenvaihtoon voisi tulla mukaan myös armeija.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201704082200099544_uu.shtml
 
Velipoika kertoi yli kymmenen vuotta sitten ajelleensa kuorma-autolla rekka perässä pikku pätkän pyörätietä pitkin kun oli hieman eksynyt Etelä-Suomen jossain taajamassa. Saattaisi tänä päivänä olla henki katkolla tuommoisesta inspiraatiosta.
Itäeuroopan rekkakuskit ammuttaisiin kanssa jatkossa aina, ne tekee poikkeuskäännöksiä ja kaikkea muuta poikkeavaa kanssa ihan normaalisti. Ajaa vaikka rekalla Hesa-Vantaan terminaalin edustalle niin pitkälle kun pääsee. Ja pakilla pois..
 
Näissä keisseissä aina puhutaan turvallisuudentunteesta. Sanaa tunne nimenomaisesti käytetään korostamaan turvallisuuden subjektiivista tunnepitoisuutta. Turvallisuus on tilastollisesti sama tai lähes sama iskun jälkeen. Näin nyt virallisesti ainakin esitetään, vaikka käsikranaatti-iskujen Ruotsissa tuota on aivan mahdoton uskoa edes rationaalisen matemaattisestikaan esitettynä. Todennäköisyys on silti tietenkin pieni. Mutta onhan tapaturmaisen kuoleman, haihyökkäyksen tai syövänkin todennäköisyys pieni. Kyllä niitä silti kannattaa välttää jos riskiä mihinkään sellaiseen on...

Tupakoitsija - älä anna pelolle valtaa!

Tupakkakriittisten propagandaa ei saa koskaan uskoa! Tupakointia vastustavat peräkammarin Uunot, jotka ovat katkeria siitä, että tupakoitsijat vie kaikki naiset ja saa ylimääräisiä taukoja!

images
 
Ei jumalauta....
http://www.helsinginuutiset.fi/arti...nikeltaiseksi-soini-muistamme-talla-uhreja-ja
Ulkoministeriö valaistaan illalla sinikeltaiseksi – Soini: "Muistamme tällä uhreja ja ystäviämme Tukholmassa, Pietarissa ja Lontoossa"


Ulkoministeriön päärakennus Merikasarmi Helsingissä valaistaan illala sinikeltaisella värillä viimeaikaisten terrori-iskujen uhrien, heidän omaistensa ja ystäviensä kunnioittamiseksi.

– Muistamme tällä uhreja ja ystäviämme Tukholmassa, Pietarissa ja Lontoossa. Pelolle ei saa antaa periksi, ulkoministeri Timo Soini (ps.) perusteli ratkaisua lauantaina ministeriön tiedotteessa.

Ulkoministeriö ei ole nostanut turvallisuustasoa koskevaa arviotaan Ruotsin matkustustiedotteessa.



Ministeriö suosittaa kuitenkin tekemään matkustusilmoituksen kaikille ulkomaanmatkoille.
 
Back
Top